Kompression på en CB 750 F (Mini Boldor)
Fra : k.lundberg@get2net.d~

Dato : 12-07-06 08:12

Hej

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en mini Boldor fra '83 og fik
med i handelen en ekstra mc, med en mini Boldor motor, der efter
sigende skulle være i orden... Jeg har efterfølgende pillet cyklerne
fra hinanden for at få sandblæst og omlakkeret stellet, og overvejer
derfor at montere den ekstra motor, da den umiddelbart er pænere end
den originale. Den originale motor har gået 86kkm, mens jeg ikke ved
hvor meget den anden har kørt. Jeg har derfor målt kompression på
dyret, hvilket giver mig godt 10 bar. på cylinder 3 og 4, mens
cylinder 2 viser ca. 9.5 og 1 viser ca. 8-8.5. Jeg hældte derefter en
smule syrefri olie i cylinderen, hvorefter cylinder 1 også viste godt
10 bar. Dermed må det vel være utæt/slidt stempel/stempelringe der
skaber den lavere kompression på 1'eren.

Mit spørgsmål er så om det er noget jeg skal lade mig skræmme af,
da jeg desværre ikke har hørt motoren i gang har jeg ikke meget andet
at gå efter.. Hvad er tolerancerne for kompressionen på en sådan
mc...?

På forhånd tak
MVH.
Lundberg

Fra : Asger

Dato : 13-07-06 01:10

k.lundberg@get2net.dk wrote:
> [...]
> da jeg desværre ikke har hørt motoren i gang har jeg ikke meget andet
> at gå efter.. Hvad er tolerancerne for kompressionen på en sådan

Hvis nu kompressionen paa den anden motor er fin, kunne du jo overveje
at pudse den op og saette den i igen.
Men naar du nu alligevel er gaaet igang med at skille ad, og har
motoren ude er det jo ikke saa giftigt at tage toppen af motoren og
stikke den 4 nye ringe eller stempler eller hvad maalene nu
foreskriver. Samtidig kan du jo ogsaa faa slebet ventiler og tjekket
olieseglene ved ventilerne. Saa ender du jo hurtigt med at faa en meget
fin motor. Til det behoever du jo nok en Haynes manual, og der staar
nok ogsaa kompressionsoplysninger. Stumperne kan du nok faa til
fornuftige priser ved www.davidsilverspares.co.uk.

Mvh
Asger

Fra : k.lundberg@get2net.d~

Dato : 13-07-06 07:03

Asger skrev:
> [...]
> fin motor. Til det behoever du jo nok en Haynes manual, og der staar
> nok ogsaa kompressionsoplysninger. Stumperne kan du nok faa til

Tak for svaret!

Jeg har ikke kunnet finde kompressionen i Haynes kun
kompressionsforholdet... kan nogen hjælpe?

Det er sikkert det bedste at skille hele skidtet ad, men kunne jeg
slippe ville det være rart i første omgang... og er den målte
kompression ok, ville det være fedt at kunne køre med motoren et par
sæsoner...?!

Skal jeg lade mig skræmme meget af den lidt afvigende måling...?

Tak
Lundberg

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-07-06 07:48

k.lundberg@get2net.dk wrote:

> Jeg har ikke kunnet finde kompressionen i Haynes kun
> kompressionsforholdet... kan nogen hjælpe?

Regn med at du har 1 bar ved jordoverskorpen. De 8 - 10 bar skal altså
sættes i forhold til 1.

> [...]
> slippe ville det være rart i første omgang... og er den målte
> kompression ok, ville det være fedt at kunne køre med motoren et par

Montér den du har og gå den anden igennem i ledige stunder. Det er en
"golden oppertunity" som skal udnyttes.

> Skal jeg lade mig skræmme meget af den lidt afvigende måling...?

Ja, hvis du skal bruge motorcyklen til andet end søndagsture med
mulighed for trailerhentning IMHO.

--
vh
Torben

Fra : k.lundberg@get2net.d~

Dato : 13-07-06 08:21

Torben Scheel skrev:

> [...]
> "golden oppertunity" som skal udnyttes.

> Ja, hvis du skal bruge motorcyklen til andet end søndagsture med

Tak for svaret...!

Det jeg tænker mest på er at den originale motor har gået hele
86kkm, så selvom den har god kompression skal den vel snart have
skiftet diverse kæder osv. for at være driftsikker...

Hvor meget må kompressionen afvige før det er kritisk på en mini
Boldor??

mvh.
Lundberg

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-07-06 08:56

k.lundberg@get2net.dk wrote:

> Tak for svaret...!

Velbekomme

> Det jeg tænker mest på er at den originale motor har gået hele
> 86kkm, så selvom den har god kompression skal den vel snart have
> skiftet diverse kæder osv. for at være driftsikker...

Hvorfor tror du den anden er bedre? Du har allerede konstateret at
cylinder/stempel er færdigt.

> Hvor meget må kompressionen afvige før det er kritisk på en mini
> Boldor??

Fisk. Hvad siger Haynes? Måske er der bare et minimumstal. Men med den
afvigelse du beskriver skal du nok ikke regne med at motoren er bedre
end den der sad i - selvom den er pænere udenpå.

Jeg forestiller mig at med den kompression vil du udlægge et røgslør der
kan få en chiptunet ex-postdieselbil til at skamme sig.

Jeg ville køre med den der vides at fungere, og renovere den anden.
Risikoen for at tabe for meget "gumption" (*1) ved at bruge for meget
tid på en renovering før man er køreklar er overhængende. Bare se DBA
efter for papkasseprojekter.

*1 (tm) Robert M. Pirsig - Zen - and the art of motorcycle maintenance
--
vh
Torben

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 14-07-06 19:12

k.lundberg@get2net.dk wrote:
> [...]
> da jeg desværre ikke har hørt motoren i gang har jeg ikke meget andet
> at gå efter.. Hvad er tolerancerne for kompressionen på en sådan

Hej

Værkstedsmanualen foreskriver at der max må være 25% kompressionsforskel
på cylindrene, og jeg kan sige at de helst ikke må være under 100 psi.

Hvis motoren ligger på 10 bar (145 psi) skulle det være en fin motor.

En god standard motor har et tryk på ca. 150 psi

Jeg har selv en Bol d´Or med en CB900F motor som kører med Wiseco 985ccm
stempler. Min motor måler en kompression på ca, 215-225 psi (ca. 15-15,5
bar).

Kenneth Østrup
Honda tja?? '??
<http://www.riceboiler.com/>

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-07-06 22:20

Kenneth Østrup <kpostrup@gmail.com> writes:

> Jeg har selv en Bol d´Or med en CB900F motor som kører med Wiseco
> 985ccm stempler. Min motor måler en kompression på ca, 215-225 psi
> (ca. 15-15,5 bar).

Giver det ikke problemer med tændingsbanken? Det er da vist lige før
at den kan køre på diesel med den kompression
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R