"Niels" <n_j@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:44bfe381$0$22914$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> ææh!! olien render ikke ud jo mindre hele din forgaffel og bremseskive og
> lign. deromkring er fyldt med olie!!! forgaffelolie blir dårligt mht.
> kondensvand, og egenskaberne i olie blir forvringet når olie blir varmet
> op
> og kølet ned!!!
Præcis - så hvis gaflen ikke har været utæt, er olien ikke væk, men snarere
"slidt op" og fyldt med kondensvand og slam.
Forgaflen bør skilles ad og renses/checkes, og hvis der er dele der er
slidte (glideringe eller pakdåser) skal de skiftes, og så skal der frisk
olie på. Men det er ikke sikkert cimmeringene er slidt, ofte er det kun
glideringene der er slidt, hvis olien ikke er blevet skiftet i tide, og
klonk-lyde fra en gaffel der ikke har været utæt må næsten være slidt gaffel
som følge af ringe olie.
Husk at skifte forgaffelolie mindst hvert tredje år! (Helst hvert andet).
Dermed undgår du at slide gaflens bevægelige dele op, og dæmpningen bevares.
5-6 år gammel olie er noget lort, men da dæmpningen forsvinder gradvist,
opdager du det ikke - selvom cyklen til sidst kører som en selvdød ko.
Mit gæt på hvad der skal til: Renovering og ihvertfald adskillelse og
rengøring af forgaffel og ny olie. 1000kr lyder meget rimeligt. Slam af
metalspåner og rådden olie er noget grat at vaske af. Og det stinker.
Mit gæt på hvad en uærlig mekaniker ville gøre: Kun skifte olien. Ingen
rensning, så den nye olie er fyldt med urenheder på 10 minutters kørsel, og
ingen renovering, så klonk lydene er der igen om en måned eller to.
Mit gæt på hvad en rigtig prof mekaniker ville gøre: Foreslå 1000kr til
olieskift og rensning. Når du henter den er prisen 2-3000kr, for det var
nødvendigt med en total renovering af gaflen. Han kan endda give dig de
nedslidte dele med hjem, for det er sikkert ikke løgn, det er bare overpris
Eller måske er det faktisk en god mekaniker: Han renser og renoverer for
1000kr (det er vist en okay pris), og du har en forgaffel der er som ny.
Jeg forudsætter at det er en konventionel gaffel, og ikke en med cartridge
dæmper, for den kan han næppe renovere for 1000kr, der er jeg lige ved at
tro at 1000kr er rimeligt for et olieskift... Nah, det er stadig lidt dyrt,
men der går da let et par timer.
Olieskift, hvis det gøres i tide, er let, det kan du sagtens selv gøre! Hvis
olien bliver mere end et par år gammel, er en adskillelse og rensning
nødvendig, men gør du det fx hvert år koster det en liter forgaffelolie og
en times tid!
Find aftapningsskruerne i bunden af forgaflen. Typisk nederst på yderbenet,
en lille stjerneskrue. Klods cyklen op så forhjulet hæves fra jorden. Skru
toppen af forgaffelbenene (de kan være monteret med indvendige låseringe i
stedet). Her opdager du om du har husket at klodse cyklen op
. Giv benene
god tid til at lade olien løbe ud. Monter aftapningsskruerne igen. Hæld den
mængde olie på værkstedshåndbogen (eller et flinkt værksted der godt vil
have en tyver til kagekassen) oplyser og skru topdækslerne på igen. Åh,
huske at løsne øverste gaffelbro først, du kan hverken montere eller
afmontere topdækslerne hvis gaffelbroen spænder om gaffelbenene. Slut af med
at spænde øverste gaffelbro med en momentnøgle. Når man har gjort det mange
gange (og det har jeg) behøver man ikke momentnøglen, det er let at mærke
hvornår gaffelbroen (der typisk er alu) er spændt.
Rittig