Klip i kortet for mobilsnak
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 16-06-06 09:05

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=448400/

Tjaaa, så kom vi over på skråbanen, hvor noget ikke målbart kan give klip i
kortet. Jeg tro kun der går 2 år, så får alle der har en bil med over 100hk
automatisk et klip i kortet når de køber den.

Mvh
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 09:07

"Jacob Rungwald" <mailto:jacob*hest*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
"Klip i kortet for mobilsnak"

> http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=448400/

> Tjaaa, så kom vi over på skråbanen, hvor noget ikke målbart kan give klip i
> kortet.

Det er ejendommeligt, at man i Sverige må tale i tlf.
uder kørslen - foregangsmænd vedr. sikkerhed; IMO...

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Anders Majland

Dato : 16-06-06 09:23

> Det er ejendommeligt, at man i Sverige må tale i tlf.
> uder kørslen - foregangsmænd vedr. sikkerhed; IMO...

Jeg er også mere utryk med dem der SMS'er - i aftes var det en kvinde i en
ældre bil med en endnu ældre campingvogn der lå og brugte 1,5 vejbane med
<80km/t på motorvejen nord for randers, mens hun var meget fokuseret på at
taste løs på sin mobil (jeg var passagerer og havde dermed god tid til at
kigge på hende da min chauffør endeligt turde overhale hende mens hun
svingere mod højre).

Og man er taler med en passager eller i telefon tager omtrent ligeså meget
af ens opmærksomhed....

Men der var en amerikansk undersøgelse fra den forgangne ude der viste noget
med at 80% uheld skyldtes mindre end 3sekunders uopmærksomhed...

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 10:23

"Anders Majland" <mailto:anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse
"Re: Klip i kortet for mobilsnak"

> Jeg er også mere utryk med dem der SMS'er

Jeg er tilhænger af håndfri tale - og forbudt med SMS'erne.

Hvis man møder en usikker bilist, skyldes det i 80% af til-
fældene mobilos - de resterende % andre forhold som at
læse en bog, kigge på kort, spise mad, passe børn osv.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 14:30

<Gæst> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelelse
> "Re: Klip i kortet for mobilsnak"

> Jeg er tilhænger af håndfri tale - og forbudt med SMS'erne.

Hvorfor er du det når det har været påstået fra flere "experter" at det er
lige så farligt at tale i håndfri som at holde mobilen i hånden?
Jeg fatter ikke hvorfor man skulle være mere koncentreret om sin kørsel bare
fordi mobilen sidder i en holder

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 15:19

"Tom" skrev i en meddelelse
> [...]

> lige så farligt at tale i håndfri som at holde mobilen i hånden?
> Jeg fatter ikke hvorfor man skulle være mere koncentreret om sin kørsel bare

Fordi man kan ha begge hænder på rat eller gear, hvilket
er et problem kva andre skribenter. I min bil er der en
helt separat tlf., der automatisk switches til, når mo-
bilos slukkes, men det koster jo kassen i DK.

Jeg mærker selv tydelig forskel - håndfri eller i hånden...

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : BJ

Dato : 16-06-06 15:33

<Gæst> skrev i en meddelelse

KLIP

> I min bil er der en
> helt separat tlf., der automatisk switches til, når mo-
> bilos slukkes, men det koster jo kassen i DK.

Det lyder dæleme smart.

Hvilket fabrikat er det (bil og telefon(er))..?

Jeg har selv en original indbygget telefon i potten som virker ved et hoved
og bi-kort.

Er det også sådan dit virker, eller kan telefonen i potten selv finde ud af
om din håndholdte/mobilos er tændt eller slukket og således selv starte op
helt fra bunden..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Eliasen

Dato : 16-06-06 15:55

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Er det også sådan dit virker, eller kan telefonen i potten selv finde
> ud af om din håndholdte/mobilos er tændt eller slukket og således selv

Hvis du har det såkaldte Dobbeltkort fra f.eks. TDC Mobil, finder den
selv ud af om Kort 1 er slukket. Er det det du mener med hoved- og
bikort?

--
Eliasen

Fra : BJ

Dato : 16-06-06 19:33

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du har det såkaldte Dobbeltkort fra f.eks. TDC Mobil, finder den selv
> ud af om Kort 1 er slukket. Er det det du mener med hoved- og bikort?

Njaee ... jeg har det såkaldte hoved- og bi-kort fra Sonofon.

Bortset fra det, virker det vist på samme måde, men kan ikke tænde for
telefonen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 22:17

"BJ" <mailto:mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Klip i kortet for mobilsnak"

> Njaee ... jeg har det såkaldte hoved- og bi-kort fra Sonofon.

Jeg har en BMW med original tlf. i armlænet foran
(trådløs og med håndfri)

> Bortset fra det, virker det vist på samme måde, men kan ikke tænde for
> telefonen.

Nø, du er selvfølgelig nødt til at tænde biltlf på
vanlig vis - men ellers virker det, som Eliasen skriver...

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.20.136.139)

Fra : BJ

Dato : 16-06-06 23:07

<Gæst> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har en BMW med original tlf. i armlænet foran
> (trådløs og med håndfri)

O.k., min er en Volvo

> Nø, du er selvfølgelig nødt til at tænde biltlf på
> vanlig vis - men ellers virker det, som Eliasen skriver...

O.k., så er der intet nyt under solen ej heller i en BMW..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-06 10:58

"BJ" <mailto:mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Klip i kortet for mobilsnak"

> O.k., så er der intet nyt under solen ej heller i en BMW

Så er der jo så meget andet (BMW 760 Li)

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.20.136.139)

Fra : BJ

Dato : 18-06-06 11:07

<Gæst> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så er der jo så meget andet (BMW 760 Li)

Jøp, synd det bare virker så upålidelig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-06 12:06

"BJ" <mailto:mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Klip i kortet for mobilsnak"

> Jøp, synd det bare virker så upålidelig.

Hva' mener du med det?

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.20.136.139)

Fra : BJ

Dato : 18-06-06 16:25

<Gæst> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hva' mener du med det?

Man kan også spørge sig selv, hvorfor der er så mange super billige 7xx til
salg?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-06 16:31

"BJ" <mailto:mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Klip i kortet for mobilsnak"

> Man kan også spørge sig selv, hvorfor der er så mange super billige 7xx til
> salg?

Jamen dét er da uden tvivl grundet driftomkostningerne.
Alle store biler taber meget, fordi de er dyre at holde
kørende. Også Mercedes S-klasse...

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.20.136.139)

Fra : BJ

Dato : 18-06-06 16:44

<Gæst> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jamen dét er da uden tvivl grundet driftomkostningerne.
> Alle store biler taber meget, fordi de er dyre at holde
> kørende. Også Mercedes S-klasse...

Jeg har ladet mig fortælle, el-systemet kan gøre en rig mand fattig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-06-06 08:57

Gæst wrote:
> "Tom" skrev i en meddelelse
> "Re: Klip i kortet for mobilsnak"

> Fordi man kan ha begge hænder på rat eller gear, hvilket
> er et problem kva andre skribenter.

Du forholder dig ikke til spørgsmålet. Eksperter mener at det er lige så
farligt at snakke håndfrit som når du holder mobilos op imod øret. Hvorfor
mener du så noget andet?

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Verner

Dato : 20-06-06 19:05

On Tue, 20 Jun 2006 09:56:48 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Du forholder dig ikke til spørgsmålet. Eksperter mener at det er lige så
>farligt at snakke håndfrit som når du holder mobilos op imod øret. Hvorfor
>mener du så noget andet?

I så fald mener eksperterne vel også at det er ligeså farligt at
snakke med sidemand/passagerer som at snakke i mobilos op mod øret??
(Det må være en logisk følge, men jeg har ikke set nogen undersøgelser
om det)

Verner

Fra : Kate

Dato : 03-07-06 21:52

Verner <verner@anywhere.invalid> wrote in

> [...]
> snakke med sidemand/passagerer som at snakke i mobilos op mod
> øret?? (Det må være en logisk følge, men jeg har ikke set nogen

Nej. Jeg kan da tydeligt mærke forskel om min passager følger med i
trafikken, det vil en i mobil jo af gode grunde ikke kunne.
Jeg har lagt min mobil i tasken når jeg kører og fortalt alle at den
ikke bliver taget når jeg kører bil og sms bliver heller ikke besvaret.
Når vi kører til daglig taler vi da sammen, min passager og mig, men
hun følger med og holder kæft når der sker noget foran som bagved der
er vigtigere end vores snak. Og ved jo hvornår jeg ikke svarer pga
koncentration og ikke uhøflighed.
Det må være forskellen på at tale i tlf og med passagerer.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-06-06 13:05

Gæst wrote:
> "Jacob Rungwald" <mailto:jacob*hest*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
> "Klip i kortet for mobilsnak"

> Det er ejendommeligt, at man i Sverige må tale i tlf.
> uder kørslen - foregangsmænd vedr. sikkerhed; IMO...

Well, det er faktisk fordi man i Sverige (deres 'rådet for større
færdselssikkerhed') arbejder for at gøre det ulovligt overhovedet at
tale i telefon, da de er af den holdning at selv et håndfrit sæt er
farligt at anvende, da det ikke er selve betjeningen af telefonen der er
værst (under samtale) men istedet den afledning af opmærksomhed det
giver at tale i telefon. Afhængig af hvad du snakker om og hvem med, så
vil dit fokus helt naturligt dreje sig over på telefonsamtalen, og så er
du ikke opmærksom på hvad der sker i trafikken.

Prøv selv næste gang du snakker i telefon (hvis ellers det sker) at se
om du kan koncentrere dig om både trafik og telefonsamtale. Har set
flere tilfælde i fjerneren hvor testpersonen viste meget store
koncentrationssvigt hvis de blev "udfordret" over telefonen.

Så på sin vis kan jeg godt forstå den svenske holdning at det skal være
ulovligt at tale i telefon mens man kører bil.

Men men... hvis de vil gøre det ulovligt at drikke kaffe mens man kører
bil, så skal de fandme også gøre det ulovligt at ryge mens man kører
bil... ellers er der ikke nogen som helst mening med reglerne.

Thomas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-06 20:57

Thomas Rasmussen skrev:
> [...]
> vil dit fokus helt naturligt dreje sig over på telefonsamtalen, og så er
> du ikke opmærksom på hvad der sker i trafikken.

Hvis den der linie skal følges ender vi der hvor det meste af det der
skal til for at kunne køre bil bliver forbudt.

F.eks. at fjerne den ene hånd fra rattet for at skifte gear.

Jeg syntes det vil være en mere farbar vej at gå at forlange en højere
grad af evner til overhovedet at kunne køre bil før man får lov.

> [...]
> flere tilfælde i fjerneren hvor testpersonen viste meget store
> koncentrationssvigt hvis de blev "udfordret" over telefonen.

Jeg kan også finde personer der er ganske uforsvarlige at lade udføre
operationer.

Det er et simpelt spørgsmål om evner. Nogen har dem andre har dem ikke.
For alt andet end trafik er det naturligt at tage højde for evner. Men
lige så snart man tillader sig at tænke den tanke at det at køre bil
kunne være andet end en 'allemandsret' bliver man buhet ud.

> Så på sin vis kan jeg godt forstå den svenske holdning at det skal være
> ulovligt at tale i telefon mens man kører bil.

En holdning skabt af mennesker der ikke selv ejer evnerne til at gøre
det, hvorfor jeg tillader mig at sætte spørgsmålstegn ved deres evner
til at køre bil.

> Men men... hvis de vil gøre det ulovligt at drikke kaffe mens man kører
> bil, så skal de fandme også gøre det ulovligt at ryge mens man kører
> bil... ellers er der ikke nogen som helst mening med reglerne.

Hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud og gøre det forbudt at køre bil -
mens man kører bil?

--
MVH Finn
...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt

Fra : Verner

Dato : 20-06-06 19:02

On Sat, 17 Jun 2006 21:57:20 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud og gøre det forbudt at køre bil -
>mens man kører bil?

Nej nej omvendt - Det skal være ulovligt IKKE at køre bil mens man
kører bil!

Verner

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-06-06 22:36

Verner skrev:
> Nej nej omvendt - Det skal være ulovligt IKKE at køre bil mens man
> kører bil!

Det er da mere farligt end det andet.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-06-06 09:29

Jacob Rungwald skriver:

> [...]
> kortet. Jeg tro kun der går 2 år, så får alle der har en bil med over 100hk
> automatisk et klip i kortet når de køber den.

Hvor meget har du egentligt læst af den artikel ?

"Duracellfyren" abefaler klip. FDM afviser det. V afviser det blankt. K
mener at man skal kigge på statestik før der sker noget (= der sker
intet) og R kommer med en gang "luft".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 16-06-06 09:46

>abefaler klip. FDM afviser det. V afviser det blankt. K
> mener at man skal kigge på statestik før der sker noget (= der sker
> intet) og R kommer med en gang "luft".

Og lad os håbe det bliver ved det ...

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-06-06 10:03

Kim Frederiksen skriver:

> Og lad os håbe det bliver ved det ...

Ja, men lad os håbe at man sætter ind med loves nuværende bogstav
overfor alle dem der snakker håndholdt i dag.

Klip er måske lige lovligt groft.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 16-06-06 12:01

> Ja, men lad os håbe at man sætter ind med loves nuværende bogstav
> overfor alle dem der snakker håndholdt i dag.
>
> Klip er måske lige lovligt groft.

helt enig ...

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Kim Persson

Dato : 16-06-06 14:16

> helt enig ...

Klip er fint med mig, jeg har stadig masser at bruge af G. Folk har svært
ved at respektere regler og bruge almen fornuft medmindre det koster klip.

Ligeledes synes jeg også dem som har "tabt" nummerpladen foran burde få sig
et klip.

//Kim

Fra : Lars

Dato : 16-06-06 19:00

> Ligeledes synes jeg også dem som har "tabt" nummerpladen foran burde få
sig
> et klip.

Ja - måske den ligger sammen med deres hjerne derhjemme?

- Lars

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-06-06 19:55

Lars skrev:

> sig

> Ja - måske den ligger sammen med deres hjerne derhjemme?
>
> - Lars

Hvorfor har i ondt i røven over det ??

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Lars

Dato : 16-06-06 21:48

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor har i ondt i røven over det ??

Blev et ømt punkt ramt?

Jeg synes det smager af
"Jeg-ved-godt-jeg-laver-noget-jeg-ikke-må-men-nu-narrer-jeg-dem-alle-ved-at-
fjerne-den-ene-nummerplade-så-kan-de-ikke-finde-frem-til-mig" -agtige
tåbeligheder...

- Lars

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-06-06 22:06

Lars skrev:

> Blev et ømt punkt ramt?

Nej jeg har alle mine plader på så du kan godt spare dit mundlort der du.
> [...]
> fjerne-den-ene-nummerplade-så-kan-de-ikke-finde-frem-til-mig" -agtige

OG !!! kan du ikke være fløjtene ligeglad i stedet for at ha ondt i
røven ? det har jo intet med dig at gøre hvis manden evt. skulle slippe
for en bøde har det.

Fra : Lars

Dato : 17-06-06 14:00

> Nej jeg har alle mine plader på så du kan godt spare dit mundlort der du.

Hvis du ikke har evner til et ordenligt sprogbrug, og en god tone, slutter
vores debat her.

Læs ovenfor...

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-06 16:09

> [...]
> ? det har jo intet med dig at gøre hvis manden evt. skulle slippe for en

Du får ham aldrig til at give et sagligt svar.

--
Med venlig Hilsen - Kim Frederiksen
www.piratgruppen.org - Netværk for elektroniske fælleder

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 19:17

"Kim Persson" <5th@image.dk> skrev i en meddelelse

> Ligeledes synes jeg også dem som har "tabt" nummerpladen foran burde få
> sig et klip.

Hvorfor i alverden skulle man pille pladen af foran? ... hvis du mener det
er for at undgå fotofælderne, hjælper det ikke et dyt, da fotovognene blot
filmer den bagerste nummerplade med et videokamera. Det eneste der hjælper,
udover at overholde fartgrænserne, er at køre uden eller med falske
nummerplader.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 14:34

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:449273D6.9A74EC64@du.kan.finde.den...

> helt enig ...

Jep, ellers er det også rimeligt med klip til
- chiptuning
- konstruktive ændringer
- Glemt at tænde lyset
-

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-06 20:59

Tom skrev:
> Jep, ellers er det også rimeligt med klip til
> - chiptuning
> - konstruktive ændringer
> - Glemt at tænde lyset
> -

- pille næse

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 16-06-06 10:59

> Jacob Rungwald skriver:

> Hvor meget har du egentligt læst af den artikel ?

"Fol­ke­tings­po­li­ti­ker ­ne skal tage stil­ling til kom­mis­sio­nens
for­slag i lø­bet af ef­ter­året. Men en rund­ring­ning vi­ser, at de
fle­ste par­ti­er på for­hånd er po­si­tivt stem­te over for tan­ken om at
straf­fe for "uan­svar­lig uop­mærk­som­hed"."

Mvh
Jacob

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-06-06 11:13

Jacob Rungwald skriver:

> [...]
> fle­ste par­ti­er på for­hånd er po­si­tivt stem­te over for tan­ken om at
> straf­fe for "uan­svar­lig uop­mærk­som­hed"."

Læs den nu igen og undlad at bruge "sjumalistens" egen konklusion.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 16-06-06 11:31

> Jacob Rungwald skriver:

> Læs den nu igen og undlad at bruge "sjumalistens" egen konklusion.

Ja ja, jeg ved det godt, men bare det at det kan komme på tale chokerer mig,
det bliver med 99% sikkerhed ikek til noget, for det er for svævende, men
hvorfor skal der bruges alle de resourcer på sådanne latterlige ting.

Danskerne er ikke gode til at køre bil, og det er _meget_ svært at lave om
på, sålænge man bliver ved med at tage og tage, istedet for at være
rationelle, og prøve at imødegå.

Mvh
Jacob

Fra : JSM

Dato : 16-06-06 10:21

"Jacob Rungwald" <jacob*hest*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
100hk
> automatisk et klip i kortet når de køber den.

Jeg synes ikke det fremgår helt klart af artiklen, men hvis det er snak i
_håndholdt_ mobiltelefon der skal give et klip så synes jeg det er en
fremragende ide !
På vej til og fra arbejde ser jeg dagligt folk som slingrer rundt i
trafikken på særdeles ubetryggende vis, fordi de skal prøve at skifte gear,
betjene blinklys, dreje på rattet, holde øje med den øvrige trafik etc.
samtidigt med at de har hånden med deres sutteklud klistret til den ene
tinding. Jeg har også oplevet at blive påkørt (heldigvis med meget lav
hastighed,) af et yngre kvindfolk da jeg holdt for rødt. Mit angængertræk
tog slaget så den eneste skade var en revne på hendes bils forreste
kofanger. Årsag : Hun var, ifølge eget udsagn, så optaget af sin
telefonsamtale at hun helt glemte at bremse. Godt det ikke var fodgænger, en
barnevogn, en cyklist e.l. hun overså på den måde.

mvh
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 14:37

"JSM" <invalid@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> en
> barnevogn, en cyklist e.l. hun overså på den måde.

.....og så spørger jeg igen...ville denne person have undgået at ramle ind i
din bil hvis hun havde haft håndfri installation?

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 16-06-06 14:48

Tom wrote:

> ....og så spørger jeg igen...ville denne person have undgået at ramle
> ind i din bil hvis hun havde haft håndfri installation?

Måske ikke, men så er begge hænder i det mindste fri til at betjene bilen.

/Brian

Fra : pwh

Dato : 16-06-06 16:18

> Måske ikke, men så er begge hænder i det mindste fri til at betjene
> bilen.
> /Brian

Precis, det er da logik for burhøns at det ikke er særligt smart
at betjene en mobil samtidigt med at man skal betjene bilen.
De færreste biler er trods alt enhånsdbetjente.

/Jens (som er tilhænger af et klip for mobilsnak)

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 16:41

> Precis, det er da logik for burhøns at det ikke er særligt smart
> at betjene en mobil samtidigt med at man skal betjene bilen.
> De færreste biler er trods alt enhånsdbetjente.

Dem med automatgear er enhåndbetjente
Min ven æder ofte en bigmac i sim MB mens han styrer med venstre hånd incl.
betjening af blinklys

> /Jens (som er tilhænger af et klip for mobilsnak)

Ja der er virkelig mange som snakker i mobil under kørslen

--
Tom

Fra : pwh

Dato : 16-06-06 17:12

> Dem med automatgear er enhåndbetjente

Og hvor stor en %-del af de danske biler har det :-?

/Jens

Fra : Brian

Dato : 16-06-06 17:31

Tom wrote:

> Dem med automatgear er enhåndbetjente

Med mindre de er kombineret med håndgas/bremse

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-06-06 09:03

pwh wrote:

> De færreste biler er trods alt enhånsdbetjente.

I det hele taget burde der være nogle flere enhåndsbetjente.

Så blev der nok ikke skrevet så mange bøder ud!

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Leo_Jensen

Dato : 16-06-06 11:47

Jacob Rungwald wrote:
> [...]
> kortet. Jeg tro kun der går 2 år, så får alle der har en bil med over 100hk
> automatisk et klip i kortet når de køber den.

Hvem er da bange for et klip ?
Jo, for fart måske, men fuldt optrukne linier overskrides da konstant
hvis man skal forbi noget langsomtkørende. Så er det uden om, både
over bakketoppe og i sving, hellere risikere kørekort (eller
førligheden) end at slække på gassen.

MVH Leo

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-06-06 12:37

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Kim Frederiksen skriver:

> Ja, men lad os håbe at man sætter ind med loves nuværende bogstav
> overfor alle dem der snakker håndholdt i dag.
>
> Klip er måske lige lovligt groft.

Sådan som klippekortet er nu ja, men laver man det om til et med fx.
10 klip, så kan man graduere overtrædelserne mere og derved vil det
blive fair.
Det kunne være lidt som dette:

1 klip ved mobilsnak etc.
2 klip / barn som ikke er reglementeret fastspændt
2 klip ved overtrædelser mellem 20 og 30 %
3 klip ved overtrædelser over 30 %
3 klip ved det fleste som nu giver 1 klip.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-06-06 16:15

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in

> Sådan som klippekortet er nu ja, men laver man det om til et med fx.
> 10 klip, så kan man graduere overtrædelserne mere og derved vil det
> blive fair.

Altså i stil med det tyske "sünderkartei" i Flensburg?

Her giver forskellige overtrædelser forskellig antal point. 18 point
sammenlagt og pappet ryger.

Grundlæggende gælder at alle overtrædelser der udløser en bøde på 40 euro
giver et eller flere point på kontoen.

Eksempler på point: Spirituskørsel 7 point. Promillekørsel 4 point.
Hastighedsovertrædelser på mere end 40 km/t i byen 4 point.
Hastighedsovertrædelse på mere end 16 km/t udenfor byen 1 point.

Afhængig af overtrædelsen har point en forældelsesfrist. Normalt er
fristen 2 år, men kan gå helt op til 10 år hvis der er alkohol
indblandet. Man kan også slippe af med point ved frivilligt at deltage i
trafikseminarer, trafikpsykologisk behandling, osv.

Udover bøde og point, giver særligt skrappe overtrædelser også et
umiddelbart kørselsforbud i 1, 2 eller 3 måneder. Det gælder f.eks.
hastighedsovertrædelser på mere end 31 km/t i byen. Det samme gælder
første gang man snuppes med alkohol i blodet.

At køre for tæt på en forankørende straffes også ret hårdt: Optil 250
Euro i bøde, 4 point på kontoen og 3 måneders køreforbud.

Mobilsnak giver også 1 point.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 16:33

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indblandet. Man kan også slippe af med point ved frivilligt at deltage i
> trafikseminarer, trafikpsykologisk behandling, osv.

Jep, jeg kender en tysker der havde en escort cosworth. Han fik af
trafikseminaret betegnelsen "nicht belehrbar"....som man kan oversætte med
uden for pædagogisk rækkevidde da han var til seminaret for 2.
gang........han kørte bare helt vild og blodig og havde lavet utallige
skader og blev smidt ud af flere forsikringsselskaber ..........

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-06-06 09:01

Kent Oldhøj wrote:
> [...]

> Hastighedsovertrædelser på mere end 40 km/t i byen 4 point.
> Hastighedsovertrædelse på mere end 16 km/t udenfor byen 1 point.

Det er da den omvendte verden?

--
Per, Esbjerg

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-06-06 17:04

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in news:4497ab4d$0
$90506$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Det er da den omvendte verden?

Jo mere sprut jo flere point... jo højere hastighed jo flere point... jo
flere point desto tættere kommer man på at få inddraget køretilladelsen.

Kan du ikke pege på det du synes er omvendt?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-06-06 01:36

Kent Oldhøj wrote:
> [...]

> jo flere point desto tættere kommer man på at få inddraget
> køretilladelsen.
>
> Kan du ikke pege på det du synes er omvendt?

Jeg forsøger, men jeg kan ikke lige få øje på hvad det var jeg troede da jeg
skrev at jeg troede det var omvendt :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-06-06 10:04

> Jeg forsøger, men jeg kan ikke lige få øje på hvad det var jeg troede
> da jeg skrev at jeg troede det var omvendt :)

Lol... well shit happens

Fra : KT

Dato : 16-06-06 21:52

Det er ikke en dag for tidligt at få stopet al den absolut unødvendige
mobilsnak under bilkørsel. Opmærksomheden er ikke på vejen men hos den
person, man kommunkerer med.

Knud

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-06-06 22:07

KT skrev:
> Det er ikke en dag for tidligt at få stopet al den absolut unødvendige
> mobilsnak under bilkørsel. Opmærksomheden er ikke på vejen men hos den
> person, man kommunkerer med.
>
> Knud

Ja og det være sig håndfri som håndholdt.

Fra : Eliasen

Dato : 17-06-06 01:28

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> wrote in message

> Ja og det være sig håndfri som håndholdt.

Og hos dem der piller næse, skifter radiokanal, taler med passageren
eller drikker af en vandflaske. C'mon!

--
Eliasen

Fra : Jens

Dato : 17-06-06 08:52

Jacob Rungwald wrote:
> [...]
> kortet. Jeg tro kun der går 2 år, så får alle der har en bil med over 100hk
> automatisk et klip i kortet når de køber den.

Ja det er lidt en svær balancegang. Hvad med dem som drikker kaffe, de
kvinder der sidder og tager makeup på, dem som læser avis, glor i
deres navigationsanlæg osv osv. Hvis man har nogle tøre tal der siger
at mange mindre ulykker sker fordi folk taler i mobiltelefon så er det
helt fair man får et klip..

--
Jens

Fra : pwh

Dato : 17-06-06 09:50

> [...]
> deres navigationsanlæg osv osv. Hvis man har nogle tøre tal der siger
> at mange mindre ulykker sker fordi folk taler i mobiltelefon så er det

Det er nok en del af problemet ved at påvise den sammenhæng,
det er nok de færreste der indrømmer at de kørte galt fordi
de skulle lege med deres mobil mens de kørte.

/Jens

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-06 18:58

Jacob Rungwald skrev:
> [...]
> kortet. Jeg tro kun der går 2 år, så får alle der har en bil med over 100hk
> automatisk et klip i kortet når de køber den.

Tror et krav om min. 100.000 km kørt om året for medlemmer af den der
kommission ville være relevant.

måske vi så kunne få nogle udtalelser der havde med virkeligheden at gøre.

Fra : Brian

Dato : 17-06-06 19:27

Finn Guldmann skrev:

> Tror et krav om min. 100.000 km kørt om året for medlemmer af den der
> kommission ville være relevant.
>
> måske vi så kunne få nogle udtalelser der havde med virkeligheden at
> gøre.

Ja, er der noget vi hader, er det folk der har gået længetid i skole, end
9/10 klasse...

Det er en sær idé du har med, at man skal køre ekstremt mange kilometer
for at have fingeren på den trafikale puls.

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-06 22:45

Brian skrev:
> Ja, er der noget vi hader, er det folk der har gået længetid i skole, end
> 9/10 klasse...

Nej. Men folk der træffer deres beslutninger udfra noget de har læst i
bøger, som er skrevet af andre der også har læst sig til det i bøger,
begynder at mangle føling med virkeligheden.

> Det er en sær idé du har med, at man skal køre ekstremt mange kilometer
> for at have fingeren på den trafikale puls.

Vil du da hævde at man kan læse sig til et praktisk kendskab til trafik?

Den væsentligste grund til tåbelighederne i den trafikale indretning er
netop at der er nogen der tror de kan det.

Fra : Brian

Dato : 17-06-06 23:34

Finn Guldmann skrev:

> Vil du da hævde at man kan læse sig til et praktisk kendskab til
> trafik?

Nej, man kan aldrig læse sig til praktisk erfaring - det siger sig selv.
Men du behøves absolut heller ikke være prof. chauffør for at gøre
dig de nødvendige observationer.

Ligeledes er dine personlige observationer hverken mere eller
mindre korrekt, end alle andres personlige observationer... helt
uafhængigt af hvor mange kilometer man kører.

Hvis du vil have tal for bestemte ting i trafikken, er du nødt til at
lave tal og undersøgelser om det, hvis det skal være ende ud
med neutrale observationer.

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-06-06 07:32

Brian skrev:
> Nej, man kan aldrig læse sig til praktisk erfaring - det siger sig selv.
> Men du behøves absolut heller ikke være prof. chauffør for at gøre
> dig de nødvendige observationer.

Hvem snakker om at være proff. chauffør?

Jeg snakker om at folk der kommer med officielle oplæg til trafikkens
indretning har mere praktisk erfaring med trafikken end blot at køre (i
kø) frem og tilbage til kontoret.

> Ligeledes er dine personlige observationer hverken mere eller
> mindre korrekt, end alle andres personlige observationer... helt
> uafhængigt af hvor mange kilometer man kører.

Jeg læser mig jo ikke til mine observationer i nogle bøger. Jeg færdes
jo ude i trafikken dagligt.

> Hvis du vil have tal for bestemte ting i trafikken, er du nødt til at
> lave tal og undersøgelser om det, hvis det skal være ende ud
> med neutrale observationer.

Jo, men hvis de undersøgelser ikke foregår ude i trafikken, hvordan kan
de så være troværdige?

At bruge den med at når man ikke selv kan kan andre det nok heller ikke,
dur ikke.

Fra : Brian

Dato : 18-06-06 08:06

Finn Guldmann skrev:

> Hvem snakker om at være proff. chauffør?

Det gør du, idet du mener det er nødvendigt at køre 100.000km om
året for at være kvalificeret.

> Jeg snakker om at folk der kommer med officielle oplæg til trafikkens
> indretning har mere praktisk erfaring med trafikken end blot at køre
> (i kø) frem og tilbage til kontoret.

Altså hr og fru Danmark er udelukket.

> Jeg læser mig jo ikke til mine observationer i nogle bøger. Jeg færdes
> jo ude i trafikken dagligt.

Ja, og ?
Det samme gør dem der kun kører 10.000Km om året.

> Jo, men hvis de undersøgelser ikke foregår ude i trafikken, hvordan
> kan de så være troværdige?

Såvidt jeg ved, laves undersøgelser om trafikken, i trafikken.
Det er f.eks svært at måle sig frem til en gennemsnitshastighed på de
danske motorveje, fra et skrivebord.

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-06-06 08:19

Brian skrev:
> Det gør du, idet du mener det er nødvendigt at køre 100.000km om
> året for at være kvalificeret.

Nej da. de 100.000 er sat fordi 50.000 jo kan være ved blot at køre frem
og tilbage på arbejde.

> Altså hr og fru Danmark er udelukket.

Hvis Hr og Fru Danmark er ansat i den kommission bør de da sendes ud at
observere trafikken sådan som den foregår ide i det virkelige liv.

Det andet bliver for hurtigt til politisk i stedet for praktisk grundlag
for beslutningerne.

> Ja, og ?
> Det samme gør dem der kun kører 10.000Km om året.

Men hvilken erfaring giver det dem i hvad der foregår i trafikken? Nok
til at de bør have besluttende indflydelse?

> Såvidt jeg ved, laves undersøgelser om trafikken, i trafikken.
> Det er f.eks svært at måle sig frem til en gennemsnitshastighed på de
> danske motorveje, fra et skrivebord.

Men beslutningen om hvad man gør med gennemsnitshastigheden sker ved et
skrivebord, uden at de selv har været ude at observere.

Man kan udlede mange forkerte ting af gennemsnitshastigheden hvis den er
det eneste praktiske grundlag man har.

Fra : Brian

Dato : 18-06-06 10:51

Finn Guldmann skrev:

> Nej da. de 100.000 er sat fordi 50.000 jo kan være ved blot at køre
> frem og tilbage på arbejde.

Og man ser ikke de samme ting ved at køre til og fra arbejde, som
man gør ved at trave op og ned af motorstien hele dagen ?

Man ser måske mindre af det, men man ser det da...

> Men hvilken erfaring giver det dem i hvad der foregår i trafikken? Nok
> til at de bør have besluttende indflydelse?

Det giver andre erfaringer end dine, men det er da hverken værre eller
bedre erfaringer - bare anderleds.

Alle typer af bilister, gør sig forskellige erfaringer. Derfor kan man IMO
ikke bare lige lave love udfra én gruppes erfaringer.

> Men beslutningen om hvad man gør med gennemsnitshastigheden sker ved
> et skrivebord, uden at de selv har været ude at observere.

Jamen så lad os da blive ved gennemsnitshastigheden - hvad vil du at de
skal ud at observere omkring det emne ?

> Man kan udlede mange forkerte ting af gennemsnitshastigheden hvis den
> er det eneste praktiske grundlag man har.

Hvad kan du udlede forkert af et tal ? At folk kører langsommere end for
10 år siden, selv om de i virkeligheden kører hurtigere ?

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-06-06 11:02

Brian skrev:
> Og man ser ikke de samme ting ved at køre til og fra arbejde, som
> man gør ved at trave op og ned af motorstien hele dagen ?

Man ser den samme strækning, og måske endda de samme medtrafikanter,
hver dag.

> Man ser måske mindre af det, men man ser det da...

Meget mindre. Man kører jo kun de kendte steder.

> [...]
> Alle typer af bilister, gør sig forskellige erfaringer. Derfor kan man IMO
> ikke bare lige lave love udfra én gruppes erfaringer.

Men nogen af de erfaringer er så minimale at de ikke bør være grundlag
for den trafikale udvikling.

Desværre forholder det sig tilsyneladende omvendt. Jo mere praktisk
erfaring man har fra den virkelige trafik jo mindre troværdig regnes man
for at være.

> Jamen så lad os da blive ved gennemsnitshastigheden - hvad vil du at de
> skal ud at observere omkring det emne ?

Man kan, f.eks., ikke se udfra gennemsnitshastigheden om der er flow i
trafikken.

> Hvad kan du udlede forkert af et tal ? At folk kører langsommere end for
> 10 år siden, selv om de i virkeligheden kører hurtigere ?

Man kan jo, f.eks., udlede at "det går jo meget godt", mens et nærmere
studie af hvad der giver gennemsnitshastigheden viser at selvom man
kommer fra A til B med m´nogenlunde samme hastighed foregår det stødvis,
og dermed uhensigtsmæssig.

Fra : Verner

Dato : 20-06-06 18:58

On Sun, 18 Jun 2006 12:02:03 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Man ser den samme strækning, og måske endda de samme medtrafikanter,
>hver dag.

>Meget mindre. Man kører jo kun de kendte steder.

Jeg arbejder sammen med een som kører ca. 90.000 km/år til og fra
arbejde. (motorvej praktisk taget hele vejen)
Har han så stor erfaring??

>Man kan, f.eks., ikke se udfra gennemsnitshastigheden om der er flow i
>trafikken.

Mjo - Det er da vel lige netop det man kan??

Verner

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-06-06 22:46

Verner skrev:
> Jeg arbejder sammen med een som kører ca. 90.000 km/år til og fra
> arbejde. (motorvej praktisk taget hele vejen)
> Har han så stor erfaring??

I at køre på motorvej, ja. Men hvor meget er han "værd" hvis han skal
køre steder han ikke er kendt?

> Mjo - Det er da vel lige netop det man kan??

For mig er 'flow' andet end hvor hurtigt det går at komme fra A til B.
Der indgår også noget med om hastigheden er konstant hele vejen mellem A
og B. Det er jo ikke nogen fidus at ligge og svinge mellem 70 og 90
km/t. Gennemsnitahastigheden vil jo blot sige 80 km/t. Ikke noget om at
hastigheden er ujævn.

Fra : Verner

Dato : 20-06-06 18:50

On Sun, 18 Jun 2006 09:18:40 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Men hvilken erfaring giver det dem i hvad der foregår i trafikken? Nok
>til at de bør have besluttende indflydelse?

Tja - hvis de nu i 10 år har kørt 10.000 km/år har de jo faktisk
større erfaring end de der har kørt 100.000 km i et år, not??

>Men beslutningen om hvad man gør med gennemsnitshastigheden sker ved et
>skrivebord, uden at de selv har været ude at observere.

Og det ved du fordi??

>Man kan udlede mange forkerte ting af gennemsnitshastigheden hvis den er
>det eneste praktiske grundlag man har.

Mjo, men man kan faktisk også udlede rigtige ting, hvis du skulle have
overset det. Så spørgsmålet er jo nok bare hvem som har udledt det
rigtige.

Verner

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-06-06 22:42

Verner skrev:
> Tja - hvis de nu i 10 år har kørt 10.000 km/år har de jo faktisk
> større erfaring end de der har kørt 100.000 km i et år, not??

Det er jeg ikke lige enig med dig i. Er de 10.000 km/år kørt frem og
tilbage på den samme strækning giver det ikke den store erfaring.

> Og det ved du fordi??

Jamen hvad gør de ellers? De lader, helt sikkert, ikke de folk de har
til at færdes i trafikken til daglig (dem der kører rundt og holder øje
med vejene, og dem der reparer på dem) afgøre noget som helst.

> Mjo, men man kan faktisk også udlede rigtige ting, hvis du skulle have
> overset det. Så spørgsmålet er jo nok bare hvem som har udledt det
> rigtige.

Jeg kan bare ikke rigtig få øje på ret meget den, alene, kan vise af
praktisk brugbare ting. Den er jo blot et udtryk for hvor hurtig det går
fra A til B, men fortæller ikke noget om hvad der sker på A eller på B
eller mellem dem.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-06-06 14:23

Kent Oldhøj wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in

> Altså i stil med det tyske "sünderkartei" i Flensburg?

At dømme efter din opremsning af mulighederne så ja.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk