Seat Cordoba TDI minitest - helt subjektiv~
Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-06-06 21:47

Hej biltosser;

Så har jeg været ude at leje bil igen - denne gang i Algarve. Jeg
havde valget mellem Golf benzin og ovenstående, og valge Seat'en da
den skulle have mere plads.

Sikke en traktor!

Affjedring som en traktor. Gearskifte som en traktor. Lydbillede som en
traktor.

Algarve er et godt sted at prøvekøre biler - man kan med 2-300 kms
kørsel prøve god motorvej, knap så god motorvej, skarpe stigninger,
hullede sideveje, brosten (der burde lægges om), kringlede landeveje
mv.

Jeg var aldrig i tvivl om vejens beskaffenhed, hvis jeg glemte at jeg
sad og hoppede kunne jeg bare høre hvordan hele kabinen rumlede. Og
den knirkede når vejen vred sig. På motorvejen ville den gerne være
gyngehest, og havde der den særhed at den ikke brød sig om
almindelige motorvejskurver, den ville hellere have været ligeud. Min
svigerfars 11 år gamle Citroen ZX er på det punkt noget overlegen,
den kører præcis hvor man vil have det uden at fortælle om hver
detalje i overfladebelægningen.

Gearskiftet virkede da, men jeg lod mærke til det _hver_ gang jeg
brugte det. Og det var en skam, for med den motor skulle det bruges
flittigt.

Jeg går ud fra at det var en af de moderate 1.9 tdi'ere, bilen var en
skrabet version fra sidste år, havde gået 13000. Under 2000o/min
kunne motoren bruges til at holde farten med (acceleration måles med
kalender), men gav en forfærdelig lavfrekvent rumlen. Derover larmede
den bare, men i det mindste begyndte den også at trække. Fra 2500 gik
det rigtigt godt, men ved 4000 begyndte den at blive stakåndet igen.
Meget anderledes end Accorden, som man kan lægge i 2 gear ved 1500 og
som trækker fint til 6000.

Sammenlignet med den Citroen C4 vi lejede var det virkelig et
landbrugsredskab - motoren lød som en symaskine - i en tørretumbler.

Meget af støjen kan man sikkert isolere sig fra - jeg kan ikke
forestille mig at en Audikøber ville finde sig i det. Og jeg ved godt
at en TDI/HDI skal køres anderledes end en benzin-sugemotor - men hele
oplevelsen behøver da ikke være så ubehagelig, vel?

Økonomisk var den da, vi brugte 20,2 liter til 360km

Nåja - så var aircon'en underdimensioneret. Allerede ved 27-28C ville
man godt kunne give den lidt mere. Hvad gør man hvis det er 38?

mvh

Martin Sørensen

PS: Jeg har rigtig godt kunne lide de Renault'er jeg har kørt (Megane
(1.8?) Aut, Laguna 2.2 dci aut, Espace 2.0t aut). Kan de ikke få
Nissan-folkene (det er jo familie nu) til at lære dem hvordan man
laver biler der bare virker?

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-06 07:09

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så har jeg været ude at leje bil igen - denne gang i Algarve. Jeg
> havde valget mellem Golf benzin og ovenstående, og valge Seat'en da

*LOL*

Tak for den malende beskrivelse.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Zeki

Dato : 21-06-06 10:24

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Har lige selv købt en Cordoba '06 med 1,9 TDI og 100 hk til 210K og er
ganske tilfreds med ydelsen (0-100 på 10,5 sek). Det er lige pludseligt
blevet sjovt at overhale.

Overvejede selv i en periode at købe fransk pga de fristende priser, men
efter for mange skrækhistorier valgte jeg VW-klonen.

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?id=60525

Mvh
Zeki

Fra : H.S.

Dato : 21-06-06 10:42

Martin Sørensen skrev:

> Gearskiftet virkede da, men jeg lod mærke til det _hver_ gang jeg
> brugte det. Og det var en skam, for med den motor skulle det bruges
> flittigt.

Hvad lagde du mærke til ?

> [...]
> det rigtigt godt, men ved 4000 begyndte den at blive stakåndet igen.
> Meget anderledes end Accorden, som man kan lægge i 2 gear ved 1500 og

En Cordoba 2004 1.9 TDI yder 250nm ved 1800 omdr og render fra 0-100
på 11.1 sekund.
Med mindre du er vant til en noget hurtigere bil, så må den motor
have været defekt ?

> Økonomisk var den da, vi brugte 20,2 liter til 360km

Det er godt klaret, det er hvad fabrikken opgiver den til.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-06-06 12:14

H.S. skrev:

> Hvad lagde du mærke til ?

At der skulle bruges kræfter både på at få den ud af det gamle gear
og ind i det nye. Lidt ligesom gearkassen på en traktor, eller en
Transit årgang midt i 90erne. Nogle vi sikkert kalde det præcist, for
mig er det knoklet. Det tålte ikke sammenligning med Accorden.

> En Cordoba 2004 1.9 TDI yder 250nm ved 1800 omdr og render fra 0-100
> på 11.1 sekund.
> Med mindre du er vant til en noget hurtigere bil, så må den motor
> have været defekt ?

Jeg kører til dagligt en Honda Accord 2.0 (115hk) fra 94, med 325kkm
på tælleren. Ikke nogen racerbil, men motorens momentkurve er noget
jævnere.

Det er muligt den har været defekt, den har kørt udlejning i et år
med hvad dertil hører af mishandling. Ved motorvejskørsel var der
altid moment til rådighed. Bare fra 2000 til 2200 kunne man mærke en
væsentlig forskel. Men som jeg skrev, sammenlignet med den C4 vi havde
var der en verden til forskel.

> Det er godt klaret, det er hvad fabrikken opgiver den til.

Vi kørte også pænt, det sørgede affjedring + veje for :-/

/Martin

PS: Vi var med en Octavia st.car. taxi hjem fra lufthavnen i går, det
har måske været 2.0 tdi motoren. Der var væsenlig mindre larm, og
det lod til at tomatkassen passede den helt godt.

Fra : C. Caspersen

Dato : 21-06-06 13:25

[...]

---

Nemlig! Renaults design og Nissans kvalitet - så har de i hvert fald en
køber mere her !

/Caspersen

Fra : mohr

Dato : 22-06-06 09:27

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev:

> Økonomisk var den da, vi brugte 20,2 liter til 360km

Flot under de betingelser.

> Nåja - så var aircon'en underdimensioneret. Allerede ved 27-28C ville
> man godt kunne give den lidt mere. Hvad gør man hvis det er 38?

Ved 38 grader ville mange A/C-systemer være hårdt presset.

\Morten

Fra : KASO

Dato : 23-06-06 18:38

> [...]
>(1.8?) Aut, Laguna 2.2 dci aut, Espace 2.0t aut). Kan de ikke få
>Nissan-folkene (det er jo familie nu) til at lære dem hvordan man

Hmm - mine Renaulter har nu været ganske uproblematiske. Renault'erne er
iøvrigt bedre rustbeskyttet - og teknikken er efterhånden godt rodet
sammen - de deler platforme, motorer og gearkasser i flæng. Min Grand Scénic
er f.eks. udstyret med en Nissan 6-trins gearkasse.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-06-06 22:09

KASO wrote:

> [...]
> sammen - de deler platforme, motorer og gearkasser i flæng. Min Grand Scénic
> er f.eks. udstyret med en Nissan 6-trins gearkasse.

Det er jo heldigt for dig - men ligegyldigt hvilken undersøgelse man
hiver frem lader det til at Renault laver flere mandagsbiler end de
fleste andre fabrikanter. Mine svigerforældre har en problemfri Clio,
min svoger har vha sin Laguna fået et godt kendskab til sin forhandler
- vistnok mest småfejl, men alligevel.

Jeg tror gerne at de fleste har et ret smertefrit ejerskab af deres bil
(uanset mærke), spørgsmålet er hvor stort mindretallet er for
forskellige mærker, samt hvor meget bøvl fejlene giver.

mvh

Martin

Fra : Jan Vennike

Dato : 25-06-06 08:23

KASO wrote:

> [...]

>(uanset mærke), spørgsmålet er hvor stort mindretallet er for
>forskellige mærker, samt hvor meget bøvl fejlene giver.

Hmm

Var der ikkeen svensk undersøgelse for nyelig af 3 år gamle biler ved syn,
hvor Renault Laguna og Laguna st. car så absolut kom på sidstepladsen, med
de biler der krævede flest og dyrest reperationer ???

--
Jan

(Remove the Cat in the email to reach me)