Metallisk knirken/klirren i Fiesta ST - De~
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 16-06-06 17:40

Fortsættelse af tråden "Knirkelyd i ny Fiesta ST - hvad kan det være?" d.
11/06...
Efter at have kørt lidt mere i Fiesta'en, har jeg bemærket at lyden kun
opstår i 1. og 2. gear ved ikke-blid acceleration. Det drejer sig om sådan
en metallisk raslende/klirrende lyd - lidt svært at beskrive.
I første omgang var jeg overbevist om at lyden kom fra udstødningen, men jeg
er bange for at det er gearkassen der er kilden. Hvis jeg kobler ud og lader
den tage omdrejninger langsomt, er der ingenting (udover motorlyd) at
høre -det samme hvis den får lov at trække hele vejen op i 3. gear. Lyden
synes samtidig noget tydeligere i 2. gear end 1.

Nogen bud på hvad det kan være? Det er helt sikkert at Ford kommer til at
kigge på den, men det var rart at få nogle inputs inden...

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 17:47

"Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen bud på hvad det kan være? Det er helt sikkert at Ford kommer til at
> kigge på den, men det var rart at få nogle inputs inden...

Stadig..varmeskjold eller katalysator....eller måske tændingsbanken...prøv
evt med 98 oktan

--
Tom

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 16-06-06 18:18

> Stadig..varmeskjold eller katalysator....eller måske tændingsbanken...prøv
> evt med 98 oktan

Jammen hvordan kan det forklare at det kun sker i 1. og 2. gear? Samme
omdrejningstal i f.eks. 3 gear giver ikke den lyd.

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 18:59

> Jammen hvordan kan det forklare at det kun sker i 1. og 2. gear? Samme
> omdrejningstal i f.eks. 3 gear giver ikke den lyd.

Måden som motoren belastes på....jeg ville ikke udelukke de simple ting før
det var undersøgt. Man kan let banke lidt på skjoldene og fylde 98 oktan på
bilen

--
Tom

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 16-06-06 19:25

> Måden som motoren belastes på....jeg ville ikke udelukke de simple ting
> før det var undersøgt. Man kan let banke lidt på skjoldene og fylde 98
> oktan på bilen

Det er klart... det er da også et forsøg værd. Den skal alligevel snart
tankes...

Tak :)

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 21:24

> Det er klart... det er da også et forsøg værd. Den skal alligevel snart
> tankes...
>
> Tak :)

98 oktan + bankesensor ?
Er der noget jeg har misforstået ?

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 21:39

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> "Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> skrev i en meddelelse

> 98 oktan + bankesensor ?
> Er der noget jeg har misforstået ?

Ja....så siger man "98 oktan er ikke nødvendig fordi bilen har bankesensor"
såfremt at dette er tilfældet

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 16-06-06 21:41

Tom wrote:

> Ja....så siger man "98 oktan er ikke nødvendig fordi bilen har
> bankesensor" såfremt at dette er tilfældet

Og det har alle moderne motorer vel... selv i en Ford

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 22:06

> Og det har alle moderne motorer vel... selv i en Ford

Nej det har de ikke hos Ford

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 16-06-06 22:10

Tom wrote:

> Nej det har de ikke hos Ford

Okay, jeg troede alle biler havde den slags.
Et sært sted at spare...

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-06-06 22:22

Brian skriver:

> Okay, jeg troede alle biler havde den slags.
> Et sært sted at spare...

Sådan er det vel, når man vil lave "billige biler" ???

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 22:57

> Brian skriver:

> Sådan er det vel, når man vil lave "billige biler" ???

Men så er der til gengæld cigarettænder som standard

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-06-06 23:08

Tom skriver:

> Men så er der til gengæld cigarettænder som standard

Damn, det må vi andre leve med er "ekstraudstyr" (til 0 kr)

Fra : John Sahl

Dato : 16-06-06 23:13

Tom wrote:
> Men så er der til gengæld cigarettænder som standard

Jeg troede du havde forbud mod noget som helst brændbart i dine biler?

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-06-06 23:37

In article <44932ceb$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
"John Sahl" <spamtrap9@mandezonen.dk> wrote:

> Jeg troede du havde forbud mod noget som helst brændbart i dine biler?

ROFL!!

Men forresten Tom... hvad var det egentlig som gik galt dengang? Jeg
husker bare din bil futtede af men ikke hvad der gik galt..

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-06 00:28

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> ROFL!!
>
> Men forresten Tom... hvad var det egentlig som gik galt dengang? Jeg
> husker bare din bil futtede af men ikke hvad der gik galt..

Jeg kørte 220 og så begyndte den at hakke lidt. Jeg prøvede derfor at gi den
lidt mere og da jeg var oppe på de 235 så gav den et puffff og hvid røg stod
ind i kabinen. Da jeg så ville bremse, var der absolut ingen modstand,
pedalen gik bare let i bund.
Jeg lod den trille mens jeg trak let i håndbremse....og da den endelig stod
stille var hele motorhjælmen omspændt af flammer. Fik aldrig åbnet hjælmen
før alt skidtet var udbrændt så man kan kun gisne om hvad der gik galt, men
det mest sansynlige var at turboen har sat ild i noget for derefter at
nedsmelte beholderen til bremsevæsken

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-06-06 01:05

In article <44933e5f$0$84028$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
> det mest sansynlige var at turboen har sat ild i noget for derefter at

Fy for den... jeg tænkte ikke så meget over det dengang, men da jeg i
dag selv kører turbo der jævnligt er rødglødende så en lommelygte i
hallen er overflødig så bliver man jo lidt nysgerrig igen..

dvs. håndbremse fra 235 af? Ubehageligt... :/

Hvad havde den af specs din gamle Sierra?

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-06 07:55

> [...]
>
> dvs. håndbremse fra 235 af? Ubehageligt... :/
>
> Hvad havde den af specs din gamle Sierra?

Officielt havde den 170 HK og 270 Nm men ved at justere lidt ved wastegaten
var den et stykke over de 200 hk....normalt kørte jeg med 0.45 bar men det
var ind imellem skruet op til 0.9. Da uheldet skete var der dog kun 0.45 bar

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-06-06 10:04

In article <4493a73c$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
> [...]

> var ind imellem skruet op til 0.9. Da uheldet skete var der dog kun 0.45 bar

Justerede du bare grundladetrykket på aktuatordåsen?

MVH

Fra : John Sahl

Dato : 17-06-06 10:26

Martin Johansen [6000] wrote:
> Justerede du bare grundladetrykket på aktuatordåsen?

Basalt set så ja, drøvlede trykket, ved at sætte et t-stykke og en
drøvleventil ind på slangen mellem turbo'en og aktuatoren.

Du kan se det her i en 2-trins version:
http://www.turbosmart.com.au/index.php?s=file_download&id=17

Og her i den helt simple almindeligt justerbare version:
http://www.turbosmart.com.au/index.php?s=file_download&id=20

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-06-06 12:00

In article <4493cab2$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
> [...]

> http://www.turbosmart.com.au/index.php?s=file_download&id=17
>
> Og her i den helt simple almindeligt justerbare version:

Det minder lidt om det på en SAAB.

Der har "vi" en APC ventil, som elektronisk 72gange i sekundet justerer
ladetrykket i tilfælde af TB, ellers får den bare fuld skrue så længe
systemet ikke detekterer en fejl.

Grundladetrykket er normalvis 0,45bar ca som den falder tilbage på i
tilfælde af TB og lign.

Der går 3 slanger fra ventilen - 1 til aktuator, 1 til kompressorsiden
af turboen og 1 til retur ned i luftfilterrøret.

Man kan også få en simpel MBC, Manual Boost Control, som man så manuelt
sætter til et bestemt tryk, fx 1,2bar... problemet er bare at man er
fucked hvis den TB eller andet og ikke kan regulere sig ud af det med
tændingen for den kan ikke komme ned i tryk...

MVH

Fra : tom jensen

Dato : 17-06-06 01:05

> [...]
men
> det mest sansynlige var at turboen har sat ild i noget for derefter at

hej
var der ikke også noget med at du havde været ved at fuske noget med nogle
slanger i motorrummet ang turbo trykket .
mvh 2m (den anden)
--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-06 07:52

"tom jensen" <t-j@adslhome.dkged> skrev i en meddelelse

> [...]
> var der ikke også noget med at du havde været ved at fuske noget med nogle
> slanger i motorrummet ang turbo trykket .

Jeg havde sat en regulator påp ved wastegaten så jeg kunne styre
trykket.....om dette var årsagen bliver aldrig afklaret....jeg havde kørt
med det et godt stykke tid uden problemer.....hehe 0.9 bar og over 200 HK

--
Tom

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 18-06-06 20:52

"Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> wrote in message
> [...]
>
> Nogen bud på hvad det kan være? Det er helt sikkert at Ford kommer til at
> kigge på den, men det var rart at få nogle inputs inden...

Klirren kan meget vel være tændingsbanken. Men det undrer mig at det så er i
de lave gear hvor motoren ændrer omdrejningstal meget hurtigt. Det burde
også kunne høres ved fuld belastning i højt gear ved lave omdrejninger - men
det hænger jo muligvis sammen med motorstyringen.

Min egen bil med bankesensor regulerer tænding og turbotryk hvis man fylder
dårlig benzin på og det mærkes tydeligt under acceleration - men det opstår
kun ved fuld belastning over længere tid (3-4 secs) og lave omdrejninger
(lige omkring der hvor turboen begynder at lade)...

VH Esben