Hjelm
Fra : Junk Mail

Dato : 27-07-06 16:04

Jeg skal ud at finde en ny hjelm, da indmaden i min gamle Nolan full-face,
synger på sidste vers...
Men hvad skal man så gå efter i dag, skal det være en flip-up hjelm, eller
er en full-face stadig det bedste...

Hvad ser du som som fordele/ulemper ved en full-face kontra en flip-up
hjelm?

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 27-07-06 17:43

"Junk Mail" <a54857@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er en full-face stadig det bedste...
>
> Hvad ser du som som fordele/ulemper ved en full-face kontra en flip-up

Flip-up hjelme er ofte plaget af mere støj. Bed om at få lov til at køre en
lille tur med hjelmen før køb. Så kan du finde den der støjer mindst.
Men det mest vigtige er, at hjelmen passer perfekt.
Hilsen Matthias

Fra : Jens

Dato : 27-07-06 18:00

Junk Mail wrote:

> [...]
> er en full-face stadig det bedste...

> Hvad ser du som som fordele/ulemper ved en full-face kontra en flip-up

Flip-up hjelm er helt klart for gamle mænd . . .
Så hvis du er over 40, så er du nok bedst tjent med en flip-up hjelm

Hvis du ikke betragter dig selv som gammel, så er du helt klart bedst
tjent med at købe en X-lite "Nolan" racer hjelm eks.: X-801R

Sikkerheden er helt i top på en carbon/kevlar racer hjelm.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 27-07-06 18:36

"Jens" <jpedersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Flip-up hjelm er helt klart for gamle mænd . . . Så hvis du er over 40, så
> er du nok bedst tjent med en flip-up hjelm

Det var da et utroligt tåbeligt svar!

> Hvis du ikke betragter dig selv som gammel, så er du helt klart bedst
> tjent med at købe en X-lite "Nolan" racer hjelm eks.: X-801R

Og endnu et!

> Sikkerheden er helt i top på en carbon/kevlar racer hjelm.

Bevis lige at en sådan hjelm er bedre end de andre!
Hilsen Matthias

Fra : Jens

Dato : 27-07-06 18:59

Matthias H Matthiessen wrote:

> "Jens" <jpedersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det var da et utroligt tåbeligt svar!

> Og endnu et!

> Bevis lige at en sådan hjelm er bedre end de andre!
> Hilsen Matthias

Jeg har aldrig set Rossi eller nogen andre MotoGP/Superbike stjerner med
en Flip-up hjelm . . . .
Men det kan være at det kommer

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 28-07-06 14:02

Jens wrote:

> Jeg har aldrig set Rossi eller nogen andre MotoGP/Superbike stjerner med
> en Flip-up hjelm . . . .

Melandri har da en. Der er også telefon i!

--
Mikkel

Fra : AW på ZRX

Dato : 27-07-06 18:40

> Hvis du ikke betragter dig selv som gammel, så er du helt klart bedst
> tjent med at købe en X-lite "Nolan" racer hjelm eks.: X-801R
>
> Sikkerheden er helt i top på en carbon/kevlar racer hjelm.

Er det nu rigtigt.....

"Polycarbonate helmets generally transmit fewer Gs to the head in our
testing than fiberglass-shell lids, even when certified to the same
standards. "

citat fra :
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/

Allan

Fra : AW på ZRX

Dato : 27-07-06 18:45

> [...]
>
> "Polycarbonate helmets generally transmit fewer Gs to the head in our
> testing than fiberglass-shell lids, even when certified to the same

....og til dem der ikke gider læse et hele:

The stiffest helmets in the Big Drop test, the Arai Tracker GTs, hit our
hypothetical head with an average of 243 peak Gs. The softest helmets, the
Z1R ZRP-1s, bonked the noggin with an average of 176 peak Gs. This is a
classic comparison of a stiff, fiberglass, Snell-rated helmet, the Arai,
against a softer, polycarbonate-shell, DOT-only helmet, the Z1R. OK. So
let's agree that we want to subject our heads to the minimum possible G
force. Should we pick an impressive, expensive
fiberglass/Kevlar/unobtanium-fiber helmet-or one of those less-expensive
plastic-shelled helmets?

Conventional helmet-biz wisdom says fiberglass construction is somehow
better at absorbing energy than plastic-something about the energy of the
crash being used up in delaminating the shell. And that a stiffer shell lets
a designer use softer foam inside-which might absorb energy better.

Our results showed the exact opposite-that plastic-shelled helmets actually
performed better than fiberglass. In our big 3-meter hit-the high-energy
kind of bash one might expect would show the supposed weaknesses of a
plastic shell-the plastic helmets transferred an average of 20 fewer Gs
compared with their fiberglass brothers, which were presumably designed by
the same engineers to meet the same standards, and built in the same
factories by the same people.

Why is this? We're guessing-but it's a really good guess: The EPS liner
inside the shell is better at absorbing energy than the shell. The
polycarbonate shells flex rather than crush and delaminate, and this
flexing, far from being a problem, actually lets the EPS do more of its job
of energy absorption while transferring less energy to the head.

Fra : Jens

Dato : 27-07-06 19:03

AW på ZRX wrote:

> [...]

> flexing, far from being a problem, actually lets the EPS do more of its job
> of energy absorption while transferring less energy to the head.

Så er det nok derfor at de laver et Carbon/Kevlar/Glasfiber mix . . .

Fra : AW på ZRX

Dato : 27-07-06 19:23

> Så er det nok derfor at de laver et Carbon/Kevlar/Glasfiber mix . . .

Skal vi skyde på at du selv kører med en fiberhjelm, som du har givet en
formue for.
Og selvfølgelig er det du har det bedste.

Jeg mener f.eks. at Kawasaki er klart den bedste MC for sådan en har jeg.
Flip-up hjelme er er smarte for sådan en har jeg.

Kan du ikke komme med nogle fakta i stedet for den der "Det jeg har er det
bedste" argumentation.

Men det er nok fordi du ikke er over 40, at du tror at alt hvad du selv gør
er det rigtige.

Allan

Fra : CL

Dato : 27-07-06 19:40

"AW på ZRX" <allan@malwisFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bedste" argumentation.
>
> Men det er nok fordi du ikke er over 40, at du tror at alt hvad du selv

Sådan
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Hekto

Dato : 27-07-06 20:15

> Men det er nok fordi du ikke er over 40, at du tror at alt hvad du
> selv gør er det rigtige.

*GRILL*

Og ever 40 skifter 'tror' til 'ved'!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : AW på ZRX

Dato : 27-07-06 20:16

> *GRILL*
>
> Og ever 40 skifter 'tror' til 'ved'!

Nemlig
Jeg glæder mig til at bliver over 40. Heldigvis er der ikke så langt igen.

Allan

Fra : AW på ZRX

Dato : 27-07-06 20:29

> Så er det nok derfor at de laver et Carbon/Kevlar/Glasfiber mix . . .

Selv om du endnu ikke er kommet med fata der understøtter din påstand, så
kan jeg da lige komme med flere der understøtter min:

Citat:

"The material used in the outer shell has very little bearing on the
helmet's ability to absorb an impact. The impact is absorbed by the
polystyrene inner liner, not the outer shell. If there was any truth to the
difference in performance based on material, they would be banned in
Australia."

Kommer fra:

http://www.roadsafety.mccofnsw.org.au/a/74.html

Allan

Fra : Hekto

Dato : 27-07-06 20:12

> Sikkerheden er helt i top på en carbon/kevlar racer hjelm.

Måske ... men det kan også være at dit hoved istedet befinder sig i en
golfbold der hopper, og hopper, og hopper ... og ...

Det bryder de små grågrønne grumsede sig ike rigtigt om. Kul og kevlar
har fordele; men også ulemper.

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 27-07-06 20:33

Jeg har én fuldface og en flip-up hjelm og er glad for begge
Fuldface bruges til længere ture, hvor pauserne kan gøre lidt længere (Tid
til at atge hjelmen af, inden jeg skal have en smøg)
Flipup er tungere (og derfor efter min mening ikke så god når man kører
langt - eller hurtigt) men har den fordel at man jo netop har let adgang til
at ryge eller tage briller/solbriller af og på -
uden at tage hjelmen af.
Men som det rigtigt er foreslået - Spørg om du må prøve en tur med den hjelm
du synes passer dig.
Støjniveauet er MEGA vigtigt og én hjelm der er "stille" på den ene
motorcykel kan sagtens larme på en anden

John
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1071

Fra : Gert

Dato : 28-07-06 01:42

John Senius-Jørgensen wrote:

> [...]
> du synes passer dig.
> Støjniveauet er MEGA vigtigt og én hjelm der er "stille" på den ene
> motorcykel kan sagtens larme på en anden

Dem som er mest lyd svage . . .
Er det dem uden "ørekopper" som F.eks AGV og Nolan ???

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 27-07-06 20:30

Hej
Jeg har én fuldface og en flip-up hjelm og er glad for begge
Fuldface bruges til længere ture, hvor pauserne kan gøre lidt længere (Tid
til at atge hjelmen af, inden jeg skal have en smøg)
Flipup er tungere (og derfor efter min mening) men har den fordel at man jo
netop har let adgang til at ryge eller tage briller/solbriller af og på -
uden at tage hjelmen af.
Men som det rigtigt er foreslået - Spør om du må prøve en tur.

Fra : Mikael Klynder

Dato : 28-07-06 02:42

> [...]
> er en full-face stadig det bedste...
>
> Hvad ser du som som fordele/ulemper ved en full-face kontra en flip-up

En ting er da hvis du gerne vil ud at køre på bane. Jeg købte hjelm nede
over grænsen sidst og fik forklaret at flip-op hjelme ikke var "tilladt" på
bane. Ved ikke om det gælder i DK også...

Mvh Mikael