Tysk moms.
Fra : Bjarne Larsen

Dato : 22-06-06 23:46

Hvad hvis man køber en ny båd i Tyskland, og lader denne ligge i f. eks.
Hamburg, og sejler ud derfra - Efter 3 måneder og et par hundrede timers
sejlen rundt i Tyskland, tager man båden med hjem til Danmark. Hvilket moms
sats gælder så? Dansk eller Tysk.

Der har været en del i pressen her i dag, omkring køb af varer i Tyskland
med tysk moms. Det er noget der tyder på at dette nu er tilladt. Gælder det
også både på over 7,5 meter, eller er de stadigvæk en undtagelse?

Hilsen
Bjarne

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-06-06 18:19

3 md og 100 timers drift gælder fortsat for både over 7,5 meter

Det kan lige betale en forlænget ferie ...

Bjarke

Fra : claus b. p.

Dato : 23-06-06 23:01

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> wrote in message
>3 md og 100 timers drift gælder fortsat for både over 7,5 meter
>
> Det kan lige betale en forlænget ferie ...
>
> Bjarke

Hvad er det for specielle regler? Der er da ikke noget krav om tilsvarende
for fx. campingvogne. Bare tingen er købt og afhentet i et andet EU land er
det dette lands moms der gælder. Dette er netop bekræftet i skatterådet. Kan
du uddybe?

/Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-06-06 23:10

Ja, sådan er det bare. Båden skal være "brugt". Heldigvis går der let 3 md
med klargøring/levering af båden og 100 timer på motoren kan klares med at
browse lidt rundt i området inden man sejler hjem. Det er told&skats
fortolkning af reglerne.

Bjarke

Fra : Torben Bach

Dato : 23-06-06 23:51

> [...]
> med klargøring/levering af båden og 100 timer på motoren kan klares med at
> browse lidt rundt i området inden man sejler hjem. Det er told&skats

Sådan som jeg har hørt det i pressen, har der ikke været noget om, at den
"gamle" regel fortsætter. Desværre har ToldSkat endnu ikke offentliggjort
Skatterådets afgørelse, som jo iflg. pressen er lidt af en begmand til
skatteministeriet.
Se disse links fra DR med et kort referat af Skatterådets afgørelse.

http://www.dr.dk/Regioner/Syd/Nyheder/Andet/2006/06/22/154525.htm
http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Erhverv/2006/06/22/221928.htm
http://www.dr.dk/Regioner/Regionalen/Nyheder/Erhverv/2006/06/22/154920.htm

Mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-06-06 09:53

Ja, den omtalte regel er jo en administrativ praksis som Skats har haft og
det er jo nu op til Skat hvorledes de vil implementere/fortolke
ligningsrådet afgørelse.

Så du har helt ret i, at det fortsat er uafklaret om der røres ved
3år/100dages praksissen, men som jeg forstår sagen, så gik den på om det var
i strid med lovens ånd at give forbrugerne denne mulighed og påstanden fra
Skat/ministerens side var jo, at perioden skulle være meget længere. Jeg vil
derfor tro at de nu bider i græsset og bevarer den nuværende praksis. De gør
den jo nok ikke lempeligere med mindre præmisserne i afgørelsen klar stiller
en sådan forventning.

Men du har helt ret. Det er er "yet to be seen"....

Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-06-06 10:04

Iøvrigt skal dem der påtænker at bruge denne mulighed jo lige have i
tankerne, at "værdien" af skattehullet reduceres betragteligt 31.12.2006,
hvor den tyske moms stiger fra 16 til 19%. Det betyder jo at besparelsen på
en 1 mio kr båd reduceres fra 90.000 kr til 60.000 kr.

Jeg har ude arbejdet erfaret at det helt nye "trick" for køb af Bavaria både
er at købe dem hos en østeuropæisk forhandler, hente den direkte på værftet
i Tyskland, overholde 3år/100dages reglen og så sejle den hjem. Det har
givet et par af mine kolleger en besparelse ift danske priser på ca 150.000
på en 36-39 fods Bavaria både. Ikke ringe. Jeg er ikke helt klar over
hvorledes jura'en er i konstruktionen, men de primære kilder til besparelsen
er vist den nævnte momsregel og det faktum at tyske og danske forhandlere
helst holder sig nogenlunde til listepriserne hvorimod de østeuropæiske
gerne slår betragtelige beløb af for at få en handel hvor de aldrig har
besvær med at se båden fysisk.

Bjarke

Fra : Bjarne Larsen

Dato : 25-06-06 10:48

Vi har tænkt os at bruge 3år/100dages reglen. Vi har købt en ny båd i
Tyskland, samt en bådplads i tyskalnd.

Er der nogen regler for, om jeg må sejle ind i Dansk farvand, og besøge
nogle venner i en eller anden dansk havn, og så tilbage til Tyskland igen,
hvor båden som sagt ligger fast.

Det er meget vigtigt at det svar jeg evt. måtte modtage i denne
nyhedsgruppe, er 100 % korrekt, for ellers bliver vi bare i Tyskland.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-06-06 11:27

Sorry, jeg fik vist skrevet 3år. Det er 3 måneder.

NEJ, du må endelig (som dansk statsborger) ikke krydse grænsen før du lever
op til kriterierne. Så falder hammeren.... Der er sikkert ingen der opdager
det, men det er jo en tosset risiko at tage. Sørg for at du ligger i tyske
havne hver nat og kan bevidne det med kvitteringer for havnepenge,
restauranter osv. osv. Just in case.

Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-06-06 23:17

Du får lige lidt mere.

Argumentet er, at for at man skal svare tysk moms, så skal der foregå en
reel levering af varen i tyskland. Ifm med både har Skat vurderet, at der er
tale om proforma levering i tyskland, hvis varen befinder sig mindre end 3
måneder i tyskland uden at have været brugt mindst 100 timer i tyskland.
Overholderholder man disse to kriterier vurderer Skat at der er tale om reel
levering i tyskland og så skal der svares tysk moms. Er der tale om proforma
levering, så skal der svares dansk moms.

Fra : claus b. p.

Dato : 23-06-06 23:37

> [...]
> tale om reel levering i tyskland og så skal der svares tysk moms. Er der
> tale om proforma levering, så skal der svares dansk moms.

Så blev jeg da så klog. Tak for info.

/Claus