Ann skrev:
> hejsa
>
> jeg overvejer (når pengene er til det) at få en fuldkåbe på min yamaha fz
> 600 fazer...
>
>
>
> men hvilke fordele/ulemper er der ved en fuldkåbe?
>
>
>
> er der sikkerhedsmæssige fordele/ulemper? benzin sparende fordele? - jeg har
> nemligt hørt at det kunne mindske benzinforbruget en anelse, men om det er
> rigtigt ved jeg ikke. Bliver cyklen markant tungere? - så det kan blive et
> problem for mig som pige at tumle mcén? andre fordele/ulemper?
Jeg tilslutter mig det Niels Pein og Perminator har skrevet.
Jeg havde en Suzuki GSX 750 ES, der oprindeligt så sådan ud:
http://dbhome.dk/pedmail/gsx750es.htm
og med Pichler kåbe således:
http://dbhome.dk/pedmail/gsx_pics.htm
og jeg var kanon glad for den kåbe. Der var naturligvis langt bedre
vejrbeskyttelse og langt mindre vindtryk. Dog skal man være opmærksom
på, at hvis kørestillingen er fremoverbøjet, så har man ikke længere
vindtrykket til at kompensere. Man vil så 'hænge' på håndtagene ligesom
ved langsom kørsel. Jeg har lange arme, så for mig var det ikke et
problem på denne halvsportslige cykel, men jeg kender en der fortrød
netop på grund af det og solgte sin kåbe igen.
Selve kåben vejer ikke meget, kun få kilo, så cyklen bliver ikke
mærkbart tungere. Derimod kan dens køreegenskaber i blæsevejr blive
ændret lidt, men i mit tilfælde var det til det *meget* bedre. I hård og
stødende vind kunne Suzukien godt være noget levende, men med kåben på
blev det langt mindre udtalt. Bevægelserne ved vindstød blev nærmest
duvende og meget nemmere at kontrollere. M.h.t. benzinøkonomi, så har
jeg ikke nogen videnskabelig statistik som dokumentation, men mener at
det gav omkring 1 km længere på literen.
Jeg ville ikke betænke mig på at købe en fuldkåbe igen, hvis jeg havde
en cykel der havde behov for det.
M.v.h.
Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100
http://dbhome.dk/pedmail/gpz_pics.htm