Rulleforstag
Fra : HHH

Dato : 21-06-06 17:22

Hej Gruppe.

Jeg monterede sidste år Plastimo rulleforstag (og sejl) på min Biancha 27,
men undlod at montere den "faldviser" der ellers var anbefalet under
mastetoppen, og som skulle modvirke, at faldet snor sig omkring forstaget
ved oprulning. Jeg var så naiv at tro at "det gik nok uden!!!".
Det gjorde det ikke. Jeg var nødt til at slække faldet lidt før jeg rullede
ind, for at undgå miseren.
Nu vil jeg ordentligvis montere den anbefalede faldviser, men kan ikke
huske, hvor langt nede på masten den skal sidde. Mon nogen kan give mig et
råd herom.
Holder det i øvrigt at montere den med popnitter, eller skal jeg bruge
maskinskruer og møtrikker.

Go' Vind

HHH

Fra : Steffen Skov

Dato : 21-06-06 18:07

"HHH" <3xhSLETDETTE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> råd herom.
> Holder det i øvrigt at montere den med popnitter, eller skal jeg bruge

Tja jeg satte min på med selvskærende skruer sidste år, og måtte i år købe
en ny bøjle til 125 kr. (uhørt), der er sat med 4 mm popnitter. Vinklen skal
vist være ca. 45-60 grader. Nu får jeg så at se om popnitter holder.
Det skal siges at alt har været lavet mens masten stod op, og det er pisse
besværligt at arbejde i 11 meters højde.
Hilsen
Steffen
--
"Det menneske, der ikke ikke har været omgivet af vand til alle sider, har
ikke noget begreb om verden"

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-06-06 20:48

Jeps, been there, done that. Det følger nogle supergode beslag med Furlex,
hvor man først borer for med 3-4mm og så driver man to selvskærende
maskinskruer i. Man bliver lidt træt i armen af at klare den flyvende i
mastekranen, men sådan går det jo når man tager en chance.

Ifølge Furlex inst.vejledningen så skal den gabe 5-10 grader på en masthead
og 10 grader på en fractionsrig. Hvor langt det så er nede afhænger jo af
hvor langt op din fok/genua går, men jeg oplevede at min fik en ret god
vinkel uden at den skulle særligt langt ned og det spillede bare i flere år
uden problemer. - og det håber jeg da for den nye ejer, at det bliver ved
med.

Check iøvrigt dit forstag. Det kan tage varigt skade af den snoning og det
er jo noget skidt at miste forstaget på det gale tidspunkt....

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-06 19:11

> [...]
> råd herom.
> Holder det i øvrigt at montere den med popnitter, eller skal jeg bruge

Hej HHH.

Jeg er netop ved at montere rulleforstag på min og det er en masthead.
Forstaget er godt 11 meter og vinklen skal være mellem 5 og 10 grader.

I min manual viser den at bøjlen skal sidde 22cm nede af masten målt fra
enden af forstaget.

Kan eventuelt maile noget materiale hvis det har interesse.

Med venlig hilsen
Jeppe