Forreste tandhjul
Fra : Michael Jensen

Dato : 16-07-06 09:04

Hej.

Jeg er begyndt at have noget "slip" på det forreste tandhjul.
Fx. nå jeg sætter cyklen på centerstøtten og sætter cyklen i 1. gear, så kan
jeg flytte baghjulet frem og tilbage ca. en tand på forreste tandhjul.

Nogen der har en anelse om hvad dette skyldes, eller bedre hvordan jeg
fikser det.

Mvh
Michael

CBR 600 F4

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-07-06 09:07

> [...]
> Fx. nå jeg sætter cyklen på centerstøtten og sætter cyklen i 1. gear,
> så kan jeg flytte baghjulet frem og tilbage ca. en tand på forreste

Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener med at baghjulet kan flyttes
frem og tilbage en tand på fortandhjulet, men kan det ikke bare være fordi
din kæde+tandhjul trænger til at blive udskiftet?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michael Jensen

Dato : 16-07-06 09:54

Hej.

Nej kit har kørt under 500 km.

Det forreste tandhjul kan flyttes frem og tilbage (ca. en tand) når cyklen
står i gear. Dvs. at man fx. kan rulle lidt frem og tilbage inden tandhjulet
tager fat.

Fra : Thomas

Dato : 16-07-06 10:01

"Michael Jensen" <Mhs_1221l@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det forreste tandhjul kan flyttes frem og tilbage (ca. en tand) når cyklen
> står i gear. Dvs. at man fx. kan rulle lidt frem og tilbage inden

Er det transmissions-slask? Du vil altid kunne bevæge baghjulet lidt - men
slid i gearkassen og kobling kan forøge dette. Hvis det er meget, er det
evt. udskiftning af tandhjul i gearkassen - evt. også lejer. Lad en
mekaniker se på sagen.

Hvilken MC har du - og hvor meget har det kørt?

/Ths

Fra : Hekto

Dato : 16-07-06 10:31

> [...]
> - men slid i gearkassen og kobling kan forøge dette. Hvis det er
> meget, er det evt. udskiftning af tandhjul i gearkassen - evt. også

Du kan ikke slide tandhjul _meget_. Hærdningen foregår ved at man
'indsætter' det og det er kun den aller yderste del af overfladen der
er hård, resten er 'sejt'.

Alle tandhjul har lidt spillerup, og der er jo et par stykker i 'kæden'
fra krumpeter til udgangsaksel. 1 tand på et 15 tands tandhjul er ca.
24 grader, så det er jo ike overvældende.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Armand

Dato : 16-07-06 10:25

Michael Jensen skrev:
> [...]
> jeg flytte baghjulet frem og tilbage ca. en tand på forreste tandhjul.
>
> Nogen der har en anelse om hvad dette skyldes, eller bedre hvordan jeg

Bare rolig, det har været der altid og det er blot først nu du har fået
øje på det!
Det er ganske enkelt slup mellem gearkasse; kobling og primærdrevets
enkeltdele, som tillige forøges på vej til asfalten af det slup der er i
bagkæden!
Det kunne måske lade sig gøre at optimere de mekaniske tolerencer i
motoren og næsten eliminere dette slup, men så skulle man til at
indbygge en slup-mekanisme for at gearkassen skulle kunne fungere, så
det er i bund og grund også en nødvendighed!

Prøv at låne en tur på en Yamaha og få en AHA-oplevelse(tm) over hvor
velfungerende F4'erens gearskifte er i forhold til, og tag dét som
bekræftlse på mine ord om at der ikke er noget galt med din gearkasse :-|

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-07-06 18:50

Armand wrote:

> Prøv at låne en tur på en Yamaha og få en AHA-oplevelse(tm) over hvor
> velfungerende F4'erens gearskifte er i forhold til, og tag dét som
> bekræftlse på mine ord om at der ikke er noget galt med din gearkasse :-|

Så så - de er ikke alle så ringe endda.

--
vh
Torben - der _har_ kørt Honda

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-07-06 19:40

> Så så - de er ikke alle så ringe endda.

Næh, gearkassen i min XS400 giver oftere et klik frem for et klonk ved
gearskift, så gearskiftet virker meget flydende. Her forleden var jeg ude at
køre på en CB600 Hornet (som vel har samme gearkasse som en CBR600?) og den
virkede mere 'hård' i gearkassen forstået på den måde at det var sværere at
skifte gear uden klonklyde. Det kan dog også være en tilvænningssag, da man
nok ikke lærer en gearkasse at kende på en tur på 35 km..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 22-07-06 20:09

Martin Sørensen skrev:

> [...]
> skifte gear uden klonklyde. Det kan dog også være en tilvænningssag, da man
> nok ikke lærer en gearkasse at kende på en tur på 35 km..

.. . . . Og heller ikke lige justerer på en fremmed mands kæde!

--
Armand.