Afbestilling af bestilte varer...
Fra : nero

Dato : 21-06-06 11:12

Har i en Toyota forhandler/værksted/reservedele butik,
ville købe en ALB ventil (2.000 Kr.), de havde den ike hjemme men kunne får
den hjem
i løbet af 3-5 ´sage, ok med det.

Nu har jeg så ikke brug for denne ALB ventil alligevel og ringer og siger
dette,
de siger så at jeg skal betale et gebyr på et eller andet beløb.

Er det almindelige forretningsmetoder?

Fra : H.S.

Dato : 21-06-06 11:45

nero skrev:

> [...]
> dette,
> de siger så at jeg skal betale et gebyr på et eller andet beløb.

Tja, du har ikke returret på varer når du har været i butikken da du
bestilte varen. Havde du haft ringet til butikken og bestilt via tlf,
havde du nok været lidt bedre stillet.

Men prøv at høre i jura gruppen, her kan du få et mere præcist svar.

Fra : nero

Dato : 21-06-06 11:55

"H.S." <henrik@aficionado.dk> skrev i en meddelelse
> Er det almindelige forretningsmetoder?

>Tja, du har ikke returret på varer når du har været i butikken da du
>bestilte varen. Havde du haft ringet til butikken og bestilt via tlf,
>havde du nok været lidt bedre stillet.

Jeg har jo ikke købt varen endnu, og er heller ikke blevet gjort bekendt
med betingelserne for hjemtagniong af varer og gebyrer for dette.

Hvis jeg havde kunne købe det i butikken med det samme , havde jeg ikke købt
uden,
at få en aftale om returnering, da jeg ikke ved om den ville passe hvor den
skulle bruges,
altså jeg vile forlange at kunne tilbagelevere den -udene omkostninger eller
ingen handel.

Fra : Basse

Dato : 21-06-06 13:45

On 21-Jun-2006, "nero" <nero@NOspam.tak> wrote:

> Jeg har jo ikke købt varen endnu, og er heller ikke blevet gjort bekendt
> med betingelserne for hjemtagniong af varer og gebyrer for dette.

Du kan bare droppe købet så længe du ikke har betalt noget kan du jo bare
give dem fingeren. Det var den grove metode

Du kan også tilbyde dem at godtgøre dem et eventuelt returgebyr forretningen
er blevet pålagt af grossisten. Kræv dokumentation for beløbet!

Du kan betale deres returgebyr + forretningens avance, det er sgu' at være
en tand for blød.

Jeg selv er aldrig blevet opkrævet returgebyr for stumper jeg har afbestilt,
normalt handler jeg hos Dati og Krogslund.

Hygge,
Basse

Fra : Rene LArsen

Dato : 21-06-06 11:54

Jeg vil mene at de løber en risiko ved at bestille en vare hjem og hvis
kunden fortryder så kan de ikke gøre noget.

Hvis de vil slippe for den risiko ved at bestille varer hjem så kan de på
forhånd aftale med kunden om at der er et gebyr som der skal betales kontant
ved bestilling som så bliver modregnet varens pris ved afhentning.

Så bare så længe du ikke har "købt" varen endnu så kan de ikke komme efter
dig med krav senere, det er min opfattelse af købeloven....

men prøv jura grupperne så er du nok helt sikker.

Fra : nero

Dato : 21-06-06 12:10

"nero" <nero@NOspam.tak> skrev i en meddelelse news:44991b80$0$20330

Nå, har talt med dem igen,

Gebyret for anullereing af en bestilt vare, er vist ikke normalt, og
begrundelsen i denne situation var:
at denne reservedel er bestilt hjem specielt til mig, og der ikke sælges ret
mange af dem.

Men jeg var stadig ikke blevet oplyst om denne specielle og enestående
handel,
og mente ikke at skulle betale for en bestilling uden at være bekendt med
betingelserne.

Gebyret blev annuleret after samtalen,
så mange tak for god service til Toyota.

Fra : Soren Pedersen

Dato : 21-06-06 13:30

nero wrote:
> [...]
> betingelserne.
>
> Gebyret blev annuleret after samtalen,
> så mange tak for god service til Toyota.

Fin service fra deres side - De havde ikke behøvet at annulere ordren.
Når der er indgået en aftale om køb er aftalen bindende for begge
parter. Så betingelserne er såmænd ikke så specielle endda.

Mvh
Søren

Fra : H.Jørgensen

Dato : 21-06-06 15:35

"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Når der er indgået en aftale om køb er aftalen bindende for begge parter.
> Så betingelserne er såmænd ikke så specielle endda.

Problemet er at hvis forhandleren bestiller denne del hjem, så kan han ikke
sende den retur til Toyota´s lager.
Så han hænger på delen til der måske kommer en kunde og køber den.
Og kan derfor komme til at have mange dele på lager som aldrig bliver solgt
= udgift for forhandleren.

MVH

Henrik

Fra : /Peter

Dato : 21-06-06 16:31

"H.Jørgensen" <brakentorp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så han hænger på delen til der måske kommer en kunde og køber den.
> Og kan derfor komme til at have mange dele på lager som aldrig bliver

Ja, men ikke hvis det er 4 tændrør, som han sælger nok af og får 1000
hjem af på onsdag,
så derfor vil det da være naturligt at gøre opnmærksom på at det er en
så speciel en del
kunden bestiller og at der er et gebyr på evt. annuleering, som man evt.
skal betale i forvejen.

Jeg tror ikke du bliver pålagt gebyr hvis du ikke henter dine 4 tændrør.

Venligts
Peter

Fra : Per Nordahl

Dato : 21-06-06 19:24

> [...]
> med betingelserne.
>
> Gebyret blev annuleret after samtalen,
> så mange tak for god service til Toyota.

Fint nok, men rent faktisk har du jo bedt dem om at udføre en opgave for
dig (aftale).
At du så ikke ønsker at overholde den indgåede aft. skal vel ikke ligge
forhandler til last?
Det er vel rimeligt at der påberegnes et gebyr m.v i og med at de har
haft et tidsforbrug for at være behjælpelig over for kunden. el. hyr.
(og det var jo ikke lagervare).

Mvh. Per Nordahl

Fra : /Peter

Dato : 21-06-06 19:53

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en meddelelse
> Fint nok, men rent faktisk har du jo bedt dem om at udføre en opgave
> for dig (aftale).

Nu vil jeg blande mig lidt igen...

Hvad hvis de har tilbudt at få den hjem, så er der der vel ikke nogen
egentlig aftaleom noget som helst.

> At du så ikke ønsker at overholde den indgåede aft. skal vel ikke
> ligge forhandler til last?

Hvor de leverer varen er vel egentlig ligegyldigt,
de kunne jo have bedt kunden om selv at hente varen på hovedlageret.

> Det er vel rimeligt at der påberegnes et gebyr m.v i og med at de har
> haft et tidsforbrug for at være behjælpelig over for kunden. el. hyr.

Det gebyr burde så være synliggjort ved aftalen.

Eller mener du at det gebyr du beskriver bliver lagt på prisen for varen
når kunden afhenter den,
eller er det indregnet i stykprisen?

Altså bliver det dyrere for dig som kunde, hvis det er noget de skal
have hjem fra fx. hovedlageret?

Fra : Per Nordahl

Dato : 21-06-06 20:16

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu vil jeg blande mig lidt igen...
>
> Hvad hvis de har tilbudt at få den hjem, så er der der vel ikke nogen

Så har de stadigvæk lev. en ydelse.

> Hvor de leverer varen er vel egentlig ligegyldigt,
Igen en ydelse, dvs. tidsforbrug.

> de kunne jo have bedt kunden om selv at hente varen på hovedlageret.
Hvorhenne i Tyskland ?

> [...]
> varen når kunden afhenter den,
> eller er det indregnet i stykprisen?
>
> Altså bliver det dyrere for dig som kunde, hvis det er noget de skal

Ikke nødvendigvis, prisen er prisen og ved hjembestilling tager det
normalt lidt længere tid.
Det jeg oppunerer imod er at, de (forhandler) burde da nok oplyse evntl.
gebyrer vedr. afbest. men at det kan da ikke komme helt bag på kunden
(køber) at forhandler allerede der har ydet den den forlangte sevice. At
så kunden ikke vil benytte denne alligevel samt har underholdt butikken
en del med forbrugt tid - skal vel ikke ligge forhandleren til last.

Enten opbygger et han et stort reserveldelslager (uden efterspørgsel)
el. er nødt til at retunerer varene. Men selvfølgelig fragt/arbejdstimer
koster jo ikke noget idag.

Alt uden udgift for kunden ??

Mvh. Per Nordahl

Fra : /Peter

Dato : 21-06-06 21:13

> Ikke nødvendigvis, prisen er prisen og ved hjembestilling tager det
> normalt lidt længere tid.
>
> Det jeg oppunerer imod er at, de (forhandler) burde da nok oplyse
> evntl. gebyrer vedr. afbest.

Ja, da køber normalt ikke kan være bekendt med hvad der ligger på lager
lokalt,
eller hvor omkostningsfuldt en anskaffeffelse til udlevering måtte være.

Det ser ud til kun at omfatte visse special dele ikke,
så jeg synes det er helt forkert at man ikke enten,
opkræver et depositum eller forskud nor det drejer sig specielle dele,
eller bare oplyser at der er leveringsomkostninger.

>men at det kan da ikke komme helt bag på kunden (køber) at forhandler
>allerede der har ydet den den forlangte sevice.

Jo det kan, sålænge det åbenbart kun drejer sig om visse ting,
så kan man da ikke forlange at kunden skal kunne vide at denne dims
er helt speciel og dyr og besværlig at fremskaffe, hvor skulle han vide
det fra?
Det var intet problem hvis det var 4 tændrør, de kunne sikkert sælgees i
løbet af kort tid,
men det er der masser af mennesker der ikke aner en skid om - tændrør
altså og måske mest kvinder.

> [...]

> el. er nødt til at retunerer varene. Men selvfølgelig
> fragt/arbejdstimer koster jo ikke noget idag.

Det må jo så være indregnet i priserne - der må være kalkuleret med et
vist tab,
også med deres øvrige varelager
- heldigt er det jo at det meste af det de sælger jo ikke er let
fordærvæligt.

Fra : Per Nordahl

Dato : 21-06-06 21:46

> [...]
> lager lokalt,
> eller hvor omkostningsfuldt en anskaffeffelse til udlevering måtte
Nej selfølgelig ikke, og ellers skal det da oplyses.

> [...]
> opkræver et depositum eller forskud nor det drejer sig specielle dele,
> eller bare oplyser at der er leveringsomkostninger.
Gør man også ofte (tit helt urimeligt)

> [...]
> i løbet af kort tid,
> men det er der masser af mennesker der ikke aner en skid om - tændrør

Pas nu på, vi har jo ligeberetigelse.

Kunden behøver ikke at vide andet end det han (hun) spørger om, og så få
en kvallificeret vejledning - det er jo netop derfor man prøver at gå i
den rigtige butik

> [...]
> vist tab,
> også med deres øvrige varelager
> - heldigt er det jo at det meste af det de sælger jo ikke er let

Forsat god dag / aften.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-06-06 21:08

> Hvor de leverer varen er vel egentlig ligegyldigt,
> de kunne jo have bedt kunden om selv at hente varen på hovedlageret.

Iflg. Købeloven er det OK med et gebyr ved afbestilling af en vare specifikt
bestilt hjem til kunden. Det er ikke en gavebutik, der er udgifter ved at
håndtere ordren.Men hvis man bestiller over I.net har du ALTID 14 dages fuld
returret, minus "returfragten" - den må du selv betale.

Fra : /Peter

Dato : 21-06-06 21:15

> Iflg. Købeloven er det OK med et gebyr ved afbestilling af en vare
> specifikt bestilt hjem til kunden.

Skal det ikke indgå i aftalen -altså kunden skal oplyses om det?

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-06 06:37

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

> Skal det ikke indgå i aftalen -altså kunden skal oplyses om det?

Det kan man mene, men nu indgår man normalt ikke aftaler for at kunne bryde
dem igen ;). Sprgs. er også om Tojoda burde have ventilen på lager, hvorfor
den skulle bestilles?. Hvis der er tvivl, så købe over I.nettet, så er det
kun butikkens hæderlighed, el. mangel på, som begrænser ;).

Fra : nero

Dato : 22-06-06 06:12

"nero" <nero@NOspam.tak> skrev i en meddelelse

Mange tak for alle jeres svar og diskussioner,
jeg får sgu helt dårlig samvittighed, ringer måske
til dem igen og beder dem sende et girokort
på gebyret, tror det var 135,- Kr. + moms.
Har trods alt sparet 1800,- Kr. + moms.