Lastbilsmotor i motorbåd dyrt?
Fra : claus b. p.

Dato : 22-06-06 14:36

Jeg har kigget på en tidliger lodsbåd i Tyskland som er udstyret med 7
liters MAN diesel (150hk) motor fra 70'erne. Tilsyneladende er denne motor
også benyttet i lastbiler og både. Men hvad med sådan et apparat i forhold
til de mere typiske motorer som fx. Volvo Penta?
Er sådan en ting til at få serviceret og skaffe stumper til?
Er det meget dyrere at holde sådan en i gang, eller kan holdbarheden
kompensere for det?
Er det rigtig antaget at der er rigtig mange drifttimer i sådan en, eller
vil så gammel en motor give mange dyre reparationer?

Jeg har masser af erfaring med dieselmotorer på personbiler, men ikke på
både og lastbiler, så hvis der er nogen der vil dele ud af deres gode eller
dårlige erfaringer med sådan noget maskineri?

På forhånd tak.
Claus

Fra : Kaj L

Dato : 22-06-06 18:36

Jeg har en Perkins motor i båden. Såvidt jeg ved var det de
samme mennesker som også producerede Leyland lastbil motorer.
Jeg troor at dieselmotorer i både og lastbiler har
mange fælles træk.
Well, jeg ved ikke en pind om personbils dieselmotorer.

--
Mvh. Kaj L

Fra : ThomasB

Dato : 22-06-06 20:25

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har masser af erfaring med dieselmotorer på personbiler, men ikke på
> både og lastbiler, så hvis der er nogen der vil dele ud af deres gode
> eller dårlige erfaringer med sådan noget maskineri?

Min erfaring siger mig at lastbil- / arbejdsmotorer er meget holdbare.
Desuden er reservedele utroligt billige i forhold til marinemotorer - hvis
man altså henvender sig til en maskinstation og ikke en marineforretning.

Sådan en MAN, Perkins, Ford eller Caterpillar-motor får man aldrig slidt op.

Mvh Thomas