Hvorfor kører man i vandet?
Fra : Ukendt

Dato : 19-06-06 17:45

Jeg kan ikke lige forstå hvorfor folk vælger at køre i vandet med deres
biler
http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aiid=449244:img=0/

Ikke fordi det rager mig, men hvis man kan se det hele står under
vand....hvorfor ¤!"¤ kører man så igennem det?
(og så er det endda en morfarbil der fører an)

--
Tom

Fra : Thomas

Dato : 19-06-06 17:54

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> vand....hvorfor ¤!"¤ kører man så igennem det?
> (og så er det endda en morfarbil der fører an)

Hej

Fordi der er vand på vejbanen og ingen vej uden om ? Og det lader til at
gå fint. Hvis din bil er utæt så skal den nok tørre igen

Mvh

Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-06-06 18:51

on 19-06-2006, Thomas supposed :
> Fordi der er vand på vejbanen og ingen vej uden om ? Og det lader til at gå
> fint. Hvis din bil er utæt så skal den nok tørre igen

Men hvis nu vandet er dybere end forventet og man får vand i
luftindsugningen - har man så ikke et ret seriøst problem ?

Og så var der jo en bus der kørte i et hul i vejen hvor vandet havde
skyllet vejen væk...

You know this framework is not big enough for the two of us!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-06-06 19:05

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvis nu vandet er dybere end forventet og man får vand i
> luftindsugningen - har man så ikke et ret seriøst problem ?

Jo, man risikere at den bøjer en plejlstang - hint; vand kan ikke
komprimeres. Mange biler har indsugning anbragt lavt i fronten,
inderskærmen, bag kofangeren.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-06-06 19:05

on 19-06-2006, Jørgen M. Rasmussen supposed :
> Mange biler har indsugning anbragt lavt i fronten, inderskærmen, bag
> kofangeren.

Og så er der jo faktisk ikke meget at give af hvis bilen på billedet
bliver stoppet midt i vandpytten

"This is not some cheasy soap-opera." - Mike Flaherty, Spin City

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 19-06-06 21:09

On Mon, 19 Jun 2006 20:05:23 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

>on 19-06-2006, Jørgen M. Rasmussen supposed :
>
>Og så er der jo faktisk ikke meget at give af hvis bilen på billedet
>bliver stoppet midt i vandpytten

Så er det altså heller ikke dybere, man skal bare ikke køre ret
stærkt, dels så man ikke for sprøjtet vand op i indsugningen og dels
så man kan nå at holde hvis det pludseligt bliver dybt.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-06-06 21:23

Morten From Søndergaard expressed precisely :

> Så er det altså heller ikke dybere, man skal bare ikke køre ret
> stærkt, dels så man ikke for sprøjtet vand op i indsugningen og dels
> så man kan nå at holde hvis det pludseligt bliver dybt.

Der har været op til en halv meter dybe vandpytter i Aalborg hvor
billedet vist stammer fra - så det kunne godt blive dybere...

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 19-06-06 21:45

On Mon, 19 Jun 2006 22:22:59 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

>Der har været op til en halv meter dybe vandpytter i Aalborg hvor
>billedet vist stammer fra - så det kunne godt blive dybere...

OK, en halv meter vand ville jeg ikke køre igennem i en personbil, i
min egen bil er jeg ligeglad.....

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-06-06 21:59

on 19-06-2006, Morten From Søndergaard supposed :

> OK, en halv meter vand ville jeg ikke køre igennem i en personbil, i
> min egen bil er jeg ligeglad.....

> Land Rover 90 TD '87

Kan gætte den har luftindtaget over taget eller noget i den stil ?

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 19-06-06 22:35

On Mon, 19 Jun 2006 22:58:32 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

>on 19-06-2006, Morten From Søndergaard supposed :

>Kan gætte den har luftindtaget over taget eller noget i den stil ?

Ja, men 50 cm er hvad fabrikken siger OK for uden forberedelse, er
vandet dybere skal der sættes propper i ind til tandrem og kobling og
så er smertegrænsen ca 1 meter. Jeg har snorkel på, men vandet skal
helst ikke være dybere end 1 meter, det er så træls med våde sæder.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Anders Majland

Dato : 20-06-06 08:08

> Ja, men 50 cm er hvad fabrikken siger OK for uden forberedelse

På island havde jeg sidste år fornøjelsen af en lejet landcruiser. Standard
kan den også klare en vadedybde på 70cm og det var jeg nok
også lidt (for) tæt på eller over. Ihvertfald skyllede vandet lidt op over
motorhjelmen, selvom farten var fornuflig lav..... Ja jeg burde have været
ude og check dybden inden jeg kørte i, men der var et hul ved den anden bred

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-06 06:10

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det altså heller ikke dybere, man skal bare ikke køre ret
> stærkt, dels så man ikke for sprøjtet vand op i indsugningen og dels
> så man kan nå at holde hvis det pludseligt bliver dybt.

Det kan du ikke se i en mudret vandpyt, især hvis du ikke er lokal-kendt,
been there :(. Og det slår undervognsvask med flere længder, med risiko for
efterflg. bremse, ABS-fejl.

Fra : Thomas

Dato : 19-06-06 20:58

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Jo, man risikere at den bøjer en plejlstang - hint; vand kan ikke
> komprimeres. Mange biler har indsugning anbragt lavt i fronten,
> inderskærmen, bag kofangeren.

jow jow

Jeg er jo ikke blind ;) der er jo ikke en snorkel på bilerne som en Land
Rover i junglen, men trafik er jo en sammenhængende størrelse..... ja man
kan spørge hvorfor at den første kørte igennem, enig, ......... men ellers
er det vel helt naturligt at følge efter , hvis man kan se 20 biler foran
en, der er kørt igennem!

Mvh

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-06 06:14

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

men ellers
> er det vel helt naturligt at følge efter , hvis man kan se 20 biler foran
> en, der er kørt igennem!

Er det?, hvis den stopper midt i suppen, stopper du også. Og så holder I der
;)).

Fra : Anders Majland

Dato : 20-06-06 08:10

> Er det?, hvis den stopper midt i suppen, stopper du også. Og så holder I
> der

Så er det bare at håbe at vandet ikke stiger inden nogen får tid til at
trække dig i land ....

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-06 08:50

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse

> Så er det bare at håbe at vandet ikke stiger inden nogen får tid til at
> trække dig i land ....
He-he, eller håbe nogen får trukket proppen op :).

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-06-06 21:22

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> writes:

> Jo, man risikere at den bøjer en plejlstang - hint; vand kan ikke
> komprimeres.

Cylinderen kan også revne:
<http://www.prepsparkplugs.com/pics/hydrobroke.jpg>
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-06-06 06:45

Tom (snabela) wrote:
> [...]
> vand....hvorfor ¤!"¤ kører man så igennem det?
> (og så er det endda en morfarbil der fører an)

Ja jeg fatter det heller ikke, det er da bare at bede om elektriske
problemer.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-06 07:42

Morten From Søndergaard skrev:

> Jeg har snorkel på, men vandet skal
> helst ikke være dybere end 1 meter, det er så træls med våde sæder.

Du er da lidt pjattet ;)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-06-06 12:37

Tom wrote:
> [...]

> vand....hvorfor ¤!"¤ kører man så igennem det?
> (og så er det endda en morfarbil der fører an)

Det er farligt at køre ud i sådan noget fordi det er meget svært at bedømme
hvor dybt det er - også selv om man kender stedet.

Og når man så _er_ kørt ud i det, så skal man så til at finde ud af om det
er heldigt at ens bil er så tæt at den kan sejle. Så er den faneme svært at
styre :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 20-06-06 13:17

> Det er farligt at køre ud i sådan noget fordi det er meget svært at
> bedømme hvor dybt det er - også selv om man kender stedet.

Enig på stisystemet i Aalborg øst har jeg (på cykel) også alvorligt
fejlvurderet vandstanden.. Jeg var kørt igennem de første tunneler hvor der
stod ~10cm vand uden problemer med ude ved nykredit var der meget vand og
det opdagede jeg alt for sent... Vandet var så dybt at det stod op over
bagagebæreren på cyklen (Ja jeg var ædru, men det var mørkt og sådan en
batterilygte lyser ikke noget af betydning - men jeg burde jo nok have
opdaget hvor lille afstand der var mellem vandoverfladen og loftet)

Fra : Martin Vollert

Dato : 20-06-06 13:26

Anders Majland skrev:

> [...]
> batterilygte lyser ikke noget af betydning - men jeg burde jo nok have
> opdaget hvor lille afstand der var mellem vandoverfladen og loftet)

LOOL, fanme surt

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-06 14:03

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse

men jeg burde jo nok have
> opdaget hvor lille afstand der var mellem vandoverfladen og loftet)
He-he, havde du langt hjem? ;).

Fra : Anders Majland

Dato : 21-06-06 16:06

> He-he, havde du langt hjem? ;).

Heldigvis ikke - men det var dælme koldt. Problemet er jeg nåede godt ud i
vandet inden jeg opdagede at det var dybere end i de forrige tunneler - og
jeg troede ikke på at jeg ville kunne vende rundt uden at vælge (det er ikke
nemt at cykle i vand) så jeg holdt bare på ...

/A Hmm måske jeg skulle undersøge hvad vadedybden er på skodaen og mine
yamahaer - De sidste kan nok klare en god halv meter uden problemer...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-06-06 18:05

In article <44996062$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> [...]
> jeg troede ikke på at jeg ville kunne vende rundt uden at vælge (det er ikke
> nemt at cykle i vand) så jeg holdt bare på ...

Da jeg var barn af alder kørte jeg tit igennem vand.. jo dybere jo
sjovere.. når halvdelen af cyklen stod under vand hyggede jeg mig* :D

* Det gjorde min cykel så ikke.. saltvand og metal.. no good.

MVH

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-06-06 06:20

Martin Johansen [6000] wrote:

> Da jeg var barn af alder kørte jeg tit igennem vand.. jo dybere jo
> sjovere.. når halvdelen af cyklen stod under vand hyggede jeg mig* :D

Lige som Anders har jeg også været på dybt vand med min cykel - og halvt
oppe på cyklen - det tror jeg ikke på du kan køre i.

Skulle du nu mene det modsatte, så vil jeg gerne se det bevist :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 22-06-06 13:32

> Lige som Anders har jeg også været på dybt vand med min cykel - og halvt
> oppe på cyklen - det tror jeg ikke på du kan køre i.
>
> Skulle du nu mene det modsatte, så vil jeg gerne se det bevist :)

Jo det kunne jeg for 10år siden (turen i Aalborg) - ved ikke med idag (jeg
cykler jo helst ikke), og der skal godt nok lidt af et væddemål til at jeg
vil gøre forsøget ... og så skal det være i lunt vand. F.eks den det "lave"
bassin i en svømmehal...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-06-06 15:27

In article <449a287c$0$90459$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> Lige som Anders har jeg også været på dybt vand med min cykel - og halvt
> oppe på cyklen - det tror jeg ikke på du kan køre i.

Hvis du stiller en cykel til rådighed og finder et sted at teste, så
skal jeg gerne forsøge at gøre kunsten efter ;)

> Skulle du nu mene det modsatte, så vil jeg gerne se det bevist :)

Bolden er hermed kastet :)

MVH

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-06 18:39

It happens that Per Henneberg Kristensen formulated :
> Og når man så _er_ kørt ud i det, så skal man så til at finde ud af om det er
> heldigt at ens bil er så tæt at den kan sejle. Så er den faneme svært at
> styre

Jeg kan lige se det for mig - 3-4 biler sejler rundt i en gigantisk
vandpyt med panikslagne billister bag rattet :)