gaffelproblemer
Fra : Jake

Dato : 24-07-06 13:49

jeg har det problem at jeg skal have skiftet pakdåser på min forgaffel
på min XJ600 (51J). Det er ikke i sig selv et problem hvis ikke det var
fordi at proppen øverst i venstre gaffelrør sidder fast (har prøvet at
sætte en luftnøgle på). Kan det lade sig gøre at skifte pakdåsen hvis
man ikke kan få proppen ud. Leder pt efter et nyt gaffelben af samme grund

/Jake
XJ600 med lækkende forgaffel

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-07-06 14:02

Det er ikke i sig selv et problem hvis ikke det var
> fordi at proppen øverst i venstre gaffelrør sidder fast (har prøvet at
> sætte en luftnøgle på).

har du prøvet at varme det op ?

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 14:08

> fordi at proppen øverst i venstre gaffelrør sidder fast (har prøvet at
> sætte en luftnøgle på).
Er gaffel benene monteret på cyklen ? i så tilfælde skal du løsne boltene i
den øverste gafelbro, og prøve igen.
Er gaffel benene helt afmonterede? Så må du have dem på igen, så du har
mulighed for at spænde dem fast.

Håber det hjælper, ellers må du forklare lidt mere om hvor i forløbet du er.

Kan det lade sig gøre at skifte pakdåsen hvis
> man ikke kan få proppen ud.
Nej

Mvh Ove der stadig er lidt ør, efter 8 dage på Toppen.

Fra : Jake

Dato : 24-07-06 14:20

Ove wrote:
> [...]
> den øverste gafelbro, og prøve igen.
> Er gaffel benene helt afmonterede? Så må du have dem på igen, så du har

Har ladet benet sidde på mens jeg prøvede at få proppen op (med øverste
bro løsnet). Har ladet det søbe i WD40 i et døgn inden vi prøvede. Er
ikke sikker på at det er en god ide at begynde at varme på det. Den
anden prop kommer lige så let og ligetil ud. Jeg er ved at blive tovlig
over det

/Jake

Fra : Armand

Dato : 24-07-06 16:48

Jake skrev:

> Har ladet benet sidde på mens jeg prøvede at få proppen op (med øverste
> bro løsnet). Har ladet det søbe i WD40 i et døgn inden vi prøvede. Er
> ikke sikker på at det er en god ide at begynde at varme på det.

At øverste bro klemmer omkring toppen af røret kan godt låse gevindet
grundigt. Prøv derfor som Ove skriver, at løsne for klemmen på den
øverste bro før du forsøger at skrue den af!

--
Armand.

Fra : Jake

Dato : 25-07-06 09:27

Armand wrote:

> At øverste bro klemmer omkring toppen af røret kan godt låse gevindet
> grundigt. Prøv derfor som Ove skriver, at løsne for klemmen på den
> øverste bro før du forsøger at skrue den af!

Jeg har klemmen i den øverste bro! se hvad jeg skrev i parates :D

/Jake
XJ600

Fra : Jake

Dato : 25-07-06 09:53

Jake wrote:

> Jeg har klemmen i den øverste bro! se hvad jeg skrev i parates :D

det gik lidt hurtigt! jeg har løsnet klemmen i øverste bro! se hvad jeg
skrev i parantes!

mvh
Jake
XJ600

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 24-07-06 18:25

"Jake" <jake@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke sikker på at det er en god ide at begynde at varme på det. Den
> anden prop kommer lige så let og ligetil ud. Jeg er ved at blive tovlig

har nu aldrig hørt det skulle være så bøvlet at få af, , og så endnda med
luftnøgle...
havde selv engang en xj600 fra 90, den skilte af som smør, til trods, for
den forrige ejer havde kørt året rundt på den i 8 år...
et andet problem, du kan forberede dig på ved samlig af gaffelbenet, er når
du skal spænde inderrørret, det kræver en pæææænt lang 6 kanttop at holde
kontra med...
så du advaret ;)
Johan

Fra : Jacob Petersen

Dato : 24-07-06 18:54

"Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-p@FJERNdsa-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> når
> du skal spænde inderrørret, det kræver en pæææænt lang 6 kanttop at holde

Hvis du har det originale værktøjssæt til den (det der sidder i bagenden
under sædet), er det ikke så galt. Den kanttop der er deri passer nemlig i
inderøret - du skal dog stadig bruge en ½" forlænger. Samme top passer i
proppen øverst på gaffelbenene.

Og et lille tip: For at få pakdåserne ordentligt på plads, kan du bruge et
af de grå plastik afløbsrør, 44mm (udvendigt). Den indre diameter passer
perfekt med gaffelbenene, men husk at skrabe evt grater af røret, og at
smøre rør/gaffelben med gaffelolie inden du skubber afløbsrøret ned over
gaffelbenet. Haynes kalder dette (afløbsrøret) en "slide-hammer".

Mvh Jacob (Xj600)

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 24-07-06 19:33

Jacob Petersen skrev:

> [...]
> inderøret - du skal dog stadig bruge en ½" forlænger. Samme top passer i

Er det også en 51J du snakker om..? Min har 17 mm i proppen og 21 i
inderrøret... begge blev klaret med "kontramøtrikket" :)

> [...]
> smøre rør/gaffelben med gaffelolie inden du skubber afløbsrøret ned over
> gaffelbenet. Haynes kalder dette (afløbsrøret) en "slide-hammer".

Her vil jeg så påstå (pga min nyelige erfaring) at det er et 40 mm
(udvendig) afløbsrør der skal bruges - den smalle ende til glideringen,
og en brede ende til pakdåsen. Under alle omstændigheder er sådan et
afløbsrør et fremragende forgaffelværktøj - det er lige ved at det er et
af kriterierne for valg af min næste MC, at man kan få afløbsrør der
passer til forgaflen :)

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Jacob Petersen

Dato : 24-07-06 20:11

"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse

> Er det også en 51J du snakker om..? Min har 17 mm i proppen og 21 i
> inderrøret... begge blev klaret med "kontramøtrikket" :)

Ja, jeg er ret sikker hvilken mc jeg har :)
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1438

Jeg har lige set efter i værktøjssættet. Der er to toppe, hvoraf den ene
også fungerer som tændrørstop. Begge toppe har forskellige størrelser i hver
sin ende (er begge et rør der er formet som 6-kant toppe i begge ender). To
af disse er netop hhv. 17 og 21mm.

> [...]
> afløbsrør et fremragende forgaffelværktøj - det er lige ved at det er et
> af kriterierne for valg af min næste MC, at man kan få afløbsrør der

Det kan godt være jeg husker forkert, og røret er 40mm yderst. (44mm lyder
egentlig også mere som den indvendige diameter på et 50mm rør..)

Mvh Jacob

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 24-07-06 20:31

Får jo helt tårer i øjnene, ligner jo min den gamle på en prik.. den sidste
model før diversionen kom,, med noget andet tænding/generatoranlæg, lod jeg
mig fortælle...
ved ikke om den 6 kant der følger med cyklen passer, 17mm mener jeg, men
skulle jo have en 40cm lang forlænger for at kunne nå den..

Et tip til alternativ skift af pakdåse(men er nemmere med afmonnterede
fjedre)
fylder gaflerne HELT op med olie, lukker systemet tæt, fjerner støvhætten,
og så låseringen til pakdåsen, op i en presse, og trykke lidt(ikk voldsomt
med 10ton, bare lidt), så presser olien sig ud den enste vej den kan komme,
via pakdåsen, som også ryger med op....
MVH
Johan

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 24-07-06 20:37

ahh, ikk helt som min, min havde bundkåbe/plov også,,
;)
Johan

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 24-07-06 20:42

Jacob Petersen skrev:
> Ja, jeg er ret sikker hvilken mc jeg har :)
> http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1438

Nja... okay... det kan vist ikke betale sig at begynde at diskutere det ;)

> [...]
> sin ende (er begge et rør der er formet som 6-kant toppe i begge ender). To

Ahr, på den lumske måde... det er nok bare fordi jeg ikke har det
originale værktøjssæt - til gengæld har jeg nogle "extra features" som
mulighed for at fjerne tændingsnøglen i "on"-position og selvopslående
sidestøtteben :)

Fra : Jacob Petersen

Dato : 24-07-06 20:55

> [...]
> originale værktøjssæt - til gengæld har jeg nogle "extra features" som
> mulighed for at fjerne tændingsnøglen i "on"-position og selvopslående

Wauv! Kostede det ekstra?!?!
Den eneste ekstra feature min har haft, har været at den var _meget_
retningsstabil, indtil jeg fik skiftet kronrørslejerne :)

Mvh Jacob

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 24-07-06 21:06

> Wauv! Kostede det ekstra?!?!
> Den eneste ekstra feature min har haft, har været at den var _meget_
> retningsstabil, indtil jeg fik skiftet kronrørslejerne :)
>
> Mvh Jacob

selv prøvet defekte kronrørslejer, de gik så stramt, at den var direkte
ubehagelig sving....;)

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 24-07-06 21:02

- til gengæld har jeg nogle "extra features" som
> mulighed for at fjerne tændingsnøglen i "on"-position og selvopslående
> sidestøtteben :)

At save den pind af,som gør den slår op, på støttebenet af..
det er jo en ulykke der bare venter på at ske.. ;)
Johan

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 24-07-06 21:37

Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev:

> - til gengæld har jeg nogle "extra features" som

> At save den pind af,som gør den slår op, på støttebenet af..
> det er jo en ulykke der bare venter på at ske.. ;)
> Johan

Sætter pris på at den ikke bare visner af, af sig selv - så vil jeg bare
glemme støttebenet -> "skrammel"! Kontakten der forhindre den i at
starte når støttebenet er nede, findes nemlig heller ikke her :)

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 24-07-06 21:44

> Sætter pris på at den ikke bare visner af, af sig selv - så vil jeg bare
> glemme støttebenet -> "skrammel"! Kontakten der forhindre den i at
> starte når støttebenet er nede, findes nemlig heller ikke her :)

Ahaaa.
en vindre væsentlig tekninsk detalje, så skal du da bare lade benet smække
op selv ;)
Johan

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 24-07-06 21:56

> [...]

> Ahaaa.
> en vindre væsentlig tekninsk detalje, så skal du da bare lade benet smække

Ja, det giver jo mulighed for at man (med lidt øvelse) kan lave en
"stående start direkte fra støtteben" - lidt lige som når John Wayne
springer op på hesten, og sætter i gang i et hug :)

Fra : Armand

Dato : 24-07-06 23:43

> [...]
> du skal spænde inderrørret, det kræver en pæææænt lang 6 kanttop at holde

Samme problematik kan også vise sig allerede ved adskillesen :-|

--
Armand.

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 25-07-06 06:40

> Samme problematik kan også vise sig allerede ved adskillesen :-|
>
> --
> Armand.

Så sandt, så sandt Armand..
glemmer i min iver det kan være omvendt, da min som sagt skilte af som
smør.. ;)
Johan

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 24-07-06 19:10

Jake skrev:
> [...]
> på min XJ600 (51J). Det er ikke i sig selv et problem hvis ikke det var
> fordi at proppen øverst i venstre gaffelrør sidder fast (har prøvet at

Ved ikke om det vil virke, men hvis du tapper olien af gaflen, stiller
den på hovedet og fylder WD40 ind gennem aftapningshullet, så bliver
gevinden også "sat i blød" indefra - der sidder jo en o-ring i toppen af
proppen, så hvis den ellers er tæt, er det nok begrænset hvor meget WD40
du kan få ind oppefra - vil jeg mene.

> Kan det lade sig gøre at skifte pakdåsen hvis
> man ikke kan få proppen ud. Leder pt efter et nyt gaffelben af samme grund

Det burde det nok, men hvis din bundskrue sidder lige så godt som
proppen, bliver det nok lidt svært - men mon den gør det, det sidder jo
trods alt badet i olie. Ud over bundskruen er der ikke noget der holder
igen på inderbenet, ud over glidering og pakdåse (som du alligevel skal
hive ud sammen med inderbenet, selv om du får proppen af). Hvis du kan
få inderbenet ud, kan du også komme til at give mere "direkte" WD40
indefra. Hvis du ikke kan få proppen af, kan du alligevel godt skifte
pakdåsen, men spørgsmålet er om du kan komme til at spænde bundskruen
til det rette moment igen. Det bliver også noget bøvlet at fylde ny olie
på, men intet er umuligt for den der bærer viljen (til at komme ud at
kører igen) i hjertet :)

Jeg skiftede selv pakdåser på min 51J i sidste uge, så hvis du har
yderligere spørgsmål, så bare fyr dem af :) Husk at kontrollere at
benene er glatte som et par nybarberede dameben, rense sporet til
låseringene over pakdåserne og nye kobberskiver til bundskruerne.

Fra : Jake

Dato : 26-07-06 13:57

Jake wrote:
> [...]
> sætte en luftnøgle på). Kan det lade sig gøre at skifte pakdåsen hvis
> man ikke kan få proppen ud. Leder pt efter et nyt gaffelben af samme grund

Problemet er løst!!

Jeg fik fat i en brugt forgaffel, der hverken lækkede eller var rustet
sammen.

Lækkert at have en forgaffel, der dæmper ordentligt igen

tak for responsen

/Jake

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 27-07-06 08:29

> [...]
> sammen.
>
> Lækkert at have en forgaffel, der dæmper ordentligt igen

Har du så haft den brugte skilt ad, for at skifte olie, og checke om det er
std fjeder der sidder i?? ;)
God fornøjelse med den nye cykel., ( dte er den følelse man får efter sådan
en rep. :)
MVH
Johan

Fra : Jake

Dato : 27-07-06 09:06

Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> Har du så haft den brugte skilt ad, for at skifte olie, og checke om det er
> std fjeder der sidder i?? ;)

Nej jeg har ikke skiftet olie på den 'nye' gaffel endnu, men har haft
propperne løsnet for at være sikker på at det kunne lade sig gøre.

> God fornøjelse med den nye cykel., ( dte er den følelse man får efter sådan
> en rep. :)

Det var lige præcist den følelse jeg havde da jeg prøvekørte med den
'nye' gaffel. Den var 1.000.000 gange mere fast i styringen og havde
rent faktisk en dæmpende effekt når jeg bremsede

/Jake
XJ600, nu med 'ny' forgaffel

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 27-07-06 10:28

hvis du vil have en endnu fastere dæmpning, kunne du investere små 1000kr i
et sæt wirth fjedre, så det bare 100% iorden. kan anbefales, da jeg havde en
bandit 600 var den ret blød i fjedrene foran, fik et sæt wirth i, det hjalp
ganske gevaldigt...
fortsat god sommer, måske man ses ude på vejene..
MVH
Johan(odense)
med venstre hånd ude på sin sorte thunderace..
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=7536

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-07-06 11:17

Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:

> hvis du vil have en endnu fastere dæmpning, kunne du investere små
> 1000kr i et sæt wirth fjedre,

Du blander begreberne. En fjeder fjedrer og giver en kraft proportional med
positionen af fjederen, altså hvor langt nede forgaflen er. En dæmper giver
en kraft der er proportional med _hastigheden_ på inderrøret. I praksis vil
en fjeder uden dæmpning bevæge sig med stor fart og svinge alt for meget,
mens en dæmper uden fjeder bare vil falde relativt langsomt til bunds. Så
fjederen holder cyklen oppe, mens dæmperen sørger for at bevægelser i
affjedringen ikke sker for hurtigt.
--
Mvh Jes Vestervang

Fra : CL

Dato : 27-07-06 16:05

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=7536

Hmm ikke for at gøre dig paranoid men har du tænkt på at
det måske ikke er smart at fortælle at MC´ en har sporingsudstyr
monteret.
Fotografere MC`en ved etage bebyggelse som er nem at kende.
Oplyse at det er i Odense.
Hvis jeg var langfingret og manglede en ace var jeg klar over hvad
der skulle afmonteres i kassevognen på vej væk med den.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 27-07-06 17:05

at afmontere en stump man skal finde først, og som så for længst har udløst
en rystealarm... op til den enkelte om de vil stjæle en gammel lunge... ;)

Og til JES.
Alt det dre teoretiske, fatter jeg bjælde af, sorry, men mente at man fik en
fastere affjedring af wirth fjedre, godt ord igen..
johan