ja...lastvogn igen,-med en mere eller mind~
Fra : Hafnia

Dato : 13-06-06 21:01

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2006/06/13/204631.htm?nyheder

utroligt at man kan OVERSE en BUS!!!!!!!, det kan godt være man er presset
mht. arbejdet, men man vælger sgu SELV at sætte sig op og køre VELVIDENDE at
man løber en risiko!!.

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 21:32

"Hafnia" <secolo@bysantin.ik> skrev i en meddelelse
> [...]
> mht. arbejdet, men man vælger sgu SELV at sætte sig op og køre VELVIDENDE

Suk... Ku I ikke lade være med at hoppe på mediernes vogn. Der er da
*masser* af personbiler der hver dag kører op i røven af hinanden - uden det
er forside stof. Det er fakta at man ikke kan være 100% opmærksom hele tiden
, selvom man bør være det. Men hvis det var tilfældet ville der være langt
færre ulykker end tilfældet er.
Det er fakta at lastbiler er mindre involveret i ulykker en personbiler,
selvom man korrigerer for at der er flere personbiler.

Mvh Tommy, lastbilchauffør (som hverken spiller computer eller ser tv, mens
jeg kører eller pisser i flasker/ skider i poser.
Men jeg kører for stærkt ift lovgivningen, fordi jeg mener det er mindre
farligt - og fordi jeg også gerne vil hjem til aftensmaden!)

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 13-06-06 21:44

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men jeg kører for stærkt ift lovgivningen, fordi jeg mener det er mindre
> farligt - og fordi jeg også gerne vil hjem til aftensmaden!)

Og du er så iskold på at du sidder i et 40 ton lokum der smadrer alt det
brager ind i?

/Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 22:09

On Tue, 13 Jun 2006 22:31:36 +0200, "TBJ" <bruus [snabela] os.dk>
wrote:

> [...]
>Det er fakta at lastbiler er mindre involveret i ulykker en personbiler,
>selvom man korrigerer for at der er flere personbiler.

Er du sikker, hvis vi taler ulykker med alvorlige kvæstelser eller
dødsulykker?
Noget andet er, at du har ret i, at personbiler puffer op i hinanden
masser af gange hver dag - men det giver altså ikke påkørselsret. Hvis
en langsomtkørende bus er et problem, bør man nok finde et andet
erhverv. (NB: lastbilchafutterne skulle gerne være de professionelle i
trafikken - ikke bare nogen, vi andre skal sky som pesten og undgå - i
lever af det!)
Problemet er, at de 48 ton skaber en del ballade, når føreren lige er
ukoncentreret et øjeblik (sover, taler med disponenten, ser TV, laver
kaffe, whatever historierne nu bringer) - og derfor skaber
overskrifter. Den eneste måde, lastbilerne undgår overskrifter på, er
at undgå at skabe ulykker - det er på det nærmeste umuligt, men der er
lige lovlig mange af de, der kunne have været undgået i pressen.

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-06 17:46

Ivan Madsen skrev:
> [...]
> at undgå at skabe ulykker - det er på det nærmeste umuligt, men der er
> lige lovlig mange af de, der kunne have været undgået i pressen.

Jamen den oplagte løsning på at lastbiler undgår "at skabe ulykker" er
at fjerne alle personbilerne fra vejene.

Jeg siger ikke at det er det der er sket, jeg ved det ikke. Men en
mulighed kunne være at lastbilen ikke får en chance for at undvige den
langsomme bus. På mit kort kan jeg ikke afgøre hvad der er bro og hvad
der ikke er, men de første 4,5 km fra vandkanten er et stort højresving.
Det giver at dem der kommer i 2. spor ikke kan se hvad der er foran
lastbilen. Og da en typisk reaktion, fra en personbil i 2. spor, på at
en lastbil blinker til venstre er at sætte farten op og komme op "og
lukke", kunne det være en medvirkende grund til at lastbilen ender oppe
bag i bussen.

Hvad gør i øvrigt en bus der har motorproblemer, og derfor kører med 40
km/t, ude på motorvejen? I den situation er der da kun et sted at være,
og det er i nødsporet, langsomt kørende eller holdende stille.

--
MVH Finn
...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-06 18:16

On Sat, 17 Jun 2006 18:45:46 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

<...>

>Jamen den oplagte løsning på at lastbiler undgår "at skabe ulykker" er
>at fjerne alle personbilerne fra vejene.

Ja, jeg er jo ikke overrasket over, at det er _din_ løsningsmodel, jeg
har jo læst din gamle hjemmeside (ved ikke, om den eksisterer endnu).

> [...]
>en lastbil blinker til venstre er at sætte farten op og komme op "og
>lukke", kunne det være en medvirkende grund til at lastbilen ender oppe

Og hvad gør en ansvarlig fører så, når han ikke kan komme ud? Holder
på? Hmmmm...........den er altså lidt søgt.

>Hvad gør i øvrigt en bus der har motorproblemer, og derfor kører med 40
>km/t, ude på motorvejen? I den situation er der da kun et sted at være,
>og det er i nødsporet, langsomt kørende eller holdende stille.

Se det er et relevant spørgsmål - måske troede han, at den kunne igen
hvad ved jeg.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-06 22:25

Ivan Madsen skrev:
> Ja, jeg er jo ikke overrasket over, at det er _din_ løsningsmodel, jeg
> har jo læst din gamle hjemmeside (ved ikke, om den eksisterer endnu).

Det der står på den jeg har nu er mere eller mindre overført fra
tidligere. På det trafikale står jeg ved mine meninger, så der er ikke
sket mange ændringer der.

> Og hvad gør en ansvarlig fører så, når han ikke kan komme ud? Holder
> på? Hmmmm...........den er altså lidt søgt.

Nu skriver jeg om en hypotetisk situation, som måske kunne være sket.
Det kunne jo så være at han opdager bussens lave hastighed for sent, og
så ikke kan få lov at undvige i tide.

> Se det er et relevant spørgsmål - måske troede han, at den kunne igen
> hvad ved jeg.

Det ved jeg heller ikke. Men han var nok ved at se om han kunne spare
pengene til en bjergning.

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-06 22:41

On Sat, 17 Jun 2006 23:25:21 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det der står på den jeg har nu er mere eller mindre overført fra
>tidligere. På det trafikale står jeg ved mine meninger, så der er ikke
>sket mange ændringer der.

Jeg havde ikke set den længe - men så i dag et link her i gruppen, og
på det punkt er der ikke sket så meget. Du har lov at have dine
meninger, vi skulle nødig blive for ens

<...>

>Nu skriver jeg om en hypotetisk situation, som måske kunne være sket.
>Det kunne jo så være at han opdager bussens lave hastighed for sent, og
>så ikke kan få lov at undvige i tide.

Alt er muligt - vi ved det ikke.

>Det ved jeg heller ikke. Men han var nok ved at se om han kunne spare
>pengene til en bjergning.

Det var en mulighed - det er sikkert ikke gratis at få skidtet slæbt
hjem.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-06 22:57

Ivan Madsen skrev:
> Jeg havde ikke set den længe - men så i dag et link her i gruppen, og
> på det punkt er der ikke sket så meget. Du har lov at have dine
> meninger, vi skulle nødig blive for ens

Så skal du bare holde fast i dine, som jeg holder fast i mine, så kommer
det til at holde en rum tid fremover.

> Alt er muligt - vi ved det ikke.

Netop derfor jeg gør opmærksom på at mit skriveri er udfra en tænkt
situation. Hvad der reelt sket får vi måske aldrig at vide.

> Det var en mulighed - det er sikkert ikke gratis at få skidtet slæbt
> hjem.

Men i dette tilfælde kom det måske til at koste nogle kvæstede.

Fra : PMH

Dato : 14-06-06 07:35

> [...]
> Det er fakta at lastbiler er mindre involveret i ulykker en personbiler,
> selvom man korrigerer for at der er flere personbiler.

Du har fuldstændig ret.

Men når det nu er en lastbil der laver balladen, så er det
tradition her i gruppen at han skal brændes på det åbne bål.

Jeg giver dig helt ret i, at man bør være 100% opmærksom
hele tiden, men det er lige nøjagtig i uopmærksomhedens
øjeblik at ulykker sker.

Og når der uheldigvis sker uheld med en lastbil involveret,
så er folk lynhurtigt på mærkerne med kommentarer om at
chaufføren givetvis var ved at pisse i en flaske, eller som du
selv skriver, skide i en pose, eller for den sags skyld som i
dette indlæg, at chaufføren var mere eller mindre bevidstløs.

Mvh
PMH
(lastbil chauffør gennem 18 år, og som har 2 ulykker at
kunne tænke tilbage på. Begge gange med personbiler som
skyld uheldene, men det stod der ikke noget om i medierne)

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 14-06-06 08:35

[snip]
> Men når det nu er en lastbil der laver balladen, så er det
> tradition her i gruppen at han skal brændes på det åbne bål.

Når det er en lastbilschauffør der ikke tager sit ansvar alvorligt, så skal
hans styrebrev som minimum brændes.

> Jeg giver dig helt ret i, at man bør være 100% opmærksom
> hele tiden, men det er lige nøjagtig i uopmærksomhedens
> øjeblik at ulykker sker.

Og det er derfor lastbilschauffører skal være ca. 30 gange så
vågne/opmærksomme som personbilschauffører (hvis man nu overfører
vægtforholdet til ansvar...). Det er nok derfor der er køre/hviletidsregler
for lastbiler/busser.

> [...]
> selv skriver, skide i en pose, eller for den sags skyld som i
> dette indlæg, at chaufføren var mere eller mindre bevidstløs

Ja han har da i hvert fald lavet noget han ikke skulle, og glemt / ikke
gidet lave det han burde, når han kan brage op i en bus der holder stille!!!

Mvh
Michael

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-06 17:50

Michael Jørgensen skrev:
> Når det er en lastbilschauffør der ikke tager sit ansvar alvorligt, så skal
> hans styrebrev som minimum brændes.

Og hvad med de personbilbilister der ikke tager deres ansvar alvorlig?
Skal de fungere som topfigur d. 23.?

> [...]
> vågne/opmærksomme som personbilschauffører (hvis man nu overfører
> vægtforholdet til ansvar...). Det er nok derfor der er køre/hviletidsregler

30 gange? Det vil sige at lastbilchaufførene skal være supermænd, mens
dem i blikæskerne skal lade hele hovedet blive hjemme når de kører ud?

> Ja han har da i hvert fald lavet noget han ikke skulle, og glemt / ikke
> gidet lave det han burde, når han kan brage op i en bus der holder stille!!!

Jvf. andet indlæg i tråden burde det han skulle havde gjort måske havde
været at klemme en overhalende personbil ind i autoværnet? (Selv havde
jeg valgt den udvej.)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-06-06 18:51

PMH formulated on onsdag :
> [...]
> selv skriver, skide i en pose, eller for den sags skyld som i
> dette indlæg, at chaufføren var mere eller mindre bevidstløs.

Det er det ene og alene en grund til: der er sandsynligvis ikke en
eneste billist der har kørt mere end 500km på motorvejen der ikke har
mødt en lastbil der kørte "uheldigt".

Der er så mange lastbilchauffører der ikke kører særlig pænt og det
giver altså hele branchen et dårligt ry. F.eks. den tyske lastbil jeg
mødte i dag, pludselig trak han en halv meter ud i overhalingsbanen på
trods af der lå biler foran ham, ved siden af ham og bag ved ham i
overhalingsbanen (og nej, det var IKKE fordi der var forhindringer der
skulle undviges).

Den slags ser man alt for tit - og det er sådan noget der er med til at
give et dårligt ry til lastbilerne.

"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx

Fra : Anders Majland

Dato : 14-06-06 21:00

> Det er det ene og alene en grund til: der er sandsynligvis ikke en eneste
> billist der har kørt mere end 500km på motorvejen der ikke har mødt en
> lastbil der kørte "uheldigt".

Og hvor mange personbiler gør sig uheldigt bemærket på samme strækning ?
Men enig i at lastbilen er væsenligt mere synlig ...

I mandags kørte jeg ~400km motorvej og klart at jeg lagde meget mærke til de
lastbiler der havde "travlt" med at overhale campisterne med få km/t i
hastighedsforskel. De er jo begge skyld i at der bliver kø bagude, men det
er lastbilen jeg ligger og bliver småirriteret på da det er den der spærrer
"mit" spor - Og der var mange lastbiler og campingvogne til at ødelægge
flowet (Hvis de så bare kunne køre ligemeget for stærkt og bliver i en række
ville det glide bedre - men ikke alle ønsker jo at køre ~89km/t med
campingvogn, og så er der jo også de hollandske lastbiler udern begrænser
der har lidt mere travlt.)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-06-06 22:02

After serious thinking Anders Majland wrote :

> Og hvor mange personbiler gør sig uheldigt bemærket på samme strækning ?
> Men enig i at lastbilen er væsenligt mere synlig ...

Personbiler er mindre, de kan altså bevæge sig mere sidelæns indenfor
sporet uden at være til fare for biler i sporet ved siden af.

Selvfølgelig har det også noget at sige at lastbilerne er større og man
derfor lægger mere mærke til dem - men i en "hov, jeg overså dig"
ulykke vil de også være markant farligere for bilen der kommer i vejen
så der er god grund til at være opmærksom på dem OG at de selv er
*meget* opmærksomme på ikke at komme ud af deres bane.

Sidst men ikke mindst syns jeg nu nok at lastbiler er dårligere til at
holde retningen, det er relativt ofte man ser dem bruge af nødsporet...

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-06-06 08:02

[snip]
> Sidst men ikke mindst syns jeg nu nok at lastbiler er dårligere til at
> holde retningen, det er relativt ofte man ser dem bruge af nødsporet...

Enig!

Mvh
Michael

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-06-06 08:01

[snip]
> Og hvor mange personbiler gør sig uheldigt bemærket på samme strækning ?
> Men enig i at lastbilen er væsenligt mere synlig ...

Det er det sædvanlinge useriøse argument. Prøv at erstatte "synlig" med
"farlig" i dit "argument" ovenfor.

> [...]
> ville det glide bedre - men ikke alle ønsker jo at køre ~89km/t med
> campingvogn, og så er der jo også de hollandske lastbiler udern begrænser

Så hvis en lastbil overskrider hastighedsbegrænsningen, så har alle andre
bare også at gøre det?? Så er der dælme nogle lastbiler vi skal ha' chippet,
så de kan følge "flowet" i ydersporet...

Det er faktisk ikke alle camping-vogntog der KAN overskride
hastighedsbegrænsningen...

Mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 16:59

> [...]
> mht. arbejdet, men man vælger sgu SELV at sætte sig op og køre VELVIDENDE

Man kan sgu da ikke overse en bus.....man kan SOVE bag et rat....eller læse
avis----sende sms.....rode med radioen......osv osv......men overse en en
bus...sikke noget sludder

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-06-06 17:52

Tom skrev:
> Man kan sgu da ikke overse en bus.....man kan SOVE bag et rat....eller læse
> avis----sende sms.....rode med radioen......osv osv......men overse en en
> bus...sikke noget sludder

Når man kan overse en flyttevogn (2,5 m bred 3,6 m høj) kan man vel også
overse en bus. (Ok, den med flyttevognen var en cyklist der kørte op bag
i en flyttebus der holdt stille.)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-06-06 19:20

Finn Guldmann wrote on 17-06-2006 :

> Når man kan overse en flyttevogn (2,5 m bred 3,6 m høj) kan man vel også
> overse en bus. (Ok, den med flyttevognen var en cyklist der kørte op bag i en
> flyttebus der holdt stille.)

Nogen folk overser 5-10 udrykningskøretøjer med blink på motorvejen -
det er sket at folk er braget ind i holdende politi eller
redningskøretøjer ved uheld, også om natten. Det er mig en gåde hvordan
det kan ske - IMHO er det langt forbi grænsen for hvornår man burde
have holdt stille hvis man er så uopmærksom.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-06-06 22:34

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> redningskøretøjer ved uheld, også om natten. Det er mig en gåde hvordan
> det kan ske - IMHO er det langt forbi grænsen for hvornår man burde have

Hvorfor tror du jeg er ude efter nogle folks kørekort?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-06 00:03

Finn Guldmann wrote :
> Hvorfor tror du jeg er ude efter nogle folks kørekort?

Hva ska du bruge dem til ? ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-06-06 06:07

Henrik Stidsen skrev:
> Hva ska du bruge dem til ? ;)

For at de ikke selv skal kunne bruge dem.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-06 11:12

Finn Guldmann brought next idea :

> For at de ikke selv skal kunne bruge dem.

Man må vel sådan set godt køre bil selvom du har lånt selve kørekortet
? det koster godt nok en bøde for ikke at have kortet med, men kørslen
bliver ikke ulovlig af det.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-06-06 13:23

Henrik Stidsen skrev:
> Man må vel sådan set godt køre bil selvom du har lånt selve kørekortet ?
> det koster godt nok en bøde for ikke at have kortet med, men kørslen
> bliver ikke ulovlig af det.

Jeg snakker ikke om at låne.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-06-06 09:44

Anders Majland wrote:

> Og hvor mange personbiler gør sig uheldigt bemærket på samme strækning ?
> Men enig i at lastbilen er væsenligt mere synlig ...

Og laver meget større skade.

> [...]
> ville det glide bedre - men ikke alle ønsker jo at køre ~89km/t med
> campingvogn, og så er der jo også de hollandske lastbiler udern begrænser

Jeg kører 100 km motorvej hver dag, og lastbilerne skiller sig helt
klart ud, og det er ikke for det positive. Når der skal overhales, så
trækkes der bare ud. Bevares der er da plads, 2 m bagude og foran, men
det tager man ikke så tungt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-06-06 09:45

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
>
> Sidst men ikke mindst syns jeg nu nok at lastbiler er dårligere til at
> holde retningen, det er relativt ofte man ser dem bruge af nødsporet...

Så kig op i lastbilens sidespejl når du passerer ham, og se kan de se
en mobiltelefon til øret, og når han sikkert lige har tændt eller
slukket en smøg da han slingrede undrer det ikke.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-06-06 22:20

After serious thinking Christian B. Andresen wrote :
> Så kig op i lastbilens sidespejl når du passerer ham, og se kan de se
> en mobiltelefon til øret, og når han sikkert lige har tændt eller
> slukket en smøg da han slingrede undrer det ikke.

Jeg er så "heldig" at jeg ikke har så godt udsyn til at se chaufføren
når jeg passerer ham, der er et tag i vejen når jeg kommer tæt på nok
:)

"You can observe a lot just by watching." - Yogi Berra, Berra's Law

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-06-06 11:19

Henrik Stidsen wrote:

> Jeg er så "heldig" at jeg ikke har så godt udsyn til at se chaufføren
> når jeg passerer ham, der er et tag i vejen når jeg kommer tæt på nok
> :)

Så sidder du for højt ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-06-06 19:14

Christian B. Andresen explained on 16-06-2006 :

> Så sidder du for højt ?

Eller også sidder taget for lavt ;)

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel