Et spørgsmål om stil - hjelmstil
Fra : SrS

Dato : 29-06-06 11:34

Hej

Jeg har lige en lille hjelm-diskussion med min kone.

Jeg har skiftet MC til en chopper og synes ikke liiige min Bieffe
integral-hjelm passer til stilen, men kunne godt tænke mig en lidt lettere
og sejere 'open-face' udgave.

Konen siger, at der skal være integral-typen, men hvad siger I andre? Stil
eller sikkerhed?
Eller findes der kompromis-løsninger?

SrS

Fra : Rene Joergensen

Dato : 29-06-06 11:37

SrS <SrS@fjernes_os.dk> wrote:

> Konen siger, at der skal være integral-typen, men hvad siger I andre? Stil
> eller sikkerhed?

Tænk på at hvis du ikke har kæbestykket, er der ikke noget til at tage
af for hage/tænder hvis du skal ned at bide i asfalten. Bestemmer du dig
for den mere åbne type, så skal det ikke være en "braincap", da den ikke
yder nogen beskyttelse for dit baghovede.

> Eller findes der kompromis-løsninger?

Nej.

--
-René

Fra : Molnit

Dato : 29-06-06 12:57

Rene Joergensen skrev:

> for den mere åbne type, så skal det ikke være en "braincap", da den ikke
> yder nogen beskyttelse for dit baghovede.

   Brain-Cap hjelme er så vidt jeg husker ikke godkendt til brug :) de
sælges kun til sjov fremvisning.

--
VH
Lars Molnit

Fra : icjinu

Dato : 02-07-06 00:33

Molnit wrote:

> Brain-Cap hjelme er så vidt jeg husker ikke godkendt til brug :) de
> sælges kun til sjov fremvisning.

Vel også til rockere der har eksem i nakken og har "lægeerklæring" ;)?

Fra : Molnit

Dato : 02-07-06 08:09

icjinu skrev:

> Vel også til rockere der har eksem i nakken og har "lægeerklæring" ;)?

   Det er under katagorien "Sjov fremvisning", for det er fandme sjovt at
se sådan en fætter ude på motorvejen med kunderne flabrende omme bag
ørende ;)

Fra : Anders Majland

Dato : 29-06-06 11:49

> [...]
> og sejere 'open-face' udgave.
>
> Konen siger, at der skal være integral-typen, men hvad siger I andre? Stil

Jeg vælger sikkerhed - jeg har 7-9-13 aldrig haft hjelmen i jorden ved mine
styrt men det kan jo nemt ske næste gang ...

> Eller findes der kompromis-løsninger?

Nej

Men du kan da se efter en fullface med en et passende "udtryk"
Prøv f.eks at se på følgende: AIROH TYGER
http://www.louis.de/_30bcfb07cd30b25905ac3612793e29c6ac/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=150&wgr=837&total=84&anzeige=0&page=0&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D150%252526wgr%25253D837%252526page%25253D0&artnr_gr=204084

AIROH WARRIOR II
http://www.louis.de/_30bcfb07cd30b25905ac3612793e29c6ac/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=150&wgr=837&total=84&anzeige=0&page=0&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D150%252526wgr%25253D837%252526page%25253D0&artnr_gr=204108

SHARK RSI D.TOUCH
http://www.louis.de/_30bcfb07cd30b25905ac3612793e29c6ac/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=150&wgr=837&total=84&anzeige=0&page=1&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D150%252526wgr%25253D837%252526page%25253D1&artnr_gr=203641

THE RAT INT.HELM/03
http://www.louis.de/_30bcfb07cd30b25905ac3612793e29c6ac/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=150&wgr=837&total=84&anzeige=0&page=3&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D150%252526wgr%25253D837%252526page%25253D3&artnr_gr=204106

Og der findes mange andre godkendte fullface hjelme der skiller sig lidt ud

Fra : Brian Larsen

Dato : 29-06-06 12:44

SrS skrev:

> [...]
> og sejere 'open-face' udgave.
>
> Konen siger, at der skal være integral-typen, men hvad siger I andre? Stil

Efter at have set hvor mange udsmattede insekter jeg har på mit visir
efter 100km en sommer aften, så kan jeg kun forestille mig hvor
gul/grøn man må blive i hovedet med en openface hjelm. Opslyngede
sten og møg fra bliver undværer jeg også gerne at få i ansigtet.

Fullface til mig :)

Fra : Bjarne

Dato : 29-06-06 12:50

In article <44a3ac70$0$90467$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
   "SrS" <SrS@fjernes_os.dk> writes:
> [...]
> og sejere 'open-face' udgave.
>
> Konen siger, at der skal være integral-typen, men hvad siger I andre? Stil

Jeg ville mene det fuldstændig ødelægger stilen at få smadret ansigtet.

> Eller findes der kompromis-løsninger?
Ikke i mine øjne.

mvh,
Bjarne

Fra : Molnit

Dato : 29-06-06 12:59

Bjarne skrev:

> Jeg ville mene det fuldstændig ødelægger stilen at få smadret ansigtet.

   Et smadret ansigt gir vel også nemmere adgang til en lægeattest på at
man ikke behøver at køre med hjelm ;)

> Ikke i mine øjne.

   Ikke i manges øjne, tør man roligt sige :)

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 29-06-06 14:08

"Eller findes der kompromis-løsninger?"

Jeg har i Tyskland set en åben hjelm med en "styrtbøjle" rundt ved hagen ala
et tyndt rør. Husker desværre ikke fabrikatet.

Personligt ville jeg altid vælge fullface...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : Ole Hansen

Dato : 29-06-06 22:49

Henrik Nielsen wrote:
> "Eller findes der kompromis-løsninger?"
>
> Jeg har i Tyskland set en åben hjelm med en "styrtbøjle" rundt ved hagen ala
> et tyndt rør. Husker desværre ikke fabrikatet.

Schuberth J1

--
Ole Hansen

Fra : Jim Andersen

Dato : 30-06-06 08:33

Henrik Nielsen wrote:
> Jeg har i Tyskland set en åben hjelm med en "styrtbøjle" rundt ved
> hagen ala et tyndt rør. Husker desværre ikke fabrikatet.

Ellers så prøv med en hjelm til Amerikansk Football
http://www.epinions.com/pr-Football-Adams_Youth_Elite_Football_Helmet_With_Pro_Guard_OPO_Face_Mask

/jim

Fra : icjinu

Dato : 02-07-06 00:35

Jim Andersen wrote:

> Ellers så prøv med en hjelm til Amerikansk Football
> http://www.epinions.com/pr-Football-Adams_Youth_Elite_Football_Helmet_With_Pro_Guard_OPO_Face_Mask
>
> /jim

Ja tak. Så er der patriot for alle pengene. HUAH!

Fra : Bo Christensen

Dato : 29-06-06 14:19

> Eller findes der kompromis-løsninger?
>
> SrS

schuberth har lavet en J1 tror jeg, med en bøjle ved hagen, men stadigt åben
mvh bo (fullface, både ansigt og hjelm...)

Fra : Bo Christensen

Dato : 29-06-06 14:22

http://www.schuberth.de/j1/index.htm

Fra : Harald Blaatand

Dato : 29-06-06 15:04

"SrS" <SrS@fjernes_os.dk> wrote in message
> [...]
>Hvis du kører "Chopper" med åben hjælm , vil hastigheden normalt blive
>tilpasset til forholdene,prøv at forestille dig at du afmonterer foruden i

Jeg bruger forude i bin bil,men ikke på min "Chopper" )

Steen

Fra : CL

Dato : 29-06-06 17:06

"SrS" <SrS@fjernes_os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og sejere 'open-face' udgave.
>
> Konen siger, at der skal være integral-typen, men hvad siger I andre? Stil

Jeg har prøvet at køre ind i siden på en bil (Fordøren) der kom ud fra en
sidevej
og der passede det lige med at jeg knaldede hovedet i tagrenden på bilen
Det gav så et smadret visir + et ordentlig hak i kæbe beskytteren på hjælmen
så med åben hjelm havde jeg haft et alvorligt problem.
så nu kunne jeg så nøjes med en arm i gips i 16 uger.
Så tænk dig om det er ikke altid naboen det rammer.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Carl Dragert

Dato : 29-06-06 17:18

> [...]
> og sejere 'open-face' udgave.
>
> Konen siger, at der skal være integral-typen, men hvad siger I andre? Stil

Her i weekenden blev jeg ramt på overarmen af en opslynget sten fra en
modkørende lastbil, det gjorde nas og gav et pænt blåt mærke - kan du
forestille dig sådan en på kyssetøjet?

Når jeg kører i syden, har jeg ofte visiret åbent når farten er <100. Men
insekterne slår altså hårdt når de rammer kinden, så ryger viseret ned i et
stykke tid indtil kollision er glemt igen

--
Carl Dragert
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=531

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-06-06 18:50

"SrS" <SrS@fjernes_os.dk> writes:

> Jeg har skiftet MC til en chopper og synes ikke liiige min Bieffe
> integral-hjelm passer til stilen, men kunne godt tænke mig en lidt
> lettere og sejere 'open-face' udgave.

Læg dig på maven på en parkeringsplads og gnub hagen hårdt mod
asfalten. Forestil dig så det samme med 40-140 km/t, så er
beslutningen nok ikke så svær længere
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : icjinu

Dato : 02-07-06 00:39

Jes Vestervang wrote:

> Læg dig på maven på en parkeringsplads og gnub hagen hårdt mod
> asfalten. Forestil dig så det samme med 40-140 km/t, så er
> beslutningen nok ikke så svær længere

Haha. Godt forklaret :D!

Fra : Armand

Dato : 29-06-06 18:59

SrS skrev:
> [...]
>
> Jeg har lige en lille hjelm-diskussion med min kone........
> Konen siger, at der skal være integral-typen, men hvad siger I andre? Stil

Jup!
Hvad med en lægeattest?

--
Armand.

Fra : Per Jakobsen

Dato : 29-06-06 21:58

SrS wrote:

> Hej

>[SNIP]
> Eller findes der kompromis-løsninger?

> SrS

Hejsa, jeg bor i holland og der er en del der koerer Cruisers her. Hvad
der er in ioejeblikket er denne hjelm

http://www.designerhelmets.com/proddetail.php?art_no=623451&prod=R05+Boxer+Star&cat=Roof

Kaebe stykket kan vippes helt om i nakken hvilket mange synted ser tought
ud.

Alternativt er der GPA hjelme som ogsaa er meget populaere her i Holland,
jeg benytter self 'Rufus' typen med aftageligt kaebe beskyttelses stykke.

http://www.erison.nl/html/helmen_gpa.html

Du kan klikke paa hjelemene og se farvevalg.

Fra : Kim \(Bandit600\)

Dato : 30-06-06 01:48

Hej!

Jeg kan godt følge dig, at køre chopper, handler jo en del om stil!

Jeg er heller ikke helt vildt med de åbne policehjelme, jeg har
hørt grimme historier om folk der har smadret hage, og kæber!

Men Jeg kender flere der kører med bandit hjelme, streetfighter
style, eksempel sådan en helt sort airoh warriore, der synes jeg
faktisk det ser ret cool ud!

kim..

Fra : icjinu

Dato : 02-07-06 00:51

Kim (Bandit600) wrote:
> [...]
>
> Men Jeg kender flere der kører med bandit hjelme, streetfighter
> style, eksempel sådan en helt sort airoh warriore, der synes jeg

Berlingske Tidende "Motor" skrev at alle hjelme der ikke har fast
integreret kæbebeskytter, er falsk sikkerhed, pga en hjelm hvor
kæbedelen kan vibes op eller tages af, ikke er en fast og stærk
integreret del af hele hjelmen, og derfor kan en sådan hjelm aldrig
blive lige så sikker som en fullface hjelm med statisk integreret kæbedel.

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-06 09:19

icjinu skrev i meddelelsen
<44a70a70$0$12669$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Berlingske Tidende "Motor" skrev....

De skriver ufatteligt meget vås, men selvfølgelig er en klaphjelm et
kompromis. Lukkesystemet er på mange blot nogle plasthager, (som min
tidligere Caberg), og det er en svaghed i dyb kontrast til Schuberths
metallåse :-/

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Anders Majland

Dato : 02-07-06 21:51

> [...]
> hele hjelmen, og derfor kan en sådan hjelm aldrig blive lige så sikker som
> en fullface hjelm med statisk integreret kæbedel.

De kan blive "sikre nok" - dvs de kan bestå de samme tests som alle andre
hjelme skal leve op til.

Men ulemper er så at de oftest er tungere end sammenlignelige full face
hjelme - og dermed i praksis er knap så sikker ...

Jeg har haft stor glæde af et par klaphjelme - f.eks da jeg kørte meget på
en lille mc med kun 9,5liter tank - der tankede jeg jo "hele tiden" og så er
det nemmere at klappe fronten op end at tage hjelmen af når man vader ind på
grillbaren for at betale sin benzin (optimering af rækkevidden med den lille
tank gjorde at jeg ikke altid kunne bruge automatstationerne)

Men det er da også nemmere at kunne tage hjelmen på uden at skulle have
brillerne af først ..

Nå ja så kan jeg også finde på at køre med klappen oppe - men så er den
"farligere" end en pilothjelm da klappen kan hænge i noget ved et styrt .
Men f.eks idag hvor sønnike og jeg var rundt med indbydelser til vejfest så
kørte jeg med klappen oppe og han kunne så hoppe af og på og smutte ind med
sedlerne.

Btw så er hjelmen ikke godkendt med klappen oppe - og det kan i mødet med en
betjent nemt give en bøde ... Men det ikke nemt at spise med en klappen nede

Fra : BMWK100

Dato : 30-06-06 11:03

Hej

Her grunden til Fullface hjelm