Kedelig lyd fra forhjul.
Fra : Claus Hauerslev

Dato : 18-07-06 12:07

Hej NG.
Kan nogen hjæpe: Pludselig er der opstået en (periodisk) lyd fra forhjulet.
Uden at jeg har aktiveret forbremsen eller på anden måde provokeket, kommer
der en lyd af metal mod metal, lyden følger nøje hjulets omdrejninger på
måske 90 grader. Lyden varierer i styrke, men ophører forholdsvis
kortvarigt, når jeg standser og BAKKER.
Jeg har haft hjulet taget af uden at være blevet klogere. Lyden synes ikke
at komme fra klodserne og ændrer sig heller ikke, når jeg bremser. Til tider
kan den direkte MÆRKES i styret og overdøver næsten Laser-udstødningen!
Hvad kan det være? Kan hjulet risikere at blokere?
Nå, jeg kører nok alligevel en lille tur - I er jo nok alle enten ude i
vejret eller på job.
Claus
GSX 750 ESD fra '86

Fra : Hekto

Dato : 18-07-06 12:19

Claus Hauerslev pretended :
> Nå, jeg kører nok alligevel en lille tur - I er jo nok alle enten ude i
> vejret eller på job.

Jamen det lyder da også helt fornuftigt!!!! =:o/

Du må da kunne se mærker efter slidt - metal mod
metal.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Claus Hauerslev

Dato : 18-07-06 12:28

Hm - ja.
Der var ingen mærker at se. Det er sådan en fit - fit - fit-lyd, som når ens
trædecykel fik forkvabbelse.
Claus

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-07-06 13:06

"Claus Hauerslev" <Claus_Hauerslev@mail.dk> writes:

> Hvad kan det være? Kan hjulet risikere at blokere?

Hvordan har dine forhjulslejer det?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 18-07-06 13:09

"Claus Hauerslev" <Claus_Hauerslev@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad kan det være? Kan hjulet risikere at blokere?
> Nå, jeg kører nok alligevel en lille tur - I er jo nok alle enten ude i

Hjullejer?
Hilsen Matthias

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-06 14:00

> [...]
> tider kan den direkte MÆRKES i styret og overdøver næsten
> Laser-udstødningen!
> Hvad kan det være? Kan hjulet risikere at blokere?

Dårlige hjullejer kan sige forskrækkeligt...

Vh. Per

Fra : Henning

Dato : 18-07-06 15:20

Hvis det er dårlige hjullejer skal du få dem skiftet, de kan under uheldige
omstændigheder blokere hjulet (kender en hvor det skete i bil).
MVH
Henning

Fra : Morten L

Dato : 18-07-06 16:36

> [...]
> Hvad kan det være? Kan hjulet risikere at blokere?
> Nå, jeg kører nok alligevel en lille tur - I er jo nok alle enten ude i

Fungerer speedometerdrevet?
Det KAN sige underligt...
- ellers må det jo være et leje

/Morten

Fra : Claus Hauerslev

Dato : 18-07-06 22:12

Først tak til alle, der har interesseret sig for mig og mine lyde.

Nu er jeg kommet helskindet hjem fra en dejlig køretur, hvor jeg overvejede:
1) Bremserne - men det kan da ikke komme fra dem, de aktiveres ikke unødigt
og i hvertfald af mig - altså ikke bremser.
2) Lejer. Uha. Jeg kender rumlen fra bil-hjullejer, der står for
udskiftning. Det er jo ikke sådan en lyd, der forsvinder af sig selv, men
forstærkes ved belastning - altså forhjulsbremsning. Det sker ikke her.
3) Noget med speedometer snække eller KABEL!!??
Resolut som jeg er (joke mode off), standsede jeg og afmonterede kablet ved
forhjulet.

Vupti. Ingen lyd mere (heller ingen km.tæller eller speedometer, der virker.
Nu kørte jeg frydefuld videre i relativ stilhed og med god samvittighed, jeg
overskrev vistnok slet ikke hastighedsgrænserne.

Fedtet og fattig som jeg også er, må jeg lige prøve lidt olie i kablet -
hældt ind for oven.

Endnu engang: Tak for interessen.

Claus
4060

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-06 05:30

> Fedtet og fattig som jeg også er, må jeg lige prøve lidt olie i kablet -
> hældt ind for oven.
>
> Endnu engang: Tak for interessen.
>
> Claus
> 4060

Hej Claus

Pas på med at komme olie i fra oven. Kablet er snoet sådan at den
virker som en pumpe og vil trække olien op mod speedometeret.
Hvis der kommer olie op i speedometerkoblingen kan viseren blive
ustabil evt. bare gå helt op til top, kilometertælleren tager ingen skade.
Så hvis du vil smørre, så afmont. kablet ved hjulet, drej det op og
kom ganske lidt olie i derfra.
Det bedste er hvis inderkablet kan tages ud, så smør med evt.lidt
kædefedt.

Hygge PD CBR1100t

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-07-06 06:45

Claus Hauerslev wrote:

> Fedtet og fattig som jeg også er, må jeg lige prøve lidt olie i kablet -
> hældt ind for oven.

Godt du fandt den uskyldige fejl.

Jeg kender en der var så fedtet og fattig at hans kabel ødelagde
snekkedrevet, så vær sikker på at det ikke går for tungt.

P.S. Gider du svare under det du svarer på og klippe unødig tekst væk
som os andre? Det er god usenet skik, og hjælper på læsevenligheden.

--
vh
Torben