Skal alle 4 dæk være ens?
Fra : Christian

Dato : 19-06-06 23:34

Hej

Jeg overvejer at købe nogle brugte fælge med tilhørende dæk. Imidlertid er
alle dækkene ikke ens, dvs. 2 af dem er BF Goodrich og de sidste 2 er
......ukendt. Men er det egentlig lovligt og hvad siger synsmanden??????

Fra : Mikkel Lund

Dato : 19-06-06 23:36

Christian skrev:
> [...]
> alle dækkene ikke ens, dvs. 2 af dem er BF Goodrich og de sidste 2 er
> .....ukendt. Men er det egentlig lovligt og hvad siger synsmanden??????

De skal bare være ens parvis (for/bag)

Mikkel

Fra : H.Jørgensen

Dato : 20-06-06 06:10

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse

> De skal bare være ens parvis (for/bag)
>
> Mikkel

Du må ikke have vinterdæk på den ene aksel og sommerdæk på den anden.
Men du må gerne have forskellige mærker af dæk på bilen, også på samme
aksel.

Henrik

Fra : Lars Holst

Dato : 20-06-06 06:22

"H.Jørgensen" <brakentorp@hotmail.com> said in

> [...]
>

> Du må ikke have vinterdæk på den ene aksel og sommerdæk på den anden.
> Men du må gerne have forskellige mærker af dæk på bilen, også på samme

Nej.
De skal være ens parvis på akslerne og alle fire dæk skal være til samme
sæson.
Kun hvis du kører med reservehjul kan det afviges.

--
Lars Holst

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-06-06 06:29

Lars Holst skrev:

> Nej.
> De skal være ens parvis på akslerne og alle fire dæk skal være til samme
> sæson.
> Kun hvis du kører med reservehjul kan det afviges.

Og det er naturligvis noget du har læst på rette sted. Eller bare noget
du hørt. For så skal reglerne være lavet om.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : OZ7PUS

Dato : 20-06-06 07:43

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sæson.
> Kun hvis du kører med reservehjul kan det afviges.

Denholder ikke helt den der ..
Jeg fik nissanen synet med helårsdæk på bagakslen og sommer i for .. Ingen
problemer

OZ3BTO

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-06-06 08:26

> Denholder ikke helt den der ..
> Jeg fik nissanen synet med helårsdæk på bagakslen og sommer i for
> .. Ingen problemer

Spurgte du synsmanden om det nu var okay med de dæk?

Hvis ikke, hvorfor? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Møller

Dato : 20-06-06 11:19

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>

> Denholder ikke helt den der ..
> Jeg fik nissanen synet med helårsdæk på bagakslen og sommer i for ..

Ikke ensbetydende med at det er lovligt.

8.02.021 Personbil M1
(1) Personbil M1 skal - uanset den tilladte totalvægt - være forsynet med
dæk med
en mønsterdybde på mindst 1,6 mm.
(2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.
-Før 01.05.77: Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på
samme aksel_

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap08.pdf

Møller

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-06-06 15:53

OZ7PUS skrev:

> Denholder ikke helt den der ..
> Jeg fik nissanen synet med helårsdæk på bagakslen og sommer i for .. Ingen
> problemer

Sommerdæk og helårsdæk er bare en handelsbetegnelse lige som vinterdæk.
Populært sagt er der dæk man bruger om sommeren og så dem man bruger om
vinteren med betegnelsen M+S.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-06-06 08:25

Lars Holst wrote:

> Nej.
> De skal være ens parvis på akslerne og alle fire dæk skal være til
> samme sæson.

Det første er noget sludder, det andet er rigtigt. Man må ikke blande
vinter- og sommerdæk.

> Kun hvis du kører med reservehjul kan det afviges.

Har du en henvisning til en paragraf?

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Orvad

Dato : 20-06-06 09:00

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Det første er noget sludder, det andet er rigtigt. Man må ikke blande
> vinter- og sommerdæk.

> Har du en henvisning til en paragraf?

Så vidt det fremgår af nedenstående link, er det et krav, at en
almindelig personvogn (type M1) skal være forsynet med samme type dæk på
alle hjul.

<http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap08.pdf>

Se tillæg 8.02.021, side 13.

Det fremgår af 8.02 stk. 5 (side 9), at "Reservehjul kan være forsynet
med dæk af afvigende dimension og type."

--
Martin Orvad

Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-06-06 09:43

Martin Orvad wrote:

> Det fremgår af 8.02 stk. 5 (side 9), at "Reservehjul kan være forsynet
> med dæk af afvigende dimension og type."

Selvfølgelig - jeg tænkte mig ikke om.

Det er vist VW der sender biler på gaden med afvigende størrelse :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-06-06 15:55

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Det er vist VW der sender biler på gaden med afvigende størrelse :)

Det sker. De sender sågar nogen på gaden helt uden reservehjul. F.eks
Lupo. Der er stadig ikke plads til reservehjulet.

Bemærk smileyen.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-06-06 08:05

Ib Jakobsen wrote:

> Det sker. De sender sågar nogen på gaden helt uden reservehjul. F.eks
> Lupo. Der er stadig ikke plads til reservehjulet.

Naturligvis er der plads. Det ser bare dumt ud når den ligger på taget.
Brændstoføkonomisk er det også noget skidt :)

--
Per, Esbjerg

Fra : numzie@gmail.com

Dato : 20-06-06 08:58

> Spurgte du synsmanden om det nu var okay med de dæk?
>
> Hvis ikke, hvorfor? :)
>

> --
> Per, Esbjerg

I Færdselsstyrelsens vejledning til syn står bl.a. følgende:

(5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type
bortset
fra dæk til midlertidig brug.
Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type.

(6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori

a) opbygning:
- radialdæk
- diagonaldæk

b) anvendelseskategori:
- almindeligt dæk (uden "M+S"-mærkning)
- terræn- og vinterdæk (med "M+S"-mærkning)

I udstyrsbekendtgørelsen er fastsat:
"På bil, motorcykel samt på påhængsvogn og sættevogn til bil må
pigdæk
kun anvendes i perioden 1. november - 15. april, og kun for så vidt
alle køretøjets
eller vogntogets hjul er forsynet dermed. På traktor, motorredskab,
påhængsvogn til traktor og motorredskab samt på påhængsredskab må
pigdæk kun anvendes i perioden 1. oktober - 30. april, og kun for så
vidt alle
hjul på samme aksel er forsynet dermed."

Antallet af pigge skal være nogenlunde ens for alle hjul. Tvillinghjul
kan godkendes
med pigdæk på kun det ene hjul, såfremt der er symmetri med hensyn
til køretøjets længdeakse.

Fra : Martin Orvad

Dato : 20-06-06 09:05

numzie@gmail.com wrote:

> [...]
> bortset
> fra dæk til midlertidig brug.
> Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type.

Det er, så vidt jeg kan se, ikke korrekt. Der er indskrevet et tillæg,
som bekendtgør at

"Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul."
(8.02.021 stk. 2)

Se mit indlæg længere nede i tråden for links.

Jeg troede også bare det med ens dæk på samme aksel var reglen, men
sådan er det åbenbart ikke mere.

--
Martin Orvad

Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02

Fra : Per W.

Dato : 20-06-06 13:55

"Martin Orvad" <martin.orvad@email.invalid> skrev i melding

> Det er, så vidt jeg kan se, ikke korrekt. Der er indskrevet et tillæg, som
> bekendtgør at
>
> "Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul."
> (8.02.021 stk. 2)

Men type er jo ikke det samme som fabrikat og merke, det er om det er radial
eller den andre typen (husker ikke).

/Per W.

Fra : Martin Orvad

Dato : 20-06-06 18:31

Per W. wrote:
> "Martin Orvad" <martin.orvad@email.invalid> skrev i melding

> Men type er jo ikke det samme som fabrikat og merke, det er om det er radial
> eller den andre typen (husker ikke).

Jeg havde ikke lige fanget at I talte om dækfabrikat.

Jeg troede I talte om type, altså helårsdæk på baghjul og sommerdæk på
forhjul.

--
Martin Orvad

Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-06-06 15:49

Martin Orvad skrev:

> "Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul."
> (8.02.021 stk. 2)

Og her falder kæden af. Type enten Radial, Diagonal eller M+S. Og har
intet med fabrikat af udseende at gøre.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Martin Orvad

Dato : 20-06-06 18:35

Ib Jakobsen wrote:

> Og her falder kæden af.

For mig?

--
Martin Orvad

Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-06-06 18:49

Martin Orvad skrev:

> For mig?

Nej, af samtalen. Men det har du svaret Per W. Det med misforståelse af
fabrikat og type.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Lars Holst

Dato : 20-06-06 19:12

Martin Orvad <martin.orvad@email.invalid> said in news:4497ac37$0$15792
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> Se mit indlæg længere nede i tråden for links.
>
> Jeg troede også bare det med ens dæk på samme aksel var reglen, men

Høj opmærksomhed du har........!
Du har fuldstændig ret.

Det havde jeg ikke set men det er så også fra 1/4 i år.

--
Lars Holst

Fra : Christian

Dato : 20-06-06 20:56

"En hel masse skrev i mange meddelelser "
Hej Allesammen

Tak for Jeres svar, det var jo helt overvældende , jeg fik svar på mit
spørgsmål,

mvh Christian