Hvad skal man vælge? Ny MC i 600ccm klasse~
Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-07-06 16:09

Hej,

Jeg går og overvejer hvilken MC jeg skal vælge til min kommende MC, og ville
gerne have nogle input herindefra..
Jeg er generelt ikke så meget til kåbecykler, dog kan jeg godt lide f.eks.
VFR750/VFR800 (i nyere modeller), men de koster alligevel for meget, så det
er ikke brugbare alternativer lige nu.. Måske næste gang.

Mit valg stod oprindeligt mellem CB600 Hornet, FZ6 (både N og S, kåben ser
ok ud), og nu har jeg så også lige fået øje på Suzuki GSR600.

Jeg har prøvet en CB600 Hornet, og det er da også en fin MC, men jeg synes
måske kørestilen var en smule for oprejst. FZ6 har jeg endnu ikke prøvet,
men der er jeg lidt bekymret for gasresponsen, da den antageligt skulle være
ret langsom (forsinket pga. dårligt implementeret indsprøjtning) på den
model, og så er motoren også meget 'peaky' i sin effektkurve, og skulle
derfor ikke være så brugbar ved lavere omdrejninger.

GSR600 er jo en helt ny model, og er der nogen herinde der har sådan en /
har prøvet den? Ud fra hvad jeg kan læse om den på nettet, ser det ud til at
være en rimeligt ok maskine med en detunet GSX-R600 motor, oplagte
udstødninger og et design inspireret lidt a Suzukis B-King..
Af de tre (FZ6, Hornet, GSR) er det Suzukien jeg synes ser bedst ud (ligger
dog meget tæt på FZ6). Det er dog kun ud fra billeder jeg har vurderet den,
men de har en demomodel stående ved Enghave, som jeg vil se om jeg kan få en
prøvetur på engang i nærmeste fremtid. Inden da vil jeg gerne høre om i kan
komme med nogle input?

Jeg har også kigget lidt på SV650N, men jeg er ikke så vild med udseendet
(for kedelig) og så er finishen heller ikke særligt god. Jeg er næsten 100%
sikker på at modellen skal have oplagt(e) udstødning(er), og det trækker
også ned på SV'ens konto. Dog kan jeg godt lige lyden fra V-motoren og de
tre jeg har i sigte er desværre alle med R4 motor (symaskiner er kedelige).

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : dan

Dato : 27-07-06 21:17

> [...]
> meget 'peaky' i sin effektkurve, og skulle derfor ikke være så brugbar ved

Tja kører da rimelig tit med kæresten bagpå og kan tage de fleste
rundkørsler i 4-5 gear uden problem. Og starte i andet gear er heller ikk
noget problem.Den er ret lavt gearet. Hvad angår komfort har jeg lige kørt
fra le mans i frankrig til roskilde. Var undervejs i 21 timer, og satte mig
op næste dag på den uden de
mindste problemer. Ja den er ret peaky men kan altså godt bruges hvis man
har lyst til at dovne den. Der er bare ikk ekplosiv trækkraft i bunden.

mvh
dan
(som crashede sin fz6s 500 mtr. gammel med nye dæk og frostvejr:( og siden
marts har kørt dejlige 8300 km:)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-06 00:12

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> writes:

Hej Martin

> [...]
> implementeret indsprøjtning) på den model, og så er motoren også
> meget 'peaky' i sin effektkurve, og skulle derfor ikke være så

Du nævner slet ikke Kawasaki Z750? Den synes jeg selv er ganske fræk
at se på og så har den lige det ekstra bundtræk som de andre mangler,
det vil da ihvertfald tro. Ikke så meget fordi dens motor er større,
men fordi den ikke er bygget til en hurtigt snurrende sportscykel.

Nå, jeg fandt lige en rullefeltsudskrift der jo ser ok ud, omend lidt
bjerglandskabsagtig:
<http://www.gegbike.com/modelli/kawasaki/z750/Coppia.gif>
<http://www.gegbike.com/modelli/kawasaki/z750/Potenza.gif>

58 Nm ved 3700 RPM er da vist meget godt, hvis ellers rullefeltet ikke
er alt for optimistisk
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-07-06 16:29

> Du nævner slet ikke Kawasaki Z750? Den synes jeg selv er ganske fræk
> at se på og så har den lige det ekstra bundtræk som de andre mangler,

Den har også været inde og runde, men den blev sorteret fra pga. den noget
højere pris.. Nu var jeg så lige inde og kigge, og så kan jeg se at man rent
faktisk kan få en helt ny Z750 til 109.995,- lige nu, og så er den måske
interessant alligevel.. Den har jeg også hørt meget godt om, eneste ulempe
er at jeg bare ikke er vild med udstødningen. Jeg betragter en udstødning
som en nødvendighed, ikke som noget man behøver se på.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Mikael Klynder

Dato : 28-07-06 02:37

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>... FZ6 har jeg endnu ikke prøvet, men der er jeg lidt bekymret for
>gasresponsen, da den antageligt skulle være ret langsom (forsinket pga.
>dårligt implementeret indsprøjtning) på den model...

Jeg har lige fået en FZ6 prøvetur ved forhandleren, og det du skriver er
lige præcis som jeg oplevede den. Det var selvfølgelig kun en 10-15 km, men
alligevel... jeg blev næsten chokeret. Den virkede rent faktisk sløvere at
køre på end min XJ600. Jeg ved godt at den ikke er det, men det var kun ved
at se på instrumenterne at man kunne konstatere at det gik lidt hurtigere.

Under alle omstændigheder var det ikke nogen "wow"-oplevelse, snarere
tværtimod. Havde gået og tænkt på om FZ6 skulle være den næste mc, men ved
nu med sikkerhed at det skal den ikke.

Mvh Mikael

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-07-06 14:02

Martin Sørensen wrote:
> og nu har jeg så også lige fået øje på Suzuki
> GSR600.

Har ikke prøvet den. Men læste at den var et flop. For dyr og for dårlig i
forhold til de andre i klassen.
Og det var ikke bare lidt, den "tabte" i sammenligningen. Testkørerne var
RET utilfredse med Suzukien.

/jim

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-07-06 16:33

> Har ikke prøvet den. Men læste at den var et flop. For dyr og for
> dårlig i forhold til de andre i klassen.

Jeg har ikke kunnet finde så meget om den på nettet, men ud fra de få ting
jeg fandt, lod det til at folk var rimeligt tilfredse med den..

> Og det var ikke bare lidt, den "tabte" i sammenligningen. Testkørerne
> var RET utilfredse med Suzukien.

Var det på nettet eller i et blad du læste det?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-06 16:58

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> writes:

> Z750 til 109.995,- ... eneste ulempe er at jeg bare ikke er vild
> med udstødningen.

Den er da i det mindste ikke så markant som på 1000'eren

> Jeg betragter en udstødning som en nødvendighed, ikke som noget man
> behøver se på.

Du kan alligevel ikke se udstødningen når du kører på cyklen, og det
er vel det man har den til
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-06 17:41

> Ud fra den argumentation bør man så kun købe motorcykel ud fra
> hvordan instrumenterne og evt. indersiden af kåben ser ud, for det
> er vel det eneste man kan se når man kører?

Du er ved at forstå det ...bortset fra at man du jo egentlig
fortrinsvist skal kigge på trafikken, så resten af mc'ens udseende som
sådan også er irrelevant
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : KOP

Dato : 28-07-06 23:32

Hvis du læser tests af de omtalte maskiner i 600 klassen, så vinder FZ6
stort set altid; men hvorfor ikke en VFR fra sidst i halvfemserne, de fås jo
til samme pris.

--
kop
FZS 600 '98

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-07-06 00:13

> Hvis du læser tests af de omtalte maskiner i 600 klassen, så vinder
> FZ6 stort set altid;

I de tests jeg har læst, er det oftest CB600 Hornet der vinder, derefter
kommer SV650 og så FZ6 på en sidsteplads.. Køreegenskaberne er rimeligt
fornuftige på FZ6'eren, men det er altid motoren der bliver kommenteret som
et dårligt punkt synes jeg.

> men hvorfor ikke en VFR fra sidst i
> halvfemserne, de fås jo til samme pris.

Det er lige på grænsen at man kan det (ofte ligger dem jeg vil have fra
120.000,- og opefter), men hvis jeg skal give 100.000,- for en motorcykel,
så kunne jeg også godt tænke mig at få en fabriksny.. Det er der nu engang
noget specielt over (ud over at det er lidt dyrere i service lige i
starten).

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-07-06 00:38

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> writes:

> men hvis jeg skal give 100.000,- for en motorcykel, så kunne jeg
> også godt tænke mig at få en fabriksny.. Det er der nu engang noget
> specielt over

Stort begyndelsesværditab? Tvungne serviceeftersyn på dyrt værksted?
Ok, priserne på de 600'ere du har kig på er ganske rimelige, men
ellers synes jeg nu godt om at andre æder det slemme værditab der
normalt finder sted i de første par år. Ja, en VFR skal være mere end
et par år gammel for at fald inden for budgettet, men de kan da i de
mindste findes med et ganske lave km-tal.

Brugtkøb kræver så selvfølgelig også ret meget tillid til sælger (især
efter lige at have været til træf med alt for meget mc-tortur). Jeg
var jo selv heldig at finde Fazeren hos en politibetjent der efter 19k
km stadig kørte lovligt på de originalt monterede dæk
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R