DLSK 2006
Fra : Lars Schmidt

Dato : 21-06-06 15:15

Er der nogen i gruppen der også har problemer med at få GPS funktionen til
at virke ? og hvad gør man?
Håber der er en der har løsningen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-06-06 20:24

Der skal vi nok lige have en vokal mere. Hvilket et problem ?

Bjarke

Fra : Lars Schmidt

Dato : 22-06-06 11:54

Problemet er at den ikke plotter positionen ind, det har virket en enkelt
gang, men siden har det ikke virket. Programmet kan tilsyneladende se gps
antennen i usb porten, men ingen visning af position!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 22-06-06 18:24

Det er altså et USB problem. GPS funktionen i sig selv virker fint i
DLSK2006. Jeg har en gps i serielporten og det har *altid* virket ; både i
DLSK1, DLSK2 og DLSK2006.

Jeg er sikker på, at du skal lede efter problemet andre steder end i DLSK.
Jeg er tror det er det stykke software du bruger der emulerer en COMx port
ude fra det der ankommer i USB stikket der gør noget forkert.

Luk DLSK og start "hyperterminal" (fra
start-programmer-tilbehør-kommunikation) og kontroller at der på den com
port som DLSK er sat til ankommer nogle valide NMEA data. Det er en masse
liner der starter med fx $GP. Hvis ikke der gør det, så er der noget ivejen
med gps, usbport eller software der smider data over på den emulerede COMx
port.

Du kan se nedenfor hvorledes det (cirka) skal se ud.

Bjarke

$GPGLL,5535.0910,N,01218.2310,E,171416,A,A*47
$GPBOD,,T,,M,,*47
$PGRME,7.0,M,12.8,M,14.6,M*21
$PGRMZ,15,f,3*2F
$PGRMM,WGS 84*06
$GPRTE,1,1,c,*37
$GPRMC,171418,A,5535.0913,N,01218.2312,E,0.0,0.0,220606,1.5,E,A*10
$GPRMB,A,,,,,,,,,,,,A,A*0B
$GPGGA,171418,5535.0913,N,01218.2312,E,1,06,1.6,5.3,M,40.9,M,,*47
$GPGSA,A,3,05,,09,,17,18,,26,,29,,,3.1,1.6,2.7*3E
$GPGSV,3,1,12,05,15,229,33,08,00,095,00,09,56,278,42,11,07,034,00*75
$GPGSV,3,2,12,17,40,101,39,18,29,275,48,22,21,317,00,26,50,171,43*7A

Fra : Lars Schmidt

Dato : 23-06-06 12:02

Tusind tak, prøver lige her i weekenden
vender tilbage

Fra : Lars Schmidt

Dato : 27-06-06 16:03

Hej igen, nu har jeg kontrolleret i "hyberterminal, og dataerne kommer
nøjagtigt som du beskrev.
Jeg har kigget på GPS antennen, som tilsyneladende er indstillet på baudrate
9600 !, har prøvet at ændre til 4800 men uden resultat. Kan se at DLSK er
indstillet på 4800, kan det være problemet?
Har prøvet at installere på min stationære PC, nøjagtig samme resultat!!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-06-06 18:03

Ja, det kan det sagtens. meget software kan selv detektere og indrette sig,
men jeg ved ikke med dlsk.

Det skal også virke hvis du kører hyperterminal på 4800. 4800 er NMEA
standard. Kan du ikke sætte din antenne til det ?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-06-06 19:45

Hej Lars,

Jeg har fået et tilsvarende problem.
Det er opstået efter at jeg har købt en Bluetooth dongle for
korrespondance til en ny mobiltelefon.
Donglen er af fabrikat Sandberg og købt hos TDC.
Når enheden er installeret efter forskriften afbrydes
forbindelsen til de andre USB porte således at forbindelsen til
GPS´en ikke kan oprettes. Der kommer en boks som siger at porten
er optaget tif andet formål.
Når enheden igen bliver afinstalleret virker forbindelsen til
GPS´en igen.
Jeg har i dag sendt en mail til Sandberg og bedt dem om at sende
software og fornødent dokumentation for at deres produkt til
anvendes til formålet uden at det ødelægger anden forbindelse
til PC én.
I morgen ringer jeg til dem for at følge op på sagen.
Jeg vil informere her i strengen om fremskridt.

Er du i samme situation at du har installeret noget nyt på din
PC?

Mvh/Harding

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 25-06-06 22:16

> Når enheden er installeret efter forskriften afbrydes
> forbindelsen til de andre USB porte således at forbindelsen til
> GPS´en ikke kan oprettes. Der kommer en boks som siger at porten
> er optaget tif andet formål.

Kontroller Enhedens IRQ i enhedshåndtering, der er med stor sikkerhed en
konflikt.
Jeg havde samme problem, jeg har et serielt IRDA modul, seriel kortbrænder,
USB-GPS mus osv tilsluttet.
Problemet er at der kun tildeles 2 IRQ-adresser til seriel trafik, nemmelig
IRQ 3+4.
Det forholder sig sådan at com1 og com3 (og andre ulige porte) har samme IRQ
og det samme med "lige" porte.
Dvs. der kan ikke være trafik på både com1 og com3.
Jeg er nød til at Disable/deaktiver (ikke fjerne) en enhed og så spiller
det.
Hvis det nu er på den blærebar.. så kan man deaktiver LPT i bios, derved får
man frigjort endnu en IRQ typsik nr 7. Den kan du så tildele feks den
virtuelle port (com3) som GPS-musen opretter og så har du mulighed for 3
samtidige transmitioner.
Vil man have flere.. så er spørgsmålet om man kan undværer lyd !! det giver
IRQ5, derefter begynder det at gøre ondt.
Irq 10 typisk netkort
Irq 14-15 HD-ctrl 1+2

Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-06-06 12:09

Hej Leon,

Tak for dit svar, jeg vil prøve at lege lidt med IRQ-tildelingen.
På den bærbare er der samtidigt tilsluttet en enhed til hver af
de tre USB-porte der er på PC én. En er til GPS-forbindelsen, en
til den infrarøde mus og den sidste til Bluetooth-donglen.
Jeg har prøvet at disable/deaktivere donglen og det ændrede
intet.
Jeg talte i formiddags med Sandberg og de fortalte at der var
lavet en ny driver, da de godt kendte problemet.
Vores EDB-tekniker her siger at en opdatering af bios sikkert
også er nødvendig.
Jeg vil lege lidt med det, jeg får desværre nok først tid i
næste uge.

Mvh/Harding