Nu igen ..... højresvings ulykke
Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-06-06 18:12

G'da i hytterne

Sidder lige her og hører fjernsyn

Igen en ung kvinde i klemme under en lastbil ;(

( 3 dage i rap )

Hva' hulen sker der for dem ?

Ser de ikke fjernsyn ? Kan de ikke tænke ?
er de dumme ? trætte af livet ?

Måske man ligefrem skulle få Duracell kaninen til at kræve et
lovindgreb :

Cyklister af cyklen, og til fods over en fodgængerovergang ?

--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Fra : Leonard

Dato : 22-06-06 18:18

jan@stevns.net wrote:

>Hva' hulen sker der for dem ?
>
>Ser de ikke fjernsyn ? Kan de ikke tænke ?
>er de dumme ? trætte af livet ?

Vel det samme sker for de fleste når de hører om en ulykke: automatisk
forsvarsmekanisme "det sker ikke for mig, kun for naboen".

Der er ingen der tænker på at det måske er deres tur til at være nabo

Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : BJ

Dato : 22-06-06 18:22

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Igen en ung kvinde i klemme under en lastbil ;(

Det er højest bemærkelsesværdigt, den langt overvejende del er kvinder.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-06-06 18:55

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:449ad1c8$0$2103

> Det er højest bemærkelsesværdigt, den langt overvejende del er kvinder.

Andre har set det samme, her er forslag: Det er fordi de stoler på regler
bliver overholdt, hvilket ikke er givet. Fordi de ikke kan se sig i offerets
rolle, pga. de selv ville bestræbe sig til det yderst, for at undgå nogen
bliver det, men det er heller ikke givet andre har det sådan.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-06-06 19:55

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> rolle, pga. de selv ville bestræbe sig til det yderst, for at undgå nogen
> bliver det, men det er heller ikke givet andre har det sådan.

En anden årsag har været bragt op her før (med referat til en
undersøgelse), nemlig at kvinder som oftest kører rimelig 'fredeligt' i
trafikken og derfor oftere tænker på alt muligt andet end trafikken
omkring dem. Mænd kører oftere aggressivt og har derfor mere
opmærksomhed på trafikken og derfor også ser (og respektere)
højresvingende lastbiler.

Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-06-06 21:31

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

Mænd kører oftere aggressivt og har derfor mere
> opmærksomhed på trafikken og derfor også ser (og respektere)
> højresvingende lastbiler.

Hvordan hænger det sammen, aggressiv og respektere er da to modsat rettede
str.?.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-06-06 22:02

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Mænd kører oftere aggressivt og har derfor mere
>>
> Hvordan hænger det sammen, aggressiv og respektere er da to modsat rettede

Njaa... de kører "voldsommere" i trafikken, dvs. mere power og måske
lidt på kanten af loven... men de fleste mænd er vel også klar over at
det ikke er lastbilen der går først i stykker i tilfælde af sammenstød,
derfor respekten for disse. Når adrenalinen pumper i blodet så er
opmærksomheden rettet mod den omgivelserne, mens at hvis tankerne flyver
om alt muligt, så er der minus opmærksomhed på omgivelserne, og så sker
disse meget trælse uheld desværre.

Der har i div medier kørt lidt fokus på hvilke forhold
lastbilchaufførerne kører under, og det er ikke fordi det virker nemt og
simpelt at færdes i sådan en kasse.... spejle der kun dækker en brøkdel
af cykelstier og lign, opmærksomheden skal være rettet både mod
cykelister, fodgængere, evt. modkørende og medkørende trafik samt at
styre trækker+hænger rundt i et kryds hvor der sikkert ikke er voldsomt
meget plads i forvejen... jeg kunne godt forestille mig at det gør livet
meget værre at man så samtidig lige er hævet 2-3 meter over gadeplan.

Men en ting der ikke rigtig blev taget notits af, var i Motor eller JP
Tour hvor en journalist havde været ude og prøve en lastbil for at finde
ud af under hvilke forhold disse kører. Udover at han blev meget
overrasket så kom han også med et meget interessant forslag, nemlig at
smide skørter (eller lign) på lastbilerne... således at der slet ikke er
plads til at et menneske kan komme under bilen medmindre han/hun lægger
sig fladt på jorden... Fx. på mange bybusser er det kun lige hjulet der
er fritlagt... hvis det samme gjaldt lastbilerne, så tror jeg at
alvorligheden af uheldene kunne reduceres voldsomt... Hvis lastbilen
skubber cykelisten væk fra bilen, så er det "kun" skrammer og lign. der
bliver resultatet, istedet for at ligge under 20-50 tons dødvægt...

Det kunne være interessant hvis man kunne lave nogle forsøg med denne
opsætning... for så skal alle lastbiler jo bare lige forbi thansen og
købe skørter og lign. til deres biler

Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-06-06 22:18

> [...]
> derfor respekten for disse. Når adrenalinen pumper i blodet så er
> opmærksomheden rettet mod den omgivelserne,

I stedet tæver de konen, ungerne når de kommer hjem ;).

> [...]
> sig fladt på jorden... Fx. på mange bybusser er det kun lige hjulet der er

Ulykken i Vejle var med en bus, bortset fra det, ville det ikke hjælpe mod
de udenlandsk reg, trucks.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-06-06 22:23

Jørgen M. Rasmussen wrote on 22-06-2006 :
> Ulykken i Vejle var med en bus, bortset fra det, ville det ikke hjælpe mod de
> udenlandsk reg, trucks.

Tjaa, hvis ikke det var for EU kunne vi jo bare forbyde lastbiler uden
skørter at køre ind i DK - så kunne vi også få lidt flere i arbejde :)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-06-06 22:53

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaa, hvis ikke det var for EU kunne vi jo bare forbyde lastbiler uden
> skørter at køre ind i DK - så kunne vi også få lidt flere i arbejde :)

Hvorfor være afh. af lastbilerne og deres hardware.?, jeg syntes stadig det
bedste forslag er det med chippen & cykel_på_indersiden-signal. Resten er
kun "opdragelse".

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-06-06 17:58

Jørgen M. Rasmussen was thinking very hard :

> Hvorfor være afh. af lastbilerne og deres hardware.?, jeg syntes stadig det
> bedste forslag er det med chippen & cykel_på_indersiden-signal. Resten er kun
> "opdragelse".

Det vil jo så være et skilt der skal sættes op i hvert eneste kryds i
landet - og alle cykler skal have cippen. Det er en umulig opgave.

Fra : Anders Majland

Dato : 23-06-06 18:41

> Det vil jo så være et skilt der skal sættes op i hvert eneste kryds i
> landet - og alle cykler skal have cippen. Det er en umulig opgave.

Det eneste jeg tror du'er er mere seperation af cyklister og lastbiler.
Altså flere cykelstier og tvungne ruter til lastbiler...

Der har også været et politisk ønske om at bremse varelevering i byerne med
store lastbiler da det vist nok skulle forurene mindre med flere små (ikke
at jeg helt kan forstå den udregning) Men sikkerhedsmæssigt vil der sikkert
være noget at hente ved at forbyde lastbiler over en hvis størrelse midt i
byerne (selvf. med mulighed for dispensation til konkret kørsel - det giver
jo ikke mening at køre cement frem i en bil med en totalvægt på 3500kg)

/A

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-06-06 19:08

Anders Majland wrote on 23-06-2006 :

> Det eneste jeg tror du'er er mere seperation af cyklister og lastbiler. Altså
> flere cykelstier og tvungne ruter til lastbiler...

Ja det er sandsynligvis den eneste måde at sikre cyklisterne
ordentligt.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-06-06 13:12

Henrik Stidsen skrev:
> Det vil jo så være et skilt der skal sættes op i hvert eneste kryds i
> landet - og alle cykler skal have cippen. Det er en umulig opgave.

Vel ikke mere umuligt end at sætte en nummerplade på samtligecykler.
Måske man kunne løse begge problemer på samme tid.

--
MVH Finn
...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-06-06 16:15

..

> Vel ikke mere umuligt end at sætte en nummerplade på samtligecykler. Måske
> man kunne løse begge problemer på samme tid.

Hvordan?, migbekendt har lastbiler en sådan, men den forhindre ikke nogen i
at overtrædevigepligten, snakke i mobiltlf. etc. ;). Nrpladen skulle
kombineres med chippen, således at lastbil blev forhindret i at svinge til
højre når der var en cykel i nærheden, så kan I lære det ;).

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-06 16:29

Jørgen M. Rasmussen presented the following explanation :
> Nrpladen skulle kombineres med chippen, således at lastbil blev forhindret i
> at svinge til højre når der var en cykel i nærheden, så kan I lære det

Træls for en lastbil der skal ud og samle efterladte cykler ind :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-06-06 12:47

Thomas Rasmussen skrev:
> [...]
> meget plads i forvejen... jeg kunne godt forestille mig at det gør livet
> meget værre at man så samtidig lige er hævet 2-3 meter over gadeplan.

I de fleste tilfælde er det nu en stor fordel at sidde så højt oppe.
Desværre er der steder hvor det er tydeligt at dem der anbringer
skiltene ikke selv har prøvet at sidde i en lastbil.

Men jeg syntes det ville være en god ting om politikerne ændrede på den
lov om spejle, der kræver et ekstra spejl men ikke stiller krav til
kvaliteten, hvorfor ethvert stykke billig ragelse med en vis
reflekterende virkning kan godkendes. (Det der sidder i den jeg kører i
nu er et af slagsen. Kender ikke prisen men ragelse er det. Og oveni
skal der bruges specialværktøj for at få det til at sidde fast.)

I stedet for to af de fire spejle vi kører med nu skal der stilles krav
om et kamera.

> [...]
> skubber cykelisten væk fra bilen, så er det "kun" skrammer og lign. der
> bliver resultatet, istedet for at ligge under 20-50 tons dødvægt...

Der er allerede monteret de cyklistværn du skriver om.

Det skal så blot forklares at det ikke lader sig gøre at lukke hele
siden af så der ikke bliver huller. De forskellige dele af et vogntog
bevæger sig jo mod hinanden, og de huller der skal være for at det lader
sig gøre kan ikke lukkes uden at det forhindrer kørsel med køretøjet.

> Det kunne være interessant hvis man kunne lave nogle forsøg med denne
> opsætning... for så skal alle lastbiler jo bare lige forbi thansen og
> købe skørter og lign. til deres biler

Hvis vi skal ned i det kvalitetsniveau kan det vist være lige meget.

Fra : lindstroem

Dato : 23-06-06 21:57

> [...]
> på trafikken og derfor også ser (og respektere) højresvingende lastbiler.*

Jeg har noteret mig at kvindelige cyklister ofte begår den fejl - i alt fald
i den her sammenhæng - at de overhiolder loven. Det vfil sige at de først
påbegynder kørslen i forbindelse med at trafiklyset skifter til grønt. Det
vil med andre otrd sige, at de starter op samtidig med lastbilen. Det er
livsfarligt, hvis ikke de er set af chaufføren. Mænd derimod kører ofte
allerede mens der er rødt og er derfor foran lastbilen. når lyset skifter og
er derfor uden for fare i forhold til højresvingende lastbiler.
Det er naturligvis mest hensigtsmæssigt at blive holdende og evt. hoppe ind
på fortorvet indtil den farlige lastbil har fuldendt sit højresving. Det
næstbedste - hvis ikke man kan vente med at køre - er sikkert at køre for
langt ud i krydset så man er foran for lastbilen og chaufføren har direkte
kontakt. Det er ikke ulovligt og derfor noget skidt. Men man har bedre
chancer end hvis man insisterer på at alt skal foregå efter lovens bogstav.

Fra : MK

Dato : 23-06-06 22:48

"lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det næstbedste - hvis ikke man kan vente med at køre - er sikkert at køre
> for langt ud i krydset så man er foran for lastbilen og chaufføren har
> direkte kontakt. Det er ikke ulovligt og derfor noget skidt.

Er jo nogle steder klaret let og elgent ved:
1) lyskurv for cykelisterne, hvor lyset bliver grønt for cykel før bil
2) bilernes stoplinie trukket 2 meter tilbage således, at cyklisterne ses
bedre
når der afventes grønt lys

Fra : Steen F.

Dato : 22-06-06 19:32

BJ wrote:
> Det er højest bemærkelsesværdigt, den langt overvejende del er
> kvinder.

Og dermed må vi hellere fjerne alle kvindelige cyklister fra trafikken, da
de ikke kan finde ud af at stoppe for grønt og lade lastbiler og busser
svinge til højre?

/Steen

Fra : MK

Dato : 22-06-06 19:37

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Og dermed må vi hellere fjerne alle kvindelige cyklister fra trafikken, da
> de ikke kan finde ud af at stoppe for grønt og lade lastbiler og busser
> svinge til højre?

Hvorfor skulle de dog det? - sådan er reglerne jo ikke.

Iøvrigt - når jeg cykler, holder jeg mig LANGT VÆK fra den
slags svingende køretøjer, men nu har jo også selv kørt dem,
så jeg ved, hvor uoverskueligt det er at svinge til højre i en truck !

Fra : Steen F.

Dato : 22-06-06 19:45

MK wrote:
> Hvorfor skulle de dog det? - sådan er reglerne jo ikke.

Hvad insinuerer BJ ved at spørge på den måde? At det kun er kvinder der er
kommet til skade de seneste 3 dage. Og hvad kan man så konkludere ud af det?
At problemet ville være løst, hvis der ikke var kvinder iblandt den cyklende
trafik.

> Iøvrigt - når jeg cykler, holder jeg mig LANGT VÆK fra den
> slags svingende køretøjer, men nu har jo også selv kørt dem,
> så jeg ved, hvor uoverskueligt det er at svinge til højre i en truck !

Det er uoverskueligt at svinge til højre? Det må da være dejligt for
lastbilchauffører at vide, at man ikke har en skid styr på hvad der foregår
i et højresving, da man ikke kan se ret meget. Hvis man ikke kan forsvare
sit arbejde, så burde man finde noget andet. Alle kan selvføleglig lave
fejl, men hvis det virkelig er så uoverskueligt at foretage et højresving i
en lastbil, så må alle lastbilchauffører da være sat i et moralsk dilemma.

/Steen

Fra : Leonard

Dato : 22-06-06 20:10

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>en lastbil, så må alle lastbilchauffører da være sat i et moralsk dilemma.

Har du nogensinde siddet på førerpladsen i lastbil?
- det lader det ikke til.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-06-06 20:35

After serious thinking Leonard wrote :

> Har du nogensinde siddet på førerpladsen i lastbil?

Så fejlen er at lastbiler er indrettet på en måde så de er livsfarlige
for alle omkring dem ? Det lyder jo ikke ligefrem betryggende...

Fra : MK

Dato : 22-06-06 20:37

> Så fejlen er at lastbiler er indrettet på en måde så de er livsfarlige for
> alle omkring dem ? Det lyder jo ikke ligefrem betryggende...

Nej, men det er tilfældet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-06-06 22:23

After serious thinking MK wrote :

> Nej, men det er tilfældet.

Det må vi jo så gøre noget ved - forbyde lastbiler i byerne f.eks. ? :)

Fra : MK

Dato : 22-06-06 22:29

> Det må vi jo så gøre noget ved - forbyde lastbiler i byerne f.eks. ? :)

Den sidste ulykke skete mig bekendt på kalbrænderihavne-
området i København. Altså et sted, hvor der pt. sker en
kæmpeudvikling ift. havnemiljø med mange lastbiler (frihavn)
og kontorbygninger. Så dét bli'r sgu' lidt svært, du

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-06-06 12:58

Henrik Stidsen skrev:
> Det må vi jo så gøre noget ved - forbyde lastbiler i byerne f.eks. ? :)

Lad endelig være med det. Det vil bare ødelægge idyllen her hvor jeg
bor, hvis alle mennesker flyttede på landet - fordi de ikke kan købe
noget i forretningerne inde i byerne.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-06-06 12:27

Henrik Stidsen skrev:
> Så fejlen er at lastbiler er indrettet på en måde så de er livsfarlige
> for alle omkring dem ? Det lyder jo ikke ligefrem betryggende...

Mener det var dig der blev bedt om at komme med forslag til hvordan de
ellers kunne indrettes, og stadig kunne bruges som lastbiler. Er der nyt
på den front?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-06 13:10

Finn Guldmann wrote on 24-06-2006 :

> Mener det var dig der blev bedt om at komme med forslag til hvordan de ellers
> kunne indrettes, og stadig kunne bruges som lastbiler. Er der nyt på den
> front?

Der tror jeg faktisk du tager fejl, det er ikke mig du har sat på den
opgave.

Men hvis det skal handle om at give mere udsyn fra førerens plads så
tror jeg man bliver nød til at lave markant om på hvordan førehuset er
opbygget.

En hurtig lørdagsskitse af en lastbil med meget bedre udsyn:
http://hs235.dk/lastbil_forfra.png
http://hs235.dk/lastbil_frasiden.png

Man sætter føreren ind i midten og monterer spejlene så langt ude at
man kan se tilstrækkeligt ned langs siden af bilen. Ved siden af
førerens "hus" skal der være skrå sider (nedad) for at forbedre
udsynet. Ligeledes skal siderne bagved chaufføren være skrå sådan at de
ikke blokerer udsynet bagud, den øverste del af førehuset skal altså
være trekantet med spidsen forud. På den måde kan chaufføren dreje
hovedet og uden brug af spejle se hvad der ligger ved siden af og lige
bagved førehuset - præcis som i en personbil.

Den sjove dims på siden af bilen (på
http://hs235.dk/lastbil_frasiden.png) kan være kameraer monteret
strategisk for at udvide udsynet. De kan monteres hvor de giver bedst
udsyn.

Mit gæt er at det er førehuset der er problemet - ikke så meget vognen
- når det kommer til udsyn.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-06-06 15:26

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> udsyn.
> Mit gæt er at det er førehuset der er problemet - ikke så meget vognen -

Du glemte en lille detalje. Den om at de stadig skulle kunne bruges som
lastbil.

Så til din version 2 må du heller lige have nogle faktuelle begrænsninger.

Bredden må max være 2,5 m.
Længden, af det der er højere end 1 m over vejen må max være 2,35 m. Og
højden af samme må max være 4 m.

Indenfor det, og ovenpå en motor, skal du finde plads til chaufførens;
1) arbejdsplads, 2) soveværelse, 3) spisestue og 4 opholdsstue.

Du skal også lige finde plads til at han kan have sine ting med sig.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-06 16:12

After serious thinking Finn Guldmann wrote :

> Du glemte en lille detalje. Den om at de stadig skulle kunne bruges som
> lastbil.

Det tror jeg også godt den kan.

> Så til din version 2 må du heller lige have nogle faktuelle begrænsninger.

> Bredden må max være 2,5 m.

Intet problem.

> Længden, af det der er højere end 1 m over vejen må max være 2,35 m. Og
> højden af samme må max være 4 m.

Det skulle da også nok kunne lade sig gøre Reelt skal man jo blot
fjerne passagersædet og bruge den vundne plads til at lave de skrå
sider.

Derudover kan regler ændres - hvis vi alligevel skal ændre alle
lastbiler er det nok en smal sag at ændre regler i hele EU.

> Indenfor det, og ovenpå en motor, skal du finde plads til chaufførens; 1)
> arbejdsplads, 2) soveværelse, 3) spisestue og 4 opholdsstue.
> Du skal også lige finde plads til at han kan have sine ting med sig.

Det er ret sjældent der sker højresvings ulykker med cyklister på
motorveje og landeveje. Man kunne f.eks. nøjes med at køre med de
"pladsreducerede" lastbiler i byerne og så simpelthen - med lovtvang -
sikre omlastning på lastestationer uden for byerne. Så vil vi få to
typer lastbiler - bybiler og intercity biler.

Og en chauffør der udelukkende kører i byerne vil ikke have brug for
hverken soveværelse, spisestue eller opholdsstue - det kan han have på
omlastepladsen udenfor byerne.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-06-06 03:13

Henrik Stidsen skrev:

> Det tror jeg også godt den kan.

Men det bliver ikke som en lastbil hvor chaufføreren skal kunne overnatte.

> Intet problem.
> Det skulle da også nok kunne lade sig gøre Reelt skal man jo blot fjerne
> passagersædet og bruge den vundne plads til at lave de skrå sider.

Det er chaufførens spise/opholdsstue du lige har smidt ud. Og hvordan
vil du løse problemet med at der ofte skal være plads til to chauffører?

> Derudover kan regler ændres - hvis vi alligevel skal ændre alle
> lastbiler er det nok en smal sag at ændre regler i hele EU.

Jeg kan høre at du ikke har forsøgt at få noget igennem dernede.
Normalen idet system er 10 år fra idé til virkelighed.

> [...]
> sikre omlastning på lastestationer uden for byerne. Så vil vi få to
> typer lastbiler - bybiler og intercity biler.

Den med omlæsning til mindre biler på nogle godscentre er jeg med på,
hvis duer med på at betale det mere for dien varer det koster at
gennemføre det. (En transport fra Padborg til Kbhstrup vil blive næsten
dobbelt så dyr.)

> Og en chauffør der udelukkende kører i byerne vil ikke have brug for
> hverken soveværelse, spisestue eller opholdsstue - det kan han have på
> omlastepladsen udenfor byerne.

Det får du kun gennemført ved lovtvang. Alene det at finde et toilet man
må bruge i rimelig nærhed af ramperne er ofte et problem.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-06 12:10

Finn Guldmann explained on 25-06-2006 :

> Men det bliver ikke som en lastbil hvor chaufføreren skal kunne overnatte.

Jo...

> Det er chaufførens spise/opholdsstue du lige har smidt ud. Og hvordan vil du
> løse problemet med at der ofte skal være plads til to chauffører?

Man kan jo indrette området bagved chaufføren til det der skal være
brug for - eller gøre som jeg foreslår og nøjes med at bruge den slags
lastbiler i byerne hvor faren for højresvingsulykker er størst.

> Jeg kan høre at du ikke har forsøgt at få noget igennem dernede. Normalen
> idet system er 10 år fra idé til virkelighed.

Hvor længe tror du det vil tage at få udskiftet alle EU's lastbiler ?
:)

> [...]
> (En transport fra Padborg til Kbhstrup vil blive næsten dobbelt så dyr.)

Hvordan det ?

> Det får du kun gennemført ved lovtvang. Alene det at finde et toilet man må
> bruge i rimelig nærhed af ramperne er ofte et problem.

Når vi nu er igang med at ændre en så stor mængde love kan en §§ om et
lokum vel lige klemmes ind...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-06-06 14:01

Henrik Stidsen skrev:
> Jo...

Hvor? Omme på ladet?

> Man kan jo indrette området bagved chaufføren til det der skal være brug
> for - eller gøre som jeg foreslår og nøjes med at bruge den slags
> lastbiler i byerne hvor faren for højresvingsulykker er størst.

Der skal der jo være en køje. helst 200x70 cm, og gerne mere. Og måske
endda to køjer ovenover hinanden. Og så har du 165 cm tilbage at gøre
noget med.

> Hvor længe tror du det vil tage at få udskiftet alle EU's lastbiler ? :)

Min. 20 år.

> Hvordan det ?

Kender du nogen der vil læsse om gratis? Og kender du nogen der vil køre
med 3-4 biler hvor der kun er betaling for den ene?

Det må den gerne.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-06 14:57

on 25-06-2006, Finn Guldmann supposed :

> Hvor? Omme på ladet?

I rummet bag sædet - eller hjemme i hans egen seng.

> Der skal der jo være en køje. helst 200x70 cm, og gerne mere. Og måske endda
> to køjer ovenover hinanden. Og så har du 165 cm tilbage at gøre noget med.

Eller også skal han sove hjemme i sin egen seng. Hvis han alligevel kun
kører fra bygrænsen og til butikkerne i byen så er der ingen grund til
at sove i lastbilen.

> Min. 20 år.

Og 10 år om at få lavet loven - intet problem ;)

> Kender du nogen der vil læsse om gratis? Og kender du nogen der vil køre med
> 3-4 biler hvor der kun er betaling for den ene?

Den kørte afstand og tiden for selve kørslen vil der ikke blive ændret
særlig meget på. Så det vil udelukkende være omlæsningen der skal
klares. Hvis alle varer i bilen skal til samme by er det jo blot et
spørgsmål om at koble vognen fra og koble den på en anden trækker som
så kan køre videre. Hvor der er vilje er der vej - og du kan jo bare
sende regningen for omlæsningen videre til kunden, de tjener jo
alligevel så meget på det siger du.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-07-06 01:37

Henrik Stidsen skrev:
> I rummet bag sædet - eller hjemme i hans egen seng.

Og hvordan kommer han hjem til sin egen seng, der står 2500 km væk
hjemme i Danmark?

Når reglerne siger stop betyder det altså stop. Også selvom du kun har
25-50 km hjem.

> Eller også skal han sove hjemme i sin egen seng. Hvis han alligevel kun
> kører fra bygrænsen og til butikkerne i byen så er der ingen grund til
> at sove i lastbilen.

Vil det sige at du går ind for at ting produceres lokalt?

Alene i lille Danmark bliver det nødvendig at kunne sove i bilerne.

> Og 10 år om at få lavet loven - intet problem ;)

D.v.s. om 30 år. Til den tid er jeg ligeglad, for så er jeg stoppet med
at køre lastbil. Måske endda også med at køre bil overhovedet.

> [...]
> kan køre videre. Hvor der er vilje er der vej - og du kan jo bare sende
> regningen for omlæsningen videre til kunden, de tjener jo alligevel så

Selve omlæsningen tager ekstra tid. Så allerede der skrider din beregning.

Dernæst er der jo ikke meget fidus i at skifte bil hvis du blot lader en
ny trækker køre ind i byen i stedet for den der kommer fra den anden
ende af landet.

Skal der være nogen fidus i at lave om på det der er i dag skal der ske
omlæsning fra en trækker/trailer til flere mindre biler.

Hvis du alligevel slæber traileren med ind i byen har du jo ingen
udbytte af din fine model "dytbil". Det er jo henne på siden af
traileren cyklistene komme i klemme. Og den kan du jo ikke se bedre, i
en svingning, fra "din bil" end fra en normal trækker. Medmindre altså
du også forlanger kameraer monteret på traileren.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-07-06 00:47

Finn Guldmann laid this down on his screen :

> Og hvordan kommer han hjem til sin egen seng, der står 2500 km væk hjemme i
> Danmark?

Jeg ved virkelig ikke hvilken by der har 2500km fra den ene ende til
den anden...

> Når reglerne siger stop betyder det altså stop. Også selvom du kun har 25-50
> km hjem.

Jamen i er jo ligeglade med reglerne så hvorfor ikke bare køre hjem ?

> Vil det sige at du går ind for at ting produceres lokalt?

Nej, jeg går ind fra at du læser hvad jeg skriver. Hvis han kun kører
fra bygrænsen og ind til centrum vil det aldrig blive nødvendigt for
ham at sove i bilen.

> Alene i lille Danmark bliver det nødvendig at kunne sove i bilerne.

Ude på landevejen behøver du ikke køre i den mere cyklistsikre BY
lastbil...

> Selve omlæsningen tager ekstra tid. Så allerede der skrider din beregning.

Nej det er jo, iflg. dig, vognmandens problem - så i må bare køre lidt
hurtigere...

> Dernæst er der jo ikke meget fidus i at skifte bil hvis du blot lader en ny
> trækker køre ind i byen i stedet for den der kommer fra den anden ende af
> landet.

Du mener ikke der er fidus i at redde 30 (?) menneskeliv om året ? så
kynisk troede jeg alligevel ikke du var.

> [...]
> end fra en normal trækker. Medmindre altså du også forlanger kameraer

Det tror jeg nu godt man kan hvis man åbner øjnene og kigger...

For det første får du kortere afstand mellem chauffør og cyklist, du
får bedre udsyn bagud med spejle og strategisk placerede kameraer. Så
det er et spørgsmål om at åbne øjnene og være lidt opmærksom.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-07-06 02:07

Henrik Stidsen skrev:
> Jeg ved virkelig ikke hvilken by der har 2500km fra den ene ende til den
> anden...

Nej, men bilen kører rundt i Spanien og chaufføreren bor i Jylland.

> Jamen i er jo ligeglade med reglerne så hvorfor ikke bare køre hjem ?

Bl.a. fordi prisen er sat op fra 500,- til 3.000,- kr.

> Nej, jeg går ind fra at du læser hvad jeg skriver. Hvis han kun kører
> fra bygrænsen og ind til centrum vil det aldrig blive nødvendigt for ham
> at sove i bilen.

Jamen var der ikke noget med at du stadig ville have traileren med ind i
byen?

Hvorfor så skifte trækker? Det løser da ikke cyklistproblemet.

Hvis du ikke vil betale for en omlæsning til mindre biler får du ikke
dit problem løst.

> Ude på landevejen behøver du ikke køre i den mere cyklistsikre BY
> lastbil...

Du vil måske være med til at forbyde cyklerne på landevejene?

> Nej det er jo, iflg. dig, vognmandens problem - så i må bare køre lidt
> hurtigere...

Det kan vi jo ikke, vi er jo begrænset.

Så hvis du overhovedet vil til at prøve at løse problemet bør du nok
bruge andre veje end dem der allerede, uden held, er afprøvet. At gøre
det til vognmandens problem er ingen løsning, blot yderligere problemer.

> Du mener ikke der er fidus i at redde 30 (?) menneskeliv om året ? så
> kynisk troede jeg alligevel ikke du var.

Så længe du stadig vil have traileren med ind i byen, blot efter en
anden trækker, har du jo ikke løst nogen problem. Det er jo nede på
siden af traileren problemet er.

> Det tror jeg nu godt man kan hvis man åbner øjnene og kigger...

Hvis du kan se gennem en presenning eller en kølemaskine må du have
evner andre ikke har.

> For det første får du kortere afstand mellem chauffør og cyklist, du får
> bedre udsyn bagud med spejle og strategisk placerede kameraer. Så det er
> et spørgsmål om at åbne øjnene og være lidt opmærksom.

Men du har stadig traileren til at dække for en del af dit udsyn. Det er
det der er problemet i dag, og det løser du kun hvis du lader traileren
blive uden for byen.

Men du skal være virkelig velkommen til at forsøge at få læsset om til
mindre biler. (biler der kun er i et stykke = nul trailer eller hænger)

Det vil nemlig betyde at mit arbejde bliver at køre frem til en
terminal, melde mig, få stukket et portnummer ud, bakke til og så vide
at den næste time skal jeg holde der. Så kan jeg få den tid til at
stresse af jeg skal have. Og jeg bliver fri for at skulle ligge og slås
med mærkelig trafikkultur inde i Kbhstrup.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-07-06 12:57

Finn Guldmann formulated on søndag :

> Nej, men bilen kører rundt i Spanien og chaufføreren bor i Jylland.

Så må han jo bare vælge et job lidt tættere på hans hjem ;)

> Bl.a. fordi prisen er sat op fra 500,- til 3.000,- kr.

Så hvis vi sætter bøden for hastighedsovertrædelser i lastbiler op med
en faktor 6 så falder jeres hastighed til de lovelige 80km/t ?

> Jamen var der ikke noget med at du stadig ville have traileren med ind i
> byen?

Jo

> Hvorfor så skifte trækker? Det løser da ikke cyklistproblemet.

Jo hvis trækkeren giver chaufføren markant bedre mulighed for at se
cyklisterne ved siden af ham.

> Hvis du ikke vil betale for en omlæsning til mindre biler får du ikke dit
> problem løst.

Det tror jeg nu nok jeg gør.

> Du vil måske være med til at forbyde cyklerne på landevejene?

Hvor mange cyklister er blevet ramt af højresvingende lastbiler på
landevejene de sidste 10 år ? Og hvor mange i byerne ?

Derudover vil jeg meget gerne have cykel og knallertstier på alle
landeveje, meget gerne af den slags der er adskilt fra vejen med en ~1½
meter græsrabat (så traktorer kan give plads til overhaling).

> Så hvis du overhovedet vil til at prøve at løse problemet bør du nok bruge
> andre veje end dem der allerede, uden held, er afprøvet. At gøre det til
> vognmandens problem er ingen løsning, blot yderligere problemer.

Jo, det er løsningen - med mindre vognmanden ikke evner at forklare
sine kunder hvordan tingene hænger sammen.

> Så længe du stadig vil have traileren med ind i byen, blot efter en anden
> trækker, har du jo ikke løst nogen problem. Det er jo nede på siden af
> traileren problemet er.

Hvis du sidder i en trækker hvor du via spejle og kameraer har fuldt
udsyn over hvad der foregår ved siden af din trailer så har jeg jo
netop løst problemet.

> Hvis du kan se gennem en presenning eller en kølemaskine må du have evner
> andre ikke har.

Det behøver man jo ikke hvis man har designet trækkeren så chaufføren
kan se hvad der sker på siden af hans bil uanset at den er "knækket" i
et sving.

> Men du har stadig traileren til at dække for en del af dit udsyn. Det er det
> der er problemet i dag, og det løser du kun hvis du lader traileren blive
> uden for byen.

Hvordan kan traileren dække for dit udsyn ? Du skal jo ikke se om på
venstre side af den når du drejer til højre ?

> Men du skal være virkelig velkommen til at forsøge at få læsset om til mindre
> biler. (biler der kun er i et stykke = nul trailer eller hænger)

Det kræver vel bare en enkelt §§ i færdselsloven - sættevogne gøres
ulovlige i byzone.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-07-06 15:21

Henrik Stidsen skrev:
> Så må han jo bare vælge et job lidt tættere på hans hjem ;)

Hans vognmand er hans nabo, er det tæt nok på?

> Så hvis vi sætter bøden for hastighedsovertrædelser i lastbiler op med
> en faktor 6 så falder jeres hastighed til de lovelige 80km/t ?

Det skal du ikke regne med. Vi får i forvejen sjældent bøder mellem 80
og 90 km/t på motorvejene. Og heller ikke for de 80 km/t på landevejene.

Politiet ved jo godt at det ville give totalt kaos på to-sporede veje
hvis lastbilerne kun kørte 70 km/t hvor personbilerne måtte køre 80/90
km/t. Det er blot politikerne der ikke kan indse det.

> Jo

Tænkte det nok.

> Jo hvis trækkeren giver chaufføren markant bedre mulighed for at se
> cyklisterne ved siden af ham.

Jamen det er jo ikke så meget på siden af trækkeren som på siden af
traileren at ulykkerne sker.

> Det tror jeg nu nok jeg gør.

Det skal du ikke regne for meget med.

> Hvor mange cyklister er blevet ramt af højresvingende lastbiler på
> landevejene de sidste 10 år ? Og hvor mange i byerne ?

Det har jeg ikke tal for. Men hvis du går på jagt efter dem så kig også
lige på hvor mange cyklister der bliver slynget rundt af fartvinden på
landevejene.

> Derudover vil jeg meget gerne have cykel og knallertstier på alle
> landeveje, meget gerne af den slags der er adskilt fra vejen med en ~1½
> meter græsrabat (så traktorer kan give plads til overhaling).

Det vil jeg også gerne. Og meget gerne også at cykelstierne ikke ender i
vejkrydsene lige ved siden af vognbanerne. Flyt dem 5-15 m ned af
sidevejen og giv dem vigepligt. Så vil du begynde at redde cyklistliv.
Men heller ikke før.

Bliver man ved på den nuværende kurs hvor man enøjet laster lastbilerne
for ulykkerne er samfundet gået i stå før uheldene er nået ned på nul.

> Jo, det er løsningen - med mindre vognmanden ikke evner at forklare sine
> kunder hvordan tingene hænger sammen.

Jamen har du stadig ikke fattet at i mit erhverv ar det ikke vognmanden
der forklarer hvordan forholdene skal være men kunden?

Vognmanden kan så vælge at afhænde sin forretning og melde sig i køen
til offentlig forsørgelse hvis han ikke vil drive forretning under de
forhold.

Kunden skal nok få sin vilje så længe der findes lande med væsentligt
lavere lønniveau end det danske.

Og mit bud er at når nu de baltiske lande begynder at forlange flere
penge for deres arbejde fordi de finder ud af at ting koster penge,
bliver der russere der kommer til at køre bilerne.

Medmindre kunderne får det ansvar pålagt som jeg snakker så meget om.

> Hvis du sidder i en trækker hvor du via spejle og kameraer har fuldt
> udsyn over hvad der foregår ved siden af din trailer så har jeg jo netop
> løst problemet.

Det kan jeg gøre med den jeg har i dag. (Det du vil have man skal kunne
med den model du viste.)

Humlen er at for begge modeller skal der monteres kameraer på traileren
også hvis du vil have problemet løst på den måde.

> Det behøver man jo ikke hvis man har designet trækkeren så chaufføren
> kan se hvad der sker på siden af hans bil uanset at den er "knækket" i
> et sving.

Uanset hvordan du designer trækkeren kan chaufføreren jo stadig ikke
kigge om hjørner.

> Hvordan kan traileren dække for dit udsyn ? Du skal jo ikke se om på
> venstre side af den når du drejer til højre ?

Du burde altså komme med ud at køre en dag så du kan få indblik i
fysiologien i sådan et køretøj.

> Det kræver vel bare en enkelt §§ i færdselsloven - sættevogne gøres
> ulovlige i byzone.

Det kunne gøre det, men i f.eks. Kbhstrup ville det blive meget kringlet
da en del af de terminaler vi skulle køre til for at få læsset om
faktisk ligger inde i byen.

Det vil så koste en masse penge at få dem flyttet. Men er man villig til
at betale prisen lader det sig da gøre.

Havde man nu haft visionerne i orden og haft et overblik over hvad
trafik er for en størrelse havde man koblet det sammen med den med 25,25
vogntog, og var påbegyndt at kræve terminalerne flyttet ud af byerne i
samme omgang.

Sætter man en maks grænse for hvor langt et 25,25 vogntog må køre fra en
motorvejsafkørsel er man godt på vej. For så bliver mange af de firmaer
der vil bruge dem nødt til at flytte nærmere til motorvejene end de er i
dag.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-07-06 22:06

Finn Guldmann submitted this idea :

> Det skal du ikke regne med. Vi får i forvejen sjældent bøder mellem 80 og 90
> km/t på motorvejene. Og heller ikke for de 80 km/t på landevejene.

Det burde i få og jeg vil egentlig ønske i fik det. Det vidner ikke
ligefrem om selvdisciplin at i ikke kan finde ud af at køre det i må
istedet for det maksimalt mulige i køretøjet. Hvorfor blev begrænserne
indført ? Det BURDE ikke være nødvendigt hvis blot chaufførerne havde
et minimum af selvkontrol.

> Jamen det er jo ikke så meget på siden af trækkeren som på siden af traileren
> at ulykkerne sker.

Har du overhovedet ikke fulgt med ?

> Det har jeg ikke tal for. Men hvis du går på jagt efter dem så kig også lige
> på hvor mange cyklister der bliver slynget rundt af fartvinden på
> landevejene.

Har aldrig hørt om en eneste...

> [...]
> og giv dem vigepligt. Så vil du begynde at redde cyklistliv. Men heller ikke

Øh, 5-10 meter ned af sidevejen ? hvordan vil du få det til at passe
ind i en vej der også findes i virkeligheden ?

For slet ikke at tale om hvordan du vil klare det i en by hvor der er
huse ved siden af vejen...

> Jamen har du stadig ikke fattet at i mit erhverv ar det ikke vognmanden der
> forklarer hvordan forholdene skal være men kunden?

Jo, jeg har forstået at vognmændende er nogen svage mennesker der ærlig
talt ikke fortjener at fortsætte med deres virksomhed hvis de ikke har
respekt for lovgivning og ikke kan forklare deres kunder hvordan verden
hænger sammen.

> Vognmanden kan så vælge at afhænde sin forretning og melde sig i køen til
> offentlig forsørgelse hvis han ikke vil drive forretning under de forhold.

Så må han gøre det - alternativet er at drive en virksomhed med
underskud og uden respekt for landet love og borgere (som man gladeligt
udsætter for livsfare når man kører rundt med trailere med defekte
bremser).

> Medmindre kunderne får det ansvar pålagt som jeg snakker så meget om.

Og som du har fået at vide bliver det umuligt at opretholde et
retssamfund og stadig give en virksomhed bøder for noget de ikke har
noget med at gøre.

> Humlen er at for begge modeller skal der monteres kameraer på traileren også
> hvis du vil have problemet løst på den måde.

Hvorfor det ? Jeg kan ikke se at siden af traileren på ngoet tidspunkt
er skjult for trækkeren.

> Uanset hvordan du designer trækkeren kan chaufføreren jo stadig ikke kigge om
> hjørner.

Hvornår får han brug for det ?

> Du burde altså komme med ud at køre en dag så du kan få indblik i fysiologien
> i sådan et køretøj.

Prøv nu bare at forklare det, jo oftere du kommer med det svar på
tingene desto mindre tror jeg på der er noget reelt i det du påstår.

> [...]

> vil bruge dem nødt til at flytte nærmere til motorvejene end de er i dag.

Man havde netop en ide om at der IKKE skulle være virksomheder langs
motorvejene - det er der kommet alligevel og det har mange steder gjort
det umuligt at udvide motorvejene.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-07-06 10:41

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> istedet for det maksimalt mulige i køretøjet. Hvorfor blev begrænserne
> indført ? Det BURDE ikke være nødvendigt hvis blot chaufførerne havde et

Af de to muligheder jeg kan se vælger jeg at tro at det du skriver er
udfra ukendskab og ikke mod bedre viden. Men kendte du følgerne ville du
*helt sikkert* ikke foreslå at lastbilerne kørte max 70 km/t på
landevejene.

Begyndte alle lastbilerne at køre, kun, op til 70 km/t på landevejene
ville der ske en hel del flere ulykker fordi personbilerne så ikke ville
vente på os og ville bruge alle midler for at komme foran.

Den mest fremherskende ville være at en personbil kolliderer med en
modkørende på siden af en lastbil fordi der alligevel ikke var plads nok
til at overhale.

Og jeg vil tro at det at vi, med store bøder, blev tvunget ned på 70
km/t ville få endnu flere chaufførere til at droppe jobbet end den med
6x udvidelse af bødetaksterne.

Og det ville være nerverne mere end pengene der kommer til at betyde noget.

> Har du overhovedet ikke fulgt med ?

Har du da information du vil dele?

> Har aldrig hørt om en eneste...

Det må jo betyde at det er nogle gode kolleger jeg har.

> Øh, 5-10 meter ned af sidevejen ? hvordan vil du få det til at passe ind
> i en vej der også findes i virkeligheden ?

Det ses da ellers mange steder, så det må vel kunne lade sig gøre.

> For slet ikke at tale om hvordan du vil klare det i en by hvor der er
> huse ved siden af vejen...

Så må de jo have vigepligten hvor cykelstien nu ender.

> [...]
> talt ikke fortjener at fortsætte med deres virksomhed hvis de ikke har
> respekt for lovgivning og ikke kan forklare deres kunder hvordan verden

Og du har aldrig hørt om at den der har pengene også har magten?

> [...]
> underskud og uden respekt for landet love og borgere (som man gladeligt
> udsætter for livsfare når man kører rundt med trailere med defekte

Der var da intet jeg hellere ville end at vi fik transportpriserne op
hvor de hører hjemme, men prøv lige at overvej resultatet af at danske
vognmænd krævede det. Du ville hurtig finde det nødvendigt at lære
slaviske sprog, for det ville blive polske og baltiske chaufførere der
ville komme til at køre i stedet.

> Og som du har fået at vide bliver det umuligt at opretholde et
> retssamfund og stadig give en virksomhed bøder for noget de ikke har
> noget med at gøre.

De har jo netop *meget* med det at gøre. Den nuværende regering har jo
travlt med at få åbnet op for at udenlandske lastbiler kan køre internt
i Danmark (carbotagekørsel). Hvorfor mon det? jo det er for at presse
dansk transport erhverv ud af markedet, så transportkøberne kan få
ydelsen endnu billigere. Og skaffe sig endnu mere overskud. Du skal ikke
tro at din pris i Netto bliver billigere af at transportprisen bliver
det. Men du skal tåle følgerne af at det bliver en anderledes
trafikkultur der bliver fremherskende. Vil du det?

> Hvorfor det ? Jeg kan ikke se at siden af traileren på ngoet tidspunkt
> er skjult for trækkeren.

Kan du da kigge omkring hjørner?

> Hvornår får han brug for det ?

Når der fremtræder hjørner i det felt han skal overskue.

Men det korte af det lange er at der ikke sker ændringer før man
begynder at interessere sig for den anden part i ulykkerne. Men det er
jo ikke politisk korrekt at gøre det, så der vil nok stadig dø 10-20
cyklister om året, i årene fremover.

> Prøv nu bare at forklare det, jo oftere du kommer med det svar på
> tingene desto mindre tror jeg på der er noget reelt i det du påstår.

Jamen der er ting du skal opleve for at forstå dem. Og når du ikke er
interesseret i at komme med ud og opleve dem er det, praktisk taget,
umuligt at forklare dem.

> Man havde netop en ide om at der IKKE skulle være virksomheder langs
> motorvejene - det er der kommet alligevel og det har mange steder gjort
> det umuligt at udvide motorvejene.

Hvad skulle det også hjælpe at udvide motorvejene? Er det bedre at holde
i kø i 3 (4) spor end i 2? Køen bliver måske kortere, men den tid der
bruges på det bliver da ikke mindre.

Men jeg snakker ikke om nogle få 100 m, men om transportområder der har
direkte adgang til motorvejene.

Fra : Thomas H.

Dato : 22-06-06 21:16

> [...]
> kommet til skade de seneste 3 dage. Og hvad kan man så konkludere ud af
> det? At problemet ville være løst, hvis der ikke var kvinder iblandt den

Havde det været 3 dage i træk, at unge "fartbøller" havde lavet ulykker, kan
du være ret sikker på, at op til flere politikere, Duracell-fjolset og mange
fjolser herinde, havde ment at NU måtte der gøres noget drastisk, hængt sig
i statistikker over at det mest var unge mænd der lavede den slags ulykker,
kommet med de mystiske forslag om at diskriminere alle unge via statistik,
for NOGET må der gøres.

Så ja, lad os lave nogle særregler for kvindelige cyklister! ... hvad med
venstrevigepligt, og hvis det ikke overholdes, 60 klip i deres eventuelle
kørekort, og deres cykel og 2 næste cykler konfiskeres...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-06-06 15:10

Thomas H. wrote:
> [...]

> unge mænd der lavede den slags ulykker, kommet med de mystiske
> forslag om at diskriminere alle unge via statistik, for NOGET må der

Og så er der jo også de fjolser der ingenting gør ...!

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 23-06-06 12:32

> Hvorfor skulle de dog det? - sådan er reglerne jo ikke.

Selvom jeg selv synes jeg er rimelig årvågen så er jeg også blevet kørt ned
af en højresvingende htbus. Han kørte først lige frem i en busbane (der både
kan anvendes til ligeud og højresving) og svingede så uden at bruge
blinklyset. Havde det været en lastbil uden underkørselsværn var jeg sikkert
også røget ned under istedet for at glide af på siden af bussen.

Nej - min hastighed var ikke høj og det var i dagslys og jeg kørte på
cykelstien i den rigtige retning ...
(Cyklede kun fordi det var væsenligt hurtigere end at tage busserne - på den
strækning tager det 1 time med bus og der er kun 10km og (25 lyskryds))

Så jeg forstår godt at man kan blive kørt ned af en højresvingende lastbil

Fra : MK

Dato : 23-06-06 12:36

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:449bd140$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> ned af en højresvingende htbus. Han kørte først lige frem i en busbane
> (der både kan anvendes til ligeud og højresving) og svingede så uden at

Hvad havde buschaufføren at sige til sit forsvar?

Fra : Anders Majland

Dato : 23-06-06 12:55

> Hvad havde buschaufføren at sige til sit forsvar?

Han stoppede ikke - og var væk inden jeg kom på benene igen.

Havde han stoppet havde han nok sagt. SMIDSY*
* se tråden pip fra en motorcyklist.

Apropos SMIDSY's så kørte jeg 150km landevej igår på motorcykel - jeg holdt
mig mest til landevej da dysningen ikke er helt ok så den skal ikke over
100km/t.

Jeg var ude for 2 bilister der kørte ud foran mig.

Den første var ca 20:15 syd for vig hvor en ved en t-kryds laver et
venstresving fra venstre og ind foran mig Jeg er under 100meter fra hende da
hun kører ud, så da der ikke er modkørende trafik overhale jeg hende bare
selvom der er fuldt optrukne striber. Min hastighed inden var 84-86km/t
(GPS)

Den anden var henad 22:45 på landevejen mellem århus og randers. Der var jeg
lidt længere fra og bremsede bare let ned, så bilisten nåede op på 40-50km/t
inden jeg indhentede. Der var ikke et øje bag mig og min hastighed der var
også under 80+10%

Motorcyklen har 2 højt placerede forlygter og burde være nem at se... Begge
gange var der ikke andre køretøjer inden for 500meter så om der var SMIDSY
eller bare ligegyldighed er et åbent spørgsmål....

Men inden landevejskørsel kørte jeg kbh->holbæk ad motorvejen. Der var
spredt trafik og også mange andre der "kun" kørte 100km/t (GPS - de har
sikkert kørt efter 110km/t på deres speedometre). Men mange havde godt nok
utroligt svært ved at lave et odenligt vognbaneskift inden overhaling af
mig. Der blæste pænt igåt fra syd så der var en kraftig sidevind og så er
ikke fedt at bilister med 130+km/t overhaler med 20cm sideafstand. Det kan
jo ikke undgåes at det rykker noget sidelæns når man skifter fra vind til læ
og tilbage igen . Der var ihvertfald 5 bilister på den korte strækning der
ikke fandt det nødvendigt at trække ud i andet spor for at overhale mig. Og
så er der dem der først meget sent skifter spor og/eller trækker ind igen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-06-06 15:12

Anders Majland wrote:

> Jeg var ude for 2 bilister der kørte ud foran mig.

Du er da ude for både det ene og det andet, når du kører land og rige rundt.

Det går galt en dag!

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 23-06-06 18:38

> Det går galt en dag!

Det er gået galt 2 gange (3 hvis jeg egen fejl med) på mc siden 98 - og i
bil har jeg klaret mig med near-miss'es (som den i tråden fra 12.)

Det er jo ikke fordi jeg kører specielt mange km (Måske 25+10000km/år) men
jeg kører jo sjældent på normale pendler tider ... Men jeg har langt flere
"episoder" på mc end i bil.

Men de 2 herover fra landevejsturen var ikke tæt nok på til at være farlige,
men bare 2 eksempler på at blive overset selvom bilisten ikke har en eneste
gyldig undskyldning for at overse mig. Og havde jeg konfronteret dem havde
de sikkert ment at jeg kom sindsygt hurtigt og at det derfor var min egen
fejl - Ligesom Jørgen jo blev ved at fremture.. (Eller også var de bare af
dem der var pisseligeglade med deres medtrafikanter) Jeg ved ikke om min
tracklog er detaljeret nok til at kan se opbremsningerne, men den kan
ihvertfald dokumentere en lovlig stort set lovlig marchfart...

Jeg roder jo en del med kameraer til dagligt og har indimellem overvejet at
montere et permamnent på mc'en . Hvis ikke andet kunne det måske give lidt
eftertanke hos folk der engang er fanget i en temmelig uheldig situation....
F.eks aflevere en CD hos politiet ønsket om at de en dag de ikke havde bedre
at tage sig til ville tage en snak med den formatelige og vise ham/hende
videoen. Eller offenliggøre dem på nettet, men jeg er ikke tilhænger af en
offenltig gabestok.. Selvom man nogen kan have lyst til det.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-06-06 19:40

Steen F. wrote :

> Og dermed må vi hellere fjerne alle kvindelige cyklister fra trafikken, da de
> ikke kan finde ud af at stoppe for grønt og lade lastbiler og busser svinge
> til højre?

Eller alle mandlige lastbilchauffører - hvis kvinderne respekterer
reglerne så meget at det slår dem ihjel må de jo være perfekte
lastbilchauffører :)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-06-06 19:44

> Og dermed må vi hellere fjerne alle kvindelige cyklister fra trafikken, da
> de ikke kan finde ud af at stoppe for grønt og lade lastbiler og busser
> svinge til højre?

Må de så køre over for rødt?, hvad med mænd?.

Fra : BJ

Dato : 22-06-06 20:39

> [...]

> de ikke kan finde ud af at stoppe for grønt og lade lastbiler og busser

Det må være din holdning, for jeg har på intet tidspunkt udtrykt den.

Det er stadig bemærkelsesværdigt, kvinder er overtal i disse ulykker.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ivan Sparvath

Dato : 22-06-06 21:31

[klip]
> Det er stadig bemærkelsesværdigt, kvinder er overtal i disse ulykker.

Ja, det er 9 ud af 10.
Og af den 10. er der en del børn og unge.

Bortset fra at kvinderne kører og tænker på alt muligt andet i deres
defensive kørsel, lægger de ikke mærke til, hvordan en sættevogn ender med
at skære hjørner.
Og så det der med, at hvis chaufføren først ER begyndt at dreje, kan
spejlene ikke anvendes mere i DEN runde.
Har diskuteret det flere gange med 'mine' kvinder - og de passer på. Det er
måske kvinder, som ikke selv fører motorkøretøj ?
Der er også mange, som holder med hovedet under armen LANGT ude i krydset,
når de skal lave et højresving.

Til Steen F: Jeg tror du lider lidt af det samme syndrom: Så pas på
virkeligheden derude !

)
ivan, århus

Fra : Steen F.

Dato : 22-06-06 18:33

jan@stevns.net wrote:
> Hva' hulen sker der for dem ?
>
> Ser de ikke fjernsyn ? Kan de ikke tænke ?
> er de dumme ? trætte af livet ?

Hvem mener du? Cyklisterne eller lastbilchaufførerne?

Fra : BJ

Dato : 22-06-06 18:35

> jan@stevns.net wrote:

KLIP

> Hvem mener du? Cyklisterne eller lastbilchaufførerne?

Det må så ubetinget være lastbilchaufførerne.

Det er jo dem som enten bliver kvæstet eller dør af det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Steen F.

Dato : 22-06-06 19:37

BJ wrote:

> Det må så ubetinget være lastbilchaufførerne.
> Det er jo dem som enten bliver kvæstet eller dør af det.

Jeg tror nu ikke at man bliver kvæstet eller dør af IKKE at se tv eller være
dum.
At man kan dø af at cykle over for grønt - kvinde eller ej - synes jeg til
gengæld er problematisk.

/Steen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 22-06-06 20:15

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> writes:

> [...]
> dum.
> At man kan dø af at cykle over for grønt - kvinde eller ej - synes jeg til

Jeg har stadig til gode at hitte ud af præcis hvordan det er at folk
kvajer sig. Er det fx. med eller uden cykelsti helt frem til krydset?

En historie sidste år var noget med at chaufføren blev frikendt fordi
han notorisk ikke kunne se langs cykelstien der lå 2-3 meter _adskilt_
fra vejen med en græsrabat, og derfor heller ikke den 12-årige knægt
han kørte over.

Nogen (fan'me ikke mig) overhaler indenom i højresvingsbaner uden
cykelsti, hvor lastbilen ikke kan lukke af som personbiler kan. Når
den så drejer kan der blive *meget* lidt plads på hjørnet - faktisk
kan "maven" på lastbilen svinge ind over.

Man kan også forestille sig at at en lastbil med manglende
regelkendskab kører op på siden af en cyklist og begge så kører frem
for grønt og cyklisten så er lige lidt for langsom. Det kunne forklare
kønsforskellen (mænnerne er accelereret væk inden faren opstår), men
jeg synes alligevel ikke at det lyder rigtigt.

Og så er der de deciderede "hjerneblødninger": For et par uger siden
så jeg en kvindelig cyklist holde nydeligt tilbage for rødt og så køre
ligeud på grøn højresvingspil. Bilisten var heldigvis vågen... (selv
var jeg for forbløffet til at nå at råbe op, eller også troede jeg til
det sidste at hun faktisk ville til højre).

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-06-06 18:36

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev :

>Hvem mener du?

Er det ikke temmeligt åbenlyst ?

citat :
"er de dumme ? trætte af livet ?"

Fra : Steen F.

Dato : 22-06-06 19:30

jan@stevns.net wrote:
> Er det ikke temmeligt åbenlyst ?
> citat :
> "er de dumme ? trætte af livet ?"

Det samme kunne jeg jo spørge dig om. Du tror altså at cyklisterne med vilje
har lagt sig under lastbilerne fordi de var trætte af at leve eller fordi de
var dumme? Man kunne derimod mistænke lastbilchaufførerne for at have et
dødsygt job og et sørgeligt liv, og dermed var ligeglade med hvad de foretog
sig i trafikken.

De andre tillægsord passer vist meget godt på chauffører med stort
kørekort... dumme, ikke kan tænke, trætte af livet (det med fjernsyn ved jeg
ikke).

/Steen

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 09:57

> De andre tillægsord passer vist meget godt på chauffører med stort
> kørekort... dumme, ikke kan tænke, trætte af livet (det med fjernsyn ved
> jeg ikke).

Steen, du udtaler dig om noget du ikke har en skid forstand på! Sæt dig nu
op i en lastbil og find så ud af hvor svært det faktisk er!
Meget har vøret forsøgt for at løse problemet, tilsyneladende uden større
held.
Men indtil du selv lige har de vise sten, så vil jeg bede dig om at lade
være med at kalde mig for dum etc.
Det har du ikke en skid belæg for!

Tommy

Øv, hvor kan jeg blive provokeret af sådan en åndsvag udmelding!

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 12:37

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

så vil jeg bede dig om at lade
> være med at kalde mig for dum etc.
> Det har du ikke en skid belæg for!

Men den anden vej er det OK?, citat om cyklister: "Ser de ikke fjernsyn ?
Kan de ikke tænke ?
er de dumme ? trætte af livet ?"

> Øv, hvor kan jeg blive provokeret af sådan en åndsvag udmelding!
Ditto...:/.

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 19:31

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> så vil jeg bede dig om at lade
>>
> Men den anden vej er det OK?, citat om cyklister: "Ser de ikke fjernsyn ?

V il du være venlig at påpege, hvor jeg har yteret mig således? Eller bare i
nærheden heraf?
Hvis jeg havde været cyklist, ville jeg sandsynligvis blive lige så
provokeret af sådan en udmelding. Men jeg er ikke cyklist og derfor har jeg
ikke kommenteret på dette - overhovedet. Hvordan du kan få det til at jeg
sympatiserer med det, aner jeg ikke.
Tommy

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-06-06 20:27

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev :

>Men den anden vej er det OK?, citat om cyklister: "Ser de ikke fjernsyn ?
>Kan de ikke tænke ?
>er de dumme ? trætte af livet ?"

Det var nu mit tankespind , det der !

Fra : lindstroem

Dato : 23-06-06 21:49

> [...]
> op i en lastbil og find så ud af hvor svært det faktisk er!
> Meget har vøret forsøgt for at løse problemet, tilsyneladende uden større
Den lokale tv2-station i syd-jylland lavede et forsøg, hvor en kørelærer og
en vognmand kørte en sættevogn hen over en cykel med dummies på cykel og
cykelbarnesæde. Det skete i forbindelse med et højresving. På intet
tidspunkt kunne cyklen IKKE ses i spejlet.
Vognmanden var en hård hund, der sagde at den slags ulykker sker når
chaufføren i lastbilen er uopmærksom. Så enkelt er det ifølge ham. At vi
andre med kørekort til sådan en stor svend så synes, at der er meget at være
opmærksom på, så man kan overse en cykel er en anden sag.
Men der er ingen tvivl om at man som chauffør kører rundt i noget, der udgør
en betydelig fare og derfor bør have koncentrationen 100 procent
arbejdsrettet.

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-06 10:48

> [...]
> Men der er ingen tvivl om at man som chauffør kører rundt i noget, der
> udgør en betydelig fare og derfor bør have koncentrationen 100 procent

Jeg er enig med dig, principielt altså.

For du kan IKKE væpre 100% opmærksom i 8-10 timer - heller ikke selvom du
afholder 45 min pause efter 4½ times køretid. Desværre...!
Men er da ingen tvivl om at det kan gøres bedre end det bliver nu. Politiet
foretager prøver af lastbiler, hvor de tjekker om chaufføreren har
indstillet sine spejle rigtigt. Desværre viser det sig ofte at chaufføreren
ikke er klar over hvordan spejlene indstilles korrekt. Og hvis man ikke har
en spejlbane til sin rådighed, kan det faktsik også godt snyde lidt (ikke så
meget at politiet kan konstatere det ved tjek).

Jeg har lige haft held med at få chefen til at bløde de 10.000 kr det koster
af få sådan en bane :) Så kan min ekolleger også blive lovlige.
Der er nu ingen tvivl om at der burde være offentlige baner rundt om i
landet - det ville betyde en del for vores trafiksikkerhed. Og tag bare
personbiler med - der er dælme mange der ikke aner hvordan spejlene skal
stå.

Desværre er der ikke så mange cyklister i denne gruppe - for vi kunne
opfordre dem til at søge øjenkontakt med chaufførerne. Så ved de at de er
set...

Jeg er i den heldige situation at jeg ikke (i sættevogn) kører så meget i
by. Jeg kan derfor være 100% fokuseret i by trafikken. Men de chauffører der
kører distributionskørsel (fragtmanden fx) har dælme dårlige betingelser.
Især fordi de meget ofte er på arbejde 12 timer pr dag.

Mvh Tommy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-06 11:42

TBJ expressed precisely :
> [...]
> - det ville betyde en del for vores trafiksikkerhed. Og tag bare personbiler
> med - der er dælme mange der ikke aner hvordan spejlene skal stå.

Er det ikke også planen at de skal opmales på rastepladser rundt
omkring fordi politiets "spejldug" ikke kan bruges ? (den blæser jo
væk...)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-06-06 15:18

Henrik Stidsen skrev:
> Er det ikke også planen at de skal opmales på rastepladser rundt omkring
> fordi politiets "spejldug" ikke kan bruges ? (den blæser jo væk...)

Det ville da være alle tiders ide. Så kan vi nemlig selv begynde at
stille de spejle. Det sidst til komne skal vi på værksted for at få
stillet rigtig, som tingene er nu. Der er jo hverken info eller hjælp
til os til at få det stillet til mindre end 500,- kr/timen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-06 16:13

Finn Guldmann expressed precisely :

> [...]
> tingene er nu. Der er jo hverken info eller hjælp til os til at få det

Svjv er det udelukkende et spørgsmål om tid og bevillinger før de
bliver lavet - og så vil blive brugt til kontrolaktioner.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-06-06 03:15

Henrik Stidsen skrev:
> Svjv er det udelukkende et spørgsmål om tid og bevillinger før de bliver
> lavet - og så vil blive brugt til kontrolaktioner.

Op et vist sted med de kontrolaktioner. Det der betyder noget er at de
er der så vi kan komme til at bruge dem.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-06-06 18:40

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Måske man ligefrem skulle få Duracell kaninen til at kræve et
> lovindgreb :
>
> Cyklister af cyklen, og til fods over en fodgængerovergang ?

Hvis den er der, det er jo ikke givet. Eller "cyklist-grønt/rødt?. Det blev
nok til; forbikørsel/overhaling af cyklister forbudt, højresving forbudt -
det bliver en svær nød at knække; MC'erne vil jo ikke have vi svinger til
venstre ;). For skal ret være ret, er det jo vigepligten ifb med det, som
overtrædes. Jeg syntes der er en OK. ide med den chip på cyklen, som aktiver
et signal i krydset, i lastbilen.

Fra : Kåre

Dato : 22-06-06 18:56

Jeg syntes der er en OK. ide med den chip på cyklen, som aktiver
> et signal i krydset, i lastbilen.

Hvad er det for en løsning du snakker om der ?

For 6 år siden fik jeg en ide til at løse specielt højresvingsulykker.
En genial ide syntes jeg selv (synes det stadig...).
Fik købt dele ind til en prototype, men det kom aldrig længere.
Hovedsageligt fordi jeg var overbevist om at der var større kræfter i gang
med nøjagtig det samme.
Men her 6 år senere har jeg endnu ikke hørt om nogen der har lavet en
ordentlig løsning på problemet.

For et par måneder siden fortalte mine forældre så, som godt kendte til min
ide, at de havde set nøjagtig min ide i fjernsynet. Jeg har bare ikke kunnet
støve op hvad det helt gik ud på.
Men det lyder som det du snakker om?

Kan du fortælle lidt mere om det?
Eller har du et link til informationer om den?

Skal bare vide om jeg skal ærgre mig voldsomt. Både pga. de liv der kunne
være skånet, men også pga. tabet af det ektreme økonomiske potentiale der
vil være i en sådan løsning!

mvh
Kåre

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-06-06 19:08

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for en løsning du snakker om der ?

Det som din forældre også har set, mere ved jeg ikke.

> For 6 år siden fik jeg en ide til at løse specielt højresvingsulykker.
> En genial ide syntes jeg selv (synes det stadig...).

Syntes jeg også.

> Fik købt dele ind til en prototype, men det kom aldrig længere.
> Hovedsageligt fordi jeg var overbevist om at der var større kræfter i gang
> med nøjagtig det samme.

Har prøvet det samme. Kan du høre millionerne blafre i vinden ud over
steppen? :(. Men værst er nu de liv som kunne være sparet.

Fra : Kåre

Dato : 22-06-06 20:09

> Det som din forældre også har set, mere ved jeg ikke.

> Syntes jeg også.

> Har prøvet det samme. Kan du høre millionerne blafre i vinden ud over
> steppen? :(. Men værst er nu de liv som kunne være sparet.

Jeps, kan høre det...
Jeg har fundet et link til det:
http://www.erhvervsbladet.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060621/NEWS06/106210220

Det er ved at blive testet i Skanderborg.

Og det er NØJAGTIG min ide...
Ideen døde da jeg ikke havde de fornødne penge til patent, samt nogle
juridiske spørgsmål i min ansættelseskontrakt. Tilsammen gjorde det at jeg
ikke satsede på det.
Sådan er det jo så bare. Må finde på noget andet til at sikre min pension

Kåre

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-06-06 21:26

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan er det jo så bare. Må finde på noget andet til at sikre min pension

Jeg kan mærke det :(, ærgrelsen i "maven", men show must go on - kom videre.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-06-06 19:29

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev :

>Kan du fortælle lidt mere om det?

En chip på cyklen (eller måske hellere indopereret ?) aktiverer et
display på den lygtepæl, der måske står i krydset, med teksten
"CYKLIST" i lysende neon

>Eller har du et link til informationer om den?

Det blev omtalt i tv2 nyhederne ganske nyligen -

Ideen er ikke helt dum, men er desværre kun symptombehandlig

Fra : MK

Dato : 22-06-06 19:23

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Hva' hulen sker der for dem ?

De overser og overses...

> Ser de ikke fjernsyn ? Kan de ikke tænke ?
> Er de dumme ? trætte af livet ?

Fra Stevns?

> Måske man ligefrem skulle få Duracell kaninen til at kræve et
> lovindgreb :

Jep - blot en chip på cyklen og en modtager i truck'en.
Så er den pote ude

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-06-06 19:32

"MK" <no@reply.dk> skrev :

>Fra Stevns?

Haha - ;)

>Jep - blot en chip på cyklen og en modtager i truck'en.
>Så er den pote ude

Ikke på cyklen - et bedre sted er nok anbefalelsesværdigt

Nej - jeg aner ikke hvordan man skal løse den gordiske knude

Det virker åbenbart ikke - måske en megafon + en bistandsmodtager, der
holder vagt i ethvert kryds ? Så er de da nyttige , istedet for at
hænge på bænken..... hmmmmm....

Fra : MK

Dato : 22-06-06 19:34

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
newsol929bjtol4puueonvipo1mpii2pelmt@dtext.news.tele.dk...

> Ikke på cyklen - et bedre sted er nok anbefalelsesværdigt

Jow jwo - det sker altid ifm. cykler. Aldrig som forgængere

> Det virker åbenbart ikke - måske en megafon + en bistandsmodtager, der
> holder vagt i ethvert kryds ? Så er de da nyttige , istedet for at
> hænge på bænken..... hmmmmm....

Hvorfor har folk altid så ondt i røven af denne gruppe mennesker?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-06-06 20:22

"MK" <no@reply.dk> skrev :

>Hvorfor har folk altid så ondt i røven af denne gruppe mennesker?

Ok ... Den debat hører til i en anden gruppe ... men nu startede jeg
jo selv på emnet ;( - så jeg må jo lige rede den i land igen.

Jeg kan jo kun tale for mig selv, jeg finder det sgu' ret trist hvis
det eneste holdepunkt i tilværelsen er det daglige møde på bænken,
gid vores samfund havde brug for alle, så de også havde noget at stå
op til, på ligefod med resten

Det må da være mere meningsfyldt, end bare sidde og kæve bajere i sig,
desværre har en for stor del, jo misten evnen til at "arbejde", selv
om viljen grangiveligt er til stede.

De har satme ikke (pardon my french) alle selv valgt at ende der, men
er vist også endt der i ren afmagt over den behandling de har fået,
fra dem der er ansat til at tage sig af folk der ryger lidt af sporet.

Alle dum i arbejde projekterne er jo kun lavet for at pynte på
statistikker - de er dælme ikke lavet for deres skyld, men for at
tilfredsstille en bunke uduelige politikere, samt overbebyrdede
sags-behandlere på kommunen.

Vi har lige været turen gennem -

(Og jeg er nu ikke mere sart, end jeg gerne fortæller at fruen har
været på bissen, lige siden hun pga ryggen måtte stoppe med at arbejde
- hun kunne ikek engang sidde på bænken, og hjælpen fra "det
offentlige" har da været nada - nu har "vi" selv betalt for en
guld_i_ryggen" behandling, og venter kun spændt på om det hjælper så
meget så hun igen kan få glæde af alle stemplerne i styrebrevet, frem
for at - som ungerne siger - hun sidder jo bare der, så hvorfor skal
vi lave noget hjemme i huset ..... jojo .... )

Og guderne skal vide, at man render panden mod muren i det offentlige
system .- det tog 2 år, at køre en simpel førtidspension gennem

2 år !

Jeg mener at huske at der fra start til slut, blev skiftet
sagsbehandler, 6 gange - og da rotationen endte med den samme, der
startede sagen op, blev vedkommende noget overrasket over at sagen
stadig kørte - Tror fanden folk opgiver, og ender på bænken

anyway ... heller ikke det, vil løse knuden

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-06 21:24

> anyway ... heller ikke det, vil løse knuden

Hvad med at ændre den lov der siger at cyklister må overhale indenom til en
lov der siger at det er forbudt at køre indenom ??

John fra Ejstrupholm
Citroen Jumper 2.8 HDI

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-06-06 22:00

"John fra Ejstrupholm" <john.h(snabel-A)madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:449afc6f$0$38710$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Hvad med at ændre den lov der siger at cyklister må overhale indenom til
> en lov der siger at det er forbudt at køre indenom ??

Hvad hjælper det dem som bliver overset, og overhalet?.

Fra : Peter Weis

Dato : 22-06-06 21:52

John fra Ejstrupholm wrote:

> Hvad med at ændre den lov der siger at cyklister må overhale indenom til en
> lov der siger at det er forbudt at køre indenom ??

Det kan jo starte med en lastbil som kører venstre om en cyklist. Hvis
vi skal undgå situationerne ad den vej, så skal lastbiler også forbydes
at overhale cyklister.

mvh
Peter

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-06-06 22:38

"John fra Ejstrupholm" <john.h(snabel-A)madsen.tdcadsl.dk> skrev :

>Hvad med at ændre den lov der siger at cyklister må overhale indenom til en
>lov der siger at det er forbudt at køre indenom ??

Lidt svært i praksis - cykelstien er jo sådan set sin egen (vogn)bane

Fra : Peter Weis

Dato : 22-06-06 21:46

jan@stevns.net wrote:

> Ok ... Den debat hører til i en anden gruppe ... men nu startede jeg
> jo selv på emnet ;( - så jeg må jo lige rede den i land igen.

Prøv med en kam

mvh
Peter

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-06-06 22:38

Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> skrev :

>Prøv med en kam

det nytter ikke uden hår ;)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-06-06 19:40

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> Fra Stevns?

Og ind med 4-toget? :).

> Jep - blot en chip på cyklen og en modtager i truck'en.
> Så er den pote ude
Så er der de undenlandske trucks, svjv er 2 af ulykkerne i år sket med dem.
Løsningen kan vare et cyklist_på_indersiden-signal i krydset.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 22-06-06 23:30

jan@stevns.net wrote:

> Måske man ligefrem skulle få Duracell kaninen til at kræve et
> lovindgreb :
>
> Cyklister af cyklen, og til fods over en fodgængerovergang ?

Vi kan jo se at der ikke er vilje i samfundet til at løse problemet.

Den letteste og billigste og samtidig mest effektfulde er at ændre
kørselsretningen for cykellister. Altså. en cykel skal køre i samme
side som fodgænger altså mod færselsretiningen for billister.
Så kan lastbiler og andre se cykellisterne under højre og venstresving.

mvh
Henning

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-06-06 23:39

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev :

>Den letteste og billigste og samtidig mest effektfulde er at ændre
>kørselsretningen for cykellister.

Når de blæser på alle andre regler - tror jeg seriøst heller ikke på
den , selvom det lyder besnærende

Fra : CBA

Dato : 22-06-06 23:40

> [...]
>
> Cyklister af cyklen, og til fods over en fodgængerovergang ?
> jan@stevns.net
> (Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Det er bemærkelsesværdigt at så mange trafikanter bevæger sig i trafikken
som vi de robotter. Altså.: Rød mand.... stå og grøn
mand.....gå...........ansvaret bliver lagt i hænderne på Vejdirektoratet og
to farvede figurer eller bolcher i tre farver fra Ericsson. Ikke noget med
at tage ansvar selv og orientere sig nej nej, når der er grønt.: så
går/kører man.........

Hvad med om vi alle startede med at tage ansvar for vores egen placering i
trafikken og dernæst accepterede at både vi selv og andre kan begå
fejltagelser og handlede ud fra det og brugte det grønne lys som en
vejledning om at såfremt der ikke er nogen der fra deres side har overset
rødt lys, så kan jeg køre ......og dernæst lagde "Den lille færdselsbetjent"
mentalitet på hylden........mon ikke at det hele ville gå meget nemmere, så?

Blot lidt generelle tanker om adfærd i trafikken og ikke linket til den
aktuelle ulykke som jeg intet kender til og derfor ikke kan udtale mig
om.........

Mvh

Claus

Fra : PetrolHead

Dato : 23-06-06 07:43

Kåre skrev:

> Jeg syntes der er en OK. ide med den chip på cyklen, som aktiver
>
> Hvad er det for en løsning du snakker om der ?

En løsning hvor at der installeres en slags
chip/radiosender/radiomodtager på cyklen. Når at cyklen så kommer
tæt på en lastbil skal der væreet signal i lastbilen, enten akustisk
eller visuelt der fortæller chaufføren at der er en cykel på den og
den side af bilen. Endvidere skal der sættes en "extra" færdselslampe
op der med farve viser om der er en cykel på siden af lastbilen, ergo
en dobbeltsikring.

Selvom at ideen er god, tvivler jeg på at den realt kommer til at
gøre en forskel hvis at det kun er visuelt at der bliver givet alarm
og ikke også med lyd.

Og så er der problematikken med at få den chip monteret på cyklen.
Samt prisen, for bliver chippen for "dyr" så er der nok nogle der
fravælger den i den "tro" om at "der ikke sker dem noget". Men
monteringen af chippen skulle gerne kunne gøres så permanent at den
helst ikke skulle være til at fjerne igen, men dog samtidigt heller
ikke skænde cyklen.

> Skal bare vide om jeg skal ærgre mig voldsomt. Både pga. de liv der kunne
> være skånet, men også pga. tabet af det ektreme økonomiske potentiale der
> vil være i en sådan løsning!

Forståeligt, hvem ville ikke gerne lige have scoret et par millioner
eller 10 på den konto ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-06-06 13:03

PetrolHead skrev:
> [...]
> monteringen af chippen skulle gerne kunne gøres så permanent at den
> helst ikke skulle være til at fjerne igen, men dog samtidigt heller

Det med at få chippen monteret løses nogenlunde nemt ved at der
forskellige steder på cykelstierne opstilles bomme der kun åbner for
cyklister med chip.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-06 13:11

It happens that Finn Guldmann formulated :
> Det med at få chippen monteret løses nogenlunde nemt ved at der forskellige
> steder på cykelstierne opstilles bomme der kun åbner for cyklister med chip.

Og med din viden om cyklister, hvordan tror du så det vil blive klaret
? Enten ud på vejen eller op på fortovet - og så har vi problemet
igen...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-06-06 15:29

Henrik Stidsen skrev:
> Og med din viden om cyklister, hvordan tror du så det vil blive klaret ?
> Enten ud på vejen eller op på fortovet - og så har vi problemet igen...

Det kunne jo også klares med et felt i cykelstien der kan føle om der er
en cyklist, en modtager der kan føle om der er en chip og et TGV horn
der begynder at larme hvis det første optræder uden det andet.

Den kan sågar laves mobil så man ikke blot ved hvor den er og kører uden
om.

Som en positiv bieffekt kan det nævnes at en bil der parkerer på
cykelstien på et sådan felt også får en gang med hornet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-06 16:14

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 24-06-06 19:49

On Sat, 24 Jun 2006 17:13:32 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

>:)

>--

Havde du overset at din kreativitet kunne komme til at ramme dig selv?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-06 01:17

Folmer Rasmussen laid this down on his screen :

> Havde du overset at din kreativitet kunne komme til at ramme dig selv?

Hvordan ?

Jeg parkerer ikke på hverken fortov eller cykelsti - og mine cykler er
pt. ikke i brugbar stand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-06-06 03:04

Folmer Rasmussen skrev:
> Havde du overset at din kreativitet kunne komme til at ramme dig selv?

Nu gør jeg ikke vildt meget i at parkere på cykelstierne, så...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-06-06 16:27

> Det med at få chippen monteret løses nogenlunde nemt ved at der
> forskellige steder på cykelstierne opstilles bomme der kun åbner for
> cyklister med chip.

Samme chip kunne passende forhindre lastbiler, busser i at svinge til højre,
bremse når der blev forsøgt. Der er mange muligheder ;).

Fra : PetrolHead

Dato : 23-06-06 07:59

Peter Dalgaard skrev:

> [...]
> kønsforskellen (mænnerne er accelereret væk inden faren opstår), men
> jeg synes alligevel ikke at det lyder rigtigt.

Jeg vil så godt mane din påstand i jorden. Jeg er mand og jeg har
været en hårsbredde fra at være mast under en lastvogn istedet for
at ligge 3-4 meter fra hængeren (hvordan at jeg kom dertil det skal du
ikke spørge mig om). Men min cykel var total fladmast fra sadlen og
bagud.

Den eneste der så ud til at bekymre sig om hvad der faktisk var sket
var chaufføren der flyttede sin sættevogn og kom over til mig, mens
at alle de andre billister bare kørte videre, som om at det ragede dem
en høstblomst hvad der lige var foregået. Det blev jeg sq noget
lamslået over.

Men i dette her tilfælde havde chaufføren ikke reageret forkert, men
det var en række af omstændigheder der gjorde at jeg landede "under"
hans bil. Jeg forstår stadig til den dag idag hvorfor at han gjrode
som han gjorde. Men skal nok spare jer for den længere udredning af
forløbet medmindre at nogen er interesseret i at hører nærmere om
hvordan at det gik til da det her netop var en højresvingsulykke.

Fra : MK

Dato : 23-06-06 09:26

"PetrolHead" <praetorian@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

>Men skal nok spare jer for den længere udredning af
>forløbet medmindre at nogen er interesseret i at hører nærmere om
>hvordan at det gik til da det her netop var en højresvingsulykke.

Sig venligst frem

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-06-06 08:14

jan@stevns.net skrev:
> Måske man ligefrem skulle få Duracell kaninen til at kræve et
> lovindgreb :

Jeg vil da foreslå at regeringen løser probelemet
på samme måde som de løser alle andre problemer her
i landet: Indfører en højresvingsafgift.

Peter Schrøder

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-06-06 13:05

Peter Schrøder skrev:
> Jeg vil da foreslå at regeringen løser probelemet
> på samme måde som de løser alle andre problemer her
> i landet: Indfører en højresvingsafgift.

Så ville der da være flere penge i at indføre en "køre-højre-om-afgift".

Fra : PetrolHead

Dato : 23-06-06 11:43

MK skrev:

> "PetrolHead" <praetorian@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Sig venligst frem

Det skete i krydset Prangervej - Vestre Engvej I fredericia (For dem er
lokalkendte i området). Jeg skulle følge prangervej og holdte i
krydset sammen med en kammerat der også skulle ligeover. Ved siden af
holdte der så en lastbil der skulle til højre. Da der blev grønt
blev mig og min ven holdende da vi ikke lige havde observeret at der
blev grønt, men så snart vi fandt ud af det satte vi igang.

Jeg havde ikke lige skænket lastbilen en tanke, som på det tidspunkt
havde sat i gang da chaufføren troede at mig og min kammerat blev
holdende og snakke. Hvilket vi ikke gjorde. Det resulterer så at mig
og lastbilen på en eller anden måde støder sammen hvilket resulter i
at jeg ender med at ligge på cykelstien på den højre side af Vestre
Ringvej, ca 3-4 meter fra lastbilen.

Chaufføren sprang ud af sin lastbil for at sikre sig at der ikke var
sket mig noget, og udover et mindre shock havde jeg det ok. Men han fik
så flyttet sin sættevogn og jeg fik kigget på cyklen. Alt fra sadlen
og bagud var mast totalt fladt, så cyklen var lige til at kasserer.

Men kan da godt se at jeg måske burde have blevet tilbage og ladet ham
dreje, men denne erfaring har gjort at jeg har mere end en sund respekt
for lastbiler når at jeg er på cykel. Men det der undrer mig er
hvordan pokker jeg er kommet fra sadlen og så 3-4 meter væk og ud på
cykelstien, men det er nu nok en af de ting jeg aldrig får svar på.

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 12:33

> [...]

blev grønt, men så snart vi fandt ud af det satte vi igang.

>Jeg havde ikke lige skænket lastbilen en tanke,

.. Kunne forklare at kvinder ofte bliver kørt ned, de er ikke fokuseret på
det de laver, men tænker på 117 andre ting.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-06-06 12:39

"PetrolHead" <praetorian@tnfs.dk> writes:

> [...]
> hvordan pokker jeg er kommet fra sadlen og så 3-4 meter væk og ud på
> cykelstien, men det er nu nok en af de ting jeg aldrig får svar på.

Ja det kan være svært at huske hvad der præcist skete i en
paniksituation. Måske har du sparket dig selv væk fra kofangeren og
løbet et par skridt ude af balance.

Men altså: det lyder som om det primære problem var (for) langsom
igangsætning. Det synes jeg ikke er i modsætning til at det kunne være
en del af forklaringen på at det oftere sker for kvinder.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-06-06 21:17

Peter Dalgaard wrote:

> Men altså: det lyder som om det primære problem var (for) langsom
> igangsætning. Det synes jeg ikke er i modsætning til at det kunne være
> en del af forklaringen på at det oftere sker for kvinder.

Chaufføren kikker skråt frem og konstaterer - ingen cyklister ved stoplinjen
for cyklister. Kikker så i spejlene - ingen cyklister på siden af en - og så
køres der. Cyklisterne kører evt. samtidig - og bevægelse mødes.

--
Per, Esbjerg