k.lundberg@get2net.dk wrote:
> Hej
>
> Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en mini Boldor fra '83 og fik
> med i handelen en ekstra mc, med en mini Boldor motor, der efter
> sigende skulle være i orden... Jeg har efterfølgende pillet cyklerne
> fra hinanden for at få sandblæst og omlakkeret stellet, og overvejer
> derfor at montere den ekstra motor, da den umiddelbart er pænere end
> den originale. Den originale motor har gået 86kkm, mens jeg ikke ved
> hvor meget den anden har kørt. Jeg har derfor målt kompression på
> dyret, hvilket giver mig godt 10 bar. på cylinder 3 og 4, mens
> cylinder 2 viser ca. 9.5 og 1 viser ca. 8-8.5. Jeg hældte derefter en
> smule syrefri olie i cylinderen, hvorefter cylinder 1 også viste godt
> 10 bar. Dermed må det vel være utæt/slidt stempel/stempelringe der
> skaber den lavere kompression på 1'eren.
>
> Mit spørgsmål er så om det er noget jeg skal lade mig skræmme af,
> da jeg desværre ikke har hørt motoren i gang har jeg ikke meget andet
> at gå efter.. Hvad er tolerancerne for kompressionen på en sådan
> mc...?
Hvis nu kompressionen paa den anden motor er fin, kunne du jo overveje
at pudse den op og saette den i igen.
Men naar du nu alligevel er gaaet igang med at skille ad, og har
motoren ude er det jo ikke saa giftigt at tage toppen af motoren og
stikke den 4 nye ringe eller stempler eller hvad maalene nu
foreskriver. Samtidig kan du jo ogsaa faa slebet ventiler og tjekket
olieseglene ved ventilerne. Saa ender du jo hurtigt med at faa en meget
fin motor. Til det behoever du jo nok en Haynes manual, og der staar
nok ogsaa kompressionsoplysninger. Stumperne kan du nok faa til
fornuftige priser ved
www.davidsilverspares.co.uk.
Mvh
Asger