|
| "gør det selv" vaccum-tester Fra : Lars Bork |
Dato : 28-06-06 21:21 |
|
Jeg har kikket lidt tilbage og fundet en tråd om det at kalibrere
indsugningsspjel på en 4 cylenderet cykel, men jeg er ikke helt blevet
klog på om det virker.
jeg kan se at Armand, Mads Lund, og andre har deltaget i denne.
er det muligt at dette apperat som angiveligt skulle bestå x antal
meter plast slange skulle virke.
hvis en eller anden har prøvet dette, hører jeg gerne om det, endnu
bedre hvis det samtidigt er et billed vil det bare være toppen.
Lars B
--
lykkelig ejer af bmw k 100 rs
| |
Armand (28-06-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-06-06 23:35 |
|
Lars Bork skrev:
> Jeg har kikket lidt tilbage og fundet en tråd om det at kalibrere
> indsugningsspjel på en 4 cylenderet cykel, men jeg er ikke helt blevet
> klog på om det virker.
> jeg kan se at Armand, Mads Lund, og andre har deltaget i denne.
>
> er det muligt at dette apperat som angiveligt skulle bestå x antal meter
> plast slange skulle virke.
> hvis en eller anden har prøvet dette, hører jeg gerne om det, endnu
> bedre hvis det samtidigt er et billed vil det bare være toppen.
Problemet er at det drejer sig ikek så meget om hvor lange slangerne er;
men hvor højt de kan nå, og vandstanden er så høj at man dårligt kan se
den selvom man står på tåspidserne
På et traditionelt kviksølvs-barometer er mm-kviksølv tilnærmelsesvis(!)
det samme som millibar og 1 bar (á 1000 millibar) svarer til 10 meter
vandsøjle!
Hvis vi omregner de detaljer til det spænd på 0 til -50cm Hg der er på
et vacuum-meter svarer -50cm Hg til -½bar, der igen svarer til 5 meter
vandsøjle!
--
Armand.
| |
Lars Bork (29-06-2006)
| Kommentar Fra : Lars Bork |
Dato : 29-06-06 06:36 |
|
On 2006-06-29 00:34:42 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> said:
> Lars Bork skrev:
>> Jeg har kikket lidt tilbage og fundet en tråd om det at kalibrere
>> indsugningsspjel på en 4 cylenderet cykel, men jeg er ikke helt blevet
>> klog på om det virker.
>> jeg kan se at Armand, Mads Lund, og andre har deltaget i denne.
>>
>> er det muligt at dette apperat som angiveligt skulle bestå x antal
>> meter plast slange skulle virke.
>> hvis en eller anden har prøvet dette, hører jeg gerne om det, endnu
>> bedre hvis det samtidigt er et billed vil det bare være toppen.
>
> Problemet er at det drejer sig ikek så meget om hvor lange slangerne
> er; men hvor højt de kan nå, og vandstanden er så høj at man dårligt
> kan se den selvom man står på tåspidserne
> På et traditionelt kviksølvs-barometer er mm-kviksølv
> tilnærmelsesvis(!) det samme som millibar og 1 bar (á 1000 millibar)
> svarer til 10 meter vandsøjle!
> Hvis vi omregner de detaljer til det spænd på 0 til -50cm Hg der er på
> et vacuum-meter svarer -50cm Hg til -½bar, der igen svarer til 5 meter
> vandsøjle!
tak for det hurtige svar, men jeg savner svar på om der er nogen som
har prøvet dette, og måske har et billed af dette forsøg.
vi kan allesammen komme til dette kviksølv apperat, men på en 2
cylenderet cykel, virket dette bare bedre.
Lars B
--
lykkelig ejer af bmw k 100 rs
| |
Molnit (29-06-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 29-06-06 07:53 |
|
Lars Bork skrev:
> tak for det hurtige svar, men jeg savner svar på om der er nogen som har
> prøvet dette, og måske har et billed af dette forsøg.
> vi kan allesammen komme til dette kviksølv apperat, men på en 2
> cylenderet cykel, virket dette bare bedre.
Hvordan ved du det virker bedre, når du ikke kender kender til nogen
som har gjort det ?
Bedste resultet er nok Orla's diff. tryk måler konstruktion, men den er
ikke billig. Men den kan man enda lade blive sidene på cyklen under drift.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Lars Bork (29-06-2006)
| Kommentar Fra : Lars Bork |
Dato : 29-06-06 15:05 |
|
On 2006-06-29 08:52:37 +0200, Molnit <news@molnit.com> said:
> Lars Bork skrev:
>
>> tak for det hurtige svar, men jeg savner svar på om der er nogen som
>> har prøvet dette, og måske har et billed af dette forsøg.
>> vi kan allesammen komme til dette kviksølv apperat, men på en 2
>> cylenderet cykel, virket dette bare bedre.
>
> Hvordan ved du det virker bedre, når du ikke kender kender til nogen
> som har gjort det ?
>
> Bedste resultet er nok Orla's diff. tryk måler konstruktion, men den
> er ikke billig. Men den kan man enda lade blive sidene på cyklen under
> drift.
det er fint, dette var nu et forsøg som jeg gerne vil prøve, hvis du
har prøvet det vil jeg gerne høre din erfaringer, tak
--
lykkelig ejer af bmw k 100 rs
| |
Molnit (01-07-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 01-07-06 15:21 |
|
Lars Bork skrev:
>> Bedste resultet er nok Orla's diff. tryk måler konstruktion, men
>> den er ikke billig. Men den kan man enda lade blive sidene på cyklen
>> under drift.
>
> det er fint, dette var nu et forsøg som jeg gerne vil prøve, hvis du har
> prøvet det vil jeg gerne høre din erfaringer, tak
Jeg tjekkede en XJ efter som havde brugt trikket inden han kom forbi,
med mit Carbtune sæt. Den var nu justeret ind som den skulle, men vi ku
nu se at for perfectionisten, så var Carbtune sættet bedre da det gav
mulighed for at få justeret det sidste ind, men det var så lidt at man
ik kan mærke forskel. Så en ting er sikkert, det med slangerne er alt
for besværligt som Armand nævner, og bedre end Carbtune blir det
ihvertfald ikke, da Carbtune er mindre, mere enkelt, og derved gir bedre
mulighed for at overskue hvad man laver, samt man risikere ikke at man
suger en helvedes masse væske ind fordi den stod alt for skæv fra
starten af.
Eneste grund til de slanger efter min mening, er nærighed, eller trang
til Storm P. projekter ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Armand (01-07-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-07-06 23:21 |
|
Molnit skrev:
>
> Jeg tjekkede en XJ efter som havde brugt trikket inden han kom
> forbi, med mit Carbtune sæt. Den var nu justeret ind som den skulle,
> men vi ku nu se at for perfectionisten, så var Carbtune sættet bedre da
> det gav mulighed for at få justeret det sidste ind, men det var så lidt
> at man ik kan mærke forskel.
Hvis man nærlæser sin motorcykels manual, vil man opdage at der ikke
anfordres større præcision end et par cm's Hg imellem de forskellige
karburatorer - Så ultra præcision er ikke et argument!
Jeg opfatter baggrunden for dén tolerence som erkendelse af at
karburatorernes link-system mellem gasspjældene alligevel ikke er mere
stabile end som så og at man hurtigt vil kunne miste en 100% sync. under
efterfølgende brug!
Således kan det godt tænkes at ovennævnte XJ havde været trimmet bedre
ind før ejeren kørte til din residens - Og at justeringen havde været
omtrent ligeså dårlig da han kom hjem fra dig :-/
--
Armand.
| |
Ukendt (02-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-07-06 09:38 |
|
Armand skrev i meddelelsen
<44a6f52d$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>Jeg opfatter baggrunden for dén tolerence som erkendelse af at
>karburatorernes link-system mellem gasspjældene alligevel ikke er mere
>stabile end som så og at man hurtigt vil kunne miste en 100% sync. under
>efterfølgende brug!
>Således kan det godt tænkes at ovennævnte XJ havde været trimmet bedre
>ind før ejeren kørte til din residens - Og at justeringen havde været
>omtrent ligeså dårlig da han kom hjem fra dig :-/
Og så er det værd at huske, at det kun er ved helt små gasspjældsåbninger at
syncroniseringen har nogen betydning, hovedsageligt tomgang. Ved blot få
graders åbning af spjældene vil de få % forskel, klapperne imellem, være
blevet til promiller af totalflowet, og som sådan betydningsløs.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Torben Scheel (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 03-07-06 08:04 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Og så er det værd at huske, at det kun er ved helt små gasspjældsåbninger at
> syncroniseringen har nogen betydning, hovedsageligt tomgang. Ved blot få
> graders åbning af spjældene vil de få % forskel, klapperne imellem, være
> blevet til promiller af totalflowet, og som sådan betydningsløs.
Man fristes til at spørge "whats the fuzz about?"
>
> --
> mvh
> Orla
Du mangler et blanktegn efter --
du sparer dig ihjel med den slags modemoptimeringer
--
vh
Torben
| |
Ukendt (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-07-06 08:43 |
|
Torben Scheel skrev i meddelelsen
<44a8c167$0$15781$14726298@news.sunsite.dk>...
>Du mangler et blanktegn efter --
>du sparer dig ihjel med den slags modemoptimeringer
Sikkert ? Jeg burde skifte reader, og jeg har fået meget hjælp af Bunk, men
det er ikke lykkedes at sætte den ellers smarte Gnus op. Men nu er det
sommer, og IT er _meget_ lavt prioriteret.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
Hmmm. Nu ser det ud til at der er to mellemrum ?! Jeg gir' op :-|
| |
Torben Scheel (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 03-07-06 09:43 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Men nu er det sommer, og IT er _meget_ lavt prioriteret.
Jeg er helt med dig - desværre er min chef ikke helt enig
> --
> mvh
> Orla
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
>
> Hmmm. Nu ser det ud til at der er to mellemrum ?! Jeg gir' op :-|
>
Din newsreader må fjerne dem ved afsendelse - de er i hvert fald ikke
nået frem :-/
--
vh
Torben - webmaster
| |
Arne Lorenzen (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Arne Lorenzen |
Dato : 03-07-06 15:59 |
| | |
Ukendt (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-07-06 16:37 |
|
Arne Lorenzen skrev i meddelelsen ...
>Bedre: brug: http://xnews.newsguy.com/
>Gnus er sgi for langhåret, og xnews knækkede jeg med bare lidt hjælp
Som jeg husker det, uden mulighed for offline læsning ? :-| Og ingen
integration med mail, som ISDN-bruger, så skal de to ting hænge sammen. Og
med den nye medielovgivning, så er ISDN vist "groet fast" her for evigt
Men tak for ideen, og jeg vil da lige forfølge linket igen.....
--
mvh
Orla, som ikke vil støtte DR's genudsendelsesbutik.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Jes Vestervang (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 04-07-06 16:52 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:
> Og med den nye medielovgivning, så er ISDN vist "groet fast" her for
> evigt
Hvis du kan nøjes med en forbindelse på under 256kbit slipper
du. Nogen burde jage DR væk fra internettet :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Jacob Bunk Nielsen (06-07-2006)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 06-07-06 14:44 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:
> Torben Scheel skrev:
>
>>Du mangler et blanktegn efter --
>>du sparer dig ihjel med den slags modemoptimeringer
>
> Sikkert ?
Den oldgamle version af Outlook Express du bruger kan ikke lave en
korrekt signaturseparator. Det tog Microsoft 3-4 år at fikse den fejl,
men det lykkedes til sidst for et par år siden.
--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
Bjarne (29-06-2006)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 29-06-06 08:51 |
|
In article <2006062822210716807-lars@bomadk>,
Lars Bork <lars@bo-ma.dk> writes:
> Jeg har kikket lidt tilbage og fundet en tråd om det at kalibrere
> indsugningsspjel på en 4 cylenderet cykel, men jeg er ikke helt blevet
> klog på om det virker.
> jeg kan se at Armand, Mads Lund, og andre har deltaget i denne.
>
> er det muligt at dette apperat som angiveligt skulle bestå x antal
> meter plast slange skulle virke.
> hvis en eller anden har prøvet dette, hører jeg gerne om det, endnu
> bedre hvis det samtidigt er et billed vil det bare være toppen.
Jeps, jeg har en to cylindret MC og efter at jeg har bygget so ein ding
er det bare piece of cake at synkronisere karburatorene og de står snorlige
bagefter.
Jeg har også prøvet med ure. Det var noget bøvl at rode med.
Jeg fandt et billede på http://www.airheads.org, men lige nu er der ikke
meget der virker på den side.
Ideen er at du laver en sløjfe med en klar plastikslange. Hælder noget
vædske (jeg bruger ATF, det er flot rødt) ned i bunden af sløjfen. De to
toppe af slangen forbinder du så til hver sin port på karburatorene.
Når du nu starter MC'en, bliver der dannet vacuum i karburatorportene.
Hver karburator vil altså forsøge at suge vædsken ud af plastikslangen, hver
sin vej. Når karburatorene er synkroniserede, trækker de lige meget og vædsken
vil stå i midten, samme sted som med slukket motor.
Hvis jeg når det i eftermiddag skal jeg tage et billede.
mvh,
Bjarne
| |
Poulsen (29-06-2006)
| Kommentar Fra : Poulsen |
Dato : 29-06-06 10:46 |
|
På: http://ezwebz.com/gs-classic/index1.htm
I downloadsektionen under: "Vergaser-Synchronisationsmanometer"
ligger en flot beskrivelse af en 4-cyl udgave.
På tysk - men med billeder.
Jeg har ikke selv prøvet den, men princippet er så simpelt "at hvad skulle
kunne gå galt" - dog hvis motoren er helt ude af balance, vil man kunne
tømme systemet ind i indsugningen på en af cylindrene.
mvh
Stig
| |
Lars Bork (29-06-2006)
| Kommentar Fra : Lars Bork |
Dato : 29-06-06 15:15 |
|
On 2006-06-29 11:45:36 +0200, poulsssen@hotmail.com (Poulsen) said:
> På: http://ezwebz.com/gs-classic/index1.htm
> I downloadsektionen under: "Vergaser-Synchronisationsmanometer"
>
> ligger en flot beskrivelse af en 4-cyl udgave.
> På tysk - men med billeder.
>
> Jeg har ikke selv prøvet den, men princippet er så simpelt "at hvad
> skulle kunne gå galt" - dog hvis motoren er helt ude af balance, vil
> man kunne tømme systemet ind i indsugningen på en af cylindrene.
>
> mvh
> Stig
kære stig.
det ser ud til at det var vær at spørge, jeg vil forsøge at få dette
oversat til dansk, og vil så sikkert lægge den på min egen site.
Jeg takker meget. Lars B
--
lykkelig ejer af bmw k 100 rs
| |
Thomas Gulholm (29-06-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 29-06-06 23:10 |
|
Lars Bork wrote:
> hvis en eller anden har prøvet dette, hører jeg gerne om det, endnu
> bedre hvis det samtidigt er et billed vil det bare være toppen.
Jeg har desværre ingen billeder af det (lige her hvor jeg sidder nu), men
den udgave jeg lavede var rimelig simpel...
-Bor 4 (samme størrelse som slangerne) i låget på et syltetøjsglas
-Før slangerne (á ca 3 meter) gennem hullerne, så langt at de når næsten ned
til bunden af glasset
-Sørg for at der ikke kan komme luft ind ved siden af slangerne (Sikaflex921
er din ven)
-Monter slangerne i 4 parallelle "kolonner" på et (ca 1? m) bræt med
kablclips
-Fyld glasset næsten helt op med rimelig tynd olie, og skru det på låget med
slangerne
-Sæt slangerne på indsugningen
-start og juster :)
Obs: hvis glasset er fyldt helt med olie, kan det ikke suges op i slangerne
(i hvert fald ikke så det kan bruges til at justere efter), der skal være
en lille luftlomme i toppen, der kan udvide sig når der kommer undertryk
på, men begynd med "for lidt" luft, og tag noget af olien fra hvis det er
alt for lidt, osv...
Det fungere ret godt, jeg (og andre der var med til "skruekursus på
sydsjælland" (blev arrangeret gennem gruppen her, en gang i foråret)) var i
hvert flad ret overraskede over hvor godt det var justeret, da jeg prøvede
efter med en rigtig Moargan Carbtune (mener jeg den heder).
Jeg går og overvejer nogle forskellige forbedringer - ovenstående var min
allerførste "prototype beta1", men det virkede som sagt overraskende fint.
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> htt:// www.scoutriders.dk
| |
Thomas Gulholm (29-06-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 29-06-06 23:15 |
|
Lars Bork wrote:
> hvis en eller anden har prøvet dette, hører jeg gerne om det, endnu
> bedre hvis det samtidigt er et billed vil det bare være toppen.
Jeg har desværre ingen billeder af det (lige her hvor jeg sidder nu), men
den udgave jeg lavede var rimelig simpel...
-Bor 4 (samme størrelse som slangerne) i låget på et syltetøjsglas
-Før slangerne (á ca 3 meter) gennem hullerne, så langt at de når næsten ned
til bunden af glasset
-Sørg for at der ikke kan komme luft ind ved siden af slangerne (Sikaflex921
er din ven)
-Monter slangerne i 4 parallelle "kolonner" på et (ca 1? m) bræt med
kablclips
-Fyld glasset næsten helt op med rimelig tynd olie, og skru det på låget med
slangerne
-Sæt slangerne på indsugningen
-start og juster :)
Obs: hvis glasset er fyldt helt med olie, kan det ikke suges op i slangerne
(i hvert fald ikke så det kan bruges til at justere efter), der skal være
en lille luftlomme i toppen, der kan udvide sig når der kommer undertryk
på, men begynd med "for lidt" luft, og tag noget af olien fra hvis det er
alt for lidt, osv...
Det fungere ret godt, jeg (og andre der var med til "skruekursus på
sydsjælland" (blev arrangeret gennem gruppen her, en gang i foråret)) var i
hvert flad ret overraskede over hvor godt det var justeret, da jeg prøvede
efter med en rigtig Moargan Carbtune (mener jeg den heder).
Jeg går og overvejer nogle forskellige forbedringer - ovenstående var min
allerførste "prototype beta1", men det virkede som sagt overraskende fint.
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk
| |
Johan Vikkelsøe-Pede~ (30-06-2006)
| Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ |
Dato : 30-06-06 09:40 |
|
der er jo også en del arbejde i det der syltetøjsglas eksperiment, jeg
valgte den nemme løsning, 420kr, og så havde jeg en carbtune, kviksølvs
apperat, må sige det fungerer bare 100%,
men hatten af for syltetøjsprojektet.
MVH
Johan
| |
Thomas Gulholm (01-07-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 01-07-06 08:52 |
|
Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev:
> der er jo også en del arbejde i det der syltetøjsglas eksperiment, jeg
> valgte den nemme løsning, 420kr, og så havde jeg en carbtune, kviksølvs
> apperat, må sige det fungerer bare 100%,
> men hatten af for syltetøjsprojektet.
Det er nu ikke så stort et projekt, men det er (på sigt) nok ikke noget
man skal lave for at "sparer en formue" men "fordi man kan" :)
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk
| |
Molnit (01-07-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 01-07-06 15:24 |
|
Thomas Gulholm skrev:
> Det fungere ret godt, jeg (og andre der var med til "skruekursus på
> sydsjælland" (blev arrangeret gennem gruppen her, en gang i foråret)) var i
> hvert flad ret overraskede over hvor godt det var justeret, da jeg prøvede
> efter med en rigtig Moargan Carbtune (mener jeg den heder).
Ja, den stod flot og fint... vi justerde ikke engang videre så vidt jeg
husker, da det var spild af tid = ville ikke kunne mærkes.
Men Carbtunen var nu nemmere at hive frem, og montere ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Thomas Gulholm (02-07-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 02-07-06 11:05 |
|
Molnit skrev:
> Ja, den stod flot og fint... vi justerde ikke engang videre så vidt
> jeg husker, da det var spild af tid = ville ikke kunne mærkes.
Den ene var en lille smule "bagefter" så den fik en mikrometer (eller
noget...) på skuren, men nej, det var ikke nødvendigt og det gjore
heller ikke noget forskel på motorgangen i tomgang, men så havde jeg da
fået noget ud af at pille tanken mm. af endnu en gang - i det mindste
psykisk :) Så jeg vil påstå at der (i mit tilfælde) ikke er nævneværdig
kvalitetsforskel på det arbejde man kan udføre med hhv Carbtune og
"hjemmebiks".
> Men Carbtunen var nu nemmere at hive frem, og montere ;)
.... og også lettere at pakke væk igen. Sådan et 1½m bræt + 4 "flagrende"
slangeender og ikke mindst et glas olie, er ikke noget man bare lige
putter i en pæn kasse og ligger ind på hylden ;)
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk
| |
Bjarne (30-06-2006)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 30-06-06 14:50 |
|
In article <44a4e329$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-pFJERN@dsa-net.dk> writes:
> der er jo også en del arbejde i det der syltetøjsglas eksperiment, jeg
Ja, det er rigtigt.
Sådan en 15 minutter skal man ikke undervurdere
> valgte den nemme løsning, 420kr, og så havde jeg en carbtune, kviksølvs
> apperat, må sige det fungerer bare 100%,
> men hatten af for syltetøjsprojektet.
> MVH
> Johan
mvh,
Bjarne
| |
Johan Vikkelsøe-Pede~ (30-06-2006)
| Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ |
Dato : 30-06-06 15:07 |
|
"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
news:44a52c21$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In article <44a4e329$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> "Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-pFJERN@dsa-net.dk> writes:
> > der er jo også en del arbejde i det der syltetøjsglas eksperiment, jeg
> Ja, det er rigtigt.
> Sådan en 15 minutter skal man ikke undervurdere
>
> > valgte den nemme løsning, 420kr, og så havde jeg en carbtune, kviksølvs
> > apperat, må sige det fungerer bare 100%,
> > men hatten af for syltetøjsprojektet.
> > MVH
> > Johan
>
> mvh,
> Bjarne
Pyha 15 minutter, så man fingersnild, plus 4 syltetøjsglas rigere.. ;), kald
mig bare doven, men kan sku bedst lide at lige det værktøj er ok,,, men kan
da godt se fordelæen i at lave et værkstøj selv, som nok kun kommer i brug
een gang i den cykels levetid/eller tid man har den.. det er jo sjældent, de
skruer ændrer på sig selv.. ;)
Mvh
Johan
| |
Thomas Gulholm (01-07-2006)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 01-07-06 08:57 |
|
Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev:
> Pyha 15 minutter, så man fingersnild, plus 4 syltetøjsglas rigere.. ;)
Hvis man også lige skal tænke lidt, kan det godt tage ½ time :) Nu ved
jeg ikke hvordan du opfatter begrebet "syltetøjsglasberigelse" men der
skal kun bruges ét, som alle 4 slanger går ned i, ellers er der for stor
usikkerhed.
> mig bare doven, men kan sku bedst lide at lige det værktøj er ok,,, men kan
> da godt se fordelæen i at lave et værkstøj selv, som nok kun kommer i brug
> een gang i den cykels levetid/eller tid man har den.. det er jo sjældent, de
> skruer ændrer på sig selv.. ;)
Det burde de nok ikke, men i.flg. Clymer er serviceintervallet for denne
oppratrion på min XJ600, 4000 km eller 6 måneder - altså for kontrol, om
justering så er nødvendigt, er en anden historie :)
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk
| |
Bjarne (30-06-2006)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 30-06-06 15:31 |
|
In article <44a52fd3$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-pFJERN@dsa-net.dk> writes:
>
> "Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
> news:44a52c21$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> In article <44a4e329$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
>> "Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-pFJERN@dsa-net.dk> writes:
>> > der er jo også en del arbejde i det der syltetøjsglas eksperiment, jeg
>> Ja, det er rigtigt.
>> Sådan en 15 minutter skal man ikke undervurdere
>>
>> > valgte den nemme løsning, 420kr, og så havde jeg en carbtune, kviksølvs
>> > apperat, må sige det fungerer bare 100%,
>> > men hatten af for syltetøjsprojektet.
>> > MVH
>> > Johan
>>
>> mvh,
>> Bjarne
>
> Pyha 15 minutter, så man fingersnild, plus 4 syltetøjsglas rigere.. ;), kald
Den oprindelige spørger skulle kun bruge en 2 slanges udgave og det er en
2-slanges udgave jeg lavede på 15 minutter. Det kan godt være den viste
model kan snige sig op på en halv time. Man skal vel også have en pause.
> mig bare doven, men kan sku bedst lide at lige det værktøj er ok,,, men kan
> da godt se fordelæen i at lave et værkstøj selv, som nok kun kommer i brug
> een gang i den cykels levetid/eller tid man har den.. det er jo sjældent, de
> skruer ændrer på sig selv.. ;)
Nu er det ikke alle der kører evighedsmaskiner, min bliver justeret en gang
om måneden. Den oprindelige spørger kører IBM 2 cylinder, jeg ved ikke hvor
tit den kræver opmærksomhed.
Iøvrigt må jeg da sige, det er lidt extravagant at bruge 460 skattebelagte
kroner på noget der skal bruges så sjældent Specielt når det kan klares
med en plastikslange og en sjat olie.
mvh,
Bjarne
| |
Johan Vikkelsøe-Pede~ (30-06-2006)
| Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ |
Dato : 30-06-06 17:47 |
|
"Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
news:44a53586$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In article <44a52fd3$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> "Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-pFJERN@dsa-net.dk> writes:
> >
> > "Bjarne" <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
> > news:44a52c21$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >> In article <44a4e329$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> >> "Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-pFJERN@dsa-net.dk> writes:
> >> > der er jo også en del arbejde i det der syltetøjsglas eksperiment,
jeg
> >> Ja, det er rigtigt.
> >> Sådan en 15 minutter skal man ikke undervurdere
> >>
> >> > valgte den nemme løsning, 420kr, og så havde jeg en carbtune,
kviksølvs
> >> > apperat, må sige det fungerer bare 100%,
> >> > men hatten af for syltetøjsprojektet.
> >> > MVH
> >> > Johan
> >>
> >> mvh,
> >> Bjarne
> >
> > Pyha 15 minutter, så man fingersnild, plus 4 syltetøjsglas rigere.. ;),
kald
>
> Den oprindelige spørger skulle kun bruge en 2 slanges udgave og det er en
> 2-slanges udgave jeg lavede på 15 minutter. Det kan godt være den viste
> model kan snige sig op på en halv time. Man skal vel også have en pause.
>
> > mig bare doven, men kan sku bedst lide at lige det værktøj er ok,,, men
kan
> > da godt se fordelæen i at lave et værkstøj selv, som nok kun kommer i
brug
> > een gang i den cykels levetid/eller tid man har den.. det er jo
sjældent, de
> > skruer ændrer på sig selv.. ;)
> Nu er det ikke alle der kører evighedsmaskiner, min bliver justeret en
gang
> om måneden. Den oprindelige spørger kører IBM 2 cylinder, jeg ved ikke
hvor
> tit den kræver opmærksomhed.
>
> Iøvrigt må jeg da sige, det er lidt extravagant at bruge 460 skattebelagte
> kroner på noget der skal bruges så sjældent Specielt når det kan
klares
> med en plastikslange og en sjat olie.
>
> mvh,
> Bjarne
>
extravagant og extravagant, syns bare bedre om embalagen.. ;)
troede da de fleste cykler, ikk krævede den vilde vedligeholdelse på DET
punkt, det er jo som regel en fjederbelastet skrue, som ofte, sidder med
locktite???.
må da erkende jeg købte min gamle Bandit 600, og justerede den,, kørte 6 år
og 50000km, checkede den, ingen justering påkrævet... om jeg var heldig,
eller bare fordi det var en japser.. ;)
MVH
Johan
| |
Molnit (01-07-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 01-07-06 15:26 |
|
Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev:
> extravagant og extravagant, syns bare bedre om embalagen.. ;)
> troede da de fleste cykler, ikk krævede den vilde vedligeholdelse på DET
> punkt, det er jo som regel en fjederbelastet skrue, som ofte, sidder med
> locktite???.
> må da erkende jeg købte min gamle Bandit 600, og justerede den,, kørte 6 år
> og 50000km, checkede den, ingen justering påkrævet... om jeg var heldig,
> eller bare fordi det var en japser.. ;)
Heldig må man sige, men det kan jo være 1200'eren bare er mere følsom,
for den skal ha justeret sammen med ventiljusteringen altså hver
12.000km, og det mærkes tydeligt efter 6-7.000km at den nok liiiige ku
trænge der også.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Ukendt (02-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-07-06 09:44 |
|
Molnit skrev i meddelelsen <44a685df$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>...
> Heldig må man sige, men det kan jo være 1200'eren bare er mere følsom,
>for den skal ha justeret sammen med ventiljusteringen altså hver
>12.000km, og det mærkes tydeligt efter 6-7.000km at den nok liiiige ku
>trænge der også.
Da jeg ville teste min fine differenstrykmåler måtte jeg da selv stille
"fie" skævt for at se instrumentet virke :-/ Der havde ikke været rørt ved
sync. i tidsrummet 21.000 - 53.000 Km.
Har banditten helt ualmindeligt meget slør i gasspjældsakslerne mon ?
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Molnit (02-07-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 02-07-06 17:52 |
|
Orla Pedersen skrev:
> Har banditten helt ualmindeligt meget slør i gasspjældsakslerne mon ?
Ja, det er standard tilbehør til en Suzuki :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Bjarne (30-06-2006)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 30-06-06 16:21 |
|
In article <2006062822210716807-lars@bomadk>,
Lars Bork <lars@bo-ma.dk> writes:
> Jeg har kikket lidt tilbage og fundet en tråd om det at kalibrere
> indsugningsspjel på en 4 cylenderet cykel, men jeg er ikke helt blevet
> klog på om det virker.
> jeg kan se at Armand, Mads Lund, og andre har deltaget i denne.
>
> er det muligt at dette apperat som angiveligt skulle bestå x antal
> meter plast slange skulle virke.
> hvis en eller anden har prøvet dette, hører jeg gerne om det, endnu
> bedre hvis det samtidigt er et billed vil det bare være toppen.
Jeg har flikket et billede sammen på http://www.darco.dk/manometer
mvh,
Bjarne
>
> Lars B
| |
Ib Jakobsen (30-06-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 30-06-06 18:00 |
|
Lars Bork skrev:
> Jeg har kikket lidt tilbage og fundet en tråd om det at kalibrere
> indsugningsspjel på en 4 cylenderet cykel,
Nu ved jeg ikke om det så er på BMWen du påtænker at skrue. Men ifølge
Haynes er det noget man skal pille nallerne fra. Fra en bekendt der er
motorcykelfaglærer kommer samme anbfaling. Vist nok noget med at det
skal på fabrikken og justeres for at kunne gøres rigtigt.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Jes Vestervang (01-07-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 01-07-06 19:45 |
|
Molnit <news@molnit.com> writes:
> Heldig må man sige, men det kan jo være 1200'eren bare er mere
> følsom, for den skal ha justeret sammen med ventiljusteringen altså
> hver 12.000km, og det mærkes tydeligt efter 6-7.000km at den nok
> liiiige ku trænge der også.
....og her ved Fazerens 75k km har det endnu aldrig været nødvendigt at
justere ventiler Ok, der er en enkelt der ligger på grænsen, men
det gjorde den også forrige gang.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Jes Vestervang (01-07-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 01-07-06 20:05 |
|
Molnit <news@molnit.com> writes:
> Jes Vestervang skrev:
>
>> ...og her ved Fazerens 75k km har det endnu aldrig været nødvendigt
>> at justere ventiler Ok, der er en enkelt der ligger på grænsen,
>> men det gjorde den også forrige gang.
>
> Trist, det vil sige du næsten kun for lov at køre på den :( det vil
> være en kedelig cykel for mig :)
Hvis jeg savner noget at skrue på er der altid noget på
dt'eren. Pt. står den med et hul i stemplet (fra februar), men med de
værkstedsfaciliteter jeg har er det lidt svært at tage sig sammen til
at skrue. Jeg holder dog til på forældrenes gård for tiden* og burde
nok hente kræet hjem så det kan komme på hjulene igen... den er alt
for sjov til at stå stille
Der er nu også nogle småting der skal ordnes på Fazeren. F.eks. en
pakdåse i forgaflen der er utæt pga. et mærke i inderrøret (må prøve
at fylde det ud). Noget gevind på boltene i linksystemet er også
temmeligt ringe, men jeg har de nye bolte der skal til, så det burde
jeg også at få lavet. Et kåbebeslag trænger også til en klat lim og så
skal bremseklodserne skiftes i forenden.
Så det er altså ikke fordi jeg mangler noget at lave
*: Ja, jeg har jo ferie, sådan da. Har fået fuldtidsarbejde som tømrer
(-arbejdsmand) så sommerferien har indtil videre bestået af en
weekend. Jeg må hellere huske at prale med mit (og resten af
projektgruppens) 11-tal til 8. semester projekteksamen
Prale-prale!
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Jes Vestervang (01-07-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 01-07-06 21:00 |
|
Molnit <news@molnit.com> writes:
> Tillykke, så er du snart tæt på at kunne tjene rigtige penge, og
> opdage at du ik blir belønnet ekstra for høje karaktere :)
Pyt, lige nu vil jeg bare have mere end SU'en. Det får jeg så også i
kraft af tømrerarbejdet, men det passer mig nu fint ikke at skulle
være håndværker til evig tid
Men derudover tror jeg også at gode karakterer kan være nyttige den
dag jeg skal ud at søge arbejde når nu der som her er tale om et
projekt lavet i samarbejde med et firma.
Hvis nogen interesserer sig for regulering af køleanlæg kan de jo læse
rapporten her: < http://www.control.aau.dk/~jvje03/main.pdf>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Jes Vestervang (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 04-07-06 23:36 |
|
Molnit <news@molnit.com> writes:
> Naaaa, den tid der spares på ventil justering på en yams hæves op
> i olie påfyldninger, og gearkasse reps. :)
Idyl-destruktør!
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Jes Vestervang (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 04-07-06 23:42 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
> Torben Scheel skrev:
>> Orla Pedersen wrote:
>>>
>>> Det er flot gået, det kan kaldes kvalitet
>> Det staves "Y a m a h a"
>>
> - - - Hvis ingeniører på fortrinlig vis har kombineret små ventiler
> med deraf mulige svage fjedre, sammen med særdeles store spænd i
> tolerancen :-|
Der er svjv. ingen modelsvagheder på det område og ydelsen følger de
jævnaldrende modeller, så Yamahas ingeniører kunne næppe have gjort
det bedre
Hvilke tolerance-spænd kører andre med? Fazerens er 0.11-0.20 på
indsugningen, udst. kan jeg ikke lige huske.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Jes Vestervang (06-07-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 06-07-06 00:12 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
> "svag" var ikke negativt ladet, men derimod fidusen ved ikke at have
> store tunge ventiler: Fjedrene behøver ikke at være så stramme =>
> Ventilerne bliver ikke banket så hårdt i sæderne/hhv. ventilernes
> inerti ved lukningen er lavere => mindre slitage på sæderne (som er
> dét man justerer efter for ved knaster der træder direkte på
> knastfølger)!!
All right
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
|
|