Defekt TRIM - Yamaha påhængsmotor...
Fra : haa

Dato : 17-06-06 13:47

Hej

I klubben har vi en YAMAHA High Trust 50 Hk Four Stroke fra 1998 (model) 99
i sommeren 2004 (360 driftstimer) var TRIM'et defekt og der blev monteret et
nyt - Nu (485 driftstimer) er TRIM'et defekt igen.

Er der et generelt problem med TRIM'et på denne type Yamaha påhængsmotorer
eller kan vi gøre et eller andet som ødelægger TRIM'et ?

Beskrivelse af fejlen - Hydraulikmotoren "køre" godt nok, men når vi sejler
er der ikke "kræfter" til at justere trimmet, derudover kan den heller ikke
holde det indstillede trim ved sejlas "den falder ned"...

Vi håber, at en eller andet kan give os lidt ekspert/erfarings input - På
forhånd mange tak!

Mvh. Henning

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 17-06-06 14:19

> I klubben har vi en YAMAHA High Trust 50 Hk Four Stroke fra 1998 (model)
> 99 i sommeren 2004 (360 driftstimer) var TRIM'et defekt og der blev
> monteret et nyt - Nu (485 driftstimer) er TRIM'et defekt igen.

Vil de sige at der stadig er garanti på reparationen ?

> Beskrivelse af fejlen - Hydraulikmotoren "køre" godt nok, men når vi
> sejler er der ikke "kræfter" til at justere trimmet, derudover kan den
> heller ikke holde det indstillede trim ved sejlas "den falder ned"...

Hvad er oliestanden ? Mister den olie'en ?
Hvis den ikke mister olien, så løber olien forbi O-/simmer-ringene, det kan
skyldes at der er ridser i cylinder-stangen/væg, som kommer når den er i
fuldvandring (helt ude) og der er kommet skidt ind.
Eller at olien løber retur forbi pumpen til tanken, det kan typisk høres med
det blotte øre, da det ofte bobler i tanken.

Hvis det skyldes ridser i cylinder-stangen/væg, så er det næsten umuligt at
reppe. Det holder i hvert fald ikke i længden. Da de nye O-/simmer-ringe
slides på netop det sted hvor der er ridser i stang eller cylindervæg.

Efter min mening burde den ikke slides så hurtigt, med mindre der altid er
beskidt med sand omkring stemplet.

Mvh
Leon

Fra : haa

Dato : 17-06-06 20:57

Hej Leon

MANGE TAK for dit hurtige svar - Du lyder til at have mere end normal
forstand/erfaring på dette - så jeg tillader mig lige et par uddybende
spørgsmål....

> Hvad er oliestanden ?
Hvordan finder man ud af det ?

> [...]
> skyldes at der er ridser i cylinder-stangen/væg, som kommer når den er i
> fuldvandring (helt ude) og der er kommet skidt ind.
Måske - Men vi har båden med motor opbevaret i opvarmet garage når den ikke
er ude og sejle, vi kan selvfølgelig have være uheldig.

> Eller at olien løber retur forbi pumpen til tanken, det kan typisk høres
> med det blotte øre, da det ofte bobler i tanken.
"Utætheden er ikke så stor endnu at vi kan høre den (vi mister "TRIM'et"
efter ca. 10 min sejlas). Sider der en form for pilotventil (4/2 eller 4/3
eller 4/4 ventil) mellem pumpe og cylinder - Kan jeg evt. finde en skitse
eller tegning af hydrauliksystemet på nettet eller på anden måde skaffe den
?

Mvh. Henning

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 17-06-06 23:47

> MANGE TAK for dit hurtige svar - Du lyder til at have mere end normal
> forstand/erfaring på dette - så jeg tillader mig lige et par uddybende
> spørgsmål....

Ikke så meget fra PH-motor men fra luft og hyd.cylinder til brug i
industrien

> Hvordan finder man ud af det ?

På min faders sidder der en prop/dæksel oven på pumpen under benet imellem
hækbeslagene

> [...]
> eller 4/4 ventil) mellem pumpe og cylinder - Kan jeg evt. finde en skitse
> eller tegning af hydrauliksystemet på nettet eller på anden måde skaffe

Jeg kom i tanke om at der kan sidde en "manuel" skrue på siden af det ene
hækbeslag, kunne det bare være denne der var løs ?? Den åbner vist nok for
en ventil
Skulle den mangle olie så bruger den ATF eller Dexron II (alm automatgear
olie)
Brugsforviring:
http://www.yamaha-motor.com/outboard/service/viewmanual.aspx?ls=outboard&yr=1998&lid=5&mid=608

Teknisk layout: http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx
(outboard/1998/F50TLHW, vælg Power trim & tilt assem... i venstre side.. så
får de en fin eksploderet tegning med reservedele-nummer og hele mulivitten

Mvh
Leon

Fra : haa

Dato : 18-06-06 21:39