Den 09.07.2006 kl. 12:06 skrev TH <spamblocked@post.cybercity.dk>:
>> Jeg er ret ny i mc sammenhæng og er igang med at se mig om efter en mc.
>> Jeg ret varm på BMW's lidt ældre modeller såsom K100RS. Mit spørgsmål er
>> så om det er navnet eller kvaliteten man betaler for ved BMW MC'er?
>> Holder
>> de længere, er reservedelene billige, holder de deres værdi eller kan
>> man
>> ligeså godt købe en nyere og billgere japaner?
>
> Hej Jess.
>
> Mit generelle indtryk er, at BMW-motorcykler forholdsmæssigt har mindre
> værditab end japanerne. En af årsagerne til dette er muligvis, at BMWs
> politik medfører at de også producerer reservedele til alle deres udgåede
> modeller. Dette er ikke tilfældet med de japanske motorcykler!
>
> Du skal være opmærksom på at BMW opererer med 2 meget forskellige
> motorvarienter, nemlig K- og R-modellerne.
>
> K-modellerne er de moderne 3 eller 4-cylindrede rækkemotorerer, der har
> et
> minimalt olieforbrug og trækker jævnt ved alle omdrejningstal.
> R-modellerne
> er de 2 cylindrede boksermotorer, der er berygtede for stort olieforbrug
> og
> resonnanser. Jeg er overbevist om at boksermotorerne kun sælges af
> nostalgiske eller emotionelle (=irrationelle) årsager ligesom med
> Harley-Davidsons V-twins.
>
> Med hensyn til driftsstabiliteten og langtidsholdbarheden, så kan jeg
> ikke
> udtale mig, da jeg p.t. kun har kørt 44.000 km på min egen BMW K1200RS.
> Jeg
> kan dog oplyse, at den har kørt upåklageligt alle 44.000 km og ikke har
> haft
> noget målbart olieforbrug mellem de ordinære serviceintervaller, hver
> 10.000
> km.
>
> Jeg kan desuden oplyse, at en sammenligning af driftsomkostningerne
> mellem
> min gamle Yamaha XJ900S Diversion og min BMW K1200RS ender uafgjort, da
> reservedelene var lidt billigere til Yamahaen, men til gengæld var
> serviceintervallerne hyppigere. BMWen har i øvrigt den fordel, at den kan
> forsikres billigt hos IF.
>
> Hvis du er gør-det-selv-typen, skal du være opmærksom på at BMWer kræver
> meget specialværktøj. Dette gælder bl.a. for aggregatet til udskiftning
> af
> oliefilter, hvor en "almindelig" oliefiltertang ikke kan benyttes.
>
> Poltiet valgte sidste år at droppe indkøbet af BMW-motorcykler til fordel
> for Yamaha FJR1300A og Honda ST1300, da den testede BMW K1200P havde
> tendens
> til at åle ved hastigheder langt over det normalt tilladte i Danmark.
> Årsagen til den uheldige tendens er angiveligt, at BMWens aerodynamik
> bliver
> ødelagt af sidetasker og store blå lygter på frontkåben.
>
> Jeg håber mine input har været dig behjælpelig, selvom jeg ikke selv har
> erfaring med K100RS. Motorkonstruktionen på en K1200RS og en K100RS er
> dog
> næsten identiske, hvorfor jeg vil tro at holdbarheden er sammenlignelig.
>
> Venlig hilsen
>
> Tim.
>
> PS. Blandt erfarne motorcyklister er der ikke mere prestige i at køre BMW
> end på japsere. For ikke motorcykelinteresserede er der dog en
> imponerende
> effekt, når man fortæller at man ejer en BMW
Tak for de lange og gode svar.
mvh,
Jess