Hvordan er amerikanske diesler?
Fra : 2

Dato : 17-06-06 21:01

Hej
jeg overvejer at skifte til en dieselbil, og vil gerne køre med
rapsolie på den. Der er kun få biler som kan køre på rapsolie direkte,
så ofte skal der nogle kit i til at varme, andre slanger, dyser og
især dieselpumpen skal være god.

Så tænkte på en amerikanerbil med dieselmotor, at motoren måske nok er
overdementioneret, så måske var ombygning beskeden for at kunne køre
på rapsolie. Men jeg er nybegynder med amerikanerbiler.
Så hvad er jeres erfaringer med diesler? Er de holdbare, og især
pumpen, kan den klare et højere tryk? Er der forkammer i topstykket?

Hvor langt kører de ca på literen, tænker på en Van af en type?

Hvad er de mest afgørende faktorer til et vist
brændstofforbrug/økonomi for biler ?

Motorvolume i liter
Motorydelse i HK
Bilens vægt
motorteknik præsion i delene
eller andet?

MVH

Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-06-06 22:14

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev
> Hvad er de mest afgørende faktorer til et vist
> brændstofforbrug/økonomi for biler ?

Bilens vægt, da den jo kan være hvadsomhelst, men ellers motorens heste og
hvor mange af dem du jager af stald.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-06 22:37

2 skriver:

> Så tænkte på en amerikanerbil med dieselmotor, at motoren måske nok er
> overdementioneret, så måske var ombygning beskeden for at kunne køre
> på rapsolie.

Varmen bliver du nødt til at have, ellers stivner rapsolien.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Fra : Benny Højvælde

Dato : 17-06-06 23:47

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så hvad er jeres erfaringer med diesler? Er de holdbare, og især
> pumpen, kan den klare et højere tryk? Er der forkammer i topstykket?

Amerikanere anvender ikke diesel på personvogne. Det er en af årsagerne til
Audi's Le Mans diesel eventyr.
Læste en artikel et sted på nettet at Audi gerne vil have amerikanerne til
at køre diesel.

En af mine venner havde en stor Chevolet truck. Selv om den var fra midt i
1990erne mente han at motoren var fra trediverne (tvivler nu at turboen var
opfundet dengang).
Motoren var en godt 6 liters V8 med 290 HK og direkte indsprøjtning. Den lød
sku godt.

Benny.

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-06 23:57

On Sat, 17 Jun 2006 22:01:27 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>Så hvad er jeres erfaringer med diesler? Er de holdbare, og især
>pumpen, kan den klare et højere tryk? Er der forkammer i topstykket?

Det jeg har hørt om amerikanske dieselmodeller kan koges ned til en
konklusion: hold dig væk!!

>Hvor langt kører de ca på literen, tænker på en Van af en type?
>
>Hvad er de mest afgørende faktorer til et vist
> [...]

Luftmodstand, bilens vægt. Så kommer motorteknik (se bare forskellen
TDI og HDI). Det er klart en stor motor bruger mere end en mindre,
forudsat den lille motor kan klare opgaven.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 18-06-06 08:36

> Det jeg har hørt om amerikanske dieselmodeller kan koges ned til en
> konklusion: hold dig væk!!

Det er fint, så..
Men hvad er argumenterne?!

Michael

Fra : Dr. Jekyle and mr. H~

Dato : 18-06-06 18:11

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men hvad er argumenterne?

En måde at måle holdbarheden på er ved at læse bilannoncer,
hvor brugte taxa'er annonceres til salg. Ofte der står motorrep.
ved amerikanske biler, der har kørt som taxa, IMO. Men spørg
på smallblock.dk hvis du vil vide mere

Fra : 2

Dato : 18-06-06 09:12

Hej fra et andet forum for VW transporter

Tdi 2,5 L 88-150 HK
V6 aut 2,8 L 204 HK
2,4 L D 75 HK

TDI ca 12-14 km/L
V6 ca 6-7 km/L
2,4 ca 13-14 km/L

Det undrede mig bare at en nyere tysk motor, bruger omtrent det samme
som amerikanerbilmotor?
Kan se I er alle inde på bilens vægt har en rolle i forbruget. Må være
fordi man skal accelerer fx 1 tons eller 2 tons bil op til samme fart
og det så koster.
Men hvad så med 2 biler med samme vægt den ene yder 75 HK på en 2 L
motor, og den anden motor fx 6 L motor stadig ydende 75 HK, men
potential på måske 250 HK. Vil der være væsentlig forskel i forbruget
på dem?

For sådan lige min opfattelse er at en lille motor, som bliver kørt
hårdt og ligger tæt på max ydelse længe, slides hurtigere og så skal
skifte motor relativt ofte. Istedet for en større motor som måske kun
kører på halv kraft, så selvom måske lidt større forbrug, spares det
alligevel i færre værkstedstimer, samt at bilen kan flytte sig og
trække når behovet er der.

-------
<Ivan Madsen,
<Det jeg har hørt om amerikanske dieselmodeller kan koges ned til en
<konklusion: hold dig væk!!

Hvorfor holde sig væk, kan de ikke finde ud af at lave holdbare
diesler, fordi normalt kører med benzin?
Nogle har jeg godt nok set søge efter dieselpumper, men har ikke
indsigt hvorfor eller om det er normalt iforhold til andre bilmærker?

------------------------
<Benny
[...]

Ja de fleste er benzin. Jeg er ude efter en Van type, og der diesler
mere almindelige.
Hans truck, kan motoren jo godt være fra ala 30érne, men så bare
monteret med en turbo på efterfølgende.
Sådan er det næsten også i med motorne i små ca 1-15 personers
propelfly, de er næsten også fra 40érne

MVH

Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-06-06 11:35

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev
> Kan se I er alle inde på bilens vægt har en rolle i forbruget. Må være
> fordi man skal accelerer fx 1 tons eller 2 tons bil op til samme fart
> og det så koster.

Vel koster det, og også lidt vedvarende i rullemodstand, men i virkeligheden
er det vindmodstanden der æder forbruget.

> [...]
> motor, og den anden motor fx 6 L motor stadig ydende 75 HK, men
> potential på måske 250 HK. Vil der være væsentlig forskel i forbruget

En diesels økonomi ligger omkring, måske lidt under største drejningsmoment,
og at den bliver kørt med rolige pedalbevægelser. Men en motor kan da blive
så stor, at dens større fysik på alle felter gør, at den ikke kan hamle op
med en mindre motor der ikke overanstrenges.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen