|
| ? afledt af tråden om turbotøven Fra : Carsten Andersen |
Dato : 20-06-06 15:41 |
|
Hej,
Efter at have læst tråden med en Octavia 2.0 TDI, som har turbotøven, har
Jeg et spørgsmål vedr. en 1.9 TDI (2003).
Jeg oplever ligesom JMN at det er mest udtalt i 2. gear, men det er
forsinket på den måde at når Jeg efter gearskifte gi'r gas, kommer der en
tøven efter 1-2 sek. - er det også turbotøven? tøven varer ½-1 sek.
mvh
Carsten Andersen
| |
Karsten Feddersen (20-06-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 20-06-06 15:54 |
|
Hej
Carsten Andersen wrote:
> Efter at have læst tråden med en Octavia 2.0 TDI, som har turbotøven, har
> Jeg et spørgsmål vedr. en 1.9 TDI (2003).
> Jeg oplever ligesom JMN at det er mest udtalt i 2. gear, men det er
> forsinket på den måde at når Jeg efter gearskifte gi'r gas, kommer der en
> tøven efter 1-2 sek. - er det også turbotøven? tøven varer ½-1 sek.
Nej, jeg tror nemlig at der her blandes to ting sammen.
Turbotøven er den tøven der er fra man gir gas til der sker noget i det
omdrejningsområde hvor turboen faktisk gør gavn.
Når man kører diesel ligger man jo ofte og roder under 1500omdr/min og i
det område gør turboen slet ikke gavn. Først ved 1800-2000 begynder
turboen at arbejde og derved mærkes der et ryk, men det har intet med
turbotøven at gøre.
Turbotøven mærkes typisk ved overhalinger hvor omdrejningerne er over
2000-2500 i forvejen. Under konstant acceleration fra for eksempel 1200
til 4000 omdrejninger vil man på intet tidspunkt mærke noget til turbotøven.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Klaus D. Mikkelsen (20-06-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 20-06-06 17:55 |
|
Karsten Feddersen skriver:
>
> Når man kører diesel ligger man jo ofte og roder under 1500omdr/min og i
> det område gør turboen slet ikke gavn. Først ved 1800-2000 begynder
> turboen at arbejde og derved mærkes der et ryk, men det har intet med
> turbotøven at gøre.
Endnu engang må du prøve en tur i en 1,9TDI - der er intet "ryk", der er
turboen igang hele tiden.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html
| |
Karsten Feddersen (20-06-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 20-06-06 18:14 |
|
Hej
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Endnu engang må du prøve en tur i en 1,9TDI - der er intet "ryk", der er
> turboen igang hele tiden.
Ja, jeg må jo se at komme forbi en dag (eller vice versa - gir gerne en
kop kaffe).
Jeg ved at nogle fabrikanter giver turboen lidt kunstigt åndræt ved at
"puste" lidt ekstra til den på en eller anden måde. Det skulle
formindste tøven væsentligt.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Klaus D. Mikkelsen (20-06-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 20-06-06 18:51 |
|
Karsten Feddersen skriver:
>
> Ja, jeg må jo se at komme forbi en dag (eller vice versa - gir gerne en
> kop kaffe).
Kaffe ?
Puhabvadr
> Jeg ved at nogle fabrikanter giver turboen lidt kunstigt åndræt ved at
> "puste" lidt ekstra til den på en eller anden måde. Det skulle
> formindste tøven væsentligt.
Det er et spørgsmål om at lave den aggressiv nok og så have mulighed for
at ændre på stejlheden af enten skovlene eller omkringliggende
ledeblade.
Sådan fungerer det ihvertfald i turbiner....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html
| |
Brian (20-06-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 20-06-06 20:18 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Det er et spørgsmål om at lave den aggressiv nok og så have mulighed
> for at ændre på stejlheden af enten skovlene eller omkringliggende
> ledeblade.
Og det er vel så her variabel geometri kommer ind i billedet ?
/Brian
| |
Klaus D. Mikkelsen (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 21-06-06 06:11 |
| | |
Martin Johansen [600~ (20-06-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 20-06-06 21:53 |
|
In article <4498287D.3909640A@du.kan.finde.den>,
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
> Karsten Feddersen skriver:
> >
>
> > Når man kører diesel ligger man jo ofte og roder under 1500omdr/min og i
> > det område gør turboen slet ikke gavn. Først ved 1800-2000 begynder
> > turboen at arbejde og derved mærkes der et ryk, men det har intet med
> > turbotøven at gøre.
>
> Endnu engang må du prøve en tur i en 1,9TDI - der er intet "ryk", der er
> turboen igang hele tiden.
Jeg har prøvet en "sløv" 115HK sag mener jeg det var.. eller er det 110
? nå ligemeget.. men den skal da lige "arbejde" i et kvart sekund før
den er klar...
Jeg vil tro din også har turbotøven hvilket stort set alle turbobiler
har, men at du bare ikke lægger mærke til det/ved hvordan det
føles/noget helt 3.
MVH
| |
Henrik B. (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 21-06-06 09:19 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:no-5AC70E.22525320062006@sunsite.dk...
> Jeg vil tro din også har turbotøven hvilket stort set alle turbobiler
> har, men at du bare ikke lægger mærke til det/ved hvordan det
> føles/noget helt 3.
En 9-3 Aero har ingen tøven overhovedet...
--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...
| |
Henrik B. (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 21-06-06 09:17 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4498287D.3909640A@du.kan.finde.den...
> Karsten Feddersen skriver:
>>
>
>> Når man kører diesel ligger man jo ofte og roder under 1500omdr/min og i
>> det område gør turboen slet ikke gavn. Først ved 1800-2000 begynder
>> turboen at arbejde og derved mærkes der et ryk, men det har intet med
>> turbotøven at gøre.
>
> Endnu engang må du prøve en tur i en 1,9TDI - der er intet "ryk", der er
> turboen igang hele tiden.
Jep, eller en smut ned forbi Tegllund og prøve en Saab 9-3 Aero.
--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...
| |
mohr (21-06-2006)
| Kommentar Fra : mohr |
Dato : 21-06-06 14:47 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev:
> Endnu engang må du prøve en tur i en 1,9TDI - der er intet "ryk", der er
> turboen igang hele tiden.
Momentkurven er meget stejl, og i omdrejningerne op til max momentet, kan
det godt føles som et 'ryk'. Jeg vil nok blot betegne det som acceleration.
\Morten
| |
Jonas R. (20-06-2006)
| Kommentar Fra : Jonas R. |
Dato : 20-06-06 18:07 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
news:44980bfe$0$13955$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
SNIP
> Nej, jeg tror nemlig at der her blandes to ting sammen.
>
> Turbotøven er den tøven der er fra man gir gas til der sker noget i det
> omdrejningsområde hvor turboen faktisk gør gavn.
>
> Når man kører diesel ligger man jo ofte og roder under 1500omdr/min og i
> det område gør turboen slet ikke gavn. Først ved 1800-2000 begynder
> turboen at arbejde og derved mærkes der et ryk, men det har intet med
> turbotøven at gøre.
>
> Turbotøven mærkes typisk ved overhalinger hvor omdrejningerne er over
> 2000-2500 i forvejen. Under konstant acceleration fra for eksempel 1200
> til 4000 omdrejninger vil man på intet tidspunkt mærke noget til
> turbotøven.
>
Du modsiger da dig selv. Turbotøven er som du først skriver den tid det
tager fra man gir gas til turbo opnår fuld ladetryk.
Derfor kan man da sagtens opleve turbo tøven fra 1200 omdr-4000 omdr. eller
retter det er netop her man vil opleve turbotøven fordi turbo først skal
opbygge ladetryk
Hvis du kører på motorvejen og ligger med 2000-2500 omdr. og gir gas, vil du
have/opleve miindre turbotøven idet bilen hurtigere vil maksimalt ladetryk
hurtigere.
Jeg mener jo højere oppe du ligger i dine omdr. jo mere skrald vil der være
på turboen, også derfor det ikke er sundt for de fleste turbobiler at køre
vmax i længere tid fordi det simpelthen bliver for varmt.
| |
Karsten Feddersen (20-06-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 20-06-06 18:47 |
|
Hej
Jonas R. wrote:
> Du modsiger da dig selv. Turbotøven er som du først skriver den tid det
> tager fra man gir gas til turbo opnår fuld ladetryk.
Det var ikke meningen, at jeg ville modsige mig selv, for så har jeg
ikke forklaret mig godt nok.
Under ca 1800-2000 omdr/min giver motoren slet ikke tryk nok til at
turboen har en effekt. Det er rigtigt at trykket skal oparbejdes og det
er den tid der skal bruges til det der kaldes turbotøven, men under et
vist tryk har turboen ikke rigtig nogen effekt.
> Derfor kan man da sagtens opleve turbo tøven fra 1200 omdr-4000 omdr. eller
> retter det er netop her man vil opleve turbotøven fordi turbo først skal
> opbygge ladetryk
Fra 1200 til 2000 vil motoren "blot" fungere som sugemotor og derefter
vil turboen slå igennem.
> Hvis du kører på motorvejen og ligger med 2000-2500 omdr. og gir gas, vil du
> have/opleve miindre turbotøven idet bilen hurtigere vil maksimalt ladetryk
> hurtigere.
Jeg tror mere det er et spørgsmål om hvordan man definerer turbotøven.
For mit vedkommende er det når turboen arbejder, men man alligevel
oplever det halve sekund før der rigtigt sker noget.
> Jeg mener jo højere oppe du ligger i dine omdr. jo mere skrald vil der være
> på turboen, også derfor det ikke er sundt for de fleste turbobiler at køre
> vmax i længere tid fordi det simpelthen bliver for varmt.
Det er korrekt. Turboen er "selvforstærkende", men jeg tror uanset hvad,
så holder de færreste motorer til langvarige tophastigheder. Omvendt er
de færreste turboer så hårdt pumpet at de ikke kan holde til det.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
JMN (20-06-2006)
| Kommentar Fra : JMN |
Dato : 20-06-06 19:46 |
|
>
> Fra 1200 til 2000 vil motoren "blot" fungere som sugemotor og derefter vil
> turboen slå igennem.
Det er præcist sådan jeg har det. Om det hedder turbotøven eller andet ved
jeg ikke lige.
Men dent er ganske "normal" op til 2000-2200 omdrejninger. Herefter er der
ingen problemer
med trækket/accelerationen. Tværtimod.
Og hvis det er sådan det skal virke, så er jeg mere rolig
JMN
| |
mohr (21-06-2006)
| Kommentar Fra : mohr |
Dato : 21-06-06 14:40 |
|
"JMN" <Guffe@guffe.dk> skrev:
> Det er præcist sådan jeg har det. Om det hedder turbotøven eller andet ved
> jeg ikke lige.
> Men dent er ganske "normal" op til 2000-2200 omdrejninger. Herefter er der
> ingen problemer
> med trækket/accelerationen. Tværtimod.
Du har max moment fra ca. 1700 til 2500 omdr., mens effekten er stigende
indtil 4000 omdr. Du kan se kurverne her:
http://www.soundlike.de/archiv/140ps.pdf
> Og hvis det er sådan det skal virke, så er jeg mere rolig
Det lyder ikke helt forkert
\Morten
| |
Martin Johansen [600~ (20-06-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 20-06-06 21:55 |
|
In article <44983481$0$13945$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote:
> Det er korrekt. Turboen er "selvforstærkende", men jeg tror uanset hvad,
> så holder de færreste motorer til langvarige tophastigheder. Omvendt er
> de færreste turboer så hårdt pumpet at de ikke kan holde til det.
SAAB lavede i de tidligere tider en test med 3 x SAAB 9000 Turbo som
kørte med klampen i bund konstant over 200000km .. uden at blive skilt
ad eller reppet..
MVH
| |
Henrik B. (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 21-06-06 09:21 |
|
"Jonas R." <hihi@hihi.invalid> skrev i en meddelelse
news:Z5ydnSOcS4HTtgXZRVnyjA@giganews.com...
> Jeg mener jo højere oppe du ligger i dine omdr. jo mere skrald vil der
> være på turboen, også derfor det ikke er sundt for de fleste turbobiler at
> køre vmax i længere tid fordi det simpelthen bliver for varmt.
Hvis en turbobil ikke kan holde til Vmax gennem længere tid - f.eks. tværs
ned gennem Tyskland - så er den ganske enkelt ikke lavet ordentligt.
--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...
| |
Martin Orvad (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Martin Orvad |
Dato : 21-06-06 09:47 |
|
Henrik B. wrote:
> "Jonas R." <hihi@hihi.invalid> skrev i en meddelelse
> news:Z5ydnSOcS4HTtgXZRVnyjA@giganews.com...
>
>> Jeg mener jo højere oppe du ligger i dine omdr. jo mere skrald vil der
>> være på turboen, også derfor det ikke er sundt for de fleste turbobiler at
>> køre vmax i længere tid fordi det simpelthen bliver for varmt.
>
> Hvis en turbobil ikke kan holde til Vmax gennem længere tid - f.eks. tværs
> ned gennem Tyskland - så er den ganske enkelt ikke lavet ordentligt.
>
Jeg synes egentlig også det lyder lidt underligt.
Er der nogen som kan uddybe dette, evt. med dokumentation, eller er det
blot en fomodning?
Hvilken slags turbobiler snakker vi? Nye eller gamle? Eftermonteret
turbo eller ab fabrik? Diesel/benzin?
Sandsynligvis øges slid (og brændstofforbruget helt sikkert), men at de
fleste turbobiler ligefrem ikke kan holde til det, undrer mig.
--
Martin Orvad
Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02
| |
Jonas R. (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Jonas R. |
Dato : 21-06-06 14:47 |
|
"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> wrote in message
news:4499016a$0$90489$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Jonas R." <hihi@hihi.invalid> skrev i en meddelelse
> news:Z5ydnSOcS4HTtgXZRVnyjA@giganews.com...
>
>> Jeg mener jo højere oppe du ligger i dine omdr. jo mere skrald vil der
>> være på turboen, også derfor det ikke er sundt for de fleste turbobiler
>> at køre vmax i længere tid fordi det simpelthen bliver for varmt.
>
> Hvis en turbobil ikke kan holde til Vmax gennem længere tid - f.eks. tværs
> ned gennem Tyskland - så er den ganske enkelt ikke lavet ordentligt.
Jeg skrev det ikke var sundt, ikke at den ikke kan holde til det ;)
Men er bilen fx. chippet så ville jeg ikke ligge med Vmax hele vejen gennem
Tyskland.
| |
Kim Andersen (22-06-2006)
| Kommentar Fra : Kim Andersen |
Dato : 22-06-06 15:00 |
|
>> Jeg mener jo højere oppe du ligger i dine omdr. jo mere skrald vil der
>> være på turboen, også derfor det ikke er sundt for de fleste turbobiler
>> at køre vmax i længere tid fordi det simpelthen bliver for varmt.
>
> Hvis en turbobil ikke kan holde til Vmax gennem længere tid - f.eks. tværs
> ned gennem Tyskland - så er den ganske enkelt ikke lavet ordentligt.
>
Jeg håber da at min bil (1.9 TDI 105hk) holder turen fra Vejle til byen
Münster i Alsace
og hjem igen.
Men selvfølgelig, hvis man køre 24 timer med fuldt skræl på hele tiden
kan jeg kun forstille mig, at der er noget som bliver for varmt og opgiver
at
fungere korrekt. (Eks. Le Mans løb)
/Kim
| |
Klaus D. Mikkelsen (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 21-06-06 13:16 |
|
"Jonas R." skriver:
>
> Jeg mener jo højere oppe du ligger i dine omdr. jo mere skrald vil der være
> på turboen, også derfor det ikke er sundt for de fleste turbobiler at køre
> vmax i længere tid fordi det simpelthen bliver for varmt.
Den har jeg alligevel aldrig hørt om.
Du må ikke stoppe motoren hurtigt efter flere timers "fuld skrald", den
skal lige have tid til at køle af, ellers er der ingen problemer i det.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html
| |
mohr (21-06-2006)
| Kommentar Fra : mohr |
Dato : 21-06-06 14:54 |
|
"Jonas R." <hihi@hihi.invalid> skrev:
> Jeg mener jo højere oppe du ligger i dine omdr. jo mere skrald vil der
> være på turboen, også derfor det ikke er sundt for de fleste turbobiler at
> køre vmax i længere tid fordi det simpelthen bliver for varmt.
Dette er nu nok især tilfældet hvis dieselmotoren er tunet med en boks, hvor
boksen medvirker til en kraftig forøgning af turboens omdr. ved V-max.
\Morten
| |
Claus DN (20-06-2006)
| Kommentar Fra : Claus DN |
Dato : 20-06-06 19:15 |
|
"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:4498090d$0$13943$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
| Hej,
|
| Efter at have læst tråden med en Octavia 2.0 TDI, som har turbotøven, har
| Jeg et spørgsmål vedr. en 1.9 TDI (2003).
| Jeg oplever ligesom JMN at det er mest udtalt i 2. gear, men det er
| forsinket på den måde at når Jeg efter gearskifte gi'r gas, kommer der en
| tøven efter 1-2 sek. - er det også turbotøven? tøven varer ½-1 sek.
|
Jeg plejer at være usenets svar på alternative forslag, så her kommer mit:
Jeg kører også 1,9TDI (90/2004) og når jeg har tændt for aircon opleves
bilen som betydeligt mere træg at få op i omdrejninger. Så snart jeg slår
aircon fra kører bilen som normalt. Det er værst i varmt vejr.
Da bilen var helt ny (2000km) kørte jeg til Harzen med campingvogn efter.
Undervejs var vejret gradvist blevet varmere uden det kunne mærkes
indendørs. Ved det første lyskryds nåede jeg at kvæle bilen 3 gange inden
det på bedste "pensionistvis" (sorry - kunne ikke lade være) lykkedes mig at
få bilen igang med høje omdrejninger og filen på koblingen. Gosh hvor lyder
det grimt at kvæle en diesel ved at bruge koblingen (og pinligt).
Jeg er spændt på hvordan det skal gå om en uge - ny CV 1300 i stedet for
1000kg og Italien istedet for Harzen
Vh. Claus
| |
Ukendt (20-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-06-06 22:52 |
|
Det er jo faktisk sådan at en Turbo æder hestekræfter og moment før den
giver tryk
PE
www.kvikteam.dk
"Claus DN" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse
news:159c6$44983b39$55182bdb$11386@news.arrownet.dk...
>
> "Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:4498090d$0$13943$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> | Hej,
> |
> | Efter at have læst tråden med en Octavia 2.0 TDI, som har turbotøven,
> har
> | Jeg et spørgsmål vedr. en 1.9 TDI (2003).
> | Jeg oplever ligesom JMN at det er mest udtalt i 2. gear, men det er
> | forsinket på den måde at når Jeg efter gearskifte gi'r gas, kommer der
> en
> | tøven efter 1-2 sek. - er det også turbotøven? tøven varer ½-1 sek.
> |
>
> Jeg plejer at være usenets svar på alternative forslag, så her kommer mit:
>
> Jeg kører også 1,9TDI (90/2004) og når jeg har tændt for aircon opleves
> bilen som betydeligt mere træg at få op i omdrejninger. Så snart jeg slår
> aircon fra kører bilen som normalt. Det er værst i varmt vejr.
>
> Da bilen var helt ny (2000km) kørte jeg til Harzen med campingvogn efter.
> Undervejs var vejret gradvist blevet varmere uden det kunne mærkes
> indendørs. Ved det første lyskryds nåede jeg at kvæle bilen 3 gange inden
> det på bedste "pensionistvis" (sorry - kunne ikke lade være) lykkedes mig
> at
> få bilen igang med høje omdrejninger og filen på koblingen. Gosh hvor
> lyder
> det grimt at kvæle en diesel ved at bruge koblingen (og pinligt).
>
> Jeg er spændt på hvordan det skal gå om en uge - ny CV 1300 i stedet for
> 1000kg og Italien istedet for Harzen
>
> Vh. Claus
>
>
| |
Martin Johansen [600~ (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 21-06-06 00:53 |
|
In article <44986e1f$0$12658$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> wrote:
> Det er jo faktisk sådan at en Turbo æder hestekræfter og moment før den
> giver tryk
Mener du ikke at en kompressor æder det? En turbo gør mig bekendt ikke...
Pyha sikke en masse jeg fik klippet væk der...... ;)
MVH
| |
Ukendt (21-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-06-06 02:12 |
|
Nej for at sætte Turboen kommer i gang krævers der megen kraft , og man har
sværer ved at få en ordenlig udluftning/skylning og det koster alså
For at undgå for megen turbo tøven kan man sætte en biturbo på dvs en med en
lille mølle på og en der tager over
Man kan også lave det der kaldes BIG BANG system hvor der bliver skudt lidt
benzin ind i udstødnings manifolden før turboen som eksploderer og siger
BANG og som kendes fra rally biler derfor skydes der ild ud af udstødning :)
Og næsten alle turbo biler/mc sænkes komp. jo og det koster også heste ,
I det hele taget så er turbo vejen til nogle nemme heste og masser af
problemer , når man selv ville :( det har kostet mig en del stempler og
hovedpine og og og
Og vi har slet ikke talt om varme endnu , fjende nr 1
PE
Der ikke mener at at alt under 250 hk pr 1L er sjovt og hvis det så kun
vejer 200 kg så ....................................
www.kvikteam.dk
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:no-AC83CD.01531321062006@sunsite.dk...
> In article <44986e1f$0$12658$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> "Per Emborg" <x112kvik4u(a)dotcomprik.dk> wrote:
>
>> Det er jo faktisk sådan at en Turbo æder hestekræfter og moment før den
>> giver tryk
>
> Mener du ikke at en kompressor æder det? En turbo gør mig bekendt ikke...
>
> Pyha sikke en masse jeg fik klippet væk der...... ;)
>
> MVH
| |
PetrolHead (22-06-2006)
| Kommentar Fra : PetrolHead |
Dato : 22-06-06 13:48 |
|
Per Emborg (a) skrev:
> Man kan også lave det der kaldes BIG BANG system hvor der bliver skudt lidt
> benzin ind i udstødnings manifolden før turboen som eksploderer og siger
> BANG og som kendes fra rally biler derfor skydes der ild ud af udstødning :)
Det hedder nu et AntiLag system og ja det virker så at der altid er
tryk på turboen. Dog har det den ulempe at din udstødning og motor
ikke har godt af det over længere tid hvorfor at du skal
skifte/renoverer motor og/eller udstødning relativt "tit". Og da det
næsten alligevel sker i Rally så er der ikke det store tab i det.
Men tvivler på at en mening dansker gider at kører bilen ind og få
skiftet eller renoveret motor og udstødning regelmæssigt for at
undgå turbotøven når at man kan undgå det på andre måder. Og er
sq ikke i alle biler at Turbotøven mærkes synderligt. Jeg mærkede
ihvertfald ikke rigtigt noget til det i den 1,9 TDI Skoda jeg lå og
trillede rundt med i england.
| |
|
|