/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skoda OIctavia 2.0 TDI - forsinket turboef~
Fra : JMN


Dato : 19-06-06 16:58

Hej

Jeg har nu haft min helt nye Skoda Octavia 2.0 TDI
i ca. 4 måneder og er superglad for den.

Dog fornemmer jeg lidt forsinket turboeffekt, specielt
i 2. gear. Er det normalt og noget jeg bare må leve med
eller skal jeg lige en tur forbi værkstedet.

vh.
JMN



 
 
Morten D J (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Morten D J


Dato : 20-06-06 07:59



--
.....er lige med på en lytter - har samme "problem".


Venligst

Morten
Octavia II 2.0 TDI http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=53900
FZ6 N(aked) http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6062



Jonas R. (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 20-06-06 09:25


"Morten D J" <mo.dul(NOSPAM)@jubii.dk> wrote in message
news:44979c9a$0$20287$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>
> --
> ....er lige med på en lytter - har samme "problem".

Det kaldes normalt turbo tøven og må vist siges at være ekstremt normalt på
turbo biler. ikke noget jeg ville køre på værksted for

/Jonas R.



Jonas R. (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 20-06-06 09:27


"JMN" <Guffe@guffe.dk> wrote in message
news:4496c99f$0$38671$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har nu haft min helt nye Skoda Octavia 2.0 TDI
> i ca. 4 måneder og er superglad for den.
>
> Dog fornemmer jeg lidt forsinket turboeffekt, specielt
> i 2. gear. Er det normalt og noget jeg bare må leve med
> eller skal jeg lige en tur forbi værkstedet.

Hvis jeg har forstået dit spørgsmål korrekt så oplever du at der ligesom går
et øjeblik eller to inden turboen ligesom sparker ind.
Det er meget normalt og kaldes turbotøven, det skyldes at turboen lige skal
opbygge ladetrykket og jo større turbo jo mere turbotøven, sådan groft sagt.

/Jonas R.



jan@stevns.net (20-06-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 20-06-06 10:24

"Jonas R." <hihi@hihi.invalid> skrev :

>Det er meget normalt og kaldes turbotøven, det skyldes at turboen lige skal
>opbygge ladetrykket og jo større turbo jo mere turbotøven, sådan groft sagt.

Fænomenet er da kendt - men øehhh - på en dieselbil synes jeg ikke man
mærker det ret meget.

At det skulle mærkes i 2.det gear, lyder da helt tovligt - *der* er
der jo skrald på møllen i forvejen.

hmmmm.... Med mindre vor ved starter i 2.det gear ?
--
jan@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Jonas R. (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 20-06-06 11:41


<jan@stevns.net> wrote in message
news:ngff92lskno3vo2o275ag4ankicmn33urm@dtext.news.tele.dk...
> "Jonas R." <hihi@hihi.invalid> skrev :
>
>>Det er meget normalt og kaldes turbotøven, det skyldes at turboen lige
>>skal
>>opbygge ladetrykket og jo større turbo jo mere turbotøven, sådan groft
>>sagt.
>
> Fænomenet er da kendt - men øehhh - på en dieselbil synes jeg ikke man
> mærker det ret meget.
>
> At det skulle mærkes i 2.det gear, lyder da helt tovligt - *der* er
> der jo skrald på møllen i forvejen.
>
> hmmmm.... Med mindre vor ved starter i 2.det gear ?

Når du kobler ud og skifter fra 1-2 andet mister man altså turbotrykket og
dermed skal det bygges op igen.
Altså på den Altea jeg har 2.0TDI der kan du godt mærke der er noget
turbotøven, faktisk mere synes jeg end på min S2.

/Jonas R.



Per Henneberg Kriste~ (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 20-06-06 14:28

Jonas R. wrote:

> Når du kobler ud og skifter fra 1-2 andet mister man altså
> turbotrykket og dermed skal det bygges op igen.

Det kommer så an på hvor langt man kører den ud i første gear.

Jeg tror at 2.0´eren har lidt turbotøven - det er hvad I kalder det - ved de
ekstrem lave omdrejninger og at det forsvinder når den kommer op i
omdrejninger. Altså - det kan ikke lade sig gøre at få turbotryk på 2.0´eren
ved lave omdrejninger. Tænker at det relative høje drejningsmoment det vil
medføre vil slide for meget på bilen som helhed.

Jeg mærker den samme tøven i min egen bil, men kun når jeg har campingvogn
bagefter og kun ved ekstrem lave omdrejninger (<1.400).

--
Per, Esbjerg



Jonas R. (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Jonas R.


Dato : 20-06-06 14:52


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:4497f7e6$0$90529$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
SNIP
> Jeg tror at 2.0´eren har lidt turbotøven - det er hvad I kalder det - ved
> de ekstrem lave omdrejninger og at det forsvinder når den kommer op i
> omdrejninger. Altså - det kan ikke lade sig gøre at få turbotryk på
> 2.0´eren ved lave omdrejninger. Tænker at det relative høje
> drejningsmoment det vil medføre vil slide for meget på bilen som helhed.
>
> Jeg mærker den samme tøven i min egen bil, men kun når jeg har campingvogn
> bagefter og kun ved ekstrem lave omdrejninger (<1.400).
>

Ja selvfølglelig er det ved de lave omdr., turboen bruger jo
udstødningsgassen til at drive møllen. Jo flere omdr. jo mer luft =
udstødningsgas.


/Jonas R.



Per Henneberg Kriste~ (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 20-06-06 18:36

Jonas R. wrote:

> Ja selvfølglelig er det ved de lave omdr., turboen bruger jo
> udstødningsgassen til at drive møllen. Jo flere omdr. jo mer luft =
> udstødningsgas.

Det er nu ikke noget problem at sørge for at der ingen turbotøven er ved
lave omdrejninger - det er blot et spørgsmål om at lave turboen bette nok.
Men den skal også kunne levere noget saft - eller der skal 2 på.

Jeg tror at problemet er at der simpelthen ikke leveres brændstof nok - af
hensyn til forureningen.

--
Per, Esbjerg



Klaus D. Mikkelsen (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 20-06-06 18:47

Per Henneberg Kristensen skriver:
>
> Det er nu ikke noget problem at sørge for at der ingen turbotøven er ved
> lave omdrejninger - det er blot et spørgsmål om at lave turboen bette nok.
> Men den skal også kunne levere noget saft - eller der skal 2 på.

Kan du sige "Variabel turbinegerometri" ?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Per Henneberg Kriste~ (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 20-06-06 19:32

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Per Henneberg Kristensen skriver:
>>
>> Det er nu ikke noget problem at sørge for at der ingen turbotøven er
>> ved lave omdrejninger - det er blot et spørgsmål om at lave turboen
>> bette nok. Men den skal også kunne levere noget saft - eller der
>> skal 2 på.

> Kan du sige "Variabel turbinegerometri" ?

Nåhh ... det er derfor der ingen tøven er på min ;)

Men det er der altså - føles det - når jeg har cv bagefter og kører <1400
rpm ...


--
Per, Esbjerg



Klaus D. Mikkelsen (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 20-06-06 19:39

Per Henneberg Kristensen skriver:
>
> Men det er der altså - føles det - når jeg har cv bagefter og kører <1400
> rpm ...

Nej, der er der bare ikke kræfter nok.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Per Henneberg Kriste~ (21-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-06-06 11:07

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Per Henneberg Kristensen skriver:
>>
>> Men det er der altså - føles det - når jeg har cv bagefter og kører
>> <1400 rpm ...
>
> Nej, der er der bare ikke kræfter nok.

Selvfølgelig er der det.

Det er bare mig der er ung og følsom :)

--
Per, Esbjerg



Kim Andersen (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Kim Andersen


Dato : 20-06-06 11:21


> Jeg har nu haft min helt nye Skoda Octavia 2.0 TDI
> i ca. 4 måneder og er superglad for den.
>
> Dog fornemmer jeg lidt forsinket turboeffekt, specielt
> i 2. gear. Er det normalt og noget jeg bare må leve med
> eller skal jeg lige en tur forbi værkstedet.

Hej JMN.

Jeg har den i en 1.9 TDI, og synes ikke at mærke ret meget til turbo tøven i
2. gear.

Dog synes jeg at man hurtig løber tør for omdrejninger når det skal gå
stærkt.
Men det er nok noget man skal vænne sig til

/Kim




Klaus D. Mikkelsen (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 20-06-06 13:09

Kim Andersen skriver:
>
> Jeg har den i en 1.9 TDI, og synes ikke at mærke ret meget til turbo tøven i
> 2. gear.

Det er også 2 vidt forskellige motorer...


Klaus (også med 1,9 og uden tøven)
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Kim Andersen (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Kim Andersen


Dato : 20-06-06 15:13

> Kim Andersen skriver:
>>
>> Jeg har den i en 1.9 TDI, og synes ikke at mærke ret meget til turbo
>> tøven i
>> 2. gear.
>
> Det er også 2 vidt forskellige motorer...
>
> Klaus (også med 1,9 og uden tøven)

Et helt andet spørgsmål. Jeg synes ikke rigtig jeg kan få mig selv til at
køre i 5. gear ved ca. 75-80 km/t.
Jeg venter gerne til ca. 85 km/t med at skift til 5. gear.

Hvordan gøre du ?


/Kim



Peter Dalgaard (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 20-06-06 15:21

"Kim Andersen" <insert.your.email@her> writes:

> > Kim Andersen skriver:
> >>
> >> Jeg har den i en 1.9 TDI, og synes ikke at mærke ret meget til turbo
> >> tøven i
> >> 2. gear.
> >
> > Det er også 2 vidt forskellige motorer...
> >
> > Klaus (også med 1,9 og uden tøven)
>
> Et helt andet spørgsmål. Jeg synes ikke rigtig jeg kan få mig selv til at
> køre i 5. gear ved ca. 75-80 km/t.
> Jeg venter gerne til ca. 85 km/t med at skift til 5. gear.
>
> Hvordan gøre du ?

Godt spørgsmål, også på benzinere. Jeg tror egentlig at man bør, hvis
ellers hastigheden kan holdes nogenlunde jævnt.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Klaus D. Mikkelsen (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 20-06-06 15:31

Kim Andersen skriver:
>
> Et helt andet spørgsmål. Jeg synes ikke rigtig jeg kan få mig selv til at
> køre i 5. gear ved ca. 75-80 km/t.

Hvorfor ikke ?

> Jeg venter gerne til ca. 85 km/t med at skift til 5. gear.
>
> Hvordan gøre du ?

Træder let på speederen og skifter gear lige før 2000 rpm.

I byerne foregår det ofte ved lidt over tomgang i 5 gear.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Per Henneberg Kriste~ (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 20-06-06 18:37

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Kim Andersen skriver:

> Træder let på speederen og skifter gear lige før 2000 rpm.

Jeg skifter før 1.800 ...

> I byerne foregår det ofte ved lidt over tomgang i 5 gear.

Lige så her.

--
Per, Esbjerg



Kim Andersen (21-06-2006)
Kommentar
Fra : Kim Andersen


Dato : 21-06-06 08:47


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:4498322b$0$90553$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Klaus D. Mikkelsen wrote:
>> Kim Andersen skriver:
>
>> Træder let på speederen og skifter gear lige før 2000 rpm.
>
> Jeg skifter før 1.800 ...
>
>> I byerne foregår det ofte ved lidt over tomgang i 5 gear.
>
> Lige så her.
>

Skifter lige før 2000 rpm.... Jeg venter gerne til 2500, og vil gerne holde
den på ca. 1900 til 2000 rpm hele tiden.
Grunden til at jeg gerne vil holde den på 1900-2000 rpm, er at når den komme
ned på 1500 rpm eller laver, og man træder på speederen, "brummer" den godt
og man tænker nok, at det har den ikke godt af. Men det er måske mere en
tilvænning?

Nu har jeg kørt mest i benziner (1 år som diesel), og der skulle den gerne
have nogle rpm's for at kunne trække.


/Kim



Per Henneberg Kriste~ (21-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-06-06 11:10

Kim Andersen wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
> news:4498322b$0$90553$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Grunden til at jeg gerne vil holde den på 1900-2000 rpm, er at når
> den komme ned på 1500 rpm eller laver, og man træder på speederen,
> "brummer" den godt og man tænker nok, at det har den ikke godt af.
> Men det er måske mere en tilvænning?

Min brummer ikke. Jeg kan kun høre forskel på om jeg har speederen i bund
ved at omdrejningstallet stiger :)

Min er en G3.

--
Per, Esbjerg



mohr (20-06-2006)
Kommentar
Fra : mohr


Dato : 20-06-06 20:08

"JMN" <Guffe@guffe.dk> skrev i en meddelelse
news:4496c99f$0$38671$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har nu haft min helt nye Skoda Octavia 2.0 TDI
> i ca. 4 måneder og er superglad for den.
>
> Dog fornemmer jeg lidt forsinket turboeffekt, specielt
> i 2. gear. Er det normalt og noget jeg bare må leve med
> eller skal jeg lige en tur forbi værkstedet.

En den evt. monteret med diesel partikelfilter? VW 2.0 TDI'er med
dieselpartikelfilter har 8 ventiler, mens 2.0 TDI'er uden diesel
partikelfilter har 16 ventiler. På udgaven med 8 ventiler opstår max
drejningsmomentet ved en smule højere omdrejninger.

\Morten.




mohr (20-06-2006)
Kommentar
Fra : mohr


Dato : 20-06-06 20:18

"mohr" <mohr.fjern-dette..@mail.dk> skrev

> En den evt. monteret med diesel partikelfilter? VW 2.0 TDI'er med
> dieselpartikelfilter har 8 ventiler, mens 2.0 TDI'er uden diesel
> partikelfilter har 16 ventiler. På udgaven med 8 ventiler opstår max
> drejningsmomentet ved en smule højere omdrejninger.

Glemte lige, at dette kun er gældende for 140HK versionerne. 2.0 TDI med
170HK har 16 ventiler, også med diesel partikelfilter.

\Morten



Claus DN (20-06-2006)
Kommentar
Fra : Claus DN


Dato : 20-06-06 20:41


"mohr" <mohr.fjern-dette..@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:FGXlg.12343$NC1.4496@news.get2net.dk...
| En den evt. monteret med diesel partikelfilter? VW 2.0 TDI'er med
| dieselpartikelfilter har 8 ventiler, mens 2.0 TDI'er uden diesel
| partikelfilter har 16 ventiler.

Hvor i himlens navn har du det fra? Dokumentation tak.

Nåh, fandt det lige på www.vw.dk under ekstraudstyr: "Ved valg af
partikelfilter bortfalder 8 ventiler." Jeg har nu aldrig brudt mig om VW's
prispolitik på ekstraudstyr...

/Claus



mohr (21-06-2006)
Kommentar
Fra : mohr


Dato : 21-06-06 15:09

"Claus DN" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev:

> Hvor i himlens navn har du det fra? Dokumentation tak.

De fremgår af på de fleste af VW mærkegruppens websites (.de), incl.
www.skoda.de.

> Nåh, fandt det lige på www.vw.dk under ekstraudstyr: "Ved valg af
> partikelfilter bortfalder 8 ventiler." Jeg har nu aldrig brudt mig om VW's
> prispolitik på ekstraudstyr...



\Morten



Claus DN (21-06-2006)
Kommentar
Fra : Claus DN


Dato : 21-06-06 17:13


"mohr" <mohr.fjern-dette..@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:Jocmg.30$jW.5@news.get2net.dk...
| "Claus DN" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev:
|
| > Hvor i himlens navn har du det fra? Dokumentation tak.
|
| De fremgår af på de fleste af VW mærkegruppens websites (.de), incl.
| www.skoda.de.

Du har sgu ret, jeg bøjer mig i støvet. Det lød bare for utroligt til at
være sandt. Først markedsfører de sig med den nye 2,0 16v og da den så skal
udstyres med partikelfilter fjerner man lige 8 ventiler igen. Samtidig med
bibeholdes de i udgaven med 170hk???

Dobbelttjekkede lige med autobild.de nu jeg var igang

Vh. Claus



mohr (21-06-2006)
Kommentar
Fra : mohr


Dato : 21-06-06 20:25

"Claus DN" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev:

> Du har sgu ret, jeg bøjer mig i støvet. Det lød bare for utroligt til at
> være sandt. Først markedsfører de sig med den nye 2,0 16v og da den så
> skal
> udstyres med partikelfilter fjerner man lige 8 ventiler igen. Samtidig med
> bibeholdes de i udgaven med 170hk???

2.0 TDI 16v (140HK) skulle tilsynesladende udvikle så små partikler, at
disse er kostbare/ vanskelige at tilbageholde med et DPF. Dette er ikke
tilfældet med 8v. PD teknologien overholdte allerede i 1999 euro-4 normen
(gældende fra 2005).

EU indfører i 2008 euro-5 normen, som bl.a. indbefatter DPF. DPF er
imidlertid blevet et stort tema i Tyskland, bl.a. fordi der pålægges biler
uden DPF øget skat fra primo 2007. Dette får VW koncernen til at ændre
strategi, og fx den i Tyskland politiske korrekte AUDI, kan derfor ikke
købes uden DPF, hvorfor den 'svage' 2.0 TDI 16v selvsagt ikke længere er en
del af AUDI's sortement, men komplet erstattet af 8v versionen.

DPF er jf. Pischentsrieder en af årsagerne til at koncernen på sigt skifter
fra PD til CR, da DPF er mere kompleks i forbindelse med PD teknologien.
Tilmed består PD teknologien af flere enheder/ dele end CR, og er derfor
mere kostbar.

!6v versionen er uden tvivl mere kostbar at fremstille end 8v versionen. 8v
giver derfor større råderum til at anvende fremstillingomkostningerne på
DPF, og stadig være konkurrencedygtige.

> Dobbelttjekkede lige med autobild.de nu jeg var igang

Ville jo ikke skrive det hvis det ikke var korrekt

\Morten



Morten Lorenzen (21-06-2006)
Kommentar
Fra : Morten Lorenzen


Dato : 21-06-06 19:48

"JMN" <Guffe@guffe.dk> skrev i en meddelelse
news:4496c99f$0$38671$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har nu haft min helt nye Skoda Octavia 2.0 TDI
> i ca. 4 måneder og er superglad for den.
>
> Dog fornemmer jeg lidt forsinket turboeffekt, specielt
> i 2. gear. Er det normalt og noget jeg bare må leve med
> eller skal jeg lige en tur forbi værkstedet.


Det er luftmassemåleren der svigter.

--
-M
'05 BMW 325i E90
'86 Ford Sierra RS Cosworth



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste