Støtteboldt Knækket - hvad nu?!, udstødnin~
Fra : Per JM Olsen

Dato : 23-06-06 22:40

Hej som nogle af jer sikkert ved så skal jeg have svejset maifolden i morgen
ved en lokal mekaniker.
Her til aften skulle jeg så have manifolden af, men PIS en af de 8 manifold
bolte knækkede, og der er ca 2 mm ind til den i topstykket.
Hvad gør man så`? kan man køre med de resterende 7 bolte?
Kan man selv bore en sådan ud, det er en af de nederste i højreside ud mod
batteriet - så der er ikke nemt at have en boremaskine derned, den må ikke
være ret stor.

Bilen er en Nissan Almera fra 96 1.6'er
De tre af støtteboltene gik løs i selve topstykket - de er gjort rene med
stålbørste og fik et lille lag kobberfedt inden de blev skruet ind igen.

--
Med Venlig Hilsen
Per Olsen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-06-06 15:29

> [...]
> batteriet - så der er ikke nemt at have en boremaskine derned, den må ikke

Det er noget l... at rode med.
Har tidligere med held boret en ud med en vinkelboremaskine, men det kræver
man holder den præcist lige i midten af den knækkede gevindstang.
Kan den ikke bores ud på stedet skal topstykket nok af. At satse på 7
gevindstænger ville jeg ikke. det bliver nok ikke tæt.

Hør hvadam din mekanikerven siger til det.

Niels

Fra : alexbo

Dato : 24-06-06 15:40

"Per JM Olsen" skrev

> Hvad gør man så`? kan man køre med de resterende 7 bolte?

Du kan jo prøve, det er jo nemt at høre hvis den bliver utæt.

Du skriver, en af de nederste i højre side, da der er 4 nederste hvoraf 2
er i højre side, og du ikke skriver den yderste, så går jeg ud fra at det
ikke er den yderste, den ville være svær at undvære.
Men det afhænger en del af hvor kompakt manifolden er, men selve at den skal
svejses gør det ikke bedre, den kan nemt vride lidt, og så bliver det svært
at undvære en bolt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per JM Olsen

Dato : 24-06-06 22:21

Hej Alle

Tak for svarene, jeg tog chanchen og satte manifolden på med de 7 bolte og
to nye pakninger, og minsanten om ikke skidtet holdte tæt Svejsningen
ser også ud til at holdesikke en fornøjelse med en stille bil igen o:)

Fra : sdsf

Dato : 25-06-06 09:42

"Per JM Olsen" <perjmolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:449daccb$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> to nye pakninger, og minsanten om ikke skidtet holdte tæt Svejsningen
> ser også ud til at holdesikke en fornøjelse med en stille bil igen o:)

Håber det holder for dig.

Når jeg tager den slags møtrikker af, varmer jeg dem altid godt op inden jeg
forsigtig prøver om de løsner sig. Jeg giver mig GOD tid, og jeg vil under INGEN
omstændigheder risikerer at de knækker.
Kan jeg mærke at der er den mindste tvivl, så saver jeg bare den ene side af møtrikken af med
helst en nedstryger, men også en dremmel eller vinkelsliber kan bruges alt efter pladsforhold.
Når det er gjort plejer selv en genstridig møtrik at være til at løsne,
og ellers saver jeg bare den anden side af også.

De metoder dur også selv møtrikken er rustet helt rund, så en top eller gaffelnøgle
ikke kan få fat mere.