MOSFET?
Fra : Tue Jensen

Dato : 21-06-06 11:14

Leder efter en ny autoradio. Ofte støder jeg på betegnelsen MOSFET
forstærker, men hvad betyder det?
--
Tue

Fra : Buhl

Dato : 21-06-06 11:32

"Tue Jensen" <tuesjensen@gmail.com> wrote in message
> Leder efter en ny autoradio. Ofte støder jeg på betegnelsen MOSFET
> forstærker, men hvad betyder det?
> --
> Tue

MOSFET står for "Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor" - og
betegner egentlig bare en type transistor, som så anvendes i autoradioen. En
anden type er bipolare transistorer.
Årsagen til at mosfets anvendes kan enten skyldes at de er blevet "brandet"
som værende velegnede til audio - men rent praktisk kan det tænkes at det er
fordi de er sværere at få i termisk runaway, dvs. jo varmere de bliver, jo
mere strøm trækker de, og derved bliver de endnu varmere, og trækker endnu
mere strøm osv.
Ignorer alle disse smarte betegnelser - og glem alt om 100-200 watts
autoradioer - det er svindel og kreative målinger...
Sprøg evt. i gruppen teknik.lyd.bilstereo - de ved nok mest...

Mvh.
Hans Houmøller

Fra : Soren Pedersen

Dato : 21-06-06 13:33

Buhl wrote:

> [...]
> autoradioer - det er svindel og kreative målinger...
> Sprøg evt. i gruppen teknik.lyd.bilstereo - de ved nok mest...

De bruges nok snarer pga. deres lave udgangsimpedans.

Mvh
Søren

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 23-06-06 12:29

Soren Pedersen wrote:

> De bruges nok snarer pga. deres lave udgangsimpedans.

Som så er højere end tilsvarende for en BJT.

/Jan

Fra : Tue Jensen

Dato : 21-06-06 13:34

On Wed, 21 Jun 2006 12:31:37 +0200, Buhl wrote:

> [...]
> autoradioer - det er svindel og kreative målinger...
> Sprøg evt. i gruppen teknik.lyd.bilstereo - de ved nok mest...
Jeg vil kikke over i den gruppe. Tak

--
Tue

Fra : Mikkel Lund

Dato : 21-06-06 11:33

Tue Jensen skrev:
> Leder efter en ny autoradio. Ofte støder jeg på betegnelsen MOSFET
> forstærker, men hvad betyder det?

Det er transistor typen som effekt forstærkere er bygget på. Se evt
http://en.wikipedia.org/wiki/MOSFET
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_effect_transistor
http://en.wikipedia.org/wiki/Amplifier#Transistor_amplifiers

Hilsen Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-06 19:09

"Tue Jensen" <tuesjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Leder efter en ny autoradio. Ofte støder jeg på betegnelsen MOSFET
> forstærker, men hvad betyder det?

Du kan ikke bruge betegnelsen til en hujende f*s
Det er fjøjtende ligemeget hvilken type transistor der sidder i udgangen
(jaja). Jeg kunne komme med ca. 100 mindst lige så popsmarte betegnelser på
elektronikkomponenter uden at det ville fortælle noget som helst alligevel.
De sælgere som bruger betegnelsen aner vel ikke engang hvad en MOSFET og
hvor stor betydning det har hvordan kredsløbet ellers er skruet sammen

--
Tom

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 23-06-06 12:32

Tom wrote:

> [...]
> De sælgere som bruger betegnelsen aner vel ikke engang hvad en MOSFET og
> hvor stor betydning det har hvordan kredsløbet ellers er skruet sammen

Enig .. hvis man sammenligner den harmoniske forvrængning i en FET og en
BJT så vil BJT'en forvrænge mest. Men det siger jo kun lidt om selve
komponenten og ikke om det egentlige kredsløb.

MOSFET = Branding

Uden at vide noget om det samlede kredsløb (undgangstrin) så bliver man
ikke klogere. Det er helt tilsvarende CD afspillere hvor de en overgang
alle skulle skrive 1-bit teknologi .. helt intetsigende.

/Jan

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 15:01

"Jan Mikkelsen" <jhm@NOSPAM.kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke klogere. Det er helt tilsvarende CD afspillere hvor de en overgang
> alle skulle skrive 1-bit teknologi .. helt intetsigende.

Jeg min radio har også TFT-display og ir-fjernbetjening, Digital Versatile
Disc, Mp3 og for at gå helt ned i elektronikken, switchmode PSU, Dualgate
mosfet, mikroprocessor med x mhz, klasse AB udgangstrin, lav
udgangsimpedans, 47 Kohm indgangsmodstand i auxilleri indgangen, digital
volumenkontrol, digital mixerkontrol, Phase locked loop syntesemodetager,
krystalstyret HF mixer, og...jeg kunne blive ved

--
Tom