mc parkering i århus
Fra : Simon Viftrup

Dato : 30-06-06 17:42

Jeg kører tit til århus midtby på mc men kender faktisk ikke helt
parkeringsreglerne. Må man udelukkende parkere i parkeringsbåse, eller må
man godt sætte den ind på et fortorv et sted hvor den kan stå uden at være i
vejen (som cykler tit er parkeret)?

Må der holde flere mc i en parkeringsbås - og skal der i dette tilfælde
betales billet for begge?

mvh
Simon

Fra : Jim

Dato : 30-06-06 18:38

"Simon Viftrup" <svif@phys.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i vejen (som cykler tit er parkeret)?
>
> Må der holde flere mc i en parkeringsbås - og skal der i dette tilfælde

Århus er på stenalderstadiet, når det handler om MC-parkeringspladser.
Jeg har altid anvendt den ved Salling og den i Ryesgade, så var jeg sikker
på, at det ikke gav bøde.

Fra : Jim

Dato : 30-06-06 18:58

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>>
> Århus er på stenalderstadiet, når det handler om MC-parkeringspladser.
> Jeg har altid anvendt den ved Salling og den i Ryesgade, så var jeg sikker

Nå ja.. glemte lige den på Åboulevarden..
Er faktisk lidt i tvivl ang. betalingsregler i parkeringsbåse, hvis du vil
holde ved siden af en anden i samme bås.
Hvor havde du i øvrigt tænkt dig at sætte billetten?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 30-06-06 19:08

> [...]
> i vejen (som cykler tit er parkeret)?
>
> Må der holde flere mc i en parkeringsbås - og skal der i dette tilfælde

Du skal kigge på kommunens hjemmeside.
http://aarhuskommune.cabocomm.dk/files/aak/aak/content/filer/magistratens_2._afdeling/trafik_og_veje/parkering/parkering/Mc-parkering.pdf

Niels

Fra : Anders Majland

Dato : 30-06-06 20:38

> Du skal kigge på kommunens hjemmeside.
> http://aarhuskommune.cabocomm.dk/files/aak/aak/content/filer/magistratens_2._afdeling/trafik_og_veje/parkering/parkering/Mc-parkering.pdf

Ja det er da en oversigt bedre end hvad kbh kan præstere - men hvordan er
reglerne ?

For det er vel ikke de eneste steder i århus kommune man må smide en mc ?

Men jeg søgte lige tilbage i gruppen:

emne: Ingen parkering af MC i Århus
Tue, 23 Sep 2003 14:23:20 +0200

-- BREV START --
Til Stephan T. Hansen.
Mulighederne for parkering af en mc. i Århus er ringe, hvilket jeg tror, at
du selv har fundet ud af.
Som du selv skriver, er det ikke tilladt at parkere på alm. p-pladser,
medmindre der er indrettet sepcielle pladser for mc.ere., og disse pladser
er der kun ganske få af i byen.
Der bliver ikke brug for muligheden for at anbringe en parkeringsbillet på
mc.en , idet der ikke findes betalingspladser eller anden form for
tidsbegrænsning for mc.ere.
Parkering skal ske efter færdselslovens § 28 og 29, hvilket gør det noget
svært at finde en lovlig plads indenfor Ringgaden.

Med venlig hilsen
S.Kvistholm
Færdselspolitiet i Århus

Fra : LM

Dato : 30-06-06 20:15

> må man godt sætte den ind på et fortorv et sted hvor den kan stå uden at
> være i vejen (som cykler tit er parkeret)?

Jeg ved ihvertfald at på den fortovs-strækning der går fra banegården ned
mod Rosenkrantz-gade på samme side som banegården....der må du stille MC'en
op langs med plankeværk / mur...der hvor der er en lille asfalt-stribe langs
med fortovet.
Jeg ved det fordi jeg stoppede 2 p-vagter om fup/fakta med at stille den
der.
De sagde osse at vi faktisk må stille den ned af strøget såfremt den ikke er
til gene.
Men sandt er at mc-park-båsne i bunden af Rosenkrantzgade vel er safest osse
fordi folk ikke klasker til sidespejle og barnevogne der klonker ind i dem.

vh / lm

Fra : Anders Christensen

Dato : 30-06-06 20:50

LM skrev:

> [...]
> fordi folk ikke klasker til sidespejle og barnevogne der klonker ind i dem.

Jeg tror du har fået nogen af deres tommelfingerregler, for du må ikke
bevæge dig ind på strøget på din motorcykel.

En overset mulighed er dog f.eks. sallings og magasin's parkeringshuse,
der tror jeg ikke der er noget problem i at snuppe en bilplads hvis man
betaler for den, ligesom bilerne gør.
Jeg kender en enkelt der plejer at parkere der.

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 01-07-06 06:51

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror du har fået nogen af deres tommelfingerregler, for du må ikke
> bevæge dig ind på strøget på din motorcykel.

Nu er jeg godtnok fra Aalborg. Men i enden af strøget i Århus (op mod
banegårdspladsen) står der "kørsel tilladt, parkering forbudt"!!!
Så han må vel gerne bevæge sig derind, men han må netop ikke holde der.

Jeg plejer at holde på P-pladsen mellem banegården og busstationen. Der må
man holde, bare man ikke optager en plads til bil. Eksempelvis de steder
hvor regnet
står i en bue, er der tit en halv p-plds, passende til en MC.

Mvh Thomas

Fra : Anders Christensen

Dato : 01-07-06 09:33

Thomas B. Andersen skrev:
> [...]
> hvor regnet
> står i en bue, er der tit en halv p-plds, passende til en MC.

Ahh, det er Ryesgade der omtales.
Men det kan vel efterhånden også kalde strøget, i gamle dage var det en
normal enrettet vej med parkeringsbåse i begge sider, den blev så lavet
om til gågade med kørsel tilladt af hensyn til de erhvervsdrivende (ikke
at der kører ret mange biler der mere..)

I "min verden" starter strøget først der hvor Søndergade (strøget)
starter ved lyskrydset mellem Øster allé (tror jeg nok den hedder),
søndergade og Ryesgade.

Men jo, der må han da gerne køre så.

--
Mvh Anders Christensen