Bøsninger færdige i Laguna II og rep. per ~
Fra : Steen Schmidt

Dato : 13-06-06 18:00

Hejsa.

I min Laguna II st.car fra '02 er baghjulsbøsningerne stort set ved at
være færdige. Jeg ved fra en Volvo/Renault mekaniker at dette er et
kendt problem, og at Renault tidligere har skiftet en hel stak af disse
per kulance, da man mente de var for tidligt udslidte.

Min bil har kørt 120 kkm, og der har i hvert fald været symptomer på
nedslidningen siden 100 kkm (den har været til service ved 110 kkm, men
de nævnte ikke noget omkring dette). På forespørgsel vil Renault ikke
lave denne reparation gratis for mig.

Nu er mine spørgsmål:

- De vil have 5-6 kkr for reparationen. Er dette en fornuftig pris? Jeg
synes det lyder dyrt, selvom bagtøjet skal afmonteres (jeg ved fra en
bekendt at reparationen kan foretages uden man afmonterer bagtøjet
helt).

- Er det urimeligt af mig at forvente bagtøjsbøsningerne holder længere
end 100 kkm/4 år? Burde dette være en kulance-rep. eller er jeg for
pivet?

PS. Lagunaen lækker en smule vand fra bunden af bilen (en lille pyt
samler sig når man holder stille) - ca. midt imellem akslerne. Jeg vil
tro det er kondensvand fra klimaanlægget - kan det passe?

Mvh
Steen

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-06 18:32

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> synes det lyder dyrt, selvom bagtøjet skal afmonteres (jeg ved fra en
> bekendt at reparationen kan foretages uden man afmonterer bagtøjet

Ja hvis bagtøjet skal helt af, så lyder det fair nok

> - Er det urimeligt af mig at forvente bagtøjsbøsningerne holder længere
> end 100 kkm/4 år? Burde dette være en kulance-rep. eller er jeg for
> pivet?

Ved ikke hvilke forventninger man skal have ved "reno" men ja det er
generelt alt for tidlig. De burde faktisk kunne holde hele bilens levetid ¨
300.000 Km

> PS. Lagunaen lækker en smule vand fra bunden af bilen (en lille pyt
> samler sig når man holder stille) - ca. midt imellem akslerne. Jeg vil
> tro det er kondensvand fra klimaanlægget - kan det passe?

Ja det er fra AC

Jeg tror dog nok at hvis jeg skulle betale hele gildet selv, så ville jeg
indhente tilbud fra andre værksteder. Enhver kan afmontere et bagtøj og så
er det pludselig ikke ligemeget om timeprisen er 700,- eller 239,-

--
Tom

Fra : Steen Schmidt

Dato : 13-06-06 22:01

Tom wrote:

> Ja hvis bagtøjet skal helt af, så lyder det fair nok

Ok.

> Ved ikke hvilke forventninger man skal have ved "reno" men ja det er
> generelt alt for tidlig. De burde faktisk kunne holde hele bilens
> levetid ¨ 300.000 Km

Hmm, det havde jeg på fornemmeren.

> Ja det er fra AC

Super.

> [...]
> jeg indhente tilbud fra andre værksteder. Enhver kan afmontere et
> bagtøj og så er det pludselig ikke ligemeget om timeprisen er 700,-

Det har du selvfølgelig ret i. Jeg forhører mig lidt omkring. Tak for
svarene.

Mvh
Steen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-06-06 15:45

Steen Schmidt skrev:

> [...]
> synes det lyder dyrt, selvom bagtøjet skal afmonteres (jeg ved fra en
> bekendt at reparationen kan foretages uden man afmonterer bagtøjet

Jeg lavede det for et par måneder siden. Det nemmeste er at afmontere
hele bagbroen. For bøsningerne er nemmest at sætte i ved hjælp af en
presse.Det var ikke nogen svær reparation, og tog så vidt jeg husker 2-3
timer. Prisen på bøsningerne var heller ikke noget der fik håret til at
rejse sig. Noget alle værksteder kan lave.

> - Er det urimeligt af mig at forvente bagtøjsbøsningerne holder længere
> end 100 kkm/4 år? Burde dette være en kulance-rep. eller er jeg for
> pivet?

Der går op i vulkaniseringen. Om de burde skiftes som kulance, ved jeg
ikke. Mange andre bøsninger sker det samme med.

> PS. Lagunaen lækker en smule vand fra bunden af bilen (en lille pyt
> samler sig når man holder stille) - ca. midt imellem akslerne. Jeg vil
> tro det er kondensvand fra klimaanlægget - kan det passe?

Ja, det er en klassiker når det bliver varmt og fugtigt i vejret.

--
MVH

Ib Jakobsen