Motor problem
Fra : carsten

Dato : 16-07-06 18:06

Hej NG

Jeg har igen fået lidt problemer med at få min CBR600 fra 92 til at køre,
den starter fint, ingen problem her, men når så den er kommet igang og jeg
begynder at køre, har jeg nu 2 gange oplevet at den begynder at sætte ud og
miste alt træk kraft, (kan køre med håndtaget i bund), hvis det så lykkes
mig at holde liv i den, går der lidt tid også er der ingen problemer.
Når den går i stå for mig har jeg mega svært ved at starte den igen.
Jeg har så hørt at det måske kan skyldes at der dannes is i bund af
kaburaterne, nu hvor der er blevet så varmt som der er.
Jeg tænkte at jeg lige vil tjekke om der er nogen her der har oplevet det
samme, inden jeg smider den på værksted.

MVH Carsten
CBR600F

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-07-06 18:59

On Sun, 16 Jul 2006 19:05:40 +0200, "carsten"
<chelnielsen@hotmail.com> wrote:

Hej Carsten.

> [...]
>Jeg tænkte at jeg lige vil tjekke om der er nogen her der har oplevet det
>samme, inden jeg smider den på værksted.

Jeg vil skyde på brændstofmangel.
Check benzinslangerne for knæk, check evt. benzinfilter, check at
benzinpumpen får strøm jele tiden og check tankens udluftning.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : carsten

Dato : 16-07-06 19:22

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Check benzinslangerne for knæk, check evt. benzinfilter, check at
> benzinpumpen får strøm jele tiden og check tankens udluftning.

Den har næsten lige været på værksted for at få renset kaburator og dem
stillet.
Det der var mest interresant for mig, er om der er noget hold i at det kan
være is dannelse her i varmen?

Carsten
CBR600F

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-07-06 19:24

On Sun, 16 Jul 2006 20:22:09 +0200, "carsten"

No way !

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Pierre

Dato : 16-07-06 20:02

> Jeg har så hørt at det måske kan skyldes at der dannes is i bund af
> kaburaterne, nu hvor der er blevet så varmt som der er.
> MVH Carsten
> CBR600F
Under indflyvning med småfly er det fast procedure at anvende
karburatorforvarme indtil tærskelen nås, netop for at undgå is, der kan
opstå helt op til temperaturer på over 30 gr. hvis dugpunktet er passende
højt. Så det må også kunne ske for en MC når de rette betingelser er til
stede.
hilsen Pierre (PPL-A)

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-07-06 20:16

On Sun, 16 Jul 2006 21:01:35 +0200, "Pierre" <pixel@debie.dk(fjern
ixel)> wrote:

Hej Pierre.

> [...]
>højt. Så det må også kunne ske for en MC når de rette betingelser er til

Hvis det skal ske skal dugpunktet ligge faretruende tæt på den
aktuelle trmperatur hvilket næppe kan være tilfældet nu.
Desuden skal gennemstrømningen i venturyen være så høj at temprraturen
falder til tæt på frysepunktet.
Desuden vil en tiliset karburator ikke lige komme til "live" igen før
isen er tøet op, og det sker først efter et stykke tids stilstand -
Eller som du skriver med karburatorvarmer.
Hvis du slæber ekvipagen op i flightlevel 200 tror jeg dig gerne, men
så højt er der vist ingen risiko for at en CBR600 kommer ved egen
hjælp
Jeg kender godt proceduren fra checklisten, men den er vist grundet i
at det er det samme papir der anvendes sommer og vinter
Hvis man har paranoia angående karburatoris så stik den en sjat sprit
i tanken.
Paso'en er styg til det nummer i den første og den sidste måned i
seasonen - Den er "spritter" i den tid

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Joakim

Dato : 16-07-06 21:17

carsten skrev:
> [...]
> Jeg tænkte at jeg lige vil tjekke om der er nogen her der har oplevet det
> samme, inden jeg smider den på værksted.

Hej Carsten

Jeg ville tjekke tændspolerne hvis jeg var dig. Det kunne lyde som om du
mister 2 cylindre, og derfor kører på de resterende 2. Så mister man
kraft. Desuden kan den defekte tændspole godt virke i kortere tid af gangen.

Det er forresten ikke fedt at miste en tændspole i en overhaling på
motorvejen... Så få det tjekket.

Evt er det bare polerne på tændspolerne, der skal ha' med kobberbørsten.

Mvh Joakim

Fra : OFH

Dato : 17-07-06 12:27

Jeg tror at du har vaacum i tanken. Er din cbr 600 med vaacum-benzinhane.
Jeg har omtrent det samme problem som du. Min Blackbird går i stå efter ca.
5 kilometers kørsel i regn.
I sidste uge var jeg tæt på at smide den af helvede til da man ikke når
særlig langt på motorvejen med kun 5 kilometer mellem stoppene. Efter det
tyvendes stop slog det mig pludselig om der mon var vaccum i tanken. Jeg
lettede på tankdækslet, startede og kørte 5 kilometer. Derefter var det hele
vejen i regnvejr op gennem Jylland. Når den begyndte at sætte ud, koblede
jeg ud, kørte ind i indersporet, slog tændingen fra og tog nøglen ud, satte
den i tankdækslet og åbnede det så der kom luft i tanken. Derefter i omvendt
rækkefølge alt imedens jeg trillede med koplingen trukket. pokkers
besværligt, men nu ved jeg hvor problemet er
Jeg havde ellers prøvet alt med bla. nyt ledningsnet, tændspoler og elfedt
overalt, men intet havde hjulpet.

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-06 05:44

"OFH" <ofh@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> trukket. pokkers besværligt, men nu ved jeg hvor problemet er
> Jeg havde ellers prøvet alt med bla. nyt ledningsnet, tændspoler og elfedt

Hej

Så er det at se/blæse på slangerne på undersiden af tanken, den ene er til
overløbet den anden er til udluftning. Hvis din tank har fået klarlak, kunne
der sidde et stykke papir eller ligene i udluftningstudsen.

Hygge PD CBR1100t

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-06 17:45

OFH skrev i meddelelsen <44bb73e5$0$22924$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
>Jeg tror at du har vaacum i tanken. Er din cbr 600 med vaacum-benzinhane.
>Jeg har omtrent det samme problem som du. Min Blackbird går i stå efter ca.
>5 kilometers kørsel i regn.

Det er en standard Honda fejl på visse modeller Udluftningsslangen har
så lille diameter, at der kan sætte sig en vandperle for enden af slangen.
Perlen vokser som den suges op i slangen, og efter en tid står der en "stang
vand" i slangen, og så gælder reglen for forbundne kar :-| Det kan blive
dyrt at tvinge cyklen afsted, midterelektroden i tændrøret på bagerste
cylinder på "fie" fordampede, og olieforbruget på samme cylinder er markant
nu.

Løsningen er en større diameter på udluftningsslangen. Lad tre cm. af den
originale slange sidde på studsen, og pres en 8 mm. slange ud over. Lad 8mm.
slangen gå ned under cyklen, så er problemet for evigt løst. Desværre nok i
mit tilfælde nok lidt for sent, (pinte "fie" på arbejde en dag, og senere
adskillige km. på vej til chaufførerne.)

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-06 05:45

> [...]
> mit tilfælde nok lidt for sent, (pinte "fie" på arbejde en dag, og senere
> adskillige km. på vej til chaufførerne.)

Æv Orla
Jeg må tilstå at jeg bare fjernede min slange i 97 og har ikke haft
problemer
eller andre ulemper med det.
Hygge PD

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-06 22:14

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> Hvis man har paranoia angående karburatoris så stik den en sjat
> sprit i tanken.

Jeg har funderet lidt over hvorfor jeg aldrig har haft problemer med
karburator-is på Fazeren, selv i -11 grader. Det fik jeg så svar på i
forgårs, da jeg lurede i værkstedhåndbogen. Karburatorerne varmes
åbenbart af kølevandet Fikst...
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-07-06 22:33

On Sun, 16 Jul 2006 23:13:32 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:

Hej Jes.

> [...]
>karburator-is på Fazeren, selv i -11 grader. Det fik jeg så svar på i
>forgårs, da jeg lurede i værkstedhåndbogen. Karburatorerne varmes

Jeg kan godt huske at der er nogle modeller med den feature.
Det er fikst.
Fenomenet is i karburatoren er en pestilens for dem det rammer, og
nogle karburatorkonstruktioner/setup er værre end andre.
Som før antydet er det en kombination af luftfugtighed og temperatur
sammenblandet med lufthastigheden i venturyen.
På din maskine er problemet løst ved at opvarme karburatoren, på andre
motorer (biler) suger man indsugningsluften forbi
udstødningsmanifolden for at få opvarmet luft ind i karburatoren.
Næsten lige meget hvad man gør for at løse problemet har medaljen en
bagside idet blandingsforholdet, og dermed motorens driftsbetingelser,
ændrer sig med temperaturen - Det er derfor man kompenserer
rullefelter for den aktuelle temperatur når udlæsningen skal være
absolut.
Det ideelle er at holde karburatoren på samme tempreatur som
omgivelsesluften - Det er netop derfor man har isoleret karburatoren
fra blokken på gummi - OK, også for at nedsætte vibrationerne, men det
er en anden sag.
Jeg er ikke helt sikker, men jeg har en ide om at en opvarmet
karburator, hvor temperaturen kan holdes konstant, kan justeres
således at motoren har optimale driftsbetingelser når motoren har nået
driftstemperatur.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-06 23:07

> [...]

> karburator, hvor temperaturen kan holdes konstant, kan justeres
> således at motoren har optimale driftsbetingelser når motoren har

Vil ydelsen og dermed det rette blandingsforhold ikke stadig afhænge
af indsugningsluftens temperatur?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-07-06 23:19

On Mon, 17 Jul 2006 00:07:26 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:

Hej Jes.

>Vil ydelsen og dermed det rette blandingsforhold ikke stadig afhænge
>af indsugningsluftens temperatur?

Nej, ikke helt.
Hele karburatoren er opvarmet, og dermed også svømmerhus, dens indhold
og kanalerne til hoveddyssen.
Det giver et mere "letflydende" brændstof, noget i lighed med det man
gør i oliefyr med forvarmet brændstof.
Det er kun indsugningsluften der holder omgivelsestemperaturen.
Hvor meget det betyder ved jeg ikke, men nogen betydning vil det have.
Men som skrevet, så er karburatorens temperatur konstant, så måske er
indflydelsen ubetydelig.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-06 23:34

> [...]

> svømmerhus, dens indhold og kanalerne til hoveddyssen. Det giver et
> mere "letflydende" brændstof, noget i lighed med det man gør i

Ok.

> [...]
> Hvor meget det betyder ved jeg ikke, men nogen betydning vil det
> have. Men som skrevet, så er karburatorens temperatur konstant, så

Mnjaeh, der er jo nok en grund til at man vinder noget ved
intercoolere. De kan dog vist også køle luften temmeligt meget - jeg
mener at have hørt noget om 40 graders temperaturfald, men det
afhænger jo temmeligt meget af ladetryk og køler. 40 grader er dog
heller ikke mere end hvad udetemperaturen kan variere under danske
forhold.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : SA

Dato : 17-07-06 12:53

"carsten" <chelnielsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Jeg tænkte at jeg lige vil tjekke om der er nogen her der har oplevet det
> samme, inden jeg smider den på værksted.

Har du 2 nøgler til mc'en?
Prøv at sætte en i benzinlåget, kør en tur, når problemet opstår, åbn
tanklåget stadig med motoren kørende, og se om det afhjælper problemet.

Mvh Søren

Fra : Armand

Dato : 18-07-06 15:22

SA skrev:

> Har du 2 nøgler til mc'en?
> Prøv at sætte en i benzinlåget, kør en tur, når problemet opstår, åbn
> tanklåget stadig med motoren kørende, og se om det afhjælper problemet.

Jeg har for nyligt gjort mig en tildragelse omkring problemet:
For konstantering om manglende udluftning, samt som afhjælpning her og
nu, lad en tynd strips sidde i klemme når dækslet lukkes!

--
Armand.
(aldrig for gammel til at lære)

Fra : SA

Dato : 18-07-06 20:35

> [...]
> For konstantering om manglende udluftning, samt som afhjælpning her og nu,
> lad en tynd strips sidde i klemme når dækslet lukkes!

Det var da en glimrende ide!

Det kunne måske også være et benzinhane problem, men det kan man finde ud af
ved at sætte benzinhanen på "on".
Pri og res. fungere ved vacum fra indsugning på en pc25.

/Søren

Fra : Knud Dam

Dato : 18-07-06 21:41

"SA" <dingledotir@hotmailos.com> skrev i en meddelelse

> Det kunne måske også være et benzinhane problem, men det kan man finde ud
> af ved at sætte benzinhanen på "on".
> Pri og res. fungere ved vacum fra indsugning på en pc25.
>
> /Søren

Hej Søren.

Du mener "sætte benzinhanen på pri", ikk ?

Mvh

KD

Fra : SA

Dato : 18-07-06 22:42

..

> Du mener "sætte benzinhanen på pri", ikk ?
>
> Mvh
>
> KD

Hmm, det er en del år siden jeg havde sådan en cykel
Stil benzinhanen i midten og det vælter ud med benzin, sådan husker jeg det.
Mener det hedder "ON", men er ikke helt sikker.
Jeg husker ikke som jeg gjorde engang

Mvh Søren

Fra : SA

Dato : 18-07-06 22:55

Ja, når jeg tænker over det er det, er det 11 år siden jeg havde sådan en
pc25'er

googlede lige og fandt det her:
http://www.mcinternet.dk/asp/debat/debat.asp?mode=1&msgID=37683

Jeg er ved at blive gammel og senil...

Min husker angående benzinhanen på en cbr600 f2, er åbentbart helt hen i
vejret.

Sorry

/Søren