Told og moms ...
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-06-06 18:34

I forbindelse med mit bådkøb i Tyskland ringede jeg lige til Skatte centeret
i Køge (som også er toldcenter) og hørte om det var rigtigt, at man *skulle*
have en kvittering for betalt moms. De svarede at det ville være fint, men
at de også accepterede anden dokumentation. Fx nævnte hun, at det var fint
med dokumentation for at skibet havde været registreret i Tyskland, idet de
tyske myndigheder derved checker at afgift er betalt.

Interessant i den sammenhæng var, at hun i en bisætning (og jeg er ret
sikker på der ikke var skjulte bagtanker men det var reel utilsigtet
information) nævnte "at når vi en gang imellem tager ud i havnene og
kontrollerer mistænkelige både, så er det jo ikke for at kontrollere de både
der er købt i EU, men for at finde de både der er bragt ind i EU".

Man kan selvfølgelig spekulere meget over sådan en sætning, men jeg fik et
billede af at de *faktisk kommer ud* og checker, hvis de ser eller hører
noget der er ikke er foregået korrekt. Det har jeg ellers været i tvivl om,
da jeg ikke synes jeg har hørt nogle eksempler. Hun virkede ikke som en der
kunne finde på at sige sådan, uden det var rigtigt.

Har I hørt nogle konkrete eksempler ?

--
Bjarke M. Christensen
http://www.MAXImalt.dk

Fra : mlt

Dato : 27-06-06 19:14

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> wrote in message
> [...]
der
> kunne finde på at sige sådan, uden det var rigtigt.

Nej...men hvorfor mon betale moms hvis det alligevel aldrig bliver
kontrolleret? Hvad med forsikringsspørgsmål? Mon den vil dække hvis der er
"uregelmæssigheder"?

Mvh Michael
Ordsprog: Det er smart at snyde, men dumt at blive opdaget... !

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-06-06 20:29

Jamen det er jeg da sådan set enig i. Men derfor er det jo alligevel
interessant om der er blevet statueret nogle eksempler.

Jeg kunne aldrig drømme om at snyde. Ikke kun af de grunde du nævner, men
også fordi jeg ville have svært ved nyde mine sejlture, hvis jeg viste at
der ikke var orden i sagerne og jeg "skyldte" på den moralske konto.

Bjarke

snip

Fra : sailor99

Dato : 27-06-06 22:08

være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> tyske myndigheder derved checker at afgift er betalt.

Hej!

Lystbåde skal i Tyskland ikke registreres, hvis de udelukkende bruges til
sejlads på havet.
De registrerede, som har et nummer i stævnen, benyttes i ferskvand.
Dokumentation for tidligere forsikringsforhold vil velsagtens også kunne
gøre det, men det er heller ikke en garanti for, at der er betalt moms.

Mvh
Georg

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-06-06 22:55

Gælder det ikke kun små både ? jeg har ladet mig fortæller at de har
nogenlunde samme system som vores skibsregister, bare hvor kravet er mindre
end vores 15 m krav. derfor skulle mange af dem være registreret. Men jeg
kender ikke de specifikke krav, så det er muligvis "en halv vind"...

Bjarke

snip

Fra : sailor99

Dato : 28-06-06 08:44

> [...]
> end vores 15 m krav. derfor skulle mange af dem være registreret. Men jeg
> kender ikke de specifikke krav, så det er muligvis "en halv vind"...

Det er "en halv vind" - hvis du besøger f.eks, Bodensøen i syd eller Müritz
i nord, vil du se, at alle har reg.nr.

God sommer!

Georg

Fra : pkc

Dato : 29-06-06 17:32

> Det er "en halv vind" - hvis du besøger f.eks, Bodensøen i syd eller
> Müritz
> i nord, vil du se, at alle har reg.nr.
> God sommer!
> Georg

Mon ikke registeringen skyldes at de sejler på en sø. Jeg synes ikke at jeg
har set (ret mange) tyske sejlere i danske farvande med reg. nr. Har I?

mhv
scanboat.com / Per Krabbe

Fra : sailor99

Dato : 29-06-06 23:00

"pkc" <must_be_changed_@scanboat.com> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> har set (ret mange) tyske sejlere i danske farvande med reg. nr. Har I?

Jo, Per - det var det, jeg skrev.

Det hænder dog, at vi bl.a. hernede i det sønderjyske ser både med reg.nr.
Det er ofte trailerbåde.

Mvh
Georg

Fra : pkc

Dato : 30-06-06 06:11

> Jo, Per - det var det, jeg skrev.
>
> Det hænder dog, at vi bl.a. hernede i det sønderjyske ser både med reg.nr.
> [...]

- ja det fandt jeg så frem til da valgte at læse hele tråden...

Sorry.

mvh
scanboat.com / Per Krabbe