Søren skrev i meddelelsen <3k25b29k8fl8rla0s1bnu2997b6hpc7l5q@4ax.com>...
>Forstår ikke helt din bekymring da oringskæden har samme styrke som
>orginal kæde. Derudover kan man købe ekstra forstærket oringskæder.
>Man sætter nok ikke en cykel kæde på, men en kæde der passer til
>cyklen.
Og de stærke kæder er idag Z-ringskæder, eller X-ringskæder. Derfor at jeg
undredes.....
>Jeg sætter den kraftigste kæde på jeg kan finde og det skyldes i
>særdeleshed fordig jeg trækker en tung trailer.
Helt fint. Må jeg foreslå DID 50ZVM2, det stærkeste der kan opdrives for
tiden.
Ellers er der alternativer i sammenligningsskemaet
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/types.html
>>>Tjek kæde ved hver service interval(6.000 km.)
>>
>>Modig mand, meget kan ske på 6.000 Km. :-/
>
>Modigt? Hvis man har erfaringen med det er det vel godt nok. Jeg vil
>selvfølgelig følge kæde og kædekasse meget nøje. Bare fordi man kommer
>noget omkring kæden betyder det ikke at den er vedligeholdelsesfri.
Erfaring eller ej, nu har jeg så ret god erfaring med hvor hurtigt en kæde
går fra brugbar og til katastrofe. Det ville end ikke den bedste lukkede
kædekasse ændre på.
>Jeg købte cyklen brugt og kæden var selføgleig på. Jeg har selv kørt
>nu 32.000 km med kæden og de 12.000 km har været med trailer. Jeg har
>spændt kæden 3 gange. Alle sammen indenfor de sidste 3000 km. Tegn på
>slid.
Det er rigtigt, kæden er helt færdig ! Men over 32.000 Km. er da også
udmærket, Du passer din kæde godt.
>Jeg tror dog ikke TR1 folkene går deres kæder efter så tit. Dem vil
>jeg gerne høre mere fra. Og også hvad der står i deres service manual.
Der er ikke mange TR1 tilbage, og en del har for "syns skyld" fjernet
kædekassen, så det bliver nok ikke mange pip at Du hører fra dem :-/
>Nu er det ikke for at være fræk eller uforskammet jeg spørger. Har du
>selv erfaring med lukket kædekasse eller har du bekymringer fordi du
>ikke selv tør køre med det? Igen ikke for at være næsvis men jeg hører
>til fra folk der tænker sig til noget uden at have de rigtige
>oplysninger.
Jo det ér f..... frækt
Den sidste lukkede kædekasse jeg har erfaring med
sad på en Victoria Capri, og det kan ikke rigtigt sammenlignes.
Men jeg
ved, at med mindre den lukkede kasse kan bade kæden kontinuerligt i olie, og
det kan TR1 kassen ikke, så kan kassen kun opfattes som en beskyttelse mod
vand, og til dels støv. Og det er selvsagt udmærket, og forlænger da
smøreintervallerne svarende til de bedste tørvejrsperioder, (hvilket for
nogle er helt op i nærheden af 1.000 Km.). Men at fedtet i kædekassen skulle
finde tilbage ind i rullernes lejring, bare fordi at fedtet ikke kan komme
ud af kassen, det passer simpelthen ikke. For at vende tilbage ind i
rullerne kræves en viscositet ikke tykkere end kædesavsolie.
Og det leder så til, hvorfor ikke bruge en Scott-oiler sammen med din
kædekasse ? Du vil kunne slippe afsted med et minimalt olieforbrug, som
tilmed ikke vil svine, da olien opsamles i kædekassen, og siden ved
inspektion kan drænes derfra.
--
mvh
Orla, i den bedste mening
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr