/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
For stor motor til lille båd ?
Fra : Sune


Dato : 29-06-06 18:31

Hej. Jeg kigger på en Ørnvik 450 cab med en 60 hk motor.

Men båden er kun godkendt til 40 hk. Ejeren siger at det ikke er noget
problem, og jeg selv er usikker.
Der må for søren da være en årsag til at den kun er godkendt til 40 HK.

Er det for risikabelt, at kaste sig ud i sådan en handel ? Hvad kan det evt.
give af problemer.

vh Sune



 
 
Leon Hulstroem (29-06-2006)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 29-06-06 21:25


>Hej. Jeg kigger på en Ørnvik 450 cab med en 60 hk motor.
>
> Men båden er kun godkendt til 40 hk. Ejeren siger at det ikke er noget
> problem, og jeg selv er usikker.
> Der må for søren da være en årsag til at den kun er godkendt til 40 HK.

Det er fabrikanten der har fundet at den ikke skal have mere end 40hk på.
Det kan skyldes hækkens konstruktion og/eller den måde båden bjerger sig på
ved motorens max ydelse og ikke mindst vægt.
Om det kan give en stabilitetsproblem i form af revnedannelse osv.. vil kun
tiden vise.

> Er det for risikabelt, at kaste sig ud i sådan en handel ? Hvad kan det
> evt. give af problemer.

Her ser det faktisk skidt ud, hvis båden kun er godkendt til 40hk og der
sidder 60hk, og du kommer galt af sted. Så tvivler jeg faktisk at der er
nogen forsikringsdækning, det gælder både kasko og ikke mindst (vigtigst)
ansvar.

Mvh
Leon



varly jespersen (30-06-2006)
Kommentar
Fra : varly jespersen


Dato : 30-06-06 00:28

Hej, det kan også give problemer med evt. forsikring.
"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44a40e36$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej. Jeg kigger på en Ørnvik 450 cab med en 60 hk motor.
>
> Men båden er kun godkendt til 40 hk. Ejeren siger at det ikke er noget
> problem, og jeg selv er usikker.
> Der må for søren da være en årsag til at den kun er godkendt til 40 HK.
>
> Er det for risikabelt, at kaste sig ud i sådan en handel ? Hvad kan det
> evt. give af problemer.
>
> vh Sune
>



Sune (30-06-2006)
Kommentar
Fra : Sune


Dato : 30-06-06 23:41

"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44a40e36$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej. Jeg kigger på en Ørnvik 450 cab med en 60 hk motor.
>
> Men båden er kun godkendt til 40 hk. Ejeren siger at det ikke er noget
> problem, og jeg selv er usikker.
> Der må for søren da være en årsag til at den kun er godkendt til 40 HK.
>
> Er det for risikabelt, at kaste sig ud i sådan en handel ? Hvad kan det
> evt. give af problemer.

Tak for svarene.
Efter lange overvejelser valgte jeg at købe båden, da den var utrolig flot -
næsten som ny.

Jeg vil så se om jeg kan finde en der vil bytte en 60 hk Mercury 4T årgan
2004 til en 40 hk 4T plus en mindre pose penge.
Burde det ikke kunne lade sig gøre ?

vh Sune med ny båd



fuptilspam@yahoo.dk (03-07-2006)
Kommentar
Fra : fuptilspam@yahoo.dk


Dato : 03-07-06 22:53

On Sat, 1 Jul 2006 00:40:33 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
wrote:

>"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>news:44a40e36$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej. Jeg kigger på en Ørnvik 450 cab med en 60 hk motor.
>>
>> Men båden er kun godkendt til 40 hk. Ejeren siger at det ikke er noget
>> problem, og jeg selv er usikker.
>> Der må for søren da være en årsag til at den kun er godkendt til 40 HK.
>>
>> Er det for risikabelt, at kaste sig ud i sådan en handel ? Hvad kan det
>> evt. give af problemer.
>
>Tak for svarene.
>Efter lange overvejelser valgte jeg at købe båden, da den var utrolig flot -
>næsten som ny.
>
>Jeg vil så se om jeg kan finde en der vil bytte en 60 hk Mercury 4T årgan
>2004 til en 40 hk 4T plus en mindre pose penge.
>Burde det ikke kunne lade sig gøre ?
>
>vh Sune med ny båd
>


Hej du kan jo bare forstærke agterspejlet lidt, enten med kraftige
beslag, eller metalplade boltet fast på agterspejl med stor areal.

Jeg sejler fint med en 65 HK på en båd til 40-50 HK, med forstærket
agterspejl.
Har bygget en anden 10 fods båd, den har så kraftigt agterspejl at den
kunne klare 100 HK, hvis det ikke var for vægten, så har en 28 HK
på.

Du kan evt bare lade være med at slippe alle heste løs under
acceleration, ej heller ikke fuld bak. Så behold bare din motor.

MVH

Torben

Jørgen (04-07-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 04-07-06 00:30

Nu er fart-tosseriet da vist ved at tage lidt overhånd. Hvis man begynder at
ændre/forstærke en båds konstruktion alene for at kunne brænde lidt flere
benzin-penge af, så skulle man måske overveje enten at købe en anden båd -
eller seriøst overveje, om man faktisk har bedre forstand på bådkonstruktion
end vedkommende, som faktisk konstruerede og beregnede en given motorydelse
til en klart defineret konstruktion.
/Jørgen
<fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:804ja21ht2al73svl2v2h1ghar4f4tmdrq@4ax.com...
> On Sat, 1 Jul 2006 00:40:33 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
> wrote:
>
> >"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >news:44a40e36$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >> Hej. Jeg kigger på en Ørnvik 450 cab med en 60 hk motor.
> >>
> >> Men båden er kun godkendt til 40 hk. Ejeren siger at det ikke er noget
> >> problem, og jeg selv er usikker.
> >> Der må for søren da være en årsag til at den kun er godkendt til 40 HK.
> >>
> >> Er det for risikabelt, at kaste sig ud i sådan en handel ? Hvad kan det
> >> evt. give af problemer.
> >
> >Tak for svarene.
> >Efter lange overvejelser valgte jeg at købe båden, da den var utrolig
flot -
> >næsten som ny.
> >
> >Jeg vil så se om jeg kan finde en der vil bytte en 60 hk Mercury 4T årgan
> >2004 til en 40 hk 4T plus en mindre pose penge.
> >Burde det ikke kunne lade sig gøre ?
> >
> >vh Sune med ny båd
> >
>
>
> Hej du kan jo bare forstærke agterspejlet lidt, enten med kraftige
> beslag, eller metalplade boltet fast på agterspejl med stor areal.
>
> Jeg sejler fint med en 65 HK på en båd til 40-50 HK, med forstærket
> agterspejl.
> Har bygget en anden 10 fods båd, den har så kraftigt agterspejl at den
> kunne klare 100 HK, hvis det ikke var for vægten, så har en 28 HK
> på.
>
> Du kan evt bare lade være med at slippe alle heste løs under
> acceleration, ej heller ikke fuld bak. Så behold bare din motor.
>
> MVH
>
> Torben



Soren (04-07-2006)
Kommentar
Fra : Soren


Dato : 04-07-06 13:24

Og det er fuldstændigt uhørt at sejlere ændre/forbedre på deres sejlbåde,
som f.eks. længden eller riggen? Hvorfor lader du dem ikke få raset ud? Så
længe de ikke generer os andre.

/S
"Jørgen" <Joergen.b@FJERN.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:44a9a8d1$0$1968$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Nu er fart-tosseriet da vist ved at tage lidt overhånd. Hvis man begynder
> at
> ændre/forstærke en båds konstruktion alene for at kunne brænde lidt flere
> benzin-penge af, så skulle man måske overveje enten at købe en anden båd -
> eller seriøst overveje, om man faktisk har bedre forstand på
> bådkonstruktion
> end vedkommende, som faktisk konstruerede og beregnede en given
> motorydelse
> til en klart defineret konstruktion.
> /Jørgen
> <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:804ja21ht2al73svl2v2h1ghar4f4tmdrq@4ax.com...
>> On Sat, 1 Jul 2006 00:40:33 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
>> wrote:
>>
>> >"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> >news:44a40e36$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> >> Hej. Jeg kigger på en Ørnvik 450 cab med en 60 hk motor.
>> >>
>> >> Men båden er kun godkendt til 40 hk. Ejeren siger at det ikke er noget
>> >> problem, og jeg selv er usikker.
>> >> Der må for søren da være en årsag til at den kun er godkendt til 40
>> >> HK.
>> >>
>> >> Er det for risikabelt, at kaste sig ud i sådan en handel ? Hvad kan
>> >> det
>> >> evt. give af problemer.
>> >
>> >Tak for svarene.
>> >Efter lange overvejelser valgte jeg at købe båden, da den var utrolig
> flot -
>> >næsten som ny.
>> >
>> >Jeg vil så se om jeg kan finde en der vil bytte en 60 hk Mercury 4T
>> >årgan
>> >2004 til en 40 hk 4T plus en mindre pose penge.
>> >Burde det ikke kunne lade sig gøre ?
>> >
>> >vh Sune med ny båd
>> >
>>
>>
>> Hej du kan jo bare forstærke agterspejlet lidt, enten med kraftige
>> beslag, eller metalplade boltet fast på agterspejl med stor areal.
>>
>> Jeg sejler fint med en 65 HK på en båd til 40-50 HK, med forstærket
>> agterspejl.
>> Har bygget en anden 10 fods båd, den har så kraftigt agterspejl at den
>> kunne klare 100 HK, hvis det ikke var for vægten, så har en 28 HK
>> på.
>>
>> Du kan evt bare lade være med at slippe alle heste løs under
>> acceleration, ej heller ikke fuld bak. Så behold bare din motor.
>>
>> MVH
>>
>> Torben
>
>



Jørgen (04-07-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 04-07-06 22:48

Hej Søren

Næh - der er vel ikke noget usædvanligt i, at sejlere ændrer lidt på riggen
.... men længden? Naaah - det er vel de absolut færreste, der lige saver
båden over og tilføjer en meter.
For min skyld kan farttosserne da rase ud alt det, de har lyst til - men det
var heller ikke det, mit svar gik på.
Jeg pippede såmænd bare med omkring det faktuelle - altså at forstærke
hækken ganske radikalt for at resten af bådens konstruktion kunne holde til
en ganske betragtelig overskridelse af de HK, som den ellers er konstrueret
til.
Så må det da være ret logisk at foreslå et skifte til en båd, som rent
faktisk er konstrueret til netop den ønskede motorstørrelse, når nu det
netop er det væsentligste parameter. Men ret mig dog, hvis jeg tager fejl.
/Jørgen

"Soren" <sv@fjerndanflavour.dk> skrev i en meddelelse
news:44aa5db3$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Og det er fuldstændigt uhørt at sejlere ændre/forbedre på deres sejlbåde,
> som f.eks. længden eller riggen? Hvorfor lader du dem ikke få raset ud? Så
> længe de ikke generer os andre.
>
> /S
> "Jørgen" <Joergen.b@FJERN.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:44a9a8d1$0$1968$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Nu er fart-tosseriet da vist ved at tage lidt overhånd. Hvis man
begynder
> > at
> > ændre/forstærke en båds konstruktion alene for at kunne brænde lidt
flere
> > benzin-penge af, så skulle man måske overveje enten at købe en anden
båd -
> > eller seriøst overveje, om man faktisk har bedre forstand på
> > bådkonstruktion
> > end vedkommende, som faktisk konstruerede og beregnede en given
> > motorydelse
> > til en klart defineret konstruktion.
> > /Jørgen
> > <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> > news:804ja21ht2al73svl2v2h1ghar4f4tmdrq@4ax.com...
> >> On Sat, 1 Jul 2006 00:40:33 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
> >> wrote:
> >>
> >> >"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >> >news:44a40e36$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >> >> Hej. Jeg kigger på en Ørnvik 450 cab med en 60 hk motor.
> >> >>
> >> >> Men båden er kun godkendt til 40 hk. Ejeren siger at det ikke er
noget
> >> >> problem, og jeg selv er usikker.
> >> >> Der må for søren da være en årsag til at den kun er godkendt til 40
> >> >> HK.
> >> >>
> >> >> Er det for risikabelt, at kaste sig ud i sådan en handel ? Hvad kan
> >> >> det
> >> >> evt. give af problemer.
> >> >
> >> >Tak for svarene.
> >> >Efter lange overvejelser valgte jeg at købe båden, da den var utrolig
> > flot -
> >> >næsten som ny.
> >> >
> >> >Jeg vil så se om jeg kan finde en der vil bytte en 60 hk Mercury 4T
> >> >årgan
> >> >2004 til en 40 hk 4T plus en mindre pose penge.
> >> >Burde det ikke kunne lade sig gøre ?
> >> >
> >> >vh Sune med ny båd
> >> >
> >>
> >>
> >> Hej du kan jo bare forstærke agterspejlet lidt, enten med kraftige
> >> beslag, eller metalplade boltet fast på agterspejl med stor areal.
> >>
> >> Jeg sejler fint med en 65 HK på en båd til 40-50 HK, med forstærket
> >> agterspejl.
> >> Har bygget en anden 10 fods båd, den har så kraftigt agterspejl at den
> >> kunne klare 100 HK, hvis det ikke var for vægten, så har en 28 HK
> >> på.
> >>
> >> Du kan evt bare lade være med at slippe alle heste løs under
> >> acceleration, ej heller ikke fuld bak. Så behold bare din motor.
> >>
> >> MVH
> >>
> >> Torben
> >
> >
>
>



Daniel Pedersen (06-07-2006)
Kommentar
Fra : Daniel Pedersen


Dato : 06-07-06 18:14

> Næh - der er vel ikke noget usædvanligt i, at sejlere ændrer lidt på
> riggen
> ... men længden? Naaah - det er vel de absolut færreste, der lige saver
> båden over og tilføjer en meter.
> For min skyld kan farttosserne da rase ud alt det, de har lyst til - men
> det
> var heller ikke det, mit svar gik på.
> Jeg pippede såmænd bare med omkring det faktuelle - altså at forstærke
> hækken ganske radikalt for at resten af bådens konstruktion kunne holde
> til
> en ganske betragtelig overskridelse af de HK, som den ellers er
> konstrueret
> til.
> Så må det da være ret logisk at foreslå et skifte til en båd, som rent
> faktisk er konstrueret til netop den ønskede motorstørrelse, når nu det
> netop er det væsentligste parameter. Men ret mig dog, hvis jeg tager fejl.
> /Jørgen
>

Hvormed båden bliver større, vægten hæves og båden sejler langsommere ;)

Det er hastigheden det drejer sig om.

mvh
Daniel Pedersen



fup@spam.dk (07-07-2006)
Kommentar
Fra : fup@spam.dk


Dato : 07-07-06 22:31

On Tue, 4 Jul 2006 23:48:29 +0200, "Jørgen" <Joergen.b@FJERN.ofir.dk>
wrote:

>Hej Søren
>
>Næh - der er vel ikke noget usædvanligt i, at sejlere ændrer lidt på riggen
>... men længden? Naaah - det er vel de absolut færreste, der lige saver
>båden over og tilføjer en meter.
>For min skyld kan farttosserne da rase ud alt det, de har lyst til - men det
>var heller ikke det, mit svar gik på.
>Jeg pippede såmænd bare med omkring det faktuelle - altså at forstærke
>hækken ganske radikalt for at resten af bådens konstruktion kunne holde til
>en ganske betragtelig overskridelse af de HK, som den ellers er konstrueret
>til.
>Så må det da være ret logisk at foreslå et skifte til en båd, som rent
>faktisk er konstrueret til netop den ønskede motorstørrelse, når nu det
>netop er det væsentligste parameter. Men ret mig dog, hvis jeg tager fejl.
>/Jørgen
>


Ha hvis det stod til jer var vi stadig i stenalderen med stenøsker


Man kan sagtens forbedre og forstærke og ombygget som man vil. En
båd er bare en standard som er rationel at lave for en fabrik.
Se hvor få ens både der er rundt omkring i havnene, så der er man
egenskaber en båd skal og kan have.

Så lav bare lidt forstærkning på agterspejl

Torben

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste