Hej Orla!
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:44a19678$0$90460$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> M.P. skrev i meddelelsen
> <44a18c75$0$90528$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>>Hej.
>>Jeg har en GL500 silverwing og kunne godt tænke mig en højere gearing så
>>omdrejningerne kom lidt ned.
>
>
> Men det ville cx motoren nok ikke bryde sig om. Det er en udpræget
> misforståelse at geare 2 cylindrede motorer højt. Det er ikke godt for
> benzinøkonomien, og lejerne i motoren, samt tandhjul i gearkassen belastes
> med mere pulserende træk :-/
>
> --
> mvh
> Orla
>
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
Jeg deler generelt din betænkelighed ved opgearing,og dine argumenter. Jeg
har i et andet indlæg beskrevet, hvordan man opgearer en CX500. I dette
tilfælde tror jeg at din betænkelighed er af mindre betydning. Igen
refererer jeg til CX-klubbens tekniske konsulenter, som anbefaler den
skitserede ændring.
Mine modargumenter til dig for CXeren er at:
Der er aldrig nogen der har haft gearkasseproblemer. Det er vist den samme
gearkasse, uanset om det er en CX500 std, eller en CX650 Turbo.
Gearkasseproblemer på en CX er uhørt.
Det er en kendt sag at CX500 er ualmindeligt lavt gearet. Dette har
skyldtes kombinationen i starten af 80érne af en omdrejningsvillig motor som
samtidig var økonomisk. Den slåssede dengang med fx trecylindrede totaktere
i at lægge fra lyskrydsene.
I dag tror jeg at typiske CX / GL ejere, jeg selv indbefattet har mere fokus
på touring frem for ræs.
Så jeg tror at den skitserede modifikation er ubetænkelig i teknisk
henseende. Men det er kun fordi der er tale om CX / GL500!
venlig hilsen
--
"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057