|
| Octavia 1,8 20v tager ikke ordentlig gas Fra : jones_net |
Dato : 22-06-06 08:32 |
|
Hejsa
Jeg har en Octavia 1,8 20v SLX 125 HK fra 1998.
Bilen har kørt 190.000 km.
Den kører primært ture på 35 km, med blandet landevej og bykørsel.
Når bilen ikke har kørt i et par timer, så har den lidt problemer med at
komme ud af starthullerne: Jeg starter i 1. gear, og kommer lidt op i fart.
Når jeg skifter til 2. og giver fuld gas, så er det som om den ikke rigtig
er enig i at vi skal afsted - den tager ikke gas, før der er gået 2-4
sekunder, det samme er gældende i 3. gear. I 4. og 5. gear er jeg så meget
oppe i fart, at jeg ikke mangler gas.
Jeg skifter gear mellem 2.200 og 3.000 omdr. alt efter hvor hurtig jeg skal
afsted.
Problemet er størst når jeg giver fuld gas - hvis jeg kører stille og roligt
op gennem gearne, så går det fint - det bliver værre jo mere gas jeg giver.
Problemet er også størst, når motoren er kold.
Jeg kan nok bedst forklare det ved, at det virker som om den ikke får nok
benzin - men det er nok ikke det, når det virker OK med en varm motor...
Problemet har kun været der i nogle uger, men bliver værre og værre med
tiden... Kører 400 km om ugen.
En lidt lang forklaring, men så er alle detaljer vist også med
Hvad kan der være galt?
Jeg læste lidt om slidte ventiler i Stiftens biltillæg den anden dag, hvor
de skrev noget om at symptomerne kunne være manglende vilje til at tage
gas - men så skal det vel være et problem også når bilen er kold (eller
hvad)?
/J
Ikke mekaniker!
| |
Ukendt (22-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-06-06 10:08 |
|
"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Når bilen ikke har kørt i et par timer, så har den lidt problemer med at
> komme ud af starthullerne: Jeg starter i 1. gear, og kommer lidt op i
> fart. Når jeg skifter til 2. og giver fuld gas,
Presser du en kold motor?, skam dig :(. Vent til drift.temp er nået, det
står også i din instruktionsbog, kan ikke huske hvilken side.
| |
jones_net (22-06-2006)
| Kommentar Fra : jones_net |
Dato : 22-06-06 13:31 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message
news:449a5cdd$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Når bilen ikke har kørt i et par timer, så har den lidt problemer med at
>> komme ud af starthullerne: Jeg starter i 1. gear, og kommer lidt op i
>> fart. Når jeg skifter til 2. og giver fuld gas,
>
> Presser du en kold motor?, skam dig :(. Vent til drift.temp er nået, det
> står også i din instruktionsbog, kan ikke huske hvilken side.
OK, jeg skammer mig, men det ændrer stadig ikke, at den kunne give fuld gas
for nogle uger siden, men ikke i dag, så der er stadig noget galt
/J
| |
Torben Madsen (23-06-2006)
| Kommentar Fra : Torben Madsen |
Dato : 23-06-06 05:31 |
|
"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:e7e2h8$ca7$1@news.net.uni-c.dk...
>>> Når bilen ikke har kørt i et par timer, så har den lidt problemer med at
>>> komme ud af starthullerne: Jeg starter i 1. gear, og kommer lidt op i
>>> fart. Når jeg skifter til 2. og giver fuld gas,
Det lugter af en MAF sensor.
mvh
Torben Madsen
| |
Per Henneberg Kriste~ (22-06-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 22-06-06 10:34 |
|
jones_net wrote:
> Hejsa
> Jeg skifter gear mellem 2.200 og 3.000 omdr. alt efter hvor hurtig
> jeg skal afsted.
Når jeg kører Polo 1.4 skifter jeg gear under 2.200 omdrejninger, også når
den er varm(!) - kan du skamme dig at presse en kold motor!
Er der ikke en luftmassemåler på så´en en fanden? Den er nok trængen(de) til
at blive skiftet :)
--
Per, Esbjerg
| |
Kim Voss Schrader (22-06-2006)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 22-06-06 16:46 |
|
Hej!
Per Henneberg Kristensen wrote:
....
> Når jeg kører Polo 1.4 skifter jeg gear under 2.200 omdrejninger, også når
> den er varm(!) - kan du skamme dig at presse en kold motor!
LOL, under 2200rpm med _varm_ motor?
En bil kan altså godt tåle at blive brugt, bare ikke misbrugt.
Iøvrigt kan du da ikke engang køre på motorvej (110/130km/t) ved kun 1400 rpm(?).
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Jørgen M. Rasmussen (22-06-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 22-06-06 17:55 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
>
> LOL, under 2200rpm med _varm_ motor?
>
> En bil kan altså godt tåle at blive brugt, bare ikke misbrugt.
>
Mine ord, den Skodaaa er først presset >6000 omdr, den skal rotere 4000- for
at trække igennem. MEN den skal §#¤! være varm først :/. Jones's prob kan
være alt, dårlige tændrør, stoppet benzinfilter, defekt pumpe, LMM etc. Man
fejlfinder sgu' ikke ved at gi' bundgas, og så se hvornår den begynder at
hoste :(.
>
> Iøvrigt kan du da ikke engang køre på motorvej (110/130km/t) ved kun 1400
> rpm(?).
>
Det er vist kun et oliefyr som kan det, Skodaaen rotere ~3900- ved 130- :).
| |
Kim Voss Schrader (22-06-2006)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 22-06-06 18:12 |
|
Hej!
Jørgen M. Rasmussen wrote:
>
> Mine ord, den Skodaaa er først presset >6000 omdr, den skal rotere 4000- for
> at trække igennem. MEN den skal §#¤! være varm først :/. Jones's prob kan
> være alt, dårlige tændrør, stoppet benzinfilter, defekt pumpe, LMM etc. Man
> fejlfinder sgu' ikke ved at gi' bundgas, og så se hvornår den begynder at
> hoste :(.
Vi er enige. Og jeg kører også altid min bil varm inden den får fuldgas :)
>>Iøvrigt kan du da ikke engang køre på motorvej (110/130km/t) ved kun 1400
>>rpm(?).
>
> Det er vist kun et oliefyr som kan det, Skodaaen rotere ~3900- ved 130- :).
Jep. En E-klasse kan svjv snurre 1300rpm og køre 110km/t, men det kan vi andre
ikke
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Jørgen M. Rasmussen (22-06-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 22-06-06 22:44 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
> Jep. En E-klasse kan svjv snurre 1300rpm og køre 110km/t, men det kan vi
> andre ikke
>
Hva' hjælper det hvis den er 100år_og_en_madpakke om at komme der ud af?.
Jeg lover Skodaaen kan tage omdr. ;).
| |
Brian (23-06-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 23-06-06 19:48 |
|
Jørgen M. Rasmussen skrev:
> Hva' hjælper det hvis den er 100år_og_en_madpakke om at komme der ud
> af?. Jeg lover Skodaaen kan tage omdr. ;).
Selv den sløveste E-klasse, kan nok lige følge med din fantastiske Skoyota,
skal du se
/Brian
| |
jones_net (23-06-2006)
| Kommentar Fra : jones_net |
Dato : 23-06-06 07:22 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message
news:449aca91$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
>>
>> LOL, under 2200rpm med _varm_ motor?
>>
>> En bil kan altså godt tåle at blive brugt, bare ikke misbrugt.
>>
> Mine ord, den Skodaaa er først presset >6000 omdr, den skal rotere 4000-
> for at trække igennem. MEN den skal §#¤! være varm først :/. Jones's prob
> kan være alt, dårlige tændrør, stoppet benzinfilter, defekt pumpe, LMM
> etc. Man fejlfinder sgu' ikke ved at gi' bundgas, og så se hvornår den
> begynder at hoste :(.
Jeg pryler den heller ikke - men det kan ikke passe, at jeg ikke kan give
mere end et lille tryk på speederen før der er gået mellem 5 og 10
minutter... Jeg kan jo dårligt nok følge med fruen når hun cykler - og hun
er højgravid og har den store knægt i cykelstol på bagebæreren...
Men jeg kan jo så se, at det kan være lidt af hvert.. Men jeg frygtede det
kunne være noget med ventiler eller lign, som kunne koste en formue. Et nyt
filter eller 4 nye tændrør eller lin. overlever jeg nu nok
/J
| |
Ukendt (23-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-06-06 08:28 |
|
"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg pryler den heller ikke - men det kan ikke passe, at jeg ikke kan give
> mere end et lille tryk på speederen før der er gået mellem 5 og 10
> minutter...
Det kan det faktisk, hård acceleration, mange omdr., er banlyst på en kold
motor, hvis man vil den det godt. Det gavner heller ikke forbruget eller
udslippet/forureningen, for den køre med "fed blanding", choker, til den er
varm, + kataylsatoren er ineffektiv. Så man kommer længst med nænsom
speeder-behandling i starten.
Jeg kan jo dårligt nok følge med fruen når hun cykler - og hun
> er højgravid og har den store knægt i cykelstol på bagebæreren...
>
Enten overdriver du, eller har en kone med skub på ;).
| |
mohr (22-06-2006)
| Kommentar Fra : mohr |
Dato : 22-06-06 13:42 |
|
"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev:
> Problemet er størst når jeg giver fuld gas - hvis jeg kører stille og
> roligt op gennem gearne, så går det fint - det bliver værre jo mere gas
> jeg giver.
> Problemet er også størst, når motoren er kold.
Prøv at spørge her: www.scantune.dk.
\Morten
| |
Carsten Hjorth (22-06-2006)
| Kommentar Fra : Carsten Hjorth |
Dato : 22-06-06 17:24 |
|
"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:e7dh0b$8fs$1@news.net.uni-c.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har en Octavia 1,8 20v SLX 125 HK fra 1998.
> Bilen har kørt 190.000 km.
> Den kører primært ture på 35 km, med blandet landevej og bykørsel.
>
> Når bilen ikke har kørt i et par timer, så har den lidt problemer med at
> komme ud af starthullerne: Jeg starter i 1. gear, og kommer lidt op i
> fart. Når jeg skifter til 2. og giver fuld gas, så er det som om den ikke
> rigtig er enig i at vi skal afsted - den tager ikke gas, før der er gået
> 2-4 sekunder, det samme er gældende i 3. gear. I 4. og 5. gear er jeg så
> meget oppe i fart, at jeg ikke mangler gas.
> Jeg skifter gear mellem 2.200 og 3.000 omdr. alt efter hvor hurtig jeg
> skal afsted.
> Problemet er størst når jeg giver fuld gas - hvis jeg kører stille og
> roligt op gennem gearne, så går det fint - det bliver værre jo mere gas
> jeg giver.
> Problemet er også størst, når motoren er kold.
> Jeg kan nok bedst forklare det ved, at det virker som om den ikke får nok
> benzin - men det er nok ikke det, når det virker OK med en varm motor...
> Problemet har kun været der i nogle uger, men bliver værre og værre med
> tiden... Kører 400 km om ugen.
>
> En lidt lang forklaring, men så er alle detaljer vist også med
>
> Hvad kan der være galt?
> Jeg læste lidt om slidte ventiler i Stiftens biltillæg den anden dag, hvor
> de skrev noget om at symptomerne kunne være manglende vilje til at tage
> gas - men så skal det vel være et problem også når bilen er kold (eller
> hvad)?
Prøv her www.vagcars.dk
/Carsten
| |
Morten Lorenzen (23-06-2006)
| Kommentar Fra : Morten Lorenzen |
Dato : 23-06-06 16:23 |
|
"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:e7dh0b$8fs$1@news.net.uni-c.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har en Octavia 1,8 20v SLX 125 HK fra 1998.
> Bilen har kørt 190.000 km.
> Den kører primært ture på 35 km, med blandet landevej og bykørsel.
>
> Når bilen ikke har kørt i et par timer, så har den lidt problemer med at
> komme ud af starthullerne: Jeg starter i 1. gear, og kommer lidt op i
> fart. Når jeg skifter til 2. og giver fuld gas, så er det som om den ikke
> rigtig er enig i at vi skal afsted - den tager ikke gas, før der er gået
> 2-4 sekunder, det samme er gældende i 3. gear. I 4. og 5. gear er jeg så
> meget oppe i fart, at jeg ikke mangler gas.
> Jeg skifter gear mellem 2.200 og 3.000 omdr. alt efter hvor hurtig jeg
> skal afsted.
> Problemet er størst når jeg giver fuld gas - hvis jeg kører stille og
> roligt op gennem gearne, så går det fint - det bliver værre jo mere gas
> jeg giver.
> Problemet er også størst, når motoren er kold.
> Jeg kan nok bedst forklare det ved, at det virker som om den ikke får nok
> benzin - men det er nok ikke det, når det virker OK med en varm motor...
> Problemet har kun været der i nogle uger, men bliver værre og værre med
> tiden... Kører 400 km om ugen.
>
> En lidt lang forklaring, men så er alle detaljer vist også med
>
> Hvad kan der være galt?
> Jeg læste lidt om slidte ventiler i Stiftens biltillæg den anden dag, hvor
> de skrev noget om at symptomerne kunne være manglende vilje til at tage
> gas - men så skal det vel være et problem også når bilen er kold (eller
> hvad)?
Luftmassemåleren er et kendt problem på ALLE Octavia
--
-M
'05 BMW 325i E90
'86 Ford Sierra RS Cosworth
| |
|
|