forsinket tænding?
Fra : peter

Dato : 30-06-06 22:56

hejsa

en af mine kammerater mente at kunne høre at min mc tændte for sent på et af
tændrørerne.. Kan nogen fortælle mig, hvordan man kan undersøge dette på en
gs500 fra 1998? Er det kompliceret at tjekke?

-peter c

Fra : Molnit

Dato : 01-07-06 19:59

peter skrev:

> en af mine kammerater mente at kunne høre at min mc tændte for sent på et af
> tændrørerne.. Kan nogen fortælle mig, hvordan man kan undersøge dette på en
> gs500 fra 1998? Er det kompliceret at tjekke?

   sikke gode øre :) er du sikker på han ik tager pis på dig :)
tædningspladen til den har de to sensore sat fast, så de ikke kan
justeres individuelt. "http://gstwin.com/racers_corner.htm" ca. midt på
siden under emnet "Advance the Ignition" de 2 sorte på pladen er
sensoren, så hvis den ene ikke er smadret = brækket af eller noget, så
kan du ikke ha forkert tænding på den ene, uden den anden også har.

   Hvis der er problemer med tændingen ligger problemet nok i at du bare
skal skifte tændrør :) et typisk overset service.

   Nå ja, "http://gstwin.com/racers_corner.htm" den side er nu ret fed
hvis man har en GS'er, og gerne vil bygge/pille ved den selv.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Molnit

Dato : 01-07-06 20:04

Molnit skrev:

> Nå ja, "http://gstwin.com/racers_corner.htm" den side er nu ret fed
> hvis man har en GS'er, og gerne vil bygge/pille ved den selv.

   Kig nede på følgende to emner på siden "Spark Plug Wires " og endnu
vigtigere "Ignition Rotor " begge ting, bør du nok få tjekket og gjort,
især det med Rotoren ;) lyder ik rart det kan ske :(

Fra : Armand

Dato : 01-07-06 23:35

Molnit skrev:

> sikke gode øre :) er du sikker på han ik tager pis på dig :)
> tædningspladen til den har de to sensore sat fast, så de ikke kan
> justeres individuelt.

Måske at ohrenspitzen-gefühl'en registreret at tændingsrækkefølgen på
sådan en 180°s twin er forsat, i forhold til klassiske engelske twins
(og Honda's seks-ventilede 400-450 twins) 360°-fordeling :-/

--
Armand.

Fra : peter

Dato : 02-07-06 00:28

nej, grunden til at jeg trode han kunne have fat i noget var, at
omdrejningerne svinger lidt ved tomgang, og fordi at jeg synes den opfører
sig lidt mærkeligt.. Selv om motoren er varm, kan den godt gå i stå når man
fx holder i et lyskryds, hvilket kunne tyde på for lave omdrejninger. Jeg
har også erfaret at hvis man lukker chokeren helt(efter koldstart, når
motoren er blevet varm), så godt kan gå i stå alligevel, og bevæge sig ned
på ca 1000 rpm, hvor den gerne skulle stå på 1200.. Hvis man så giver
gashåndtaget et ordenligt vrid (op på 5-8 k rpm), lægger den sig stabilt ved
1200. Er det noget der siger noget i jeres ører?

-peter

Fra : Molnit

Dato : 02-07-06 08:08

peter skrev:
> [...]
> gashåndtaget et ordenligt vrid (op på 5-8 k rpm), lægger den sig stabilt ved
> 1200. Er det noget der siger noget i jeres ører?

   Ja, den er ude af sync. læs indlægne om hjemmebyggede vacummeter til
twins :) for den sidste uges tid.

   Nå ja, for gamle tændrør, det er så biligt at skifte dem :)

Fra : p.jarnbak

Dato : 02-07-06 09:38

> [...]
> gashåndtaget et ordenligt vrid (op på 5-8 k rpm), lægger den sig stabilt
> ved 1200. Er det noget der siger noget i jeres ører?

Hvis du venter med at lukke chokeren til motoren er varm,alså køre med den
på,så
kan du sode tændrørene til med det resultat at den køre ad h...... til.
Hej Palle.

Fra : Armand

Dato : 02-07-06 22:44

peter skrev:
> nej, grunden til at jeg trode han kunne have fat i noget var, at
> omdrejningerne svinger lidt ved tomgang,

Nu er det jo ikke en sekscylindret motor der er hældt i 500'eren.
GS'erens to stempler træder på krumtappen som du gør når du er på en
trædecykel: Pedaler hhv. krumtapsøler ligger 180° overfor hinanden!
Nu er der jo så bare lige det at motorcyklen har en firetaktsmotor, som
kun træder de to gange for hver anden omgang - Prøv lige dét på cyklen,
og forestil dig hvorledes cyklen ville lyde i "tomgang" :-|

> [...]
> gashåndtaget et ordenligt vrid (op på 5-8 k rpm), lægger den sig stabilt ved
> 1200. Er det noget der siger noget i jeres ører?

Jeg tilslutter mig at et par friske tændrør og en synkronisering af
karbunaderne sikkert vil medføre positive sager!

--
Armand.

Fra : peter

Dato : 04-07-06 00:09

Det er hermed, efter en længere korrespondance, blevet vedtaget at
karburatorerne skal synkroniseres.
Jeg har læst mig til at det kan gøres ved hjælp af en slange med en dråbe
olie i, og at man så via undertrykket, skal justere skruen så der suges lige
meget fra begge sider. Nu er det spændende bare at se, om jeg kan skille
kværnen ad og finde den der lille dims man skal sætte slangen på.. regner
med at købe en haynes en af dagene..

-peter