Hej Allan,
Ja der findes mange typer mennesker, du har mødt en af de
kedelige.
Han burde selv have udbedret det som han mente skulle rettes,
det er almindelig høflighed og omtanke at hjælpe med til at
passe på begge både. Som du skriver var der også andre problemer
ombord som medførte deres afgang senere.
Du skriver ikke noget om at han skulle have lagt fendere ud til
vandsiden. Det bør man altid gøre, hermed indikerer man også at
udepåliggende er velkomne. Mangler der fender her passer det
godt til den beskrevne type. Han kunne for den sags skyld også
have placeret en jolle uden på. Det giver samme signalværdi. Når
man ligger langskibs i en feriehavn må man påregne at der kommer
nogen uden på. Nogle sejlere vil endda gå ombord og flytte
jollen for at få plads på hans side.
Forudsætningerne for at lægge sig uden på skal selvfølgelig være
til stede. Samme fribordsfacon. Ofte er det ikke en god iden at
sejlbåde og motorbåde blandet på grund af de meget forskellige
bådfaconer.
Det er heller ikke det bedste at en stor båd lægger sig uden på
en mindre og slet ikke hvis vinden kommer fra vandsiden. Det
afhænger meget af forholdene og hvordan der kan fortøjes.
Det forekommer desværre ofte at fenderne ombord er af meget
lille diameter og istedet for 3 tynde fendere på hver side vil
to tykkere ofte være mere formålstjenligt.
Husk i den forbindelse at tovet i fenderen altid skal sidde i
den modsatte ende af der hvor ventilen er, ventilen skal altid
vende nedad. Onder det store tryk som kan forekomme ved
pålandsvind kan ventilerne hoppe ud og desværre er der sket
øjenskader af den grund.
M.h.t. ledninger så vil det selvfølgeligt være bedst at kunne
trække dem direkte til land, eller i hvert fald lægge sem så
langt fremme på nabobådene som muligt for at skabe uhindret
adgang på fordækket; men ligger man mange uden på hinanden er
det mest formålstjenligt at lægge den ind over nabobådene, så
man undgår at ledningen bilver til en form for fortøjning, det
holder den ikke til og hvad deraf følger.
Det er en uskik at fortøje til vantskruer. de er ikke beregnet
til tværkræfter.
Er der ikke fortøjningspullerter midskibs på en nabobåd fortøjer
man fra sit eget forskib til hans agterpullert og fra egen
agterpullert frem til hans forpullert. Ikke noget med at fortøje
til vantskruer eller septre.
Det gør ikke noget at man diskret men synligt mærker sine gode
fendere.
Vi oplevede på Åstol i den svenske skærgård at medens vi var væk
fra båden flyttede en uden på liggende, mine fendertove over på
hans søgelænder og da han sejlede ud fulgte mine gode fendere
med på en lille sejltur.
Ja, der findes mange forskellige typer mennesker, nogle
er "hjælpsomme" på deres måde.
Mvh/Harding
Allan <allan@ingenspamher.tak> skrev:
>Hej Gruppe,
>
>Vi (32" sejlbåd) var på en lille
>weekend tur og lagde os uden på en anden
>( >40" sejlbåd ) da vi kom i havn hen
>på eftermiddagen. Der var ingen ombord
>da vi fortøjrede. Vi lagde springet
>omkring hans vanter, da der ikke var
>klamper midtskibs og trak landstrøm
>hen over stævnen. Viden pressede os ind
>på ham og vi havde naturligvis sat
>vores fendere imellem.
>
>Da vi kom tilbage fra is-kiosken,
>kunne vi på afstand se at der var kommet
>folk ombord og jeg gik hen for at
>hilse på. Min hilsen blev mødt at et vredt
>udbrud:
>
>Han var f*ndme p*sse utilfreds - der
>var hele tre ting som f*nme skulle
>laves om og det kunne ikke gå hurtigt nok:
>
>1. Da han kom retur var der 5 cm
>mellem vores både - vi kunne *beeb* bare
>købe nogle ordentlige fendere
>2. Vi skulle *beeb* ikke have vores
>ledning til at slaske rundt på hans dæk,
>vi kunne *beep* trække den fra
>stævnen direkte i land
>3. Han ville *beeb* ikke have at
>vores spring var fortøjret omkring hans
>vanter - han mente at vi kunne lave
>spring ved at bruge hans klamper ( som
>der ikke var nogle af midtskibs )
>
>Vi valgte at løse situationen ved at
>trække os frem på den næste båd ( som
>venligt tilbød sin assistance
>Senere på aftenen hørte vi en ophidset
>råben ombord og umiddelbart efter
>forlod han havnen....
>
>Ud over at fortælle om oplevelsen vil
>jeg gerne spørge:
>
>Hvordan er jeres holdning til at lave
>spring på vanterne? Sagt på en anden
>måde: Hvis der ikke er klamper
>midtskibs, er det så lig med " jeg vil ikke
>have nogen udenpå mig! " ?
>
>Kommentarer til 1 og 2 modtages også
>gerne - hvordan mener du man gør det
>rigtigt?
>
>På forhånd tak for Jeres svar
>
>Allan