garmin emap - mindre problem
Fra : Tom Nielsen

Dato : 19-06-01 18:53

Så fik jeg fingerne i en Emap, og den er jo meget sjov.

Har dog 2 ting der ikke er så smarte.

1) når man har valgt destination, og laver goto - får man kun en rute i
fugleflugt, og ikke noget med drej til højre 200mtr, til venstre 100mtr...
ligesom i et "normalt" GPS til bilen. er det mig der har overset noget,
eller må man bare leve med det, i en dejlig "billig" emap ?

2) Montering... jeg kan ikke lige finde et monterings kit, så den kan sættes
i bilen, det eneste jeg kan finde er til at sætte på cykelstyr, og det er
for småt til mit læderrat (og min ledning vil også side i vejen, hvis jeg
montere klodsen på rattet)

--
Tom Nielsen

Fra : Henrik Olsen

Dato : 19-06-01 19:58

"Tom Nielsen" <tom@sport.dk> wrote in message
> [...]
> ligesom i et "normalt" GPS til bilen. er det mig der har overset noget,
> eller må man bare leve med det, i en dejlig "billig" emap ?

Sådan er den bare. Du får ikke det man fra biler kender som turn-by-turn
navigering i håndholdte enheder endnu. Dog er der netop kommet to modeller
på det amerikanske marked, som kan gøre det - Streetpilot III og GPS V. Du
kan se dem på www.garmin.com. Prisen for Streetpilot III er vist US $999.

> [...]
> for småt til mit læderrat (og min ledning vil også side i vejen, hvis jeg

Har købt en kraftig sugekopholder med arm og holder til min eTrex. Holderen
er fra RAM. Den kan sidde både på tanken og i/på bilruden.

Fra : Tom Nielsen

Dato : 19-06-01 21:15

hvem er RAM ? har du et nummer, adr. eller et link ?

Fra : Henrik Olsen

Dato : 20-06-01 09:42

www.ram-mount.com/

Du kan købe delene hos f.eks. www.gpsw.co.uk.

Fra : John Thomsen

Dato : 05-07-01 20:45

On Tue, 19 Jun 2001 20:57:50 +0200, "Henrik Olsen"
<ho_maps@hotmail.com> wrote:

>sættes

>Har købt en kraftig sugekopholder med arm og holder til min eTrex. Holderen
>er fra RAM. Den kan sidde både på tanken og i/på bilruden.

Minder mig om en gang for mange år siden, da jeg sku' køre "rævejagt"
(i bil altså)....

Vi sku' ha' en stor antenne på taget, og for at få den til at holde
skar vi en stump aluminiumsplade (en gammel bage-plade fra en
bager-ven) til som "basis".

Samme plade blev desuden forsynet med nogle huller, og her kommer det
geniale, vi fik nogle sugekopper hos isenkræmmeren, som var beregnet
til ophæng af et eller andet, dvs. de havde en slags "krog", som -
samtidig med at den blev vippet ned i brugsstilling - også fungerede
som en opspænding af den næsten flade suge-flade, så hele affæren sad
virkelig godt fast....

Måske nogle kan bruge fidusen...?

Venligst
John

Fra : Mich@el

Dato : 20-06-01 11:10

Hej Tom

Tom Nielsen wrote:

> [...]
> ligesom i et "normalt" GPS til bilen. er det mig der har overset noget,
> eller må man bare leve med det, i en dejlig "billig" emap ?

Hvis du laver ruten hjemme fra, så får du denne funktion. Hvis du bare søger på
Addr. så er det rigtigt, men tro mig det virker.

> [...]
> for småt til mit læderrat (og min ledning vil også side i vejen, hvis jeg

Hvis det er til bil så find et sted den kan ligge, drug Evt. velcro eller
specialtape der klæber på begge sider.

Til MC får jeg i dag monteret en holder der koster ca. 50 kr.

--

Med tilbagelænet hilsen.........

(o; dk.fritid.motorcykel

Mich@el

Yamaha XV 1100 Virago
Med i http://www.mc-customania.dk
Virago MC Club Danmark # 1101

Loud pipes saves lives

Fra : Tom Nielsen

Dato : 20-06-01 19:24

Jeg vil prøve at lave ruten på pc'en. (både med og uden waypoints ved hvert
sving)

Og jeps det er til bilen - og jeg købte idag noget velkro med tape på
bagsiden, så den sider nu fint. (skal bruges sammen med ledning til
cigartænderen, da strømmen jo ikke holder ret længe)

- Tom

Fra : Mich@el

Dato : 20-06-01 23:53

Hej Tom.

Tom Nielsen wrote:

> [...]
> bagsiden, så den sider nu fint. (skal bruges sammen med ledning til
> cigartænderen, da strømmen jo ikke holder ret længe)

Hmm - Med 1.600 mAH batterier holder den snildt 12 timer.

Fra : Tom Nielsen

Dato : 21-06-01 00:16

12 timer er da heller ikke ret meget.

men man kan naturligvis nøjes med at bruge det som et elektronisk
krakskorts, så er de 12 timer jo udemærket.

Fra : Mich@el

Dato : 21-06-01 00:51

Hej Tom.

Tom Nielsen wrote:

> 12 timer er da heller ikke ret meget.
>
> men man kan naturligvis nøjes med at bruge det som et elektronisk
> krakskorts, så er de 12 timer jo udemærket.

Alting er relativt.... Til MC-brug er det rigeligt. Jeg har 12 Stk.
1.300 mAH batterier som kan genoplades, og jeg får snart 4 Stk.
opladelige 1.800 mAH batterier, så jeg har strøm nok til en uges brug.

Men selvfølgelig slipper man for batteriskift ved extern strømforsyning.

Fra : John Thomsen

Dato : 05-07-01 20:45

On Thu, 21 Jun 2001 01:51:05 +0200, "Mich@el" <mick@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
>opladelige 1.800 mAH batterier, så jeg har strøm nok til en uges brug.
>
>Men selvfølgelig slipper man for batteriskift ved extern strømforsyning.

Det er godt nok et "langt spyt" det her, men....

Ku' man ikke forestille sig at ha' en mini-solfanger, som oplader?

For et par år siden havde f.eks. Bosch i sit program nogle ca.
A5-størrelse plader, som bogstaveligt talt ku' ligge i f.eks. en
håndværkers bil-forrude og oplade batterierne til en skruemaskine....

Campingforhandlerne har nu også elementer (ca. A4) som kan præstere
alt det 12V strøm man har brug for - måske lige på nær til
kaffemaskine og farve-tv....

Venligst
John

Fra : Tom Nielsen

Dato : 21-06-01 20:36

æv, det kræver at man angiver waypoints på hele ruten :(

men når man gør det, så virker det fortrineligt :)

Tom

Fra : Mich@el

Dato : 21-06-01 21:18

Hej Tom.

Tom Nielsen wrote:

> æv, det kræver at man angiver waypoints på hele ruten :(

Hmm - det er nu altså nemt nok. I byerne skal man bare ned på 300m
scalaen, og når man så rammer en "større" vej, så går du bare op i 5 el.
10km skala.

Endnu mere interesant. !!!! Man kan sende ruter til hinanden, Feks. hvis
du skulle med nogle MC`venner til det østfynske, og gerne ville køre en
seværdig rute, så kan jeg sende en rute til dig.