Uhyrlig pris??
Fra : Brian Laursen

Dato : 10-07-06 17:17

Hej Gruppe

Shock and horror!!

Jeg har lige været på besøg hos en forhandler for at få udskiftet
knastkæde + strammer.
Det er til en Honda CBR 1000F 1991.
Han skulle have 6000kr får at skifte dette og denne pris skyldtes at
han skulle have knasterne ud etc etc.

Så er det jeg tænker : Kan det virkelig passe? Ved han ikke hvad han
taler om eller tager han rø... på mig?

På forhånd tak
Brian

Fra : Molnit

Dato : 10-07-06 17:47

Brian Laursen skrev:

> [...]
> knastkæde + strammer.
> Det er til en Honda CBR 1000F 1991.
> Han skulle have 6000kr får at skifte dette og denne pris skyldtes at

   Jeg forstår ik hvorfor han skal ha knasterne ud, så på sin hvis lyder
det uhørligt... jeg kender så ik til den tid det tager at tage hele
kåben af, og få ventildækslet af + tændings dækslet så man kan se
timings mærkerne. og så samle det igen. Så om prisen er fair ?

> Så er det jeg tænker : Kan det virkelig passe? Ved han ikke hvad han
> taler om eller tager han rø... på mig?

   At han siger knasterne skal ud... jeg tror du skal købe en dobbel
portion kløverblomst ;) hvis du benytter ham, men måske der er en som
har prøvet det på en 900'er som kan bekræfter om det sandt ? det lyder
bare underligt, da du jo kan jo splitte kæden med en splitter, hive den
op, hvor du så har bundet den nye fast i en snor, og lade den trækkes
med, og så nitte den fast igen mens de sider på timet... det kan så være
nemmere at ha den ene knast løsnet, men det kan højst koster 200Kr.
ekstra i timeløn at tage den løs og på igen.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-06 19:23

Molnit skrev i meddelelsen <44b28464$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
>nemmere at ha den ene knast løsnet, men det kan højst koster 200Kr.
>ekstra i timeløn at tage den løs og på igen.

Tandkæde Lars, tandkæde ! Den slags kan ikke nittes...

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Molnit

Dato : 10-07-06 20:20

Orla Pedersen skrev:

> Tandkæde Lars, tandkæde ! Den slags kan ikke nittes...

   Jeg gir op... knastkæde er det ik det vi snakker om ? og de skal da
nittes, for der bruges ikke clipseled der ;)

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-06 21:19

Molnit skrev i meddelelsen <44b2a86f$0$15793$14726298@news.sunsite.dk>...

> Jeg gir op... knastkæde er det ik det vi snakker om ? og de skal da
>nittes, for der bruges ikke clipseled der ;)

Tandkæder, eller hyvochain monteres i et stykke. Hvorfor tror Du kæden
flyttede ud til den ene ende af motoren

Fortæl mig lige at Du har mod på at samle alle de små plader, uden at tabe
en eneste ned i motoren, og så efterfølgende endda nitte de små tynde pinde
Derfor er en original kæde endeløs.

Lars, Du lever i fortiden ;-D

Fra : Molnit

Dato : 10-07-06 21:22

Orla Pedersen skrev:

> Lars, Du lever i fortiden ;-D

   Nopes, for så ville man jo hverken ha kæder, eller andet af det ventil
pjat jo :)

   Men så må der gøres lidt for det :) Bandit 1200 til salg :)

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-06 22:04

Molnit skrev i meddelelsen <44b2b6ec$0$15789$14726298@news.sunsite.dk>...

> Men så må der gøres lidt for det :) Bandit 1200 til salg :)

Nemlig, ud med den øgle ;-D

Fra : Molnit

Dato : 11-07-06 09:15

Orla Pedersen skrev:

> Nemlig, ud med den øgle ;-D

   Hey, godt nok er den til salg, men en Øgle vil jeg nu ikke kalde den :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : H. P. Holm

Dato : 10-07-06 22:18

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> en eneste ned i motoren, og så efterfølgende endda nitte de små tynde pinde

Hmmm... Knastkæden sidder midt i motoren på en Zephyr (som det hører
sig til!), og det er en hyvo kæde, og den nye kæde blev trukket med
rundt af den gamle kæde ved monteringen. - De små plader med tænder
ligger skiftevis indeni og udenpå hinanden, og holdes på plads af
næste led i kæden. Man skal kun passe på ikke at tabe 1 tynd pind!

Jeg tør ikke rode med den slags, men mekanikeren hos Rydberg lavede
det helt rutinemæssigt sidste efterår.

--
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 08:09

H. P. Holm skrev i meddelelsen
<44b2c3ea$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
>ligger skiftevis indeni og udenpå hinanden, og holdes på plads af
>næste led i kæden. Man skal kun passe på ikke at tabe 1 tynd pind!

Okay, lidt samling på tingene er der Men det er nu almindeligt oplyst,
at hyvo kæder ikke leveres endeløse, og originalkæderne fra Honda er da også
i et stykke.

Men når det kommer til en motor hvor krumtappen skal ud for at skifte kæde,
så forstår jeg da godt at folk bliver kreative :-| Der burde konstruktøren
have valgt en rullekæde.....

>Jeg tør ikke rode med den slags, men mekanikeren hos Rydberg lavede
>det helt rutinemæssigt sidste efterår.

Det kræver også usædvanlig omhyggelighed ikke at beskadige hullerne i bare
én af de små lasker, endsige sikre at den samlede kæde har fri bevægelighed
i samlingen.

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 09:20

Orla Pedersen skrev i meddelelsen
<44b35264$0$888$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>Men det er nu almindeligt oplyst, at hyvo **kæder ikke leveres endeløse**

kæder leveres endeløse, skulle der stå

Fra : tb

Dato : 11-07-06 16:56

> [...]
>
> Fortæl mig lige at Du har mod på at samle alle de små plader, uden at tabe
> en eneste ned i motoren, og så efterfølgende endda nitte de små tynde

Arrrh come on venner. I må gerne finde øgenavne for knastkæden men faktum
er, at den kæde der går fra krumptap til knastaksler KAN skilles og samles.
Ja, der er mange plader, men man hiver kun éen nit ud og dermed falder den
ikke fra hinanden. . En stykke ståltråd igennem hullet og trække den rundt.
og samle.
Det er ikke nødvendigt at afmontere knastaksel, men blot kædehjulet på
ind-knastakslen. Dog skal akslerne af hvis du skal skifte strammer, men det
er altså heller ingen sag, blot du husker at løsne lidt i begge sider så der
ikke kommer for meget vrid på den.

At splitte motoren totalt ad, så man kan få kæden omkring en krumptab ville
tage et svimlende antal timer, så det er da ingen der gør:
Motor ud. Gearkasse åbne. Oliekæde af, generator kæde af, to x krumptap af
eller stempler ud af cylinderrør, og så samle igen.... NO WAY

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 17:36

tb skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Motor ud. Gearkasse åbne. Oliekæde af, generator kæde af, to x krumptap af
>eller stempler ud af cylinderrør, og så samle igen.... NO WAY

Øhh ? sidder kæden ikke pænt ude i højre side ligesom på en CBR600 ? Frit
tilgængeligt uden for primærdrevet ? Det burde da vel ikke være det helt
store problem at lirke en hel kæde omkring enden af krumpeteren.

Nå, det skal vel retfærdigvis nævnes at jeg ikke har været inde i netop
CBR1000, men det skulle ligne Honda meget lidt, at gøre det specielt
besværligt at skifte kæden i et stykke.

Orla, som stadig mener, at der er en god grund til at originalkæden leveres
i et stykke...
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : tb

Dato : 11-07-06 20:10

> [...]
>
> Nå, det skal vel retfærdigvis nævnes at jeg ikke har været inde i netop
> CBR1000, men det skulle ligne Honda meget lidt, at gøre det specielt

nope. den sidder lige i midten....

Fra : CL

Dato : 12-07-06 05:02

meddelelse news:44b3dbc3$0$12674$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
>
> Nå, det skal vel retfærdigvis nævnes at jeg ikke har været inde i netop
> CBR1000, men det skulle ligne Honda meget lidt, at gøre det specielt

Det er i store træk samme motor om det er en 87 eller 97.
CDI er ændret i model rækken ellers er der ikke sket det store.
Modsat knallert udgaven af CBR`er (600ccm) som jo har været med i
600 kapløbet og fået kraftige modifikationer gennem tiden
(600 ccm år 87 havde også kædebrønd midt i motoren)

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : tb

Dato : 12-07-06 15:01

> [...]
> 600 kapløbet og fået kraftige modifikationer gennem tiden
> (600 ccm år 87 havde også kædebrønd midt i motoren)

Der er små ændringer - der er lettet i vægt på knastaksler. Generator er
flyttet. Udtag til kølevand er flyttet (dette er eneste reele problem hvis
man tager motor fra SC21 -> 24 og omvendt)

Fra : tb

Dato : 10-07-06 20:15

> Tandkæde Lars, tandkæde ! Den slags kan ikke nittes...

knastkæde og jo, den kan godt nittes....

Fra : Molnit

Dato : 10-07-06 20:27

tb skrev:

> knastkæde og jo, den kan godt nittes....

   Puha, jeg var virkelig ved at få grå hår over hvad det var som jeg
havde skrevet forkert :) og jeg kan ik finde ordet "tand"kæde i det jeg

Fra : CL

Dato : 10-07-06 20:34

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> knastkæde og jo, den kan godt nittes....

Nej det er tandkæde og om den kan nittes tør jeg ikke udtale mig om.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Hekto

Dato : 10-07-06 17:56

> Han skulle have 6000kr får at skifte dette og denne pris skyldtes at
> han skulle have knasterne ud etc etc.

Uha! - så hellere noget med remme!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Jakob

Dato : 11-07-06 10:22

Hekto wrote:

> Uha! - så hellere noget med remme!

Det bliver det da ikke billigere af - du kan jo ikke rigtig samligne med
at gøre det selv.

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Hekto

Dato : 11-07-06 16:08

> Det bliver det da ikke billigere af - du kan jo ikke rigtig samligne
> med at gøre det selv.

Hvis jeg ka' skifte remme på 30-40 minutter ka' værkstedet også! (de
tager nok 1 time!!!!)

Remme 320,- kr + 1 time a´la' os sige 430,- kr. = 750,- Kr for hver
20.000 km. (jeg sparer timelønne og skifter for hver ca. 10000 km)

Fra : Jakob

Dato : 12-07-06 09:10

Hekto wrote:
> Remme 320,- kr + 1 time a´la' os sige 430,- kr. = 750,- Kr for hver
> 20.000 km. (jeg sparer timelønne og skifter for hver ca. 10000 km)

Nu er der jo lidt prisforskel på 2V og 4V, men hvor er det lige du køber
remme til 320,-? Og skifter man knast kæde uden at stille ventiler?
Eller remme for den sags skyld?

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Hekto

Dato : 12-07-06 10:11

Jakob explained on 12-07-2006 :
> Nu er der jo lidt prisforskel på 2V og 4V, men hvor er det lige du køber
> remme til 320,-? Og skifter man knast kæde uden at stille ventiler? Eller
> remme for den sags skyld?

Ja, der er sikkert en lille forskel i tiden på en
2V og en 4V. Der er een knast mere at holde styr
på m.h.t. mæket, og så lidt flere skruer i
dækslet?

De sidste remme jeg købte, købte jeg hos De Voss
(2V)

Jeg stiller ventiler ca. een gang om året - eller
kontrollerer dem. Det er 'vinterhygge'. Oftes er
det lettest simpelt han at fjerne remmen, løsne 4
møtrikker og tage toppen af! Så kan man sidde med
det på et bord. Samtidig kan men evt. 'lappe'
ventilerne, og gøre forbrændingskammer og
ventiler rene. O-ringe ved olieledningerne og
ingen toppakning.
Remmene skiftes ikke nødvendigvis med samme
interval, fordi de er så lette at skifte.

Fordelen ved 2V er jo netop at den er så enkel at
have med at gøre.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!

Fra : Jakob

Dato : 12-07-06 11:04

Hekto wrote:
> Ja, der er sikkert en lille forskel i tiden på en
> 2V og en 4V. Der er een knast mere at holde styr
> på m.h.t. mæket, og så lidt flere skruer i
> dækslet?

2x451,- = 902,- for remmene alene - tvivler stærk på at du kan få nogen
til at skifte dem med ventil justering for under 6.000,-

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Hekto

Dato : 12-07-06 12:02

Jakob used his keyboard to write :

> 2x451,- = 902,- for remmene alene - tvivler stærk på at du kan få nogen
> til at skifte dem med ventil justering for under 6.000,-

Nej hvis du blander ventilerne ind i det, vil jeg
tro det løber deropad. Igen kan man jo overveje
bare at indlevere toppene?
451 for en rem? Hmmmm ... dyrt, men de kan jo
være lavet af noget andet end til 2V'erne. Det
kan ikke være fordi de er den smule længere!

Jeg tog toppene af, og målte brikkerne ud,
hvorefter jeg kløbte nye = ikke lagervare hos
xxx, så vente, vente, vente!

- lige bortset fra at på 4V skal man også slås
med vand og slanger. (jeg vil fortsætte med
2V'ere!)

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 12-07-06 23:37

Hekto wrote:
> [...]
> xxx, så vente, vente, vente!
>
> - lige bortset fra at på 4V skal man også slås
> med vand og slanger. (jeg vil fortsætte med

Gudskelov skal man ikke slås med vand for at skifte remmene på en ST4,
og det er kun 6 skruer.
Dog er der 8 shims ialt.

Fra : Hekto

Dato : 13-07-06 15:02

It happens that Jesper Hvalsøe formulated :
> Gudskelov skal man ikke slås med vand for at skifte remmene på en ST4, og det
> er kun 6 skruer.
> Dog er der 8 shims ialt.

Det skal du heller ike for at skifte reme på
nogen af dem. Kun hvis du piler toppen af for at
justere ventiler.

Fra : Hekto

Dato : 12-07-06 10:12

Jakob has brought this to us :

> Nu er der jo lidt prisforskel på 2V og 4V, men hvor er det lige du køber
> remme til 320,-? Og skifter man knast kæde uden at stille ventiler?
> Eller remme for den sags skyld?

BTW: torsdag?

Fra : Jakob

Dato : 12-07-06 11:19

Hekto wrote:
> BTW: torsdag?

Ja, det regner jeg med... min email virker også

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : tb

Dato : 10-07-06 17:58

[...]

---

Han tager røven på dig - helt om i nakken for at være præcis.

Danske priser for en knaststrammer er ca 900 - i uk ca 550. Kæde ca 600. Om
han tager knasterne ud eller ej kan max variere 30 min i tid.
Jeg har nu skiftet 5 gange på mine CBR1K og er nede på at kunne klare det på
3 timer alt incl. En mekaniker lever af hans håndværk, så han burde ikke
bruge mere.

Så 900+600+100 til kølevæske + 3*timepris = 6000 --> Timepris = 1467

JEG ville finde en billigere mekker!

Fra : Anders Houmark

Dato : 10-07-06 18:47

tb wrote:

> Jeg har nu skiftet 5 gange på mine CBR1K og er nede på at kunne klare
> det på 3 timer alt incl. En mekaniker lever af hans håndværk, så han
> burde ikke bruge mere.

Hvor ofte skal man skifte sådan en knastkæde? Lyder som om du skifter den
lige så tit som jeg skifter olie?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : tb

Dato : 10-07-06 18:56

> Hvor ofte skal man skifte sådan en knastkæde? Lyder som om du skifter den
> lige så tit som jeg skifter olie?

CVP horsens mente ca 60.000km

på min skoda har knastkæden kørt 255.000km

Men som skrevet. En CBR1K bliver ALDRIG lysløs i motoren. Skift af
knastkæde + strammer + evt glidere fjerner lyden en 10-20.000km men så er
den der igen, og det er ikke ensbetydende med at den er færdig...

Fra : CL

Dato : 10-07-06 19:06

> Så 900+600+100 til kølevæske + 3*timepris = 6000 --> Timepris = 1467
>
> JEG ville finde en billigere mekker!

Hvorfor er det nødvendigt at skulle skifte kølervæske ?
Jeg har kun stillet ventiler på min og der tager jeg kun tanken
+ vetildækslet af og det ser det da ud til at også give plads
nok til at skifte kæde + strammer.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : tb

Dato : 10-07-06 19:34

> [...]
> Jeg har kun stillet ventiler på min og der tager jeg kun tanken
> + vetildækslet af og det ser det da ud til at også give plads

På SC21'eren er det ikke nødvendigt at tappe af. På 24'eren er det (i mine
øjne). Om dual'en skulle være forskellig fra den normale 24'er ved jeg
ikke...

Fra : CL

Dato : 10-07-06 20:10

> På SC21'eren er det ikke nødvendigt at tappe af. På 24'eren er det (i mine
> øjne). Om dual'en skulle være forskellig fra den normale 24'er ved jeg
> ikke...

Okay og indtil jeg skal prøve det vælger
jeg at tro at det ikke er nødvendigt.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-07-06 20:59

> [...]
> 3 timer alt incl. En mekaniker lever af hans håndværk, så han burde ikke

hvor bor du og hvad drikker du ?

mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 dual
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : tb

Dato : 11-07-06 17:00

> hvor bor du og hvad drikker du ?

hæ. Langt fra odense

Jeg kom ud i noget lignende da jeg sagde, at det sgu da ikke var nogen sag
at lægge fliser til en terrasse. Det kom jeg til at fortryde, men tydligvis
har jeg ikke lært noget

Fra : Brian Laursen

Dato : 10-07-06 18:13

tb wrote:

> Så 900+600+100 til kølevæske + 3*timepris = 6000 --> Timepris = 1467
>
> JEG ville finde en billigere mekker!

Der i kan jeg kun være enig men med ferie fra d. 21 er det svært at
finde en mek der har tiden inden, så ham har var den eneste jeg kunne
finde der kunne fikse det inden. Til den pris er der nok en grund til
at han har masser af tid ;)

Jeg fik faktisk skiftet knastkæden sidste år så det der skulle rasle
nu skulle så være strammeren hvilket den dyre mekaniker kunne
konfirmere.

...men jeg har et spørgsmål mere : Er der risiko forbundet med at tage
ud på en 5000km med en raslende knastkædestrammer?

mvh
Brian

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 10-07-06 18:49

Jeg er selv lige kommet hjem fra en tur til Italien, hvor der af en
Honda-forhandler (Italiens) blev bedømt at den kunne man godt køre med
længe. Hjemme igen, har jeg rettet henvendelse til min forhandler, der
meddelte mig at det skulle lyde sådan "for det gør alle Hondaer".
Jeg har bedt ham skifte den for at være sikker, men der skulle altså ikke
være noget til hinder for at du tager din sommerferie på din CBR

John
Honda CBR 1000 -
Fordi liver er for kort til at holde på værksted

Fra : Brian Laursen

Dato : 10-07-06 22:24

John Senius-Jørgensen wrote:
> [...]
>
> John
> Honda CBR 1000 -
> Fordi liver er for kort til at holde på værksted

....med den signatur er der ikke for end at tage på tur, raslen eller
ej ;)