Er der nogen der har kørt med et lappe sla~
Fra : Heinrich Poulsen

Dato : 18-06-06 19:31

Jeg har kørt et stykke ståltråd i mit bagdæk.
Og kan det holde

Fra : Martin Clemmensen

Dato : 18-06-06 19:39

Heinrich Poulsen wrote:
> Jeg har kørt et stykke ståltråd i mit bagdæk.
Træls :/

> Og kan det holde

Da jeg for et par mdr. siden kørte en metaldims i mit bagdæk ringede jeg
lidt rundt til div. MC værksteder i Aalborg området.

Der var et par af værkstederne der mente at en lapning aldrig ville
kunne holde og at det var noget værre bras. Samtidig var de samme
værksteder meget ivrige efter at sælge mig et nyt dæk+montering.

Heldigvis var der nogle steder, hvor de havde god erfaring med at lappe
slangeløse dæk, enten ved at proppe en slange i dækket eller ved at
lappe det indefra og behandle dækket med noget stads. Valgte sidstnævnte
løsning og har kørt med det i et par mdr. nu, ingen problemer.

--
Martin GS500E 1992

Fra : Jan Diamant 2610

Dato : 18-06-06 20:52

Det er en såkaldt prop du har fået monteret, det virker og det er det
rigtige...
Fordi hvis man monterer en slange i et slangeløst dæk, så kan der vist nok i
teorien opstå friktion, som kan få slangen til at springe/eksplodere.

Mvh
Jan

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-06-06 22:55

Jan Diamant 2610 skrev:
> [...]
> teorien opstå friktion, som kan få slangen til at springe/eksplodere.

Det er nok så meget sagt. Faktisk står der på mine Michelin dæk at
monteres de på fælge med eger så skal der monteres slanger. Ellers ikke.
Jeg har stadig til gode at se et bildæk eksplodere på den konto. Og jeg
har dælme monteret mange.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jan Diamant

Dato : 19-06-06 08:31

Nu var det slangen der i givet fald skulle kunne
springe /eksplodere, ikke dækket !!

Det er den forklaring jeg har fået, det skulle være fordi at
opbygningen i et slangeløst dæk er anderledes indvendigt, det
skulle være mere ru og derfor skulle der kunne opstå friktion
mellem dæk og slange ved højere hastigheder.

Men det er mange år siden jeg fik forklaringen, tingene kan have
ændret sig.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-06-06 16:26

Jan Diamant (slet 5HRCC) skrev:
> Nu var det slangen der i givet fald skulle kunne
> springe /eksplodere, ikke dækket !!

Jo, men hvor skulle den så lige kunne hen?. Dæk og fælg omkranser den.

> [...]
> skulle være mere ru og derfor skulle der kunne opstå friktion
> mellem dæk og slange ved højere hastigheder.

Der går mange historier. Men mange nyere dæk er rigtigt nok rillet og
knopret indvendigt. Men en smule talkum og det kan sagtens lade sig
gøre. Men rigtigt nok så er der det med en punktering på slangeløst hjul
ofte er en langsom siven. Er der slange kan det gå hurtigere

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-06 17:09

Ib Jakobsen skrev i meddelelsen
<4495cb9f$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Jeg har stadig til gode at se et bildæk eksplodere på den konto. Og jeg
>har dælme monteret mange.

Bang ! under en uge efter monteringen af nyt fordæk på XS'en. Og selv om jeg
sad på terrassen hos de gamle mennesker, og nød en stille øl efter en
veloverstået ferietur, så hoppede jeg nok det meste af en meter ved tanken
om at jeg en halv time før befandt mig på motorvejen

Mc-mekanikeren undskyldte sig med, at han da normalt ikke skiftede slangen
ved dækskifte. :-/

Så slanger sprænges (også) momentant.

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-06-06 18:07

Orla Pedersen skrev:

> Så slanger sprænges (også) momentant.

Hvordan vil du helt ærligt forklare at slangen kan eksplodere inde i
dækket med et knald?. Det rækker min fantasi ikke til. Jeg har set et
næsten nyt fordæk eksplodere på en dobbeltdækker. Men var også slangeløst.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-06 20:08

Ib Jakobsen skrev i meddelelsen
<4496d9a3$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Hvordan vil du helt ærligt forklare at slangen kan eksplodere inde i
>dækket med et knald?.

Det skal jeg nok afholde mig fra at forklare, men jeg plejer ikke at reagere
på ingenting Mekanikeren viste mig slangen efterfølgende, den var flået
i stumper og stykker.

Fra : Jens R. Lorentzen

Dato : 18-06-06 20:55

Hvad med de der spraydåser der kan lappe på 30 sek. Er der nogen der har
prøvet dem. Jeg har aldrig hørt om det virker

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 19-06-06 18:47

Jens R. Lorentzen wrote:
> Hvad med de der spraydåser der kan lappe på 30 sek. Er der nogen der har
> prøvet dem. Jeg har aldrig hørt om det virker
> Heinrich Poulsen skrev:

Det prøvede jeg engang jeg var punkteret i Sønderborg. Jeg skulle
hjem til Esbjerg en lørdag aften. Det var absolut ikke nogen
succes. Det lappede ikke hullet ordentlig, selv om jeg fulgte
alle forskrifter. Og bagefter var der flere klumper
lappemateriale inden i slangen. Det var en meget lang tur hjem.
Men slangen tog ikke skade af produktet, som jeg ellers har hørt
at den kan.

Mvh
Benjamin R. Giversen

Fra : Henrik

Dato : 21-06-06 13:01

Jens R. Lorentzen wrote:

> Hvad med de der spraydåser der kan lappe på 30 sek. Er der nogen der har
> prøvet dem. Jeg har aldrig hørt om det virker
> Heinrich Poulsen skrev:

Hol' di' mun' Jens . . . de' gør di ikk' !!!
De er ihvertfald bedst, hvis der er en slange i

Fra : Rene´

Dato : 18-06-06 21:08

Jens R. Lorentzen skrev:

> Hvad med de der spraydåser der kan lappe på 30 sek. Er der nogen der har
> prøvet dem. Jeg har aldrig hørt om det virker.
Jeg har prøvet det. Det virker sjældent og sviner ad h. til. Tit er
det også dyrere at få skiftet dækket bagefter, da værkstedet først
skal rense det gamle skum af.

Fra : Steen E.

Dato : 18-06-06 21:25

I et slangeløst dæk repareres småhuller permanent og sikkert med en
gummiprop indefra.

Spørg ethvert større dækcenter.

Fisker gjorde det på kilofazeren fornyligt, da en skarp sten forvildede
sig op i et helt nyt bagdæk.

Risikoen ved at lægge slange i er, at ved evt. punktering forsvinder
luften så hurtigt, at man ikke kan nå at standse inden dækket er helt
fladt. Ikke sjovt når det går stærkt.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-06-06 23:27

"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> skrev
> Risikoen ved at lægge slange i er, at ved evt. punktering forsvinder
> luften så hurtigt, at man ikke kan nå at standse inden dækket er helt
> fladt. Ikke sjovt når det går stærkt.

Det må da, hvis noget, være mest sandsynligt at det omvendte er tilfældet.
Det vigtigste er at dækket bliver på og er helt, så kan man komme ned i
fart, blot på udslyngningseffekten. Men man kommer ikke helskindet gennem et
sving.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : PB

Dato : 19-06-06 07:07

"Heinrich Poulsen" <nusser@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har kørt et stykke ståltråd i mit bagdæk.
> Og kan det holde

Jeg lappede mit med et propsæt fra louis, det hold to år efter (var nyt da
jeg fik et søm i det).

Så jeg har kun gode erfaringer med at lappe med propsæt.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-06-06 19:31

"Benjamin R. Giversen" <garfield_killer@yahoo.dk> writes:

> [...]
> i slangen. Det var en meget lang tur hjem. Men slangen tog ikke
> skade af produktet, som jeg ellers har hørt at den kan.

Jeg har brugt det i 3-4 slangeløse dæk og kørt en del tusinde
kilometer med sædvanlige hastigheder helt uden problemer. Måske det
kun egner sig til slangeløse dæk.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-06-06 20:53

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Det skal jeg nok afholde mig fra at forklare, men jeg plejer ikke at
> reagere på ingenting Mekanikeren viste mig slangen
> efterfølgende, den var flået i stumper og stykker.

Hvordan så dækket ud? Uden hul på dækket burde det vel nærmere at have
givet et kraftigt hvæs i stedet for et brag, da luften nok ikke kan
undslippe hurtigt nok.

Bottom line: Jeg tror at det er dækket der var noget galt med da det
virker som den eneste måde et decideret brag kan opstå.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Henrik

Dato : 21-06-06 12:57

Heinrich Poulsen wrote:

> Jeg har kørt et stykke ståltråd i mit bagdæk.
> Og kan det holde

Jeg kender en som hedder Jack, han kørte med en af de "gummi piller" som
man kan købe til midlertidig rep. max fart 80 km/t
Den faldt ud ved 250 km/t . . . . .

Så mon ikke en faglig korrekt lap på indersiden af dækket skulle kunne
holde i 100 år ???

Mvh.
Henrik

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-06-06 21:11

gununnerfjerndette@tdc-broadband.dk (Henrik) writes:

> Hol' di' mun' Jens . . . de' gør di ikk' !!! De er ihvertfald
> bedst, hvis der er en slange i

Skumdåserne virker glimrende uden slange for mig - over mange
kilometers almindeligt brug (=frisk kørsel).
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Henrik

Dato : 22-06-06 07:54

Jes Vestervang wrote:

> Skumdåserne virker glimrende uden slange for mig - over mange
> kilometers almindeligt brug (=frisk kørsel).

Ja det er rigtigt, hvis du har kørt et søm, en skrue eller en flintsten i
og hullet ikke er stort

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-06-06 09:21

gununnerfjerndette@tdc-broadband.dk (Henrik) writes:

> Ja det er rigtigt, hvis du har kørt et søm, en skrue eller en
> flintsten i og hullet ikke er stort

Ståltråd er vel ikke værre end søm og skruer. Ved nærmere eftertanke
har jeg vist egentlig kun punkteret på flintesten og glas. Eller var
der en enkelt skrue? Hmm, måske.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R