|
| Søgning efter båd til salg (båddatabase) Fra : MK |
Dato : 01-07-06 13:05 |
| | |
MK (02-07-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 02-07-06 07:45 |
|
"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:jxtpg.7055$E02.2177@newsb.telia.net...
> Findes det? (for Europa)
Nå, det gav ikke mange hits :)
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke erfaringer gruppen
har vedr. holdbarhed på motor og Z-drev?
Efter hvormange år var det nødvendigt at renovere?
Jeg er godt klar over, at det er meget individuelt - derfor kunne
det være spændende at høre nogle erfaringstal. Min mekaniker
(amerikanerbiler), der også reparerer bådmotorer nævner, at der
er rimelig forskel på,om motoren har lukket kølesystem eller ej.
Sidstnævnte holder ca. 10 år - enig?
| |
Leon Hulstroem (02-07-2006)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem |
Dato : 02-07-06 09:41 |
|
> Z-drev?
Det holder fornuftigt, bare sørger for at skifte olie og smører det som man
skal.
Der er et par pakninger og kardankryds der er alm sliddele.
Ellers er det bare at holde sine tære-zink i topform og slibe/male drevet
hvis det er korroderet.
> Jeg er godt klar over, at det er meget individuelt - derfor kunne
> det være spændende at høre nogle erfaringstal. Min mekaniker
> (amerikanerbiler), der også reparerer bådmotorer nævner, at der
> er rimelig forskel på,om motoren har lukket kølesystem eller ej.
> Sidstnævnte holder ca. 10 år - enig?
En motor med lukket kølesystem holder væsentligt længere, da der ikke er
saltvand i indsug, blok og topstyk.
Men de har også en fælles svaghed, udstødningsmanifolderne er hovedårsagen
til at de fleste motor springer i luften.
Med tiden så lukker kølevandskanalerne (knæet, øverste del af manifoldet) og
så kan man ikke køle motoren ned. Knæet er en sliddel og koster ca
1500-3000,- pr stk til alm us-både (v6+v8)
Nederste manifold, koster ca 2500-4500,- stk. Det nederste er nok også det
mest kritiske, hvis man får gennemtæring der så er der meget stor change for
at det kommer vand i cylinderne. Og så kan det gå alvorligt galt, med
stempler ud igennem siden, knækket plejestænger, knækket knast og andre
slette sager til følge :-/
Levetid på 10år, ja hvis manifolder er nye.
Mvh
Leon
| |
MK (02-07-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 02-07-06 11:14 |
|
"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:44a786a7$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det holder fornuftigt, bare sørger for at skifte olie og smører det som
> man skal. Der er et par pakninger og kardankryds der er alm sliddele.
> Ellers er det bare at holde sine tære-zink i topform og slibe/male drevet
> hvis det er korroderet.
Jep - havde tidligere en motorbåd med Z-drev og Volvo B20. Im-
pelleren tålte iøvrigt ikke, at sælger startede motoren kortvarigt på
land...
> En motor med lukket kølesystem holder væsentligt længere, da der ikke er
> saltvand i indsug, blok og topstyk.
Men hvor længe? - 750 timer/15 år?
> Men de har også en fælles svaghed, udstødningsmanifolderne er hovedårsagen
> til at de fleste motor springer i luften.
> Med tiden så lukker kølevandskanalerne (knæet, øverste del af manifoldet)
> og så kan man ikke køle motoren ned. Knæet er en sliddel og koster ca
> 1500-3000,- pr stk til alm us-både (v6+v8)
> Nederste manifold, koster ca 2500-4500,- stk. Det nederste er nok også det
> mest kritiske, hvis man får gennemtæring der så er der meget stor change
> for at det kommer vand i cylinderne. Og så kan det gå alvorligt galt, med
> stempler ud igennem siden, knækket plejestænger, knækket knast og andre
> slette sager til følge :-/
> Levetid på 10år, ja hvis manifolder er nye.
Man ser en del powerboats - nu. du har dødsdømt min jetdrev-idé og tak
for det! - fra sen '80-erne / '90-erne, hvor motorerne ikke har været
skiftet. Det lyder til at kunne være en vanskelig sag at købe sån een brugt?
(Wellcraft Scarab, Sunseeker, Cigarett, you name it)
Jeg har kig på een med 2 stk 400 hk's MerCruiser V8 (havde helst købt
Volvo med zinkforede skyl-kanaler), hvor maskinerne er originale og kørt
490 timer. Dine facts er kanon i den sammenhæng og kan ledes direkte
videre til den udenlandske sælger, men hvad er din vurdering -> udgifter
lige
om hjørnet? (nye motorer).
I så fald må jeg jo hellere ofre pengene med det samme og købe en nyere
båd...
| |
Leon Hulstroem (02-07-2006)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem |
Dato : 02-07-06 14:16 |
|
> Men hvor længe? - 750 timer/15 år?
Jeg har min erfaring fra Bælainere, vandskibåde og andet "skrammel" som har
US type benzin motorer (for ikke at glemme 17år med us-bil i indkørslen).
Det gør ingen større forskel om den hedder Mercruiser, Chevrolet, Ford,
Chrysler, Volvo osv...
er det en benzin V maskine så er bund og top med sikkerhed amerikansk.
Det er kun mariniseringen der er forskellige.
Er den ferskvandskølet så burde den holde 3000+timer, tid er noget være
noget for det afhænger jo af vedligeholdelse standen. Men hvis den ikke har
fået efterset manifolder så er det på høje tide.
> Man ser en del powerboats - nu. du har dødsdømt min jetdrev-idé og tak
> for det! - fra sen '80-erne / '90-erne, hvor motorerne ikke har været
> skiftet. Det lyder til at kunne være en vanskelig sag at købe sån een
> brugt?
> (Wellcraft Scarab, Sunseeker, Cigarett, you name it)
Nææ ikke nødvendigvis, den kan jo godt være top-vedligeholdt og have
rustfri-manifolder (cigarett) eller sejlet i ferskvand.
Sunseeker er iøvrigt en rålækker båd
Scarab og Cigarett vil jeg ikke købe, det har ret sikkert levet livet for
fuld gas.
> Jeg har kig på een med 2 stk 400 hk's MerCruiser V8 (havde helst købt
> Volvo med zinkforede skyl-kanaler), hvor maskinerne er originale og kørt
> 490 timer. Dine facts er kanon i den sammenhæng og kan ledes direkte
> videre til den udenlandske sælger, men hvad er din vurdering -> udgifter
> lige om hjørnet? (nye motorer).
2x400hk.. det er med sikkerhed BigBlock motorer ala 454 eller 502cui og de
koster KASSEN i stumper, for slet ikke at tale og leveringstiden. For alle
ikke slidstumper er "skaffe-vare".
Nå ja og så slupre de lige 2x35L i timen ved cruising og 2x70L ved topfart,
vedbekommen og husk at åbne for luftventilen
De 490timer lyder ikke af meget, heller ikke for en "raw-water-cooled" båd.
Spørgsmålet er om hvis den feks stadig er i USA, så ville jeg få sat
ferskvandskøling på derovre... det vil sikkert koste ca 15-20kilo, det kan
man ikke købe stumperne for i dk.
Er du gør-det-selv-mand , så skal der bare monteres termostathus, termostat,
pumpe, varmevæksler, beholder og en pose fuld slanger. Det tager en dags
tid, en pose øl og en pakke plaster pr motor.
Hvis den er fin på billedet, så er den sikkert værd at kikke på.
Mvh
Leon
| |
MK (02-07-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 02-07-06 14:34 |
|
"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:44a7c724$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har min erfaring fra Bælainere, vandskibåde og andet "skrammel" som
> har US type benzin motorer (for ikke at glemme 17år med us-bil i
> indkørslen).
> Det gør ingen større forskel om den hedder Mercruiser, Chevrolet, Ford,
> Chrysler, Volvo osv...
> er det en benzin V maskine så er bund og top med sikkerhed amerikansk.
> Det er kun mariniseringen der er forskellige.
Fino :)
> Er den ferskvandskølet så burde den holde 3000+timer, tid er noget være
> noget for det afhænger jo af vedligeholdelse standen. Men hvis den ikke
> har fået efterset manifolder så er det på høje tide.
Good point - hermed et krav.
> Sunseeker er iøvrigt en rålækker båd
> Scarab og Cigarett vil jeg ikke købe, det har ret sikkert levet livet for
> fuld gas.
He he...
> 2x400hk.. det er med sikkerhed BigBlock motorer ala 454 eller 502cui og de
> koster KASSEN i stumper, for slet ikke at tale og leveringstiden. For alle
> ikke slidstumper er "skaffe-vare".
Ja, det er 454 Magnum...
> Nå ja og så slupre de lige 2x35L i timen ved cruising og 2x70L ved
> topfart, vedbekommen og husk at åbne for luftventilen
He he, det var også BJ's msn til mig - han har en 5 liters V8 :)
> De 490timer lyder ikke af meget, heller ikke for en "raw-water-cooled"
> båd.
Okay !
> Spørgsmålet er om hvis den feks stadig er i USA, så ville jeg få sat
> ferskvandskøling på derovre... det vil sikkert koste ca 15-20kilo, det kan
> man ikke købe stumperne for i dk.
Nope, til salg i Europa...
> Er du gør-det-selv-mand , så skal der bare monteres termostathus,
> termostat, pumpe, varmevæksler, beholder og en pose fuld slanger. Det
> tager en dags tid, en pose øl og en pakke plaster pr motor.
OK
> Hvis den er fin på billedet, så er den sikkert værd at kikke på.
Passer perfekt, når jeg lidt senere på året tager på 14-dages ferie til
Monaco...
Thanx !
| |
BJ (02-07-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 02-07-06 14:39 |
|
"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:3XPpg.7231$E02.2184@newsb.telia.net...
KLIP
> Ja, det er 454 Magnum...
>
>> Nå ja og så slupre de lige 2x35L i timen ved cruising og 2x70L ved
>> topfart, vedbekommen og husk at åbne for luftventilen
>
> He he, det var også BJ's msn til mig - han har en 5 liters V8 :)
Forbruget er endda lavt sat.
"Fuld gas og bremsen" kontinuerlig øger forbruget dramatisk.
Efter montering af flowmåler, giver jeg ikke så meget for diverse venlige
forbrugsoplysninger.
Med en sådan installeret, får du de barske realiteter serveret "på et
sølvfad".
"Fadet" er det pureste guld....;)
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
MK (02-07-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 02-07-06 14:52 |
|
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44a7cc82$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Forbruget er endda lavt sat.
> "Fuld gas og bremsen" kontinuerlig øger forbruget dramatisk.
Det er jo det :)
> Efter montering af flowmåler, giver jeg ikke så meget for diverse venlige
> forbrugsoplysninger.
Smadr glasset
> Med en sådan installeret, får du de barske realiteter serveret "på et
> sølvfad". "Fadet" er det pureste guld....
Ja uden tvivl - det er en drøm, der i så fald går i opfyldelse.
Nuvel - måske en Mariah kan bringe samme lykke...
www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=6009661
Der er 2 af slagsen, hvor jeg bor - total lækker båd samt lyd.
Altså med den rette indstilling af silent choice
| |
BJ (02-07-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 02-07-06 17:18 |
|
"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:FbQpg.7233$E02.1763@newsb.telia.net...
KLIP
> Nuvel - måske en Mariah kan bringe samme lykke...
> www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=6009661
Vi har en forhandler i havnen.
De går vist som varmt brød og er ikke så forfærdelig dyre.
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
MK (02-07-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 02-07-06 18:10 |
|
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44a7f1e0$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Vi har en forhandler i havnen. De går vist som varmt brød og er ikke så
> forfærdelig dyre.
Og så er de hamrende hurtige - blot med 300 hk...
| |
BJ (02-07-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 02-07-06 18:11 |
|
"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:w5Tpg.7283$E02.2159@newsb.telia.net...
KLIP
>> Vi har en forhandler i havnen. De går vist som varmt brød og er ikke så
>> forfærdelig dyre.
>
> Og så er de hamrende hurtige - blot med 300 hk...
Den samlede pris indikerer meget lidt båd og meget motor og drev, så ja....
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
MK (02-07-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 02-07-06 18:54 |
|
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44a7fe50$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den samlede pris indikerer meget lidt båd
Hva' ska' jeg læg' i dét?
Der er ellers masser af udstyr og design for pengene...
| |
MK (02-07-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 02-07-06 18:57 |
|
"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:6LTpg.7287$E02.2203@newsb.telia.net...
>
> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:44a7fe50$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Den samlede pris indikerer meget lidt båd
>
> Hva' ska' jeg læg' i dét?
> Der er ellers masser af udstyr og design for pengene...
Eksklusiv designet sports cruiser, limited edition med eksklusiv
farvesammensætning,4 sovepladser, kraftigt Mercruiser Bravo-1 drev, lækkert
udstyret bl.a. elegant indbygget bovlys, el-justerbare sæder m/off-shore
nedklappelig sædebund, fuld sportinstrumentering, valgfri fri / dæmpet
udblæsning (Silent Choice), lille vask, mikro-ovn, Landstrøm, lækker
rustfri-stål finish, stålpropel, havnepresenning & "camper kaleche / top".
| |
Møller (02-07-2006)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 02-07-06 19:28 |
|
"MK" <no@reply.dk> wrote in message
news:qNTpg.7288$E02.2195@newsb.telia.net...
>
> "MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> news:6LTpg.7287$E02.2203@newsb.telia.net...
> >
> > "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> > news:44a7fe50$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >
> >> Den samlede pris indikerer meget lidt båd
> >
> > Hva' ska' jeg læg' i dét?
> > Der er ellers masser af udstyr og design for pengene...
>
> Eksklusiv designet sports cruiser, limited edition med eksklusiv
> farvesammensætning,4 sovepladser, kraftigt Mercruiser Bravo-1 drev,
lækkert
> udstyret bl.a. elegant indbygget bovlys, el-justerbare sæder m/off-shore
> nedklappelig sædebund, fuld sportinstrumentering, valgfri fri / dæmpet
> udblæsning (Silent Choice), lille vask, mikro-ovn, Landstrøm, lækker
> rustfri-stål finish, stålpropel, havnepresenning & "camper kaleche / top".
>
jow da
Det er som at læse en ejendomsmæglerannonce: P&P 7. juli 2006 side 29.
Møller
| |
BJ (02-07-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 02-07-06 19:56 |
|
"Møller" <My@g2n.dk> skrev i en meddelelse
news:44a8103b$0$84038$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
KLIP
>> >> Den samlede pris indikerer meget lidt båd
>> >
>> > Hva' ska' jeg læg' i dét?
>> > Der er ellers masser af udstyr og design for pengene...
>>
>> Eksklusiv designet sports cruiser, limited edition med eksklusiv
>> farvesammensætning,4 sovepladser, kraftigt Mercruiser Bravo-1 drev,
> lækkert
>> udstyret bl.a. elegant indbygget bovlys, el-justerbare sæder m/off-shore
>> nedklappelig sædebund, fuld sportinstrumentering, valgfri fri / dæmpet
>> udblæsning (Silent Choice), lille vask, mikro-ovn, Landstrøm, lækker
>> rustfri-stål finish, stålpropel, havnepresenning & "camper kaleche /
>> top".
>>
>
> jow da
> Det er som at læse en ejendomsmæglerannonce: P&P 7. juli 2006 side 29.
>
.... eller en Baylinerreklame fra hine tider..
Bortset fra det, hvad koster sådan en V8 med tilhørende drev fra ny så´en i
handel og vandel?
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
BJ (02-07-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 02-07-06 19:59 |
|
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44a816ae$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
> Bortset fra det, hvad koster sådan en V8 med tilhørende drev fra ny så´en
> i handel og vandel?
Åhh jo: http://www.jrmarine.dk/mercruiser.html
Jeg kan i øvrigt anbefale ham. Han er en dygtig og pålidelig fyr.
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
MK (02-07-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 02-07-06 21:19 |
|
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44a8177e$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Åhh jo: http://www.jrmarine.dk/mercruiser.html
> Jeg kan i øvrigt anbefale ham. Han er en dygtig og pålidelig fyr.
Jep, de ved nok, hvad de ska' ha' for det...
| |
BJ (02-07-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 02-07-06 21:36 |
|
"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:ESVpg.7296$E02.2130@newsb.telia.net...
KLIP
>> Jeg kan i øvrigt anbefale ham. Han er en dygtig og pålidelig fyr.
>
> Jep, de ved nok, hvad de ska' ha' for det...
Jow, men lige ham, stoler jeg nu på.
Den sidste "glemte" at hælde olie i en hydraulikoliebeholder samt sætte zink
på drevet (over skruen).
Jeg tror faktisk ikke han har lavet al service og bestemt ikke syret drevet
af.
Han får aldrig lov igen at røre min båd.
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
MK (02-07-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 02-07-06 21:44 |
|
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44a82e2b$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den sidste "glemte" at hælde olie i en hydraulikoliebeholder samt sætte
> zink på drevet (over skruen).
> Jeg tror faktisk ikke han har lavet al service og bestemt ikke syret
> drevet af.
> Han får aldrig lov igen at røre min båd.
Sig mig engang - hvorfor helvede er folk sådan idag.
Det ufatteligt, at alt muligt koster det hvide ude af øjnene,
og at arbejdet ofte udføres a helvede til (snyderi).
| |
BJ (02-07-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 02-07-06 21:46 |
|
"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
news:MeWpg.7299$E02.2215@newsb.telia.net...
KLIP
>> Den sidste "glemte" at hælde olie i en hydraulikoliebeholder samt sætte
>> zink på drevet (over skruen).
>> Jeg tror faktisk ikke han har lavet al service og bestemt ikke syret
>> drevet af.
>> Han får aldrig lov igen at røre min båd.
>
> Sig mig engang - hvorfor helvede er folk sådan idag.
> Det ufatteligt, at alt muligt koster det hvide ude af øjnene,
> og at arbejdet ofte udføres a helvede til (snyderi).
Godt spørgsmål ... mangel på faglig stolthed..?
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
MK (02-07-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 02-07-06 21:52 |
|
"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44a83095$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Godt spørgsmål ... mangel på faglig stolthed..?
Jep - kunne godt være grunden. Arbejdsmoralen er lig nul mange steder :-/
| |
Møller (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 03-07-06 11:34 |
|
"MK" <no@reply.dk> wrote in message
news:SlWpg.7300$E02.1934@newsb.telia.net...
>
> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:44a83095$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Godt spørgsmål ... mangel på faglig stolthed..?
>
> Jep - kunne godt være grunden. Arbejdsmoralen er lig nul mange steder :-/
>
Hvorfor faldt broen ned ved Ålborg: Mangel på faglig stolthed: læs :sjusk.
jfr. artiklen i Ingeniøren:
http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060626/BYGGERI/106300011
(følge rapporten har entreprenøren, Colas Danmark, ikke levet op til flere
krav i byggereglementet, og man var endda vidende om svagheder i
konstruktionen, uden at der blev reageret)
Hvorfor er 34 % af al offentlig byggeri ramt af alvorlige fejl ve 1 års
eftersyn: sjusk
Hvordan ser det så ud ved privat byggeri, hvor der ikke normalt er 1 års
eftersyn ved fagfolk. Værre ?
Hvorfor kommer en bil/motor fra værksted med flere fejl end den havde da den
blev sendt derhen: sjusk og mangel på faglig stolthed.
Hvorfor er der stadig sager med at der skrives reparationer og reservedele
på regningen som ikke er udført, reservedelen har mekanikeren til tider lagt
til, sig selv
Hvorfor reparerer jeg så vidt muligt alt selv: det kan ikke gå værre end at
få en "fagmand" til det.
Og skulle det gå galt, er det kun et sted at placere ansvaret: hos Møller
Møller
| |
MK (03-07-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 03-07-06 18:49 |
|
"Møller" <My@g2n.dk> skrev i en meddelelse
news:44a8f28e$0$84028$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
<clip af en hel masse facts>
> Hvorfor reparerer jeg så vidt muligt alt selv:
Det var så noget af det, jeg fortalte et par "herrer" på byggemødet idag !
| |
Leon Hulstroem (02-07-2006)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem |
Dato : 02-07-06 15:55 |
|
> "Fadet" er det pureste guld....;)
Ja sandheden kan være barsk til 10½kr pr L :-/
Når jeg tankede min "let tunede" Buick i Korsør og "fløj" mod kbh centrum,
så skulle jeg tanke igen på Shell på vej hjem. Den gik ca 2km/l ved 110km/t
og under 1km/l ved WOT.
Min gamle 19fod Ski Brendella vandskibåd med 5.7L 260hk Mercruiser Magnum
Ski speciel, brugte ca 35L i timen ved ski-hastighed med øvede og 45L i
timen ved uøvede.
Når vi trak 4-6 løbere på engang brugte den 20L på et kvarter.
Nu bruger jeg 2 dåse kolde til at bestikke gasten til at sejle med mig
Mvh
Leon
~~wear sunscreen~~ <-- det glemte jeg vist.. er nu rød som en kraps efter 3
timer på vandet
| |
MK (02-07-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 02-07-06 16:01 |
|
"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:44a7de48$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ja sandheden kan være barsk til 10½kr pr L :-/
Dét giver vi så ikke, hvor jég bor
> Når jeg tankede min "let tunede" Buick i Korsør og "fløj" mod kbh centrum,
> så skulle jeg tanke igen på Shell på vej hjem. Den gik ca 2km/l ved
> 110km/t og under 1km/l ved WOT.
Min '97 Camaro Z28 m/300 hk og 450 nm havde en langt bedre økonomi
> Min gamle 19fod Ski Brendella vandskibåd med 5.7L 260hk Mercruiser Magnum
> Ski speciel, brugte ca 35L i timen ved ski-hastighed med øvede og 45L i
> timen ved uøvede.
> Når vi trak 4-6 løbere på engang brugte den 20L på et kvarter.
Altså alt det der har man jo overvejet -
> Nu bruger jeg 2 dåse kolde til at bestikke gasten til at sejle med mig
Sejlbåd eller hvad?
(gys...)
| |
Leon Hulstroem (02-07-2006)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem |
Dato : 02-07-06 23:11 |
|
> Min '97 Camaro Z28 m/300 hk og 450 nm havde en langt bedre økonomi
Small block i bil er for tøsedrenge *gggg* jeg havde 533hk/710NM
> Sejlbåd eller hvad?
Ja da HobieCat...
> (gys...)
Grin bare.. men når du piver over bølgehøjden og formeget vind, så råhygger
vi med 20kn... og det er blyfrit
-Leon
| |
BJ (02-07-2006)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 02-07-06 17:17 |
|
"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
news:44a7de48$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
> Nu bruger jeg 2 dåse kolde til at bestikke gasten til at sejle med mig
LOL.
--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~
| |
Lars Holst (02-07-2006)
| Kommentar Fra : Lars Holst |
Dato : 02-07-06 11:37 |
|
"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> said in
news:44a786a7$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>> Z-drev?
>
> Det holder fornuftigt, bare sørger for at skifte olie og smører det
> som man skal.
> Der er et par pakninger og kardankryds der er alm sliddele.
> Ellers er det bare at holde sine tære-zink i topform og slibe/male
> drevet hvis det er korroderet.
>
>> Jeg er godt klar over, at det er meget individuelt - derfor kunne
>> det være spændende at høre nogle erfaringstal. Min mekaniker
>> (amerikanerbiler), der også reparerer bådmotorer nævner, at der
>> er rimelig forskel på,om motoren har lukket kølesystem eller ej.
>> Sidstnævnte holder ca. 10 år - enig?
>
> En motor med lukket kølesystem holder væsentligt længere, da der ikke
> er saltvand i indsug, blok og topstyk.
> Men de har også en fælles svaghed, udstødningsmanifolderne er
> hovedårsagen til at de fleste motor springer i luften.
Hvad???????
Springer de fleste maskiner med ferskvandskøling i luften?
Aldrig hørt om det.
Aldrig oplevet det.
Det må vi lige have en uddybning af også gerne i statistsik forstand.
Skal jeg forvente at min Volvo Penta kan springe i luften sådan inden de
næste 4-5 år?
> Med tiden så lukker kølevandskanalerne (knæet, øverste del af
> manifoldet) og så kan man ikke køle motoren ned. Knæet er en sliddel
> og koster ca 1500-3000,- pr stk til alm us-både (v6+v8)
> Nederste manifold, koster ca 2500-4500,- stk. Det nederste er nok også
> det mest kritiske, hvis man får gennemtæring der så er der meget stor
> change for at det kommer vand i cylinderne. Og så kan det gå alvorligt
> galt, med stempler ud igennem siden, knækket plejestænger, knækket
> knast og andre slette sager til følge :-/
> Levetid på 10år, ja hvis manifolder er nye.
>
> Mvh
> Leon
>
>
>
--
Lars Holst
| |
Leon Hulstroem (02-07-2006)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem |
Dato : 02-07-06 13:46 |
|
>> En motor med lukket kølesystem holder væsentligt længere, da der ikke
>> er saltvand i indsug, blok og topstyk.
>> Men de har også en fælles svaghed, udstødningsmanifolderne er
>> hovedårsagen til at de fleste motor springer i luften.
>
> Hvad???????
> Springer de fleste maskiner med ferskvandskøling i luften?
> Aldrig hørt om det.
> Aldrig oplevet det.
> Det må vi lige have en uddybning af også gerne i statistsik forstand.
> Skal jeg forvente at min Volvo Penta kan springe i luften sådan inden de
> næste 4-5 år?
Lars....
Kl var 12.36 og du havde alderede fået et hedeslag !!!
Læs lige hvad der står igen...
-Leon
| |
|
|