Låne-, lease-, leje- bil i forbindelse med~
Fra : TEST

Dato : 21-06-06 05:52

Hej

Jeg har undret mig over hvad der er det normale, når man har sin bil til
reparation. Jeg bliver altid mødt med en lejebil, godtnok til en special
værstedspris. Der er her tale om mærke værksteder (VW).

Får i andre bare en låne (kundebil) eller skal i også bare betale ved kasse
1 ?

Er der også forskel mellem garanti reparationer og almindelige reparationer
?

Med venlig hilsen
Asbjørn

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 21-06-06 12:37

> Får i andre bare en låne (kundebil) eller skal i også bare betale ved
> kasse
> 1 ?

Det er meget forskelligt. I Århus, hvor jeg bor, har jeg altid skulle betale
for en lånebil (hos 2 forskellige Citroën værksteder) -også selvom det
drejede sig om få timer. I Herning hvor jeg arbejder, har jeg altid kunne
låne en gratis (igen 2 forskellige værksteder). Jeg tror at det er nemmere
at låne UB, jo mindre værkstedet er - de har ikke så mange skrevne regler
mv.

> Er der også forskel mellem garanti reparationer og almindelige
> reparationer

Ved det ikke, da jeg kun har kørt nye biler. Men jeg kan da fortælle at jeg
netop har fået OK til at låne en bil (gratis) når min Fiesta skal have lavet
en garanti rep. hos Ford i Frederiksværk (hvor den er købt).

/Kasper Hansen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-06 16:44

TEST used his keyboard to write :
> Jeg har undret mig over hvad der er det normale, når man har sin bil til
> reparation. Jeg bliver altid mødt med en lejebil, godtnok til en special
> værstedspris. Der er her tale om mærke værksteder (VW).

Det er vist meget meget forskelligt - Peugeot Vejle skilter med at det
er ulovligt for dem at låne bilerne gratis til kunderne (hvilket vist
ikke er korrekt).

Andre steder har de faste priser men låner gratis ud hvis de synes,
f.eks. hvis de har dummet sig eller hvis det er en stor (og dyr!)
reperation eller hvis vil have at kunden kommer igen næste gang

> Får i andre bare en låne (kundebil) eller skal i også bare betale ved kasse
> 1 ?

De gange jeg har haft min på værksted - og det er for mange i forhold
til hvor lang tid jeg har haft den - har lånebiler været betaling ved
kasse 1, af samme grund har jeg ikke benyttet mig af dem...

I marts havde jeg bilen ved maleren og de gjorde det ikke godt nok - da
de skulle prøve igen fik jeg gratis lånebil. I dag har bilen været ved
mekaniker for at få repareret AC anlægget (en garantirep) og da de ikke
var færdig til tiden (kl 16) fordi reservedelene først kommer i morgen
har jeg fået en gratis lånebil.

Altså, når værkstedet ikke overholder deres del af aftalen eller dummer
sig så er min oplevelse at så får man lånebilen gratis.

> Er der også forskel mellem garanti reparationer og almindelige reparationer
> ?

Fabriksgaranti udløser mange steder en lånebil, almindelig
brugtvognsgaranti gør sjældnere.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-06-06 20:29

On Wed, 21 Jun 2006 06:51:55 +0200, "TEST"
<ababab105FJERN@hotmail.com.fjern> wrote:

> [...]
>1 ?
>
>Er der også forskel mellem garanti reparationer og almindelige reparationer

Meget forskelligt... Citroën på Tagensvej i kbh der kostede det vist
150 kr/døgn med fri km for en ny bil. BMW i Lund, ny lånebil og gratis
men adskillige ugers ekstra ventetid på service. Schmiedmann i Greve,
ingen låne noget som helst. Jarls Bilservice i Helsingborg, gratis
lånebil uden problemer - det er så godt nok halvgamle BMW'er med
300.000+ km bag sig, men kører jo fint nok. Jeg havde den til en
forsirkings-rep hos BMW i Lund, der fik jeg fri lånebil via
forsikringen, som var en lejebil i samme størrelse som min egen bil.

** Lars