Bank eller finansieringsselskab billån
Fra : Chris

Dato : 14-06-06 12:22

Hej,

Jeg er ved at undersøge vedr. et billån hvad der er billigst, samt fordele
og ulemper ved henholdsvis banklån og lån ved finansieringsselskab.
Jeg har fået et par tilbud hjem og umiddelbart ser det ud til at min egen
bank først er konkurrencedygtig når jeg om et års tid køber hus og derved
låner mange penge hos dem og rykker op i gruppen "fordelskunder". Anden
mulighed som er billigere end min egen "murstens-bank" er internetbank som
nogenlunde svarer til fordelskunde lånet (dog forudsættes det at man samler
alle konti hos internetbanken
Den sidste mulighed som for mig at se ser billigst ud er diverse
finansieringsselskaber f.eks. diba, capital etc. Hvis man sammenligner ÅOP
for bankerne og finansieringsselskaber, er sidst nævnte billigst - godtnok
er gebyrene noget højere ved oprettelse af lån men dette er jo indeholdt i
ÅOP, eller hvad ?

Har i nogle erfaringer med den billigste lånetype, bank eller
finansieringsselskab - og evt. hvad er fordele / ulemper ved de to
lånemuligheder.

P.s
Det bør lige nævnes at jeg ikke har nogen gæld, jeg har penge til indskud
til en evt bil. og jeg har ikke brug for huslån eller lign. før om et års
tid.

Mvh Chris

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 12:37

"Chris" <chl@heleneogjens.dk> skrev i en meddelelse

> Det bør lige nævnes at jeg ikke har nogen gæld, jeg har penge til indskud
> til en evt bil. og jeg har ikke brug for huslån eller lign. før om et års
> tid.

Har du talt med din bank om subj.?, smid evt. et tilbud fra fx. DiBA foran
dem. Da jeg gjorde det, blev de til at "tale" med. Banker er kun krejlere
med slips ;).

Fra : JSM

Dato : 14-06-06 14:48

> Har i nogle erfaringer med den billigste lånetype, bank eller
> finansieringsselskab - og evt. hvad er fordele / ulemper ved de to
> lånemuligheder.

Jeg mener det er ligegyldigt hvem jeg låner pengene af. Bare jeg får det
billigst mulige lån. Før var det i banken, men til den bil jeg købte for
nylig er pengene lånt i et finansieringsselskab .
Hent tilbud hos nogle forskellige og vælg den billigste løsning.
Dog skal du være opmærksom på, at nogle finansieringsselskaber kun vil låne
dig penge hvis du køber hos bestemte forhandlere. F.eks. GE Moneybank, som
kun vil finansiere biler der købes hos medlemmer af DAF.

mvh
Jesper

Fra : Anders Majland

Dato : 14-06-06 16:56

> [...]
> dig penge hvis du køber hos bestemte forhandlere. F.eks. GE Moneybank, som
> kun vil finansiere biler der købes hos medlemmer af DAF.

Man bør der også lige kigge på hvad det har kostet hvis man skifter bil før
lånet er betalt ud. Nogle konkurrerer på lave renter (men har høje
stiftelsesomkostninger) mens andre kører med en højere rente. Den samlede
ydelse kan godt ende op med at være stort set den samme på et lån over f.eks
6år, men hvis man allerede skifter bil efter 3 tipper det noget ...

Btw så endte vi med et billån i Alm brand bank formidlet af
bilforhandleren - Vi havde samlet en håndfuld lånemuligheder men det valgt
er kun billigst hvis vi beholder bilen i det meste af lånets løbetid.
"Gamle" mc'er plejer jeg at finansere over kassekreditten men der var ikke
lige plads til en bil (og det kunne ikke betale sig at udvide kreditten i
forhold til det valgte lån)

/AM

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-06-06 14:54

Chris skriver:

> Har i nogle erfaringer med den billigste lånetype, bank eller
> finansieringsselskab - og evt. hvad er fordele / ulemper ved de to
> lånemuligheder.

Mine 2 forrige biler belev begge financeret med en kassekredit. Så kunne
je ghurtigst muligt få lånebeløbet bragt ned. Jeg har det bedst med ikek
at skylde penge i en bil (nuværende er købt kontant). Den første, hvor
jeg skulle låne en stor del af beløbet var i et decideret billån. Alt
sammen financeret gennem banken.

Financeringsselskaberne kan nogle gange låne dig pengene billigere, men
de er oftsest ikke til at handle med. Det er din bank formodentligt
(Nordea og andre i samme størrelse er tyveknægte, de skider på
privatkunderne). Fortæl banken at du planlægger at købe hus om et år og
derved igen vil ligge yderligere lån i banken.

Hvor mange penge har du og hvor mange har duy tænkt dig at låne ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-06-06 16:51

Vi valgte finansselskabet, fordi de kunne lave en pris fornuftig forsikring.

Stef

Fra : Martin Christiansen

Dato : 14-06-06 17:41

> Hej,
>
> Jeg er ved at undersøge vedr. et billån hvad der er billigst...

Vi har i foråret finansieret vores nye Peugeot 307 HDI st.car med en
kassekredit i banken. Vi har tilstrækkelig friværdi i vores hus og skulle
derfro ikke stille sikkerhed (dvs. ingen pantebreve eller lign).
Kassekreditten er på max. 250.000 kr. til en nominel rente på 3.75% med
rentetilskrivning 4 gange årligt. Renten er variabel. Kreditten løber
kontinuerligt, indtil vi eller banken siger den op. Banken kan sige den op
med 1 års varsel (såvidt jeg husker), og vi kan betale den ud, når vi vil.

Fordi der ikke skulle laves pantebrev, består kreditomkostningerne
udelukkende af stiftelsesgebyr (éngangsbeløb på kr. 3.000) og den løbende
rente på det beløb, som vi til enhver tid har trukket ud. Kassekreditten er
ikke bundet til biludgifter - vi kan trække på den når vi vil og til hvad vi
vil (op til 250.000). Vi kan også sætte ekstra ind på den, når vi har penge
i overskud. Der er ikke noget årligt administrationsgebyr ell. lign - kun
renten.

I praksis flytter min kone og jeg alle vores penge ind på kassekreditten
hver gang, vi har fået løn, og trækker penge ud i mindre portioner i løbet
af måneden. På den måde slipper vi billigst i rente (fordi alternativet er
at lade lønnen stå på en lønkonto, som ikke giver noget i rente).

Vi synes selv, at det er en meget billig finansierning, og banken forklarer
det med, at de gerne vil kunne konkurrere med et realkreditlån, som jo
ellers er det oplagte finansieringsalternativ.

Vores bank er Sydbank.

-Martin.

Fra : Anders Majland

Dato : 14-06-06 18:03

> Kassekreditten er på max. 250.000 kr. til en nominel rente på 3.75% med
> rentetilskrivning 4 gange årligt. Renten er variabel. Vores bank er
> Sydbank.

Så er du bedre til at forhandle med dem end jeg er ... Hvad præcist kalder
de den kredit ? Jeg kunne kun få renten ned på 6% (og det var da renten var
laverer for 1,5år siden mod tinglyst sikkerhed i huset) Aktuelt er den :

Udlånsrentesats : 9,7500% p.a. = Nominel Udlånsrentesats på 10,1123% p.a.

Ifølge sydbanks (lovpligtige) prisoversigt er prisen på en kassekredit:
Pålydende rente Laveste7,00 % Højeste13,25 %
Nom. årlig udlånsrente Laveste7,19 % Højeste13,92 %

Så er det godt gået at få rente på det halve af prislisten .... Endda uden
at stille sikkerhed

Mvh
Anders Majland

Fra : Martin Christiansen

Dato : 14-06-06 20:14

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4490421f$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så er du bedre til at forhandle med dem end jeg er ... Hvad præcist kalder
> de den kredit ?

Nu har jeg lige fundet papirerne frem. Kreditten kalder de blot
"Kassekredit". Jeg kan også se, at banken har ret til opsige kreditten med 3
mdrs. varsel (og ikke 1 år, som jeg skrev tidligere).

Til historien hører også, at

- Både min kone og jeg altid har været kunder i banken med positivt
indestående igennem mange år - har aldrig skyldt banken penge eller
overtrukket. Vores indeståender har altid været lavt forrentet (lønkonti -
typisk ingen rente overhovedet for de første 25.000 kr.)

- Vi har en (meget lille) aktiepost i banken, som vi også har haft igennem
rigtig mange år. Ikke meget, kun for ca. 13.000 kr. (=aktuel kursværdi).

- Vi har en pæn friværdi i vores hus og har haft det længe. Hvis banken
skulle få nys om, at friværdien måtte komme i fare, kan den jo opsige vores
kredit med ret kort varsel.

- Vi havde selv sparet op til 30% udbetaling på bilen

Det var mit indtryk, at sælgeren gik pænt ud over grænsen for deres
'standardprodukter' - sandsynligvis fordi vores 'fortid' i banken så så fin
ud. For mig at se er det simpelt et tillidsforhold imellem bank og kunde,
som gør dette muligt (og selvfølgelig en meget lav risiko for banken, selv
om der ikke er formel sikkerhedsstillelse). Hvis vilkårene havde været
dårligere / renten højere, så havde vi belånt huset i stedet for og banken
ville ikke have fået "forretningen".

- Martin.

Fra : Anders Majland

Dato : 14-06-06 20:33

> Kreditten kalder de blot "Kassekredit

De overtræde så nogle regler mhs prisoplysning når nogen kan få det
væsenligt billigere end prislisten ...

> Hvis vilkårene havde været dårligere / renten højere, så havde vi belånt
> huset i stedet for og banken ville ikke have fået "forretningen".

Nok lige præcis det der (udeover gode forhandlingsevner) gjorde udslaget.

Vi købte hus i 2002 og der er restgælden stadig ret tæt på de 80% (tror vi i
2004 da vi købte bilen lå med en samlet gæld omkring 75% - og det var så
yderligere 12,5% vi var interesserede i at låne). Jeg har været kunde i
sydbank længe nok til at jeg stadig har 40 varde bank aktier ...

/AM

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-06-06 21:13

Anders Majland skriver:

> De overtræde så nogle regler mhs prisoplysning når nogen kan få det
> væsenligt billigere end prislisten ...

Sådan er det. Jeg får 0,75% på en almindelig lønkonto der reklameres til
0,125%. Jeg bad blot om det.

Fra : Brian

Dato : 14-06-06 21:28

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Sådan er det. Jeg får 0,75% på en almindelig lønkonto der reklameres
> til 0,125%. Jeg bad blot om det.

Hvis det var så nemt at du bare kunne bede om det, skulle du da
have bedt om noget mere...

Os der ikke skylder penge i banken, kan sgutte få den slags aftaler i hus.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-06-06 21:32

Brian skriver:

> Hvis det var så nemt at du bare kunne bede om det, skulle du da
> have bedt om noget mere...

Det vile de ikke

> Os der ikke skylder penge i banken, kan sgutte få den slags aftaler i hus.

Jo, det kan "vi".
Det eneste jeg skylder på er et kreditforeningslån, men det er først
optaget _efter_ renteforhandling.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 14-06-06 17:58

Hej

Chris wrote:
> [...]
> til en evt bil. og jeg har ikke brug for huslån eller lign. før om et års

Vi kunne have fået det marginalt billigere igennem Mazda Credit end
igennem vores bank (Danske Bank), men da vi får andre fordele igennem
banken som for eksempel billigere forsikringer og lavere renter på andre
lån, så valgte vi den merudgift.

Hvis du om et år skal have hus og dermed store lån, så vil en samling af
tingene måske kunne give dig en lavere rente. Hvis du så flytter til den
tid, så skal der sikkert betales ekstra gebyrer.

Så smid dit bedste tilbud på bordet i banken og hør hvad de kan gøre ved
det og fortæl dem, at du har planer om et hus om et år eller to. Spørg
også om de eventuelt kan give dig en billig forsikring.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : sbache@gmail.com

Dato : 05-07-06 16:01

Anders Majland wrote:

> [...]
> laverer for 1,5år siden mod tinglyst sikkerhed i huset) Aktuelt er den :

Undskyld jeg bringer en gammel tråd frem, men det produkt som Martin
har fået fra Sydbank er vel bare deres Prioritetslån som netop
fungerer som en kassekredit med sikkerhed i boligen og med en min.rente
på (nu) ifølge deres hjemmeside på 4,35 %.

http://www.sydbank.dk/privat/produkter/priser/udlaan

--
MVH Søren Bache

Fra : Anders Majland

Dato : 05-07-06 23:28

> [...]
> fungerer som en kassekredit med sikkerhed i boligen og med en min.rente
> på (nu) ifølge deres hjemmeside på 4,35 %.

Det er det sikkert - men de syntes åbenbart ikke de havde sikkerhed nok i
vores hus til at ville give den lave rente ... Men dem om det, vi fik et
fornuftigt lån et andet sted...(forhandleren og alm.brand bank)

Måske vi for længst skulle have flyttet det hele fra sydbank, da vi åbenbart
bruger dem for lidt (læs de tjener for lidt på os) til at vi er "attraktive"
kunder.... Men min løn går idag ind i skandiabanken da de uden problemer
ville give míg en kassekredit der var 4 procentpoint billigere end hvad
sydbank kunne strække sig til - og det uden etableringsomkostninger eller
sikkerhed

Kassekreditten har vi også stadig i baghånden i sydbank men den er dyrere at
bruge - men vi betalte for 10år siden "dyrt" for at få den oprettet og den
er uden løbende provision så den er da rar at have ... Pt er min rente i
sydbank på den 9,75 (ÅOP 10,1) mens den i skandiabanken er oppe på 8,15 (ÅOP
8,4)

Så forskellen er skrumpet noget ind. Under 2 procentpoints forskel . men den
anden vej rundt er det stadig 20% dyrere for mig at trække på sydbanks
kreditten end skandiabanks ditto.... Det er da en ikke ubetydelig forskel

/A