Husk hjelmen
Fra : Brian Larsen

Dato : 20-06-06 13:09

Det er nok ikke så stort et problem i Danmark, men en interessant
video alligevel, især afsnittet fra forsikringsselskabet er ret
skræmmende.

Der er åbentbart kommet lidt fokus på hjelmlove i USA efter en af
deres top football spillere kørte galt på sin Hayabusa uden hjelm.

http://www.cnn.com/video/player/player.html?url=/video/us/2006/06/15/roberts.motorcyle.cnn

// brian - frustreret afventende levering af hans nye SV1000s

Fra : peter

Dato : 20-06-06 15:15

Det pisser mig egentligt lidt af, at vi andre skal betale for idioter der
kører galt og skal have life-support resten af livet, fordi de ikke har haft
hjelm på.. om de så "har klaustrofobi" eller ej.

-peter

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 20-06-06 15:22

Hep :)

peter wrote:
> Det pisser mig egentligt lidt af, at vi andre skal betale for idioter der
> kører galt og skal have life-support resten af livet, fordi de ikke har haft
> hjelm på.. om de så "har klaustrofobi" eller ej.

Jeg kan godt følge dig, MEN alle andre betaler jo også for at du køber
en lækker cykel som der er nogle der stjæler... Hvis du kan følge mig :)

Nu har jeg ikke set klippet eller læst artiklen, men jeg går ud fra at
du henviser til noget med forsikring eller høje skatter, hvor af
ovenstående eksempel henviser til høje forsikrings priser... :)

/Thomas

Fra : AW på ZRX

Dato : 20-06-06 16:49

> Det pisser mig egentligt lidt af, at vi andre skal betale for idioter der
> kører galt og skal have life-support resten af livet, fordi de ikke har
> haft hjelm på.. om de så "har klaustrofobi" eller ej.

Hvis man ville kunne man jo bare påbyde hjelm ved lov herhjemme (altså uden
mulighed for dispensation).
Man kunne også sige at folk der fik dispensation fik nedgraderet sit
kørekort til "lille". (Så var der ikke mange der kørte uden hjelm)

Men alt er jo et spørgsmål om politisk vilje, strømninger i samfundet osv.
Men med den formynderiske tendens som kører er det da underligt at man ikke
har kastet sig over hjelme endnu.
Men på dan anden side set er det jo tilladt at ryge, drikke, æde sig ihjel.
Ikke dyrke motion, springe i faldskærm, tage i krig i Irak.
(Find selv på flere)

Så hvorfor skulle det ikke være tilladt at slå sig selv ihjel på motorcykel?
På den anden side set er det jo forbudt at begå selvmord (gad vide havd
straffen er?).

Man kan også undre sig over at man ligger støjdæmpende asfalt på
Amagerbrogade,
men lader "chopper-harley" cyklerne køre med "blod-ud-af-ørene" udstødninger
køre samme sted uden at gøre noget ved det.

Man kan undre sig over at dem der vedtager fartgrænserne ikke selv
overholder dem.

Man kan undre sig hvorfor jeg skal betale til bibliotekerne når jeg aldrig
læser en bog.

Hvis man skal lade sig pisse af, af den slags, så bliver man nok et surt og
trist menneske.

Allan

Fra : peter

Dato : 20-06-06 20:44

jeg vil give jer ret i at jeg måske var lige lovligt hurtigt ude med min
udtalelse, men jeg vil stadig påstå at der er forskel på at køre uden hjelm
og så på at smadre en motorcykel.. Har man forsikring, er det jo et privat
selskab der skal betale for ens ulykke(forudsat man har kasko), hvilket vil
sige at selskabet selv har indvilliget i det. Falder man på sin kværn og
bliver hjerneskadet, koster det samfundet penge resten af livet til
dagpleje, bistand, sygepension og hvad det nu ellers hedder alt sammen. Jeg
synes det er helt iorden at tage kalulerede risici(som det jo er at køre på
mc), men liegfrem at fraskrive sig en eventuel redning, er totalt idiotisk.
Og det er nok i virkeligheden folks stupiditet der gør mig sur :)

anyway, så er det så vidt jeg husker ikke ulovligt at begå selvmord..

-peter

Fra : Anders Majland

Dato : 21-06-06 07:29

> anyway, så er det så vidt jeg husker ikke ulovligt at begå selvmord..

Jeg tror også rent statistisk at det er tæt på at være billiger for
samfundet hvis vi kører uden hjelm - altså i sygeomkostninger (tager man
tabte skatteindtægter med er det nok en dårlig forretning). Det er meget
nemt at slå sig selv ihjel på den måde, hvor man med sikkerhedsudstyret
ellers ville have klaret sig med en dyr genoptræning og måske kun et lille
tab af erhversevne ...

Men så er der jo dem som ham i indslaget der alligevel overlever et uheld
uden hjelm med dyr hjeneskade tilfølge ...

Men jeg var overrasket over hvor få stater derovre har hjelmkrav ... Selv
italierne skal jo køre med hjeæm på alt over 125ccm - ved ikke hvor hårdt
der bliver slået ned på det,men husker noget af debatten da det blev
indført.

Fra : Jakob

Dato : 21-06-06 11:06

Anders Majland wrote:
> [...]
> italierne skal jo køre med hjeæm på alt over 125ccm - ved ikke hvor hårdt
> der bliver slået ned på det,men husker noget af debatten da det blev

Italierne har indført hjelmkrav på scooter også - det gik hårdt ud over
bl.a. Aprilias økonomi...

Generelt kan man jo sige at dem der køre uden hjelm, ikke har brug for den.

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Carl Dragert

Dato : 21-06-06 12:14

"Jakob" <usenet@gertz.net> wrote in message

> Generelt kan man jo sige at dem der køre uden hjelm, ikke har brug for
> den.

Er der nogen typer af mc (sport, touring, custom, mv.) hvor piloterne oftere
kører uden hjælm?
Er der bestemte mc mærker hvor piloterne oftere kører uden hjælm?
Hvis der er, hvorfor har netop disse piloter ikke brug for hjælm?

--
Carl Dragert
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=531

Fra : Anders Majland

Dato : 21-06-06 13:36

> Italierne har indført hjelmkrav på scooter også - det gik hårdt ud over
> bl.a. Aprilias økonomi...

Gælder det også 50ccm ? Hjemmemarkedet for 125ccm har jo også været enormt
og jeg husker for ca 5-10år siden kom der hjelmkrav for 125ccm

Fra : Jakob

Dato : 21-06-06 13:59

Anders Majland wrote:
> Gælder det også 50ccm ? Hjemmemarkedet for 125ccm har jo også været enormt
> og jeg husker for ca 5-10år siden kom der hjelmkrav for 125ccm

Ja

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Steffen Voss Winkler

Dato : 20-06-06 21:18

Allan, der er altså ikke ulovligt at begå selvmord..... kun dumt.

Hjælp til selvmord er derimod ulovligt..... gør det f.eks. Aagesen MC
skyldige

Hils fruen
Steffen

Fra : AW på ZRX

Dato : 20-06-06 21:44

"Steffen Voss Winkler" <vosswinkler@mail.dk> wrote in message
> Allan, der er altså ikke ulovligt at begå selvmord..... kun dumt.

Ja, ja det lader til at det er lovligt i DK (Google hjalp).
Alt efter hvordan man tolker "medvirken til selvmord" vel at mærke.
Vi er heldige, der er også lande hvor det er forbudt

Hils selv fruen
Allan

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-06-06 15:36

"peter" <pingo_FJERN_@hule.net> writes:

> [...]
> idioter der kører galt og skal have life-support resten af livet,
> fordi de ikke har haft hjelm på.. om de så "har klaustrofobi" eller

På samme måde som det pisser almindelige mennesker af at vi kører
rundt på livsfarlige motorcykler? Som det pisser nogle mennesker af at
andre dyrker sport og kommer galt afsted? Som det pisser
sportsmennesker af at dovne fede mennesker koster samfundet penge?

Gu' er det dumt at køre uden hjelm, men at være fornærmet fordi "vi"
betaler for konsekvenserne af et uheld er IMO skruen uden ende.

Istedet kan man jo fundere lidt over om folk har overvejet
konsekvenserne, ligesom jeg sommetider gør når jeg ser motorcyklister
uden handsker og knallertkørere uden hjelm. Motorcyklister uden hjelm
ser jeg aldrig i trafikken. Et hjelmpåbud finder jeg meget rimeligt,
hjelmens effektivitet (og generelle nytte) i betragtning.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Brian Larsen

Dato : 20-06-06 16:09

Thomas Løjmann Jørgensen skrev:

> [...]
> du henviser til noget med forsikring eller høje skatter, hvor af
> ovenstående eksempel henviser til høje forsikrings priser... :)

Klippet nævner ikke rigtig noget med forsikringspriser, de viser bare
et eksempel på en ung mand der styrtede uden hjelm.

Nu kører jeg aldrig uden hjelm, men havde jeg gjort, så havde jeg nok
tænkt mig om en ekstra gang efter at have set ham.

--

// brian - på gå ben.

Fra : TGSC

Dato : 21-06-06 19:11

Brian Larsen skrev:
> Der er åbentbart kommet lidt fokus på hjelmlove i USA efter en af
> deres top football spillere kørte galt på sin Hayabusa uden hjelm.

Hjelmen fra uheldet er til salg her :
http://cgi.ebay.com/Ben-Roethlisberger-Replica-Motorcycle-Helmet_W0QQitemZ8828346114QQihZ005QQcategoryZ25211QQrdZ1QQcmdZViewItem

Som altid er kommentarerne et klik værd ;->