Fristet af Stjernen !
Fra : T

Dato : 14-06-06 16:33

Overvejer at købe en Mercedes , selvfølgelig rigtig godt brugt.. :))
Kan se at Mercedes fra lige omkring 1997 ligger til ca 150.000 kr..
men , men, så har de også næsten alle kørt omkring en halv mille !
" Gammel mercedes , kørt en halv mille " er det et problem ?
Må jo være gamle "færdige" hyrevogne..
Hvor meget skal ca. laves på sådan en gammel Mercedes
og hvad er prisen ? Motoren skulle jo kunne køre en million km , men resten
holder for pokker ikke
evigt heller ? Kan den sættes up to date for ca en 50-60.000 oveni prisen
eller er det mere
"fornuftigt" at gi` 200.000 for en lidt "nyere" / "kørt mindre " model ?

Oh store guruer ud i bilverdenen , hvad gør en klog og hvad gør jeg :))

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 17:08

"T" <stenvej@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> men , men, så har de også næsten alle kørt omkring en halv mille !
> " Gammel mercedes , kørt en halv mille " er det et problem ?

Jain, Det ER mange Km og det kan da godt være at motor eller gearkasse kan
væsentlig mere, men der kommer med GARANTI masser af andre ting som skal
skiftes lige så længe du har bilen.
Biler der har kørt så langt er kun for folk der enten selv kan lave store
reparationer eller også kender en mand med sort sort farve.

> [...]
> eller er det mere
> "fornuftigt" at gi` 200.000 for en lidt "nyere" / "kørt mindre " model ?

Arrrh en million Km er nu temmelig højt sat....så skal der godt nok skiftes
en del ting undervejs.
Find hellere en med nogen færre km....en ½ million er immervæk anseeligt
meget og mercedes er ikke en klaphat mere holdbart end andre bilmærker...jeg
har adskillge venner og bekendte der har mercedes som går lige så meget i
stykker som Ford og Fiat

--
Tom

Fra : TDN

Dato : 14-06-06 18:34

> [...]
> bilmærker...jeg har adskillge venner og bekendte der har mercedes som går
> lige så meget i stykker som Ford og Fiat

Med de massive rust problemer Mercedes har er det ligegyldig om mekanikken
holder hvis karossen er rustet væk. Efter hvad man kan læse, og hører om; er
Mercedes udover rustproblemerne bestemt ikke mere problemfri end andre
bilmærker. Personligt synes jeg Mercedes er stærkt overvurderet i forhold
til prisen. Prøv at spørge nogle taxichauffører hvad de oplever af
problemer.... det vil være deres problemer du køber

Mvh
Thomas

Fra : T

Dato : 15-06-06 08:27

> [...]
> til prisen. Prøv at spørge nogle taxichauffører hvad de oplever af
> problemer.... det vil være deres problemer du køber

Det vil sige at man skal holde fingrene for sig selv ,
når man opdager at den har været Taxa ?
Hvor gammel skal sådan en mercer være , for at være den
nogenlunde "ægte vare" der ikke har massive rustproblemer ?
Takker for alle de gode svar der kommer i dette indlæg !
Kan jo spare andre og undertegnede for rigtig mange penge ! :))

T.

Fra : TDN

Dato : 15-06-06 08:30

> [...]
> Takker for alle de gode svar der kommer i dette indlæg !
> Kan jo spare andre og undertegnede for rigtig mange penge ! :))

Se evt. artikel her:

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article176121.ece

Mvh
Thomas

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 15-06-06 12:08

> [...]
> Takker for alle de gode svar der kommer i dette indlæg !
> Kan jo spare andre og undertegnede for rigtig mange penge ! :))

Nej det skal man ikke nødvendigvis. Men man skal bare være opmærksom på
bilens aktuelle stand som ved enhver anden bilhandel.
Hvis du overvejer en der ligger i "rust-årene" ville jeg faktisk foretrække
en taxa idet den - for de flestes vedkommende - er passet på et autoriseret
værksted, og dermed har fået lavet rusten ordenligt. Eneste finte kan være
en brugtimporteret, der slet ikke har set et aut. MB-værksted, og derfor
måske ikke er lavet "efter bogen".
Ikke dermed sagt at alle brugtimporterede serviceret uden for MB er sådan,
men det forøger chancen en del.
Som andre skriver er en W124'er det sidste rigtigt solide i "den gamle"
Mercedes-kvalitet. Hvis det skal være en sådan så kig efter noget fra 94-95
fordi vi der er så langt fremme at det er en E-klasse.
Det betyder dels lidt mere udstyr - som f.eks. airbags, og dels at motorerne
er opdaterede.
En 300D får f.eks. 18 heste mere og bliver 24 ventilet da den bliver en til
E300D - og den motor er det mest solide der nogensinde er fremstillet. Min
egen E300D - der (naturligvis er en frikørt taxa - har rendt 545.000
uden problemer, og går stadig - stort set - som en ny bil.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Michael Nielsen

Dato : 14-06-06 22:12

"T" <stenvej@gmail.com> wrote in message
> [...]
> men , men, så har de også næsten alle kørt omkring en halv mille !
> " Gammel mercedes , kørt en halv mille " er det et problem ?

Kan være, mye kommer an på vedlikehold og hvordan bilen har vært kjørt.
Skal det være en C- eller E-klasse? I begge tilfeller anbefales ´98 eller
nyere.
C-klasse fikk facelift fra 98-modell, E-klasse en del forbedringer (bl.a.
automatgearkassene og det nye nøkkelsystem) fra samme årsmodell.
Rustproblemene på E-klasse ser merkelig nok ut til å bli verre jo nyere
bilen er, dvs. på facelift (´00) har jeg sett flere eksempler på store
rustskader på dørene. Nå utbedres jo dette av MB, men likevel...

> Hvor meget skal ca. laves på sådan en gammel Mercedes

Er du heldig skal du kun tanke benzin (eller diesel). Er du uheldig skal alt
mellom skiltene skiftes ud...

> og hvad er prisen ? Motoren skulle jo kunne køre en million km , men
resten
> holder for pokker ikke

Det er nok ikke så "vanlig" at MB holder 1.000.000 km lenger, selv om det
selvsagt er ett og annet eksemplar med lang kjørelengde.
220 Diesel (ikke CDI) sies å være en "evighetsmaskin", nesten som 250 D i
W124. 300 Diesel er også en god og holdbar motor.
Erfaringene med CDI er litt mer blandet. Det er solgt svært mange CDI´er, så
det er kanskje derfor man hører om flere som har problemer...
Benzinmotorene er jevnt over bra. De første 6-sylindrede motorene (280 og
320, 24V rekkeseksere) er viden kjent for å spise toppakninger, men ellers
en flott motor. V6 kom i 1997 - har kun erfaring med 240 og 280 i E-klasse
(320 i S-klasse). 280 = meget bra. 240 = for lille for E-klasse (dette var
en ´00 2,4 T-modell, det er mulig 2,6-literen er noe bedre, har dessverre
ikke prøvd den) og forbruket er for høyt IMO.

Det jeg kjenner til av problemer på V6 er oljelekkasje på de første 240,
ellers ingenting spesielt.

> evigt heller ? Kan den sættes up to date for ca en 50-60.000 oveni prisen
> eller er det mere
> "fornuftigt" at gi` 200.000 for en lidt "nyere" / "kørt mindre " model ?

Det kan nok betale seg å kjøpe et litt dyrere eksemplar med lavere km/bedre
stand.

> Oh store guruer ud i bilverdenen , hvad gør en klog og hvad gør jeg :))

Skal du ha bil med stjerne som er av den mer solide art - bruk heller
pengene på en ´94-95 W124 E-klasse med lavere km/mer motor/mer utstyr enn en
W210. W210 er større, en mer moderne konstruksjon og den har bedre
kjøreegenskaper, men i mine øyne gir W124 en helt annen (og mer riktig)
følelse.
For prisen av 2 W124 produserte de 3 W210, og det er klart at det ikke kun
var nye produksjonsmetoder som gjorde det mulig å spare så meget.
Det merker du også allerede når du lukker dørene på den - den har ikke
følelsen av å "lukke et pengeskap", og interiøret gir ikke et like påkostet
inntrykk (av den enkle grunn at det er en billigere bil).

ADACs statistikk gir også et inntrykk av at 124-serien var en meget bra bil
i sin tid:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=100640

´94-> W124 er også fri for barnesykdommene og er kort og godt en solid og
meget god bil! (Og i mine øyne ca. 553935739 ganger penere enn W210
pre-facelift )
Den har heller ikke de samme rustproblemene som W210, hvis du kan finne et
skadefritt og velholdt eksemplar har du bil i mange år.

--
Michael Nielsen
1991 Mercedes-Benz W140 400 SE

www.mercefreaken.com

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-06-06 07:33

"Kan se at Mercedes fra lige omkring 1997 ligger til ca 150.000 kr.."

Tja, det er svært. Hvis det er en af de modeller med 30 rustgaranti, ville
jeg ikke være så nervøs, Mercedes betaler, dog skal du jo undvære bilen i
nogle dage....

Mht. til mekanikken. Hvis det er passet ville jeg heller ikke være nervøs.
Men det er jo meget svært at vurdere. Kender en som har en "320'er", den er
kørt næsten en ½mill. nu og kører stadig fejlfrit. Iflg. ejeren er det den
billigeste bil han nogensinde har haft (driftsomk) og han har haft både nye
europæiske og japanske biler. Min egen (190'er) har motor kørt 410.000 og
bilen har kørt en mill. Jeg har ikke haft den værksted i de 3 år jeg har
haft den. Der er kun skiftet almindelige sliddele.

Tja, det er et svært valg. Men når Mercedes skal skiftes bliver det Mercedes
igen. Det er den første jeg har haft, og helt sikkert ikke den sidste...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-06-06 07:36

Henrik Nielsen skriver:

> Tja, det er svært. Hvis det er en af de modeller med 30 rustgaranti, ville
> jeg ikke være så nervøs, Mercedes betaler, dog skal du jo undvære bilen i
> nogle dage....

Njjjah, så vidt jeg ved er de ved at trække i land på nogle af de ældre
biler. Pengekassen til rust er tom....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Fra : TDN

Dato : 15-06-06 07:58

> Henrik Nielsen skriver:

> Njjjah, så vidt jeg ved er de ved at trække i land på nogle af de ældre
> biler. Pengekassen til rust er tom....
>

> Klaus

Det er også det sidste jeg har hørt. Desuden vil en rustrepareret bil aldrig
blive så god som ny igen, forudsat de ikke skifter de rustne dele men sliber
ned og maler. Jeg ville aldrig acceptere at købe en få år gammel bil med en
nypris på knap en million kr. der allerede er rusten eller har fået lavet
rust uanset der en stjerne. Det var forøvrigt først efter FDM gik i kødet på
Mercedes de anerkendte at skulle dække omkostningerne under deres 30 års
rustgaranti. Til at starte med skulle ejerene selv betale det hele, derefter
gik de med til det halve (nogen har fået lavet rust for op mod kr.
100.000)´og tilsidst betaler det hele. Nu er der så ejere der har fået at
vide at der ikke er flere penge til betale for rustreperationer (om det er
2006 budget ved jeg ikke), der har tidligere været et link til en artiklen
om dette.

Mvh
Thomas

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-06-06 07:50

"vidt jeg ved er de ved at trække i land på nogle af de ældre biler"

Tja, jeg har hørt om ikke mindre end 2 som er blevet kontaktet af Mercedes,
for at få tjekket deres biler. Ingen af dem havde set rust. Men Mercedes
fandt noget i nogle samlinger, og alt blev lavet uden beregning...

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-06 08:30

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

på nogle af de ældre biler"

> Tja, jeg har hørt om ikke mindre end 2 som er blevet kontaktet af
> Mercedes, for at få tjekket deres biler.

Så er de nok ikke ældre?, det gør det endnu værre, at fabrikanten checker
for rust, når han ellers har lovet den holdt 30 år. Jeg har hørt om flere
der for egen regning skulle udbedre for 40-90 kKr. Det er helt op til MB.
hvem der har "tilknytning" nok til de vil betale, har man en gl. frikørt
taxa solgt uden om dem, står man ikke stærkt :((..

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-06-06 11:01

"Så er de nok ikke ældre?"

Årgang '97...

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-06 17:58

> [...]
> 410.000 og bilen har kørt en mill. Jeg har ikke haft den værksted i de 3
> år jeg har haft den. Der er kun skiftet almindelige sliddele.

Det er lige netop disse ting som man ser igen og igen i denne gruppe.
Bilejernes biler her, plejer at være væsentlig bedre end resten af danmarks
bilpark.
Der er rigtig mange sliddele i en bil og ½ mil. Km er ret meget....det ville
være at stikke folk "blår i øjnene" hvis de ikke skal forvente temmelig
mange små og store reparationer. Der er ikke mange andre end folk her i
gruppen der kan nøjes med at skifte viskerblade og tændrør i de 20 år og
400.000 Km de har bilen

Ud fra alle de mange mange jeg kender med forskellige MB, så kommer her mit
bud på hvad man kan forvente af rep. hvis ikke det da lige er blevet lavet.

- Fjedre
- Støddæmpere
- Hjullejre og narv
- Bagtøj (de holder ca. 400.000 Km på MB)
- Kobling ved manuel og ved automatgear begynder den med mærkelige
skifteintervaller og klonk lyde.
- Rust
- Knaster
- Hydrauliske ventiler
- Motorophæng
- ALT ALT ALT i styretøjet, lige fra ophæng, styrekugler, stabilisatorer
m.m.
- Sansynligheden for at bremsekalibre og hjulcylindre ruster fast eller er
utætte er også stor
- Diverse elektriske fejl efter en halv million km rystelser
- Slør i kardanaksel

Desuden vil mange ting være præget af slid, selv om lakken måtte se fin ud.
Førersædet og fjedrene er sansynligvis blevet trætte da en chaufør sidder
særlig meget i bilen. Slør i dørhængsler efter mange åbne og lukke døre.

Den sidste MB jeg kørte i havde gået 460.000 Km og lød af h.til fra
bagtøjet.....desuden dieselstøj fra en træt motor og så havde den ikke noget
udstyr som man ikke også kan finde i selv små potter.

--
Tom

Fra : Leo Jensen

Dato : 15-06-06 20:56

Snip

> Førersædet og fjedrene er sansynligvis blevet trætte da en chaufør sidder
> særlig meget i bilen.

Måske har der siddet en i førersædet hele vejen ??

Leo

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 15-06-06 22:41

Køb nu bare den MB!

Ja, der kommer temmeligt sikkert nogle rep. og træerne vokser sikker ikke
ind i himmelen, således at du undgår dette. Men til gengæld kan du hver
eneste dag glæde dig over at sætte dig ind i bilen.

Min egen har gået 350.000 eller mange gange rundt om jorden! Sikkert ikke
uden problemer, men hvilken bil kan dét? Jeg har tegnet forsikringer for en
kunde der hårdnakket påstod, at det eneste han nogensinde havde skiftet på
sin gl. 200D´er var en sprinklermotor! Så heldig tror jeg ikke man skal
regne med at man er.

Mht. til de famøse rustproblemer, tror jeg, at du kan slå koldt vand i
blodet. MB er klar over problemet, og dækker på garantien (uden at jeg
kender denne 100%). Jeg mener desuden at pressen har kastet sig over
historien som et kobbel ulve. Ja, en ny MB er en pebret sag at komme i
nærheden af, men det er nu ikke den eneste bil der har har / haft et
rustproblem. (er der ikke noget med at alle Ford Mondeo´er bliver indkaldt
hver andet år, for at få nyt karosseri )?

Mht. til trætte motorer... dette kan jeg slet, slet ikke genkende. Der er
stadig masser af liv i min, som sagt efter 350K km. Og i kabinen lyder den
mindre af diesel, end min kollegas Audi A6 benziner

God jagt.

Mvh

Jasper

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-06-06 11:02

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

men det er nu ikke den eneste bil der har har / haft et
> rustproblem. (er der ikke noget med at alle Ford Mondeo´er bliver indkaldt
> hver andet år, for at få nyt karosseri )?

Til den pris er det #¤&!§ for DÅRLIGT når der loves mere, en Fårdvogn koster
kun en brøkdel, afgift el. ej :((. Indrøm du kun tolerere det pga.
"stjernen", havde det været hvilket som helst andet mærke, var den blevet
"kørt ud over Møns Klint" ;)).

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 16-06-06 02:12

[KLIP]

> Det er lige netop disse ting som man ser igen og igen i denne gruppe.
> Bilejernes biler her, plejer at være væsentlig bedre end resten af
> danmarks bilpark.

Deri tror jeg du har helt ret.

> [...]
> her i gruppen der kan nøjes med at skifte viskerblade og tændrør i de 20

Igen - du har ret - i hvert fald i det sidste.
Der jeg mener vi er uenige er betragtningen om "temmelig mange små og store
reparationer". Nu er "temmelig mange" jo et vidt begreb så jeg lader tvivlen
komme dig til gode i denne omgang

> Ud fra alle de mange mange jeg kender med forskellige MB, så kommer her
> mit bud på hvad man kan forvente af rep. hvis ikke det da lige er blevet
> lavet.

Og ud fra min erfaring kommer her mine bud

> - Fjedre
> - Støddæmpere
> - Hjullejre og narv

Og ovenstående gælder vel alle biler. Formentlig vil de fleste trænge til
det før og oftere end en stjerne.
Min har svjv kun fået skiftet ovenstående dele 1 gang og det var ved ca.
400.000 km

> - Bagtøj (de holder ca. 400.000 Km på MB)
545.000 indtil videre på min og ikke *een* mislyd.

> - Kobling ved manuel og ved automatgear begynder den med mærkelige
> skifteintervaller og klonk lyde.
Mærkelige skifteintervaller er enten en ventil eller bremsebånd.
Klonklyde ved i-gear-sætning er typisk hardyskiver.
Begge dele er overkommelige prismæssigt at få skiftet, og hvis man ellers
behandler sin gearkasse ordentligt så holder det *meget* længe.
Min har fået Hardyskiver 1 gang i sin levetid, og ellers er der aldrig lavet
andet end olie/filter-skift på den gearkasse.

> - Rust

Heldigvis ikke så slemt i 124'ere som i så mange nyere, men stadig noget man
naturligvis skal være opmærksom på når det er en 6-10 år (eller ældre)
gammel bil.

> [...]
> utætte er også stor
> - Diverse elektriske fejl efter en halv million km rystelser

Hmm.. Heller ikke her kan jeg være med. Med undtagelse af styrekugler og en
styrestang der er skiftet for nyligt.
Det ender vist med at jeg er ved at bevise din påstand om at gruppens biler
er bedre end gennemsnittet

Ovenstående fejl er vel forøvrigt meget almindelige i biler med en ½ million
på klokken?
Jeg mener ikke dermed at man kan påstå at f.eks. en 124'er som min ikke skal
vedligeholdes. Selvfølgelig skal den det.
Til gengæld holder jeg stadig på at *jeg* har en bedre køreoplevelse i min
W124-E300D med 545.000 km på bagen end i mange nyere biler med meget lavere
kilometertal.
Den oplevelse kommer blandt andet af at den stort set aldrig går i stykkker,
komfort, samtidig med at dens diesellyd og gangkultur jo går et vist sted
hen når de 136 hyppere hives ud af stalden og får en pose havre hver
Jeg glæder mig stadig til at hoppe ud af W211'eren på arbejdet og over i
124'eren. Ikke fordi der er noget galt med W211'eren, men fordi jeg ganske
enkelt er "forelsket" i min 124'er.

> [...]
> ud. Førersædet og fjedrene er sansynligvis blevet trætte da en chaufør
> sidder særlig meget i bilen. Slør i dørhængsler efter mange åbne og lukke

Også enig her. Eneste der er skiftet på min er dog et par dørstop.

> Den sidste MB jeg kørte i havde gået 460.000 Km og lød af h.til fra
> bagtøjet.....desuden dieselstøj fra en træt motor og så havde den ikke
> noget udstyr som man ikke også kan finde i selv små potter.

Ja jeg er ked af at det er din sidste MB-oplevelse. Jeg synes den fortjener
bedre (altså stjernen i det hele taget), men har bestemt respekt for din
oplevelse.
Vi bedømmer trods alt primært ud fra vores egne erfaringer, og er de dårlige
kan anbefalingen ikke være rosenrød - men derfor er erfaringen ikke dårlig
at give videre.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-06-06 08:14

"Det er lige netop disse ting som man ser igen og igen i denne gruppe"

Jeg har også haft biler som ikke holdt.... Den nyeste og dyreste bil jeg har
haft, både i indkøb og vedligeholdelse, var af Japansk oprindelse, i samme
størrelse (2,0) som min Mercedes. Den havde kørt 120kkm og var 4 år gammel,
da jeg overtog den, og 245kkm da jeg solgte den, knap 2 år senere. Det har
været mit hidtil dyreste bekendtskab. Der blev skiftet/rep:

- Hjullejre og narv
- Trækaksler
- Køler
- Gearkasse 2 gange.
- bremsekalibre
- Diverse elektriske fejl, som ofte ikke kunne laves!!!
- Lambda sonden blev skiftet 3 gange!!!

Det synes jeg er for meget for en bil som ikke engang havde kørt 250kkm.

+ selvfølgelig alm. sliddele.

Alene prisen på de sidste 3 eftersyn (30kkm) jeg fik lavet, var på i alt
30kkr!!! Dertil kommer gearkassen da denne skulle rep. for anden gang for
16kkr, men blev solgt, så måtte næste ejer klare dette... Han var
selvfølgelig informeret om alle kendte fejl, og så gearkasse adskilt...

Så store omkostninger har jeg aldrig haft på en bil, hverken den til 1500kr
eller min Mercedes som har kostet 40kkr. For at tage de 2 yderpunkter. Og
mig og kærsten har haft 16-17 biler (altid 2 samtidig), gennem årene.

Men det er rigtigt med slør i kardanaksel. Det har jeg netop opdaget på min
(centerleje), har lige fået et nyt ind af døren, det kostede 180,- (hos
Gørløse).
Motorophæng er også blevet skiftet, men det var da den havde kørt omkring
1mill. (tidliger ejer), de kostede 275,-/stk (iflg. tidligere ejer).

Jeg afviser ikke at jeg blot har været heldig, men ville bare uddele af mine
erfaringer, så kan "T" jo selv vurdere..

Fra : Brian S Jensen

Dato : 16-06-06 14:36

> [...]
> "fornuftigt" at gi` 200.000 for en lidt "nyere" / "kørt mindre " model ?
>
> Oh store guruer ud i bilverdenen , hvad gør en klog og hvad gør jeg :))

Hej

Jeg vil bare lige sige at, det er da meget muligt at nogen påstår at en
Mercedes-motor nemt løber en million - hva' så - det har jeg også
hørt om Volvo Amazon - og der findes nok flere eksempler. Men generelt,
så er Mercedes jo en bil - der ligesom andre kvalitetsbiler - slides, og
det er ikke kun motor, gearkasse og sæder der slides - det er ALT - dørstop,
undervogn, elektronik (jo, elektronik kan også blive "slidt" , el-ruder,
centrallåse,
interiør osv, osv.

Køber man en Mercedes med 500.000km på bagen, så vil der være
reparationer jævnligt

Bare min holdning - og god weekend

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528iA E39
Toyota Previa 2.4i

Fra : T

Dato : 16-06-06 19:45

> [...]
> "fornuftigt" at gi` 200.000 for en lidt "nyere" / "kørt mindre " model ?
>
> Oh store guruer ud i bilverdenen , hvad gør en klog og hvad gør jeg :))

Lyder som om en klog fattig mand holder snitterne væk fra ældgammel Mercer !
ROFL :))
Stjerner er jo i sagens natur uopnåelige !
Takker rigtig mange gange for alle de gode svar..Fuldstændigt suverent !
Go` WeekEnd !

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 16-06-06 22:34

> Lyder som om en klog fattig mand holder snitterne væk fra ældgammel Mercer
> !

Tjooo, men den kloge forstår også at sætte pris på komfort Derudover har
MB jo ry for at være billige med reservedele. Så måske alligevel noget for
en fattig mand. Jeg har i hvert tilfælde vovet pelsen Og har endnu ikke
fortrudt det.

Mvh

Jasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-06-06 22:43

Jasper Norman Ahrensbach skriver:

> Tjooo, men den kloge forstår også at sætte pris på komfort Derudover har
> MB jo ry for at være billige med reservedele.

Det har Fiat også....

Fra : Michael Nielsen

Dato : 17-06-06 10:22

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote in message

> Tjooo, men den kloge forstår også at sætte pris på komfort Derudover
har
> MB jo ry for at være billige med reservedele. Så måske alligevel noget for

Joda, E-klasse o.l. er ikke så galt. Men for pokker så dyrt alting blir med
en gang de hører "S-klasse" hos forhandleren... 2-3 ganger så dyrt for mange
av delene.

Fra : T

Dato : 17-06-06 11:34

"Michael Nielsen" <mercefreaken@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> med
> en gang de hører "S-klasse" hos forhandleren... 2-3 ganger så dyrt for

Er der nogen steder man kan se reservedelspriser på de forskellige Mercedes
typer ?
Google er ikke min ven idag :)
Så det en fattig mand åbenbart skal gå efter er en model W124 ikke nyere end
1994 ( rustproblemer ) og
holde snitterne fra en Mercer der har kørt mere end 350.000 km og S-modeller
da de er hammerdyre i reservedelspriser :)
Kunne ellers MEGET nemt blive fristet af den her S-klasse :
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=481700316&page=1
Noget jeg især skal passe på her ?
Er meget meget glad for al den store viden om biler der findes her og alle
de hjælpsomme folk .Super !

Fra : Michael Nielsen

Dato : 17-06-06 16:32

> Er der nogen steder man kan se reservedelspriser på de forskellige
Mercedes
> typer ?

Tja, du kan finne noe på www.autoimport.dk ihvertfall, jeg har ikke studert
siden så nøye, så jeg vet ikke om det er nye eller brukte deler (eller begge
deler)

> Så det en fattig mand åbenbart skal gå efter er en model W124 ikke nyere
end
> 1994 ( rustproblemer ) og

Jeg ville heller si ikke eldre enn 1990, og helst 1994-1995 (1995 er siste
årsmodell for sedan, stationcar 1996).

> Kunne ellers MEGET nemt blive fristet af den her S-klasse :
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=481700316&page=1
> Noget jeg især skal passe på her ?

Prøvekjør den, og få den til en mekker som kan kikke på undervognen.
Fjedrer har en tendens til å knekke på MB generelt ;)
Servolukning av dørene - prøv om den fungerer på alle dører + bagklap.
Klimaanlegg - fungerer det? Begge sider?
El-sæder - fungerer de i alle retninger?
Fartpilot - fungerer den godt?
Sædevarme - fungerer den i både sittepute og rygg? Sett ALDRI dit kne i
sædet på en MB med sædevarme, det kan ødelegge varmeelementerne.
El-antenne: ofte feil på disse har jeg inntrykk av
Sjekk "ryggeassistance-antennerne" som kommer opp i Revers, en på hver side
bak.
Lyt etter ulyder fra motor og drivverk, samt hjulopheng.
El-spejle - alle spejle, inkl. innerspejl, er elektrisk på disse biler. Egen
knapp som fungerer som en slags joystick til venstre for gearspaken. Med
vribryteren mot venstre - justering av venstre ytterspejl, bryter rett
frem - innerspejl, høyre - høyre ytterspejl, bryter bakover - ytterspejle
klappes inn eller ut.
Betrækning på B-stolper kan være løst.
Km-tæller - analog km-tæller på de første årgange, har sett flere
eksemplarer der dette ikke fungerer. På f.eks. W124 vil du bare skifte selve
speedometeret ut, på S-klassen må hele instrumentpanelet skiftes ut. Pris i
Norge: ca. 12-15.000,-.
Soltag - skal fungere i alle retninger (heve/senke, frem/tilbake)
Automatgear - skal skifte relativt mykt (*for* mykt kan dog tyde på
slitage). 4-trinns kassen skal være temmelig solid, 5-trinns noe mer utsatt
for feil. Sørg for å overholde olieskiftene (hver 60.000 km) så bør den
holde lenge.
Rust - hjulbuer bak, forskjermer over støtfanger og sideskørt. Venstre
hjørne bak (over støtfanger).

Dette er tunge biler, regn med å skifte bøsninger, støddæmpere o.l. oftere
enn på andre biler.

Motor - dette er en 3,2-liter, ikke 3-liter som det står i annoncen. Den har
rykte på seg for å æde toppakninger, så tidlig som efter 60.000 km. Ellers
en god "all-round" motor, 231 hk er OK (men ikke for meget) i 1890++ kg bil.
Den maler også ganske fint

I en test i det norske bladet Bil ble 300 omtalt som måske det beste kjøpet
i S-klassen da den var ny. Testen er gjengitt her:
http://www.mercefreaken.com/test11.htm

Fra : T

Dato : 17-06-06 17:14

> [...]
> kjøpet
> i S-klassen da den var ny. Testen er gjengitt her:

Jamen fuldstændigt suverent svar Michael ! Helt totalt perfekt.
Tusind Tak for de gode råd .

T.