Audi TDI i Le Mans
Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-06-06 20:52

Der var lige et interview med teamchefen for Audi i Le Mans optakten, han
sagde Audi havde opfundet TDI.

Hvad ligger der i det, kan nogen uddybe det?

Niels

Fra : Peter Frost

Dato : 17-06-06 21:31

Det er hvad Wiki siger om det :
http://en.wikipedia.org/wiki/Turbo_Direct_Injection Ikke lige frem uddybende
:)

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk

Fra : Per Groth Ludvigsen

Dato : 18-06-06 13:24

Hvis du læser på den tyske WIKI står der følgende:

Das erste käufliche Fahrzeug mit TDI-Motor war dann ein Audi 100 C3 Avant.
Dieser wurde erstmals auf der Internationalen Automobilaustellung IAA in
Frankfurt 1989 der Öffentlichkeit präsentiert. Der Motor war ein 2,5
Liter-Fünfzylinder-Reihenmotor mit 120 PS. Der Wagen erstaunte die Fachwelt
mit möglichen niedrigen Verbräuchen von nur 5,5 bis 6 Litern bei ca. 1500 kg
Fahrzeuggewicht sowie sehr ansehnlichen Fahrleistungen aufgrund des hohen
Drehmomentes in tiefen Drehzahlbereichen.

Så den første kommercielt tilgængelige TDI ser ud til at være af tysk
herkomst

mvh Per

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 18-06-06 13:30

"Per Groth Ludvigsen" <pgl@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Drehmomentes in tiefen Drehzahlbereichen.
>
> Så den første kommercielt tilgængelige TDI ser ud til at være af tysk

Men vi er enige om at HDI og TDi intet har med hianden at gøre?

/Claus

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 18-06-06 21:24

Claus & Lene, Ålborg wrote:

> Men vi er enige om at HDI og TDi intet har med hianden at gøre?

Næh. Men vi er enige om at Commonrail og Pumpe-düse ikke har noget med
hinanden at gøre.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-06-06 19:40

Lars L. Hansen wrote:

> Næh. Men vi er enige om at Commonrail og Pumpe-düse ikke har noget med
> hinanden at gøre.

Så vidt jeg har forstået, så er PD og CR meget lig hinanden, forskellen
ligger blot i hvordan dyserne aktiveres (PD = mekanisk og CR = elektrisk).
Begge systemer kører med ét højtryks føderør.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 19-06-06 21:47

> Så vidt jeg har forstået, så er PD og CR meget lig hinanden, forskellen
> ligger blot i hvordan dyserne aktiveres (PD = mekanisk og CR = elektrisk).
> Begge systemer kører med ét højtryks føderør.

Hvis det forholder sig som du siger, så skal vi lige have kontaktet bosch så
de kan rette tegningerne til
http://www.iti.de/application/pdf/PDE.pdf

PD kører med en pumpe på hver dyse, hvor imod at CR kører med en fælles
pumpe - der af ordet "common rail - frit oversat til fælles rør)

/claus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-06-06 21:05

Claus & Lene, Ålborg wrote:

> Hvis det forholder sig som du siger, så skal vi lige have kontaktet
> bosch så de kan rette tegningerne til

Jeg tror ikke vi skal have rettet så meget til.
Begge systemer får brændstoffet leveret fra ét centralt rør, med meget højt
tryk.
PD versionen aktiverer så dyserne mekanisk (vha knaster/vippearme) og CR
versionen aktiverer dyserne elektrisk.
Det er meget groft ridset op, på den måde.
PD systemet har ikke hverken 4 eller 6 højtrykspumper siddende (én til hver
cylinder), da det først er ved dysen at dieselen bliver "delt op", ligesom i
et CR system.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 20-06-06 22:44

> [...]
> PD systemet har ikke hverken 4 eller 6 højtrykspumper siddende (én til
> hver cylinder), da det først er ved dysen at dieselen bliver "delt op",

Det er bare ikke korrekt, kig i det tidligere medsendte link, men det er
rigtigt det du siger, såfremt du mener at begge modeller har en
brændstofslange - vi lader den ligge her.

/Claus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-06-06 18:18

Claus & Lene, Ålborg wrote:

> Det er bare ikke korrekt, kig i det tidligere medsendte link, men det
> er rigtigt det du siger, såfremt du mener at begge modeller har en
> brændstofslange - vi lader den ligge her.

Et pumpedyse system virker på følgende måde.
1: Én højtrykspumpe (knap så højt et tryk som ved CR) leverer brændstof til
alle dyserne vha af ét fælles rør (common rail).
2: En ventil (f.eks. en magnet ventil som i dit link) sørger for at den
korrekte mængde brændstof kommer ind i et højtrykskammer.
3: Dysen aktiveres mekanisk vha f.eks. en knast eller vippearm.
4: Dysen komprimerer brændstoffet yderligere og sprøjter det ind i
forbrændingskammeret.

Et CommonRail system virker på følgende måde:
1: Én højtrykspumpe (højere tryk end ved PD) leverer brændstof til alle
dyserne vha ét fælles rør (common rail).
2: Dysen aktiveres elektrisk og sprøjter brændstoffet ind i
forbrændingskammeret.

Så alt i alt mener jeg ikke der er den store forskel (groft sagt) på de 2
systemer, andet end måden hvorpå dyserne aktiveres.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Kent Glerup

Dato : 21-06-06 09:25

On Tue, 20 Jun 2006 22:04:35 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Jeg tror ikke vi skal have rettet så meget til.

Jo...

>Begge systemer får brændstoffet leveret fra ét centralt rør, med meget højt
>tryk.

Der er et centralt rør i begge systemer, under højt tryk ved CR, under
mere moderat tryk ved PD.

>PD versionen aktiverer så dyserne mekanisk (vha knaster/vippearme) og CR
>versionen aktiverer dyserne elektrisk.

PD enheden er en sammenbygge pumpe og dyse. Det høje tryk bliver først
skabt i denne enhed.

> [...]
>cylinder), da det først er ved dysen at dieselen bliver "delt op", ligesom i

PD har netop en højtrykspumpe per cylinder.

/Kent Glerup

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 21-06-06 09:36

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:ke0i9294scp7kcdgjtv78ouqlguuv9blgg@4ax.com...

> [...]
> skabt i denne enhed.

> PD har netop en højtrykspumpe per cylinder.

Tak

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-06-06 13:13

Kent Glerup skriver:

> PD enheden er en sammenbygge pumpe og dyse.

Mon det er derfor det hedder "pumpedyse" ??

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Fra : Kent Glerup

Dato : 22-06-06 08:33

On Wed, 21 Jun 2006 14:12:45 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Kent Glerup skriver:

>Mon det er derfor det hedder "pumpedyse" ??

Tyskerne kan jo godt lide præcision og logik, såhh..

/Kent Glerup

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-06-06 18:23

Kent Glerup wrote:

> Der er et centralt rør i begge systemer, under højt tryk ved CR, under
> mere moderat tryk ved PD.

Jeg husker ikke den nøjagtige forskel i trykket, men mener ikke at det er så
stor en forskel.

> PD enheden er en sammenbygge pumpe og dyse. Det høje tryk bliver først
> skabt i denne enhed.

Ja, det høje tryk bliver først skabt ved en mekanisk aktivering af dysen,
hvorefter den komprimerer brændstoffet inden indsprøjtningen.

> PD har netop en højtrykspumpe per cylinder.

Ja det kan man jo selvfølgeligt godt sige, men det er jo en mekanisk
funktion i selve dysen (lidt ligesom en gammel mekanisk benzinpumpe ),
der gør at brændstoffet komprimeres, men derfor er det jo stadig en pumpe.
Forinden er dysen blevet "fodret" med højt tryk fra én fælles pumpe/rør, som
leverer til alle dyserne.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 17-06-06 21:42

Niels Bengaard wrote:
> Der var lige et interview med teamchefen for Audi i Le Mans optakten, han
> sagde Audi havde opfundet TDI.

Han mente nok at de havde opfundet tre-bogstavers forkortelsen TDI.
PSA-koncernen har opfundet forkortelsen HDi og Mercedes har opfundet CDI.

Det er commonrail diesel, og så vidt jeg kan læse mig til er det
Fiat/Alfa der var de første til at bruge systemet seriøst til
personbiler. Og det er vist Bosch der hat stået for det meste af
videreudviklingen af princippet.

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 17-06-06 22:24

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Han mente nok at de havde opfundet tre-bogstavers forkortelsen TDI.
> PSA-koncernen har opfundet forkortelsen HDi og Mercedes har opfundet CDI.

Øh....... Det er altså to forskellige teknologier du taler om her. HDI/CDI
er commonrail, men TDI er pumpedyse - VW har dog erkendt nu at CR er
fremtiden.

Fra : Brian

Dato : 17-06-06 22:32

Claus & Lene, Ålborg skrev:

> Øh....... Det er altså to forskellige teknologier du taler om her.
> HDI/CDI er commonrail, men TDI er pumpedyse - VW har dog erkendt nu
> at CR er fremtiden.

Lars snakker ikke om teknologierne, men betegnelserne.
VAG kører jo også videre med TDI betegnelsen på de nye CR motorer.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-06 08:46

> Lars snakker ikke om teknologierne, men betegnelserne.
> VAG kører jo også videre med TDI betegnelsen på de nye CR motorer.

Er det Piezo teknik overalt i CR lejren ?
Eller kun VW ?

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 18-06-06 11:37

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse

> Er det Piezo teknik overalt i CR lejren ?
> Eller kun VW ?

Så vidt jeg husker er det kun de biler der kører med Siemens
styring/indsprøjtning der kører med piezo

/claus

Fra : Benny Højvælde

Dato : 18-06-06 16:36

"Claus & Lene, Ålborg" <ccc.lll@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg husker er det kun de biler der kører med Siemens
> styring/indsprøjtning der kører med piezo

Mener også at kunne huske at Volvo´s nyeste lastbils motor kører med Piezo.

Benny

Fra : Benny Højvælde

Dato : 17-06-06 23:26

> [...]
> vist Bosch der hat stået for det meste af videreudviklingen af princippet.

Jeg var i Belgien i 1997 på firmabesøg. Chefen havde en stor flødefarvet
alfa, (med rød læderintræk). Det var den første jeg så med højtryksdiesel.

Benny

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-06 17:28

"Benny Højvælde" <ehrsREMOVE@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg var i Belgien i 1997 på firmabesøg. Chefen havde en stor flødefarvet
> alfa, (med rød læderintræk). Det var den første jeg så med højtryksdiesel.

Da jeg startede som lærling i 1982 havde de nogle gamle MAN med
højtryksdiesel så det er vist temmelig gamle principper

--
Tom

Fra : p.jarnbak

Dato : 18-06-06 09:42

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message
> Der var lige et interview med teamchefen for Audi i Le Mans optakten, han
> sagde Audi havde opfundet TDI.
>
> Hvad ligger der i det, kan nogen uddybe det?
>
> Niels

Det var de første med Turbo Direkt Insprøjtning på små diesel motore.Den
første kom vist i
1989 sådan ca.Tdi har ikke nødvendigvis noget med højtryks insprøjtning at
gøre,det
er først da de begyndte med pumpedyse motorene.
Hej Palle.

Fra : Klaus

Dato : 19-06-06 22:18

Claus & Lene, Ålborg wrote:
> [...]
>
> Øh....... Det er altså to forskellige teknologier du taler om her. HDI/CDI
> er commonrail, men TDI er pumpedyse - VW har dog erkendt nu at CR er

Når jeg læser på den tyske Audi-hjemmeside, kan jeg se, at 2,0 TDI
er Pumpe-Düse, mens 2,7 TDI og 3,0 TDI er Common-Rail.
TDI er altså bare Audis måde at skrive Turbo Diesel Indsprøjtning,
uanset om det er pumpe-dyse eller common-rail.
Mærkeligt nok kan jeg ikke finde de samme oplysninger om motorer på
den danske audi-hjemmeside.

Hilsen Klaus

Fra : Mikael Antonsen

Dato : 19-06-06 22:26

Niels Bengaard wrote:
> Der var lige et interview med teamchefen for Audi i Le Mans optakten, han
> sagde Audi havde opfundet TDI.
>
> Hvad ligger der i det, kan nogen uddybe det?
>
> Niels

Jeg kan da nævne min VW Passat 1.9 TDI er en PD motor, og der står altså
TDi på ryggen af den :D

Jeg er dog lidt i tvil om selve forkortelsen, jeg synes det var oppe at
vende på et tidspunkt at det også var

Turbo Diesel Intercooler

men måske mig der er en dement oldning

-Mikael