Meget ujævn motorgang
Fra : Para

Dato : 13-06-06 19:49

Hej gruppe

Jeg håber I kan give nogle input. Jeg er ikke den store ørn til biler, og
vil derfor gerne have noget kvalificeret hjælp.

Det, jeg gerne vil have nogen bud på, er, hvad jeg skal gå efter at
udskifte/reparere først!

***Bilen***
Nissan Serena Cargo 1,6i
Benzin, 95 oktan blyfri
Årgang 1997
193.000 km
På motoren står: Nissan 16V Twin Cam
Tandrem: aner ikke tilstand af den!
Jeg har bruger-håndbogen til bilen (ikke værkstedsbogen).

***Symptomer***
Motorgang meget ujævn, hele bilen hopper. Når man giver mere gas, virker det
nærmest som om den drukner, det hjælper at lette lidt på speederen og give
gas igen.
Det er værst ved ca. halv gas, vel omkring de 3000 omdrejninger. Men
forekommer også ved andre omdrejningstal (der er ikke omdrejningstæller i,
så det tallene er et gæt fra min side).
Problemet aftager, når motoren har kørt omkring 15-20 km.
Det virker som om der er "klumper i benzinen", eller at motoren reelt sætter
ud, men bliver trukket i gang igen.
Ved kold motor er trækkraften dårlig, den bliver væsentligt kvikkere, når
den bliver varm

***Andet som _kan_ være relateret***
Der er forbrug af kølervæske (dog ingen belægning i olieproppen, eller vand
ud af udstødning).
Benzinforbruget er højt, ca. 8,8 km/l.
Tændrør, jeg checkede to af dem. Det ene var lysegråt, det var mørkegråt.
Porcelænet var brunt nederst. Er de for gamle?
Luftfilter ser umiddelbart nyt ud.
Oliestand er høj, helt oppe ved max-stregen, måske endda en anelse over.
Bilen var svær at tanke, benzinstanderen slog hele tiden fra (som om tanken
ikke kunne tage benzinen hurtigt nok fra).

Med håb om lidt hjælp og venlig hilsen
Carsten Straaberg
Mail: sæt et @ mellem for- og efternavn, og smid ".dk" på til sidst.

PS. Har endnu ikke ikke forsøgt med fjernhealing
--
Para - overnaturligt forum - debat om UFO, spøgelser, healing, tidsrejser og
meget mere...

Fra : ms

Dato : 14-06-06 06:22

> [...]
> den bliver varm
>
> ***Andet som _kan_ være relateret***
> Der er forbrug af kølervæske (dog ingen belægning i olieproppen, eller
Ja det kunne jo være en toppakning som er ved at være skifteklar. Eller
kunne det være noget i kølesystemet. hvordan ser køler+slanger ud?

> Benzinforbruget er højt, ca. 8,8 km/l.
Ja det er ret højt for den motor..

> Tændrør, jeg checkede to af dem. Det ene var lysegråt, det var mørkegråt.
> Porcelænet var brunt nederst. Er de for gamle?
Nu er det jo ikke den største udgift, det kunne måske være smart af skifte
dem. Det kunne også være kablerne dertil.

> Bilen var svær at tanke, benzinstanderen slog hele tiden fra (som om
> tanken ikke kunne tage benzinen hurtigt nok fra).

Du kunne prøve at se hvordan bilen går hvis du skruer benzin dækslet af. Det
kunne godt lyde som om udluftningen er stoppet...

/Max

Fra : Para

Dato : 14-06-06 20:01

Hej Max, tak for svar. Yderligere oplysninger herunder.

"ms" <maxses_Snot_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
[snip]
> Ja det kunne jo være en toppakning som er ved at være skifteklar. Eller
> kunne det være noget i kølesystemet. hvordan ser køler+slanger ud?
Umiddelbart ser køleren fin ud. Jeg har efterset alle de slanger og rør,
som jeg kunne komme til at se, og der var ikke noget brud at få øje på. Jeg
har heller ikke bemærket våde pletter under bilen ved parkering.

[snip]
> Nu er det jo ikke den største udgift, det kunne måske være smart af
> skifte dem. Det kunne også være kablerne dertil.
Ja, det er da nok en idé at skifte tændrørene. Kablerne ser gode nok ud, er
der en måde at kontrollere dem på? Jeg synes nogen har nævnt noget om
modstanden i dem, hvad skal den være på (sådan cirka)?
Jeg har et multimeter, så det burde da være muligt at måle modstanden i
kablerne.

> Du kunne prøve at se hvordan bilen går hvis du skruer benzin dækslet af.
> Det kunne godt lyde som om udluftningen er stoppet...
Det hjalp faktisk lidt, men ikke helt overbevisende.
Hvad skal renses, hvis udluftningen er stoppet? Eller er det en del, der
skal skiftes?

Hvis vi antager, at det er brændstoftilførslen:
Bør der ikke være et benzinfilter, som man evt. kan kontrollere?
Hvad med en benzinpumpe, sådan én er der vel også?

Foreløbigt mange tak for hjælpen.
Hvis andre har nogle gode bud, hører jeg selvfølgelig gerne om det!

mvh. Carsten

Fra : ms

Dato : 15-06-06 13:50

> [...]
> modstanden i dem, hvad skal den være på (sådan cirka)?
> Jeg har et multimeter, så det burde da være muligt at måle modstanden i

Ja det er sikkert muligt, men jeg ved ikke hvordan.

> Det hjalp faktisk lidt, men ikke helt overbevisende.
> Hvad skal renses, hvis udluftningen er stoppet? Eller er det en del, der
> skal skiftes?

Jeg har ikke prøvet at rense/skifte det, men det plejer vidst at sidder
sammen med tankpåfyldningsrøret...

> Hvis vi antager, at det er brændstoftilførslen:
> Bør der ikke være et benzinfilter, som man evt. kan kontrollere?
Jo, men jeg ved ikke hvor det kan findes. Køb en haynes bog til bilen
> Hvad med en benzinpumpe, sådan én er der vel også?

Jeg tror det ikke, jeg synes at have hørt at endten virker de, ellers gør de
ikke...

/Max

Fra : Para

Dato : 19-06-06 21:19

Hej, lige en kort opfølgning på denne her.

Min bror mente, at det kunne være styreboksen, da han tidligere havde
oplevet vand der var sevet ned langs ledningen og havde forårsaget
belægning eller snavs i stikket.

Om det har haft noget med sagen at gøre, ved jeg ikke, men jeg pillede
styreboksen ud, tog stikket af (tog naturligvis strømmen af batteriet
først!) konstaterede at det så ud som nyt, skruede det hele sammen igen, og
nu kører den nærmest perfekt.

Præcist, hvad jeg har gjort, som løste problemet ved jeg ikke, men muligivs
har der siddet noget i stikket, eller det trængte måske bare til at blive
skruet ordentligt sammen igen.

Jeg leder stadig efter årsagen til den forsvindende kølervæske....

Carsten