Rullegenua, problem!!
Fra : Per Ravn

Dato : 30-06-06 22:34

Hej Group

Jeg har et problem med min nye Furlex 200S. Når jeg kører genuaen ud vikles
linen rundt om selve tromlen. Så jeg må dækket og vikle tromlen ud for
overhovedet at kunne få genuaen ind igen.

Er der andre der kender dette problem? og hvad kan jeg gøre?

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-06 22:47

"Per Ravn" <ravn@mbox3SLET03.get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud for overhovedet at kunne få genuaen ind igen.
>
> Er der andre der kender dette problem? og hvad kan jeg gøre?

Har du tjekket vinklen som linen danner med forstaget? Den bør være tæt
på vinkelret, ellers kan den "løbe skævt" ...

Du kan justere vinklen med en lille blok fastgjort i "et eller andet"
langs rælingen på fordækket ... Jeg har en aluminiumsprofil med huller,
som jeg kan bruge.

Jeg går ud fra, at der er monteret et beslag på tromlen, som styrer
halet, så det ikke bare kan "snurre frit" rundt om tromlen ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-07-06 07:10

Jeg tror ikke helt jeg forstår. Det er jo hele ideen, at den skal vikle
linen på tromlen, når du hiver sejlet ud. Kan du forklare lidt nærmere hvad
den gør galt ?

Jeg har rodet en del med Furlex og fundet at de typiske fejl er:

- at tromle og fødeblok ikke sidder rigtigt, så linien har den rigtige
retning mod hullet i kappen (Det som Flemming beskriver)
- at tromlens kappe ikke er spændt ordentligt i den skrue ("pinol"-bolt) der
sidder under tromlen på den faste del af forstaget
- at samme bolt er spændt, men for langt nede på den faste del
- at ejeren mener at dæk-pladerne bare er til pynt og derfor ikke erstatter
dem der er faldet af ved uheld
- at den ikke er blevet smurt jævnligt (årligt) i de dertil indrettede smøre
huller
- at den originale indhalerline er lidt for tyk og det derfor er vigtigt at
der ikke er mere line på tromlen end højst nødvendigt

Hvis dette overholdes, så er det et super rullesystem, som har mine varmeste
anbefalinger.

Bjarke

Fra : Per Ravn

Dato : 01-07-06 09:29

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Jeg tror ikke helt jeg forstår. Det er jo hele ideen, at den skal vikle
> linen på tromlen, når du hiver sejlet ud. Kan du forklare lidt nærmere
> hvad den gør galt ?

Hej Bjarke...

Linen bliver rullet rundt ude på tromlen, altså rundt om den rustfrie kappe,
i et stort stort virvar.

Per

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-07-06 09:49

Så er problemet det jeg beskriver i:

- at tromlens kappe ikke er spændt ordentligt i den skrue bolt der sidder
under tromlen på den faste del af forstaget

Og det som TH skriver i hans svar. Jeg kan sende dig en kopi af side 22,
hvis ikke du hare manualen.

Tromlen består af en roterende del (den indre hvor linen ligger i) og en
fast del (bl.a. den rustfrie kappe). Problemet opstår når den faste del ikke
er fast, men løber med rundt pga af friktionen med den roterende del.

Det er et meget lille problem med en stor effekt. Det tager 5 min at stramme
skruen. Den skal spændes fast lige præcis der hvor den roterende part løber
nogenlunde frit inden i den faste del. Det betyder som regel at man skal
skubbe en anelse opad i beslaget medens man spænder.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-07-06 10:01

Nu må vi lige være præcise om den skrue der skal spændes. Jeg kom til at
skrive "pinol" i mit første svar og bolt i mit andet svar. Det var
misvisende. TH skriver "skrue". Det er korrekt.

Det er en skrue med torx-kærv der går igennem underbeslaget/flanshen og på
den anden side sidder der en møtrik der er fældet ind i et sekskantet hul,
så man kan klare den udelukkende med en torx-skruetrækker.

Beklager forvirringen.

Og så tror jeg ikke TH har helt ret i at det er på side 22. Det er det i
hvert fald ikke i min manual. For at eliminere dette spørgsmål har jeg
scannet siden fra sparepart kataloget og lagt den på
www.maximalt.dk/manualer/furlex.jpg. Det er skruen C7 (og møtrikken C8) vi
taler om.

Bjarke

Fra : T H

Dato : 01-07-06 18:55

Vær lige opmærksom på at der er forskel på Furlex 100 og på de større type
200, 300 osv. Det skan du har lagt på hjemmesiden (fint arbejde for øvrigt)
er en Furlex 100, men Pers er en 200.
Alle manualer mm. kan findes på Seldens hjemmeside
www.seldenmast.com under rullemenuen "Manualer" vælges Yachts, herefter er
det bare at søge efter Furlex og den model man ønsker

Med venlig hilsen Henrik

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-07-06 19:33

Jeg var overbevist om at den skrue fungerer på samme måde (bare
mindre/større selvfølgelig). Hvad er forskellen ?

Bjarke

Fra : T H

Dato : 01-07-06 20:10

Samme funktion. Lidt anden placering og virkemåde.
På 100 modellerne og på de gamle A, B, C... modeller, låses skærmen ved at
man "trækker" to halve huller sammen omkring en rustfri kerne. På 200,
300... modellerne trykker man en stopklods i mod samme.
Hvis du forestiller dig at ledeøjet placeres midtskibs pegende agter ud, så
vil låseskruen på 100 og de gamle modeller side på siden, men på de nye
200,... vil den side agter ud.
Husk det er bare en skrue som sidder et meget udsat sted, så den og skærmens
retning skal kontroleres en gang i mellem.

Med venlig hilsen Henrik

Fra : T H

Dato : 01-07-06 07:41

Når du skriver at linen vikles rundt om selve tromlen, så formoder jeg at
det et den rustfrie skærm med ledeøjet som ruller med rundt.
I så fald skal du blot dreje skærmen tilbage, rette den til ( også i
højden ) og så stramme den skrue som sidder under ledeøjet. Se side 22 i
manualen.

Med venlig hilsen Henrik

Fra : Per Ravn

Dato : 03-07-06 14:53

"T H" <skrald@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I så fald skal du blot dreje skærmen tilbage, rette den til ( også i
> højden ) og så stramme den skrue som sidder under ledeøjet. Se side 22 i

Per